صدور مجوز تست انسانی واکسن شهید فخری‌زاده/ چند واکسن ایرانی کرونا به مرحله آزمایش انسانی رسیده‌اند؟

از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی قدم در راه ساخت واکسن کرونا گذاشته‌اند و چند واکسن ایرانی کرونا موفق به اخذ مجوز تست انسانی شده‌اند و مجوز تست انسانی واکسن شهید فخری‌زاده هم صادر شده است.

صدور مجوز تست انسانی واکسن شهید فخری‌زاده/ چند واکسن ایرانی کرونا به مرحله آزمایش انسانی رسیده‌اند؟

از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی قدم در راه پرفراز و نشیب ساخت واکسن کرونا گذاشته‌اند.

نخستین واکسن ایرانی کرونا که وارد فاز تست انسانی شد، واکسن "کوو ایران برکت" بود که در پلتفرم ویروس غیرفعال ساخته شده و فاز اول تست انسانی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و در آستانه ورود به فازهای بعدی مطالعه بالینی است؛ فاز دوم و سوم تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا با مجوز و موافقت وزارت بهداشت، به‌طور همزمان در روز 23 یا 24 اسفند آغاز خواهد شد و تا نیمه خرداد 1400 تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت به سرانجام خواهد رسید.

دومین واکسن ایرانی کرونا که اخیراً به مرحله تست انسانی رسیده است، واکسن "کووپارس" موسسه سرم و واکسن‌سازی رازی است که مطالعه فاز اول بالینی خود را آغاز کرده و به 133 داوطلب تزریق خواهد شد؛ این واکسن از نوع نوترکیب است و به گفته محقق این پروژه، یکی از ایمن‌ترین پلتفرم‌های ساخت واکسن کروناست.

واکسن رازی کووپارس، اولین واکسن کروناست که علاوه بر دوز تزریقی، دوز استنشاقی نیز دارد؛ در صورت موفقیت تولید این واکسن، این دوز استنشاقی به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک خواهد کرد.

فلاح؛ معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان این‌که فاز اول تست انسانی این واکسن 23 روز طول می‌کشد، گفته است: در فاز دوم 500 نفر وارد مطالعه خواهند شد و اگر نتایج فاز دوم واکسن کووپارس رضایت‌بخش باشد وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی خواهیم شد؛ در فاز سوم ده‌ها هزار نفر در سنین مختلف واکسن را دریافت می‌کنند و امیدواریم که همزمان با اتمام فاز دوم مطالعه بالینی واکسن کووپارس رازی راه‌اندازی خطوط تولید صنعتی نیز دنبال شود.

سومین واکسن ایرانی کرونا که به تازگی مجوز تست بالینی را کسب کرده است، واکسن کرونای شهید فخری‌زاده است؛ محمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور با بیان این‌که این واکسن از نوع ویروس کشته شده است از آغاز فاز نخست کارآزمایی بالینی واکسن کرونای شهید فخری‌زاده با تزریق به 135 نفر از داوطلبان خبر داده است.

به گفته وی، پس از طی کردن سه فاز آزمایشی محصول، تولید انبوه این واکسن از مرداد سال 1400 آغاز می‌شود.

البته ایران با همکاری با کشور کوبا، در حال تولید واکسن کرونا در انستیتو پاستور ایران است؛ علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسن ایرانی کرونا، تولید محققان انستیتو پاستور گفته است: واکسن مشترک ایران و کوبا از هفته‌های دیگر وارد مرحله سوم آزمایش انسانی خواهد شد و در این فاز 50 هزار دوز تزریق انجام خواهد شد و دو تا چهار میلیون دوز از این واکسن تا فروردین 1400 تولید می‌شود.

منبع: تسنیم

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ؟
    0

    ماه مارس میلادی هم به نیمه نزدیک می شود و هنوز هیچ خبری از ۱۶/۸ میلیون دوز سهمیه ایران از سبد کوواکس نیست . چرا ؟ به چه علت ؟

    نظرات شما -
    • ارژنگ
      0

      این 16 میلیون و 800 هزار دوزم طبق روال معمول تو این کشور خورده شد و کلا به یک میلیون دوز تبدیل شد،احتمالا 15 میلیون دوزش الان خدمته مردم فقیر و رنج کشیده سوریه و فلسطینه

  • هادی
    0

    در تاریخ ۲۳ بهمن آقای دکتر نمکی گفت در کمتر از یک ماه دیگر واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران به تولید انبوه می رسد . پس کو ؟ چی شد پس ؟

  • ناشناس
    0

    کشورهای جهان سوم و آفریقایی هم واکسن ساختند ما بعد از هشت ماه با واردات واکسن وکپی برداری با افتخار به مرحله آزمایش رسیدیم مردم از بیکاری وبیماری دارن میمیرن

    نظرات شما -
    • کاربرناشناس
      0

      ناشناس بدو برو رای بده به محمد مشکلاتت حلذمیشه

  • ناشناس
    0

    ما فایرز میخوایم مطابق با بقیه مردم دنیا چرا با پول ما واکسن فلسطین و سوریه و لبنان را تامین میکنید؟ و ما را میکنید موش ازمایشگاهی گشورهای دیگه ؟ امیدوارم تو همین دنیا ذلتتون را ببینیم

    نظرات شما -
    • اشنا
      0

      مسخره اون دنیا دلقک

  • جمعه
    0

    یکی دو سال هم باید صبر کنیم تا زیر ساختهای واکسن را آماده کنند و بعداز تولید انبوه ،اول به سوریه و لبنان و یمن و غزه و شیخ زکزاکی ارسال بشه بعد نوبت ماست.حرف زیادی هم نزنید.

  • نارون
    0

    انقدر که واکسن واکسن میکنید اگر از خدا میخواستید الان کرونایی نبود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها