برای عید ماهی قرمز بخریم یا نه؟

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان گفت: بیماری‌ها به ندرت می‌توانند از ماهی قرمز به انسان سرایت کنند و این ماهی‌ها از جمله گونه‌های سالم هستند. اما در برخورد و شرایط نگهداری آنها باید دقت بسیاری داشته باشیم.

برای عید ماهی قرمز بخریم یا نه؟

رضا اسدی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان با اشاره به نحوه نگهداری و نکات بهداشتی ماهی‌های قرمز شب عید گفت: ماهیان قرمز جزو گونه‌های بومی کشور محسوب می‌شوند ولی سازمان دامپزشکی چند نکته در خصوص این دسته از ماهی‌ها مورد توجه قرار می دهد که بحث سلامت ماهی جز نخستین و مهم‌ترین نکات به شمار می‌رود و باید در هنگام خرید به آن توجه کرد.

اهمیت مکان نگهداری ماهی

وی گفت: مکانی که ماهی در آن نگهداری می‌شود بسیار حائز اهمیت است و توصیه می‌شود ماهی‌ها حتی‌الامکان در آکواریوم‌ها با رعایت شرایط بهداشتی نگهداری شوند.

اسدی در ادامه افزود: نکته دیگر در خصوص نوع آب مصرفی این موجودات است ،نباید آب شهری را به‌صورت مستقیم برای ماهی‌ها استفاده کنیم بلکه باید برای مدتی آب در حالت راکد قرار بگیرد تا کلر موجود در آن از بین برود. تعویض آب ماهی‌ها هر ۲ الی ۳ روز الزامی است و نیازی به تعویض تمامی آب محفظه نگهداری نیست و اگر حدود ۳۰ درصد از آب مخزن تازه شود کفایت می‌کند. استفاده از محلول نمک خوراکی ۳ درصد برای شست‌وشو محل نگهداری و آکواریوم بسیار گزینه مناسبی است.

نحوه انتخاب ماهی سالم

وی در خصوص انتخاب ماهی سالم توصیه کرد: ماهی قرمز باید دارای ظاهر، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد ، افراد در هنگام خرید دقت کنند ماهی دچار ضایعات پوستی نباشد و از ظاهری سالم و معمول برخوردار باشد همچنین از خریداری ماهی‌های بی‌حال خودداری کنید ؛ ماهی‌های قرمز خوراک اندکی دارند روزانه ۲ وعده‌ غذا کفایت می‌کند و نیازی نیست تمامی محفظه نگهداری ماهی را از غذا پرکنید چراکه این مسئله به‌خودی‌خود باعث به وجود آمدن آلودگی و مرگ ماهی می‌شود.

وی اظهار داشت: نکته دیگر در رابطه با دمای نگهداری این موجودات است که توصیه می‌شود در دمایی بین ۲۲ الی ۲۶ درجه نگهداری شوند درغیراین صورت ماهی جان خود را از دست می‌دهد.

طول عمر ماهی‌های قرمز

اسدی در خصوص طول عمر ماهی‌های قرمز افزود: این ماهی ها ، اگر در شرایط مناسب قرار گیرند به‌راحتی پنج سال زندگی می‌کنند در غیر این صورت عمر کوتاهی خواهد داشت، در صورت نگهداری صحیح از ماهی قرمز، ممکن است عمر آن تا ۲۰ سال یا بیشتر نیز ب‌رسد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان گفت: تماس با ماهی‌های قرمز هیچ‌گونه عوارض پوستی به دنبال ندارد اما توصیه می‌شود کودکان، افراد مسن و افرادی که از سیستم ایمنی پایینی برخوردار هستند از تماس با ماهی قرمز پرهیز کنند و در صورت جابه‌جایی آنها از دستکش استفاده نمایند و همچنین بهتر است شهروندان ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی استان خوزستان خریداری کنند و تا حد ممکن از دست‌فروشان ماهی قرمز نخرند.

منبع: رکنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها