طرح‌های فناورانه‌ای که برای جذب سرمایه عرضه شدند

پروتز دست مصنوعی با ادراک ۴ حس/ تولید خالص‌ترین گرید اتانول از ذرت در کشور

محققان شرکت‌های فناور کشور علاوه بر آنکه به دانش فنی تولید خالص‌ترین گرید الکل بایو فناوری دست یافتند، پروتز دست مصنوعی را عرضه کردند که دارای ۴ ادراک حسی است.

پروتز دست مصنوعی با ادراک ۴ حس/ تولید خالص‌ترین گرید اتانول از ذرت در کشور

در رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی امروز صندوق نوآوری و شکوفایی ۶ طرح از سوی شرکت‌های استارت‌آپی و دانش بنیان در حوزه فناوری‌های همگرا در حضور سرمایه گذاران معرفی شد که به این شرح است:

شناسایی ۱۵ پارامتر خون در ۱۰ دقیقه

نوید یاراحمدی با بیان اینکه ۸۰ درصد تشخیص‌های پزشکی مبتنی بر داده‌های آزمایشگاهی است، گفت: هر فرد حداقل سالی ۲ بار تحت تست آزمایشگاهی قرار می‌گیرد که به دلیل دریافت حجم زیادی از خون، وجود سرنگ‌های بزرگ و احتمال انتقال عفونت، افراد کمتر رغبت به مراجعه به آزمایشگاه دارند.

وی با اشاره به لزوم پایش‌های دائمی برای بیماران مبتلا به سرطان و یا کلیوی، خاطر نشان کرد: برای رفع این چالش اقدام به طراحی و ساخت دستگاه "شمارس کامل خون" کردیم که قادر است در کمتر از ۱۰ دقیقه ۱۵ پارامتر CBC از جمله تعداد گلبول‌های قرمز و سفید و پلاکت خون را برای تشخیص برخی از سرطان‌ها و نوع کم خونی اندازه گیری کند.

یاراحمدی شمارش CBC خون را از پرکاربردترین تست در حوزه پزشکی دانست و یادآور شد: این دستگاه با دریافت یک قطره خون از دست بیمار، آن را بر روی چیپ دستگاه ریخته و چیپ حاوی خون بیمار در داخل دستگاه قرار داده می‌شود و پس از ۱۰ دقیقه داده‌های مورد نیاز را ارائه خواهد داد.

وی با بیان اینکه در این دستگاه از فناوری‌های هوش مصنوعی، اپتیک و مکاترونیک بهره برده شده است، اظهار کرد: این طرح در فاز نیمه صنعتی است و نیازمند ۸ میلیارد تومان برای توسعه آن هستیم.

پروتز مایوالکتریک دست مصنوعی حسی

علی پیش بین بنیانگذار استارت‌آپ طراح پروتز مایوالکتریک دست مصنوعی حسی از جمله ایرانیان خارج از کشور است که در برنامه همکاری با متخصصان ایرانی خارج از کشور به کشور برگشته و در حال حاضر تولید پروتز دست مصنوعی را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله نیمه صنعتی رسانده است.

این فناور در خصوص محصول خود با عنوان "تنونیک؛ پروتز مایوساند و مایوالکتریک دست مصنوعی با پسخورد حسی" افزود: این محصول برای توان‌یابان (افرادی که از ناحیه دست محروم هستند) طراحی و تولید شده است، این پروتز دارای وزن ۱.۳ کیلوگرم، قابلیت جا به جایی بار ۵ تا ۸ کیلوگرم، ۷ درجه آزادی و نیز ۴ ادراک حسی بهینه اعم از دما، فشار و لامسه با سیستم عصبی انسان را دارد.

وی گفت: بر اساس آمار در ایران ۳۷ هزار قطع عضو و ۱۸۸ هزار نقص عضو در ناحیه دست وجود دارد و بیش از صد هزار مصدوم جنگی در کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه وجود دارند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه درخواستی برای توسعه این محصول ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است، یادآور شد: هدف از تولید این محصول این بوده که توان یابان استفاده از یک دست واقعی را حس کنند.

بندآورنده‌های خون با نانو

دکتر طیبه ظهرابی از محققان شرکت طراح بندآورنده‌های خون با نانو با بیان اینکه ۴۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات به دلیل خونریزی است، گفت: ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان طلایی برای جلوگیری از خونریزی است، از این رو در این شرکت با مطالعاتی که انجام دادیم، بر اساس نیاز کشور، بندآورنده‌های خون بر اساس نانو فناوری را عرضه کردیم که بدون اعمال فشار در مدت یک دقیقه قادر به قطع خونریزی است.

وی اضافه کرد: این طرح در فاز تولید نیمه صنعتی برای اخذ مجوزها قرار دارد.

پایش هوشمند قلب و عروق

دکتر حسین حسینی نژاد از محققان یکی از شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه خواجه نصیر تپش قلب و فشار خون بالا را از آریتمی‌های قلبی دانست و گفت: آریتمی قلب، ناهنجاری در عملکرد قلب است که درصورت عدم تشخیص درست آن موجب سکته و مرگ فرد خواهد شد.

وی ادامه داد: برای پایش آریتمی قلب از نوار قلب و دستگاه هولتر استفاده می‌شود که استفاده از این دستگاه موجب بروز اختلال در زندگی افراد خواهد شد.

حسینی نژاد، خاطر نشان کرد: ما برای رفع این مشکل دستگاه پایش هوشمند عملکرد قلب و عروق را عرضه کردیم که قادر به ارائه خدماتی چون نوار قلب، پالس اکسیمتر است و داده‌های دریافت شده را به موبایل ارسال می‌کند. این داده‌ها در فضای ابری گوشی‌های همراه ذخیره سازی خواهد شد.

این محقق اضافه کرد: این دستگاه امکان خود مراقبتی بیماران مبتلا به آریتمی قلب در شرایط شیوع کرونا در منزل را دارد.

به گفته وی، میزان سرمایه گذاری روی این طرح ۲ میلیارد تومان به ازای واگذاری ۱۵ تا ۲۰ درصد سهام شرکت است.

تولید اتانول ۹۹.۸ از ذرت

احمد رایج از محققان این طرح با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار لیتر الکل با خلوص بالا در آزمایشگاه‌ها و بخش‌های صنعتی استفاده می‌شود، گفت: الکل گرید HPLC خالص‌ترین نوع الکل اتانول است که هر لیتر آن در بازارهای بین المللی با قیمت ۱۵۰ یورو (۴.۵ میلیون تومان) معامله می‌شود و در ایران این نوع الکل با گرید بایو تک تولید نمی‌شود.

وی با اشاره به تولید اتانول ۹۹.۸ درصدی از ذرت اظهار کرد: این محصول مشتریانی از حوزه‌های نظامی، آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها داشته است.

رایج، میزان ناخالصی‌های این الکل را ۱۰ پی پی ام ذکر کرد و یادآور شد: از پسماندهای فرآیند تولید اتانول از ذرت، فرآورده‌های خشک دامی نیز تولید کردیم.

این محقق اضافه کردن نانو نقره به این محصول را فاز توسعه‌ای آن نام برد و اظهار کرد: در اروپا دستورالعمل‌هایی برای عدم استفاده از گوگرد دی اکسید به عنوان افزودنی ضد عفونی کننده به الکل صادر شده است؛ چرا که این ماده سمی و سرطان زا است، بر این اساس ما تلاش داریم نانو نقره را جایگزین این ماده کنیم.

وی با اشاره به نحوه تامین ذرت مورد نیاز این محصول، گفت: در سال اول و دوم اقدام به واردات آن خواهیم کرد، ولی از آنجایی که گرگان پتانسیل تولید این محصول را دارد، از سال سوم اقدام به کشت این محصول می‌کنیم.

به گفته وی نیاز سرمایه گذاری روی این طرح ۴ میلیارد تومان است.

دستگاهی برای استخراج ماده ژنتیکی

جواد زمانی از محققان یکی از شرکت های مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه زیست فناوری، استخراج ماده ژنتیکی RNA و DNA را از مهمترین تست‌های آزمایشگاه‌های تشخیص ژنتیکی دانست و گفت: دقیق‎ترین تست کرونا PCR است که مبتنی بر استخراج ماده ژنتیکی RNA و DNA است و در صورتی که استخراج این مواد ژنتیکی با خطا همراه باشد، تست منفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه استخراج ماده ژنتیکی علاوه بر تشخیص بیماری کرونا در تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و هپاتیت نیز کاربرد دارد، اظهار کرد: در حال حاضر فرآیند استخراج ماده ژنتیکی دستی است و در صورتی که آزمایشگاه‌ها بخواهند با دستگاه‌های اتوماتیکی خارجی مجهز شوند، نیازمند صرف هزینه ۶۰۰ میلیون تومانی برای خرید این دستگاه هستند، ضمن آنکه کیت‌های آن هر کدام به مبلغ ۸۰ هزار تومان است.

زمانی ادامه داد: ما اقدام به طراحی و ساخت این دستگاه با ۱۰ درصد قیمت خارجی کردیم، ضمن آنکه قیمت کیت‌های آن ۳۰ درصد نمونه خارجی است.

به گفته وی، توسعه این طرح نیازمند سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد تومانی است.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها