سرپرست حجاج ایرانی: شاید امسال هم حج برگزار نشود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: احتمال دارد حج با شرایط فعلی بیماری کرونا بطور عادی برگزار نشود.

سرپرست حجاج ایرانی: شاید امسال هم حج برگزار نشود

در نشست شورای معاونین و مدیران بعثه و بررسی آخرین برنامه ریزی ها و پیشنهادات معاونت های بعثه مقام معظم رهبری برای موسم حج آینده و سال جدید که امروز به ریاست حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی تشکیل شد، معاونان فرهنگی، اموربین الملل و توسعه مدیریت و منابع و مدیران واحدهای مختلف بعثه مقام معظم رهبری از برنامه‌ریزی‌ها و پیشنهادات خود برای موسم حج آینده و سال جدید گزارش دادند.

حج تمتع در نیمه اول ماه ذی الحجه برگزار می شود که در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی با نیمه اول مردادماه همزمان شده است.

نواب در این نشست برنامه ریزی های عربستان درخصوص حج در شرایط کرونا را شرح داد و تصریح کرد: شیوه نامه انجام مناسک حج در شرایط اضطرار برای زائران اهل تشیع و تسنن باید تهیه شود.

وی همچنین بر لزوم تشکیل کمیته بین الملل اربعین در معاونت اموربین الملل بعثه تاکید کرد و از حاضران خواست با بررسی مجموعه کارهای انجام شده در سال ۹۹، برنامه های سال آینده را مدنظر قرار داده و تلاش کنند وظایف و مسئولیت های خود را به موقع انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سرعت تغییرات را یادآور شد و گفت: بروز رسانی از بهینه سازی اهمیت بیشتری داشته و ضرورت دارد که در زمان مناسب انجام شود تا به ارتقاء اقدامات و خدمات منجر شود.

وی همچنین خواستار تامین سیستم ها و نرم افزارهای بروز برای واحدهای مختلف بعثه و بازنگری دراهداف و برنامه ها برای تحقق اهداف سازمانی شد و افزود: با نظم، مدیریت و ارتقای علمی دانش افراد می توان مجموعه را به سمت اهداف بالاتر هدایت کرد.

در ابتدای این نشست سرپرست حجاج ایرانی فرارسیدن ماه شعبان و اعیاد شعبانیه را تبریک و تهنیت گفت و درگذشت حجج الاسلام سید جواد مظلومی معاون سابق امور بین الملل و نجف نجفی روحانی مسئول سابق دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق را تسلیت گفت.

شیوع ویروس مرگبار کرونا از زمستان سال گذشته موجب شد در سال جاری، برگزاری مناسک حج تمتع و عمره برای زائران ایرانی و بسیاری از کشورها انجام نشود و با تداوم این بیماری، احتمالا سال آینده نیز حج تمتع به صورت عادی برگزار نخواهد شد.

در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ایرانی در نوبت اعزام حج تمتع بسر می برند و این در حالی است که سالانه حدود ۸۸ هزار ایرانی برای انجام حج به سرزمین وحی می روند. از این تعداد، حدود پنج هزار نفر نیروهای ستادی، امدادی و پزشکی هستند.

آخرین باری که ثبت نام برای اعزام به حج تمتع در ایران انجام شده، سالهای ۸۴ تا ۸۶ بوده و اکنون نوبت اعزام برای کسانی است که فیش ثبت نام آنها مربوط به قبل از اردیبهشت ۱۳۸۶ است.

با توجه به وضعیت کنونی برگزاری حج تمتع، مسئولان حج و زیارت برآورد می کنند که افرادی که در نوبت اعزام قرار دارند، باید حدود ۱۵ سال دیگر در انتظار بمانند.

این در حالی است که پنج میلیون نفر ایرانی دیگر نیز در نوبت اعزام به عمره مفرده قرار دارند.

حج تمتع که به حج واجب نیز شهرت دارد، یکی از مهم‌ترین فروع دین اسلام است که انجام آن برای مسلمانانی که از استطاعت مالی و جسمی برخوردارند، تکلیف شده است.

حج تمتع مجموعه اعمالی است که در دهه اول ماه ذی‌الحجه در شهر مقدس مکه و مناطق اطراف آن - صحرای عرفات، مشعر و منا- انجام می شود و مسلمانانی که در آن شرکت می کنند، «حاجی» لقب می گیرند.

اما در حالی که حج تمتع یک امر واجب به شمار می رود، انجام عمره مفرده برای مسلمانان مستحب است، اعمال مذهبی آن کمتر از حج تمتع است و تقریبا در همه ایام سال - جز زمان حج تمتع- می توان آن را انجام داد.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    0

    اگه برگزار نمیشه چه بهتر. این همه رفتید عربستان چی یاد گرفتید؟ فقط بلدین مردم رو بچاپین.

  • ابی بت شکن
    0

    بهتر بااین گرونی تاشابدلعظیم هم نمیشه رفت

  • کاربر ناشناس
    0

    پول سفرحج رابرای ازدواج زوجهای نیازمند هدیه کنید اجرپاداشتی قیامت هزاران ثواب دارد

  • یه غریبه
    0

    یک جفت کفش برا بچه یتیمی بخرید بهتر طواف خانه کعبه

  • ملول
    0

    بهتر . کعبه واقعی دل ادمه . باید خدا را در دلت جستجو کنی

  • فرشادآزاد
    0

    بنام خدا ایکاش متقاضیان محترم حج عمره ومفرده و..بجای اینکه دهها میلیون تومان خرج میکنندتاباتشرف به حج گناهانشان رابزدایند وفروع دین را اداکنندوبه سرزمینی بروندکه درطول دوران متمادی هربلایی به سرحجاج می آوردازتعرض وتجاوز تاقتل وغارت درهمین سرزمین خودمان اعمالی انجام بدهندکه طبق قران ودستورات واحکام اسلام اثرات اجتماعی بیشتروثوابی بس عظیم ترداردبنده خودم رامثال میزنم وبااحترام به همه حجاج کشورم روی سخنم بانفس اماره خودم است ابتدابهتراست که گناه نکنم مال کسی رانخورم درطول عمرم دلی رانشکنم مفسده ای ایجادنکنم نمیشودکه تاقدرت ومکنت ونیروی جوانی دارم به اعمال ورفتارم توجهی نکنم بعددر کهنسالی بخواهم باتشرف به اعراف موردبخشش خداوندقراربگیرم هرساله حدود70هزارنفردسته جمعی وصدههاهزارفردی به حج میرونداگرهزینه هرحج رفتن بانرخ امروزصدمیلیون شودچه حجم عظیمی ازپول رابه جیب بیگانه میریزیم اگرهمان پول راصرف ازدواج جوانانی کنیم که براثرسومدیریت وناکارآمدی دولت توان ازدواج ندارداگرخرج بیماری کنیم که هزینه عمل جراحی ندارداگریک اسیروزندانی راکه به جرم فقر درزندان به سرمیبردآزادکنیم صدهابرابرثواب بیشترداردنام حاجی نام مقدس سنگین ودل ربایی است امااگربرصدهها دل شکسته مرهم بگذاریم خدایی است میدانم الان کاربران محترم خبرفوری بافشردن یک کلیدرای منفی میدهنداماایکاش وقتی میخواهیم به دیدگاه رای بدهیم اجمالی وعمقی مطلب رابخوانیم واگرواقعااین دیدگاه باواقعیت میدانی مغایرت داردمنفی بدهیم نه با خواست ومیل شخصی

  • بازنشسته
    0

    ای قوم به حج رفته کجایید و کجایید؟ معبود همین جاست بیایید و بیایید. اقای سرپرست حجاج : حج رفتن یعنی اب به اسیاب دشمن ریختن . شماها چرا نمی فهمید ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها