بیش از 70 درصد تجهیزات گندله سازی گهرزمین بومی سازی شد

مدیر پروژه گندله سازی شرکت سنگ آهن گهرزمین گفت: تحریم ها یک فرصت شد برای ما که آنها را به فرصت تبدیل کردیم و بیش از 70 درصد تجهیزات این پروژه بومی سازی شد.

بیش از 70 درصد تجهیزات گندله سازی گهرزمین بومی سازی شد

مهندس حسن امین زاده با اشاره به افتتاح کارخانه گندله سازی شرکت گهرزمین با بیان اینکه یکی از حلقه های تکمیل فولاد کشور گندله سازی است، اظهار کرد: با بهره برداری از این پروژه سه و نیم میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور افزوده می شود.

وی افزود: برای گندله سازی، ابتدا سنگ آهن از معدن استخراج و تبدیل به کنسانتره می شود که در ادمه این روند تبدیل به گندله، پس از آن آهن اسفنجی و بعد از آن به فولاد تبدیل می شود و مجموع این مراحل فولادسازی است.

امین زاده عنوان کرد: با تولید سالانه 5 میلیون تن گندله توسط شرکت گهرزمین، ظرفیت فولاد کشور به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند و هدف از تولید گندله، افزایش عیار آهن کنسانتره به حدود 70 درصد برای احیاء مستقیم و حدود 67 درصد برای کوره های بلند است.

مدیر پروژه گندله سازی شرکت سنگ آهن گهرزمین تصریح کرد: کاهش انرژی و هزینه های حمل و نقل، کاهش آلودگی محیط زیست بر اثر استفاده بیشتر از گندله در چرخه فولاد، کاهش میزان سرباره تولیدی به ازای هر تن، افزایش کارایی کوره های بلند و روش های مختلف احیاء اکسیدآهن، نگهداری و انبارداری آسان گندله سنگ آهن در فضای آزاد به مدت طولانی بدون تغییر خواص و کیفیت آهن، جلوگیری از خام فروشی، ارزش افزوده بیشتر نسبت به کنسانتره و تکمیل چرخه فولاد از جمله مزایای تبدیل کنسانتره به گندله است و افزایش اشتغال را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: این پروژه حاصل تکنولوژی کشور آلمان بود و باید با حضور سوپروایزرهای خارجی اکثر تجهیزات راه اندازی شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا و تحریم ها محدودیت هایی برای سوپروایزرهای خارجی برای آمدن به ایران اعمال شد و با توجه به این وضعیت، مهندسان توانمند داخلی توانستند در زمان کم، تمامی تجهیزات را نصب و راه اندازی کنند که بی تردید ساخت و راه اندازی واحد تولیدی گندله سازی گهرزمین را می توان جهش بزرگی در تولید توصیف کرد.

وی افزود: راه اندازی کارخانه گندله سازی و قرار گرفتن آن در چرخه تولید کشور، کمک خوبی به صنعت فولاد می کند که این امر در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه جهش تولید نقش به سزایی دارد.

امین زاده بیان کرد: در واقع راه اندازی این کارخانه برگ زرین دیگری در افتخارات کشورمان خواهد بود و در زمانی که دنیا به خاطر شیوع بیماری کرونا با تعدیل و افزایش نرخ بیکاری مواجه است، افتتاح این پروژه می تواند موجب رونق اقتصادی بیشتر منطقه سیرجان شود.

مدیر پروژه گندله سازی شرکت سنگ آهن گهرزمین میزان اعتبار این پروژه را 120 میلیون یورو در بخش ارزی و 650 میلیارد تومان در بخش ریالی عنوان کرد و افزود: با راه اندازی این پروژه حدود 500 نفر به طور مستقیم و 1200 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار می شوند.

وی در پایان اظهار کرد: تحریم ها یک فرصت شد برای ما که آنها را به فرصت تبدیل کردیم و بیش از 70 درصد تجهیزات این پروژه بومی سازی شد و مهمتر اینکه تجهیزات خارجی این پروژه حتما باید با حضور نمایندگان و وندورهای خارجی راه اندازی شود و با توجه به محدودیت هایی که کشور آلمان برای آوردن نمایندگان ایجاد کرده بود، بدون حضور آنها برای اولین بار در صنعت گندله سازی موفق شدیم توسط مهندسان متخصص داخلی این تجهیزان را راه اندازی کنیم و با موفقیت به بهره برداری رساندیم.

امین زاده گفت: ما ثابت کردیم که توان نیروهای متخصص کشورمان اینقدر بالاست که کاملاً راه اندازی گندله سازی را بومی سازی کردیم و جزو افتخارات ما است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها