افشاگری یک مورخ علیه محسن رضایی

در زمان هر جنگی پادگان‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند و بعد از جنگ اگر در آن زمان ۱۰۰ تا پادگان داشته باشند به ۷۰ تا کاهش می‌یابد، اما در کشور ما بعد از جنگ، ظرفیت پادگان‌ها چندین برابر شده بود.

افشاگری یک مورخ علیه محسن رضایی

ابراهیم شیرعلی نیا، مورخ تاریخ جنگ در کانال تلگرامی خود با استناد به سخنان محمد ستاری معاون سازمان برنامه در دهه ۶۰ نوشته است: برخی منابع دریافت شده از دولت به جای هزینه کرد در هدف صرف پادگان سازی شده است.

او به نقل از محمد ستاری‌فر، معاون سازمان برنامه‌وبودجه در کابینه‌ی دوم موسوی، درباره‌ی دولت و بودجه‌ جنگ نوشته است: «بخش جنگ از بخش غیرجنگ مطالبات جدی‌تر و همه‌جانبه‌تری داشت که بخش غیرجنگ نمی‌توانست آن‌ها را برآورده کند. برای اولین‌بار در کشور یک واگرایی در زمان جنگ صورت گرفت که برویم خدمت حضرت امام و تعدادی مجوز دریافت و بعد خرج کنیم، چندین‌بار این امر صورت ‌گرفته بود، اما رویه نبود و بعدها شد قاعده که بودجه را رها کنید، خودمان می‌رویم از بالا می‌گیریم. در سال ۶۵ درواقع ۲۵ میلیارد تومان پول داغ به اقتصاد تزریق شد؛ پول چاپ کردند. امام فرمودند دولت و نخست‌وزیری تصمیم بگیرند. بخش جنگ، سازمان مدیریت را تحت ‌فشار قرار دادند که می‌خواهند حمله با امواج نیروی انسانی کنند که نیاز به غذا و لباس و غیره دارند. قرار شد وقتی منابع را دریافت کردند عملکرد و هزینه‌شدن این منابع را گزارش دهند.

به گفته ستاری فر اما «نه‌تنها هیچ گزارشی داده نشد بلکه این میزان پول نیز بازگردانده نشد.» و ادامه می‌دهد: «در سال‌های بعد با بررسی‌هایی که صورت گرفت مشخص شد این مقدار پول در آن زمان باعث تورم شدید در کشور شد. نه‌تنها درمورد اهدافی که گفته بودند خرج نشد بلکه پادگان‌سازی صورت ‌گرفته است. باید توجه داشت در زمان هر جنگی پادگان‌ها موردحمله قرار می‌گیرند و بعد از جنگ اگر در آن زمان ۱۰۰ تا پادگان داشته باشند به ۷۰ تا کاهش می‌یابد، اما در کشور ما بعد از جنگ ظرفیت پادگان‌ها چندین برابر شده بود.» (گزارش سایت رسمی موسسه دین و اقتصاد، سال ۹۴) ستاری فر اشاره کرده است تورم سال ۶۴، حدود ۷ درصد است که در سال ۶۵ به حدود ۲۴ درصد می‌رسد.

دست محسن رضایی خالی بود؟

شیرعلی نیا در ادامه با اشاره این سخنان می نویسد: فرماندهان اغلب از تریبون‌های رسمی از دولتِ زمان جنگ درباره‌ی عدم توجه به جنگ انتقاد می‌کنند. از سوی دیگر مضمونِ جنگ با دست‌خالی نیز ترویج می‌شود. هرچند حجم حمایت‌ها و کمک‌ها از طرف مقابل و بازبودن دست عراق برای تهیه‌ی نیازهای جنگی‌اش قابل‌مقایسه با ایران نیست و ایران با محدودیت‌های بسیار سختی روبه‌رو بوده اما نمی‌توان گفت که کشور با دست خالی جنگیده است.

موضوع دیگری که در این سال‌ها به آن زیاد اشاره شده این است که فرماندهان در مقابل درخواست آماده‌سازی نیرو برای اجرای طرح‌های عملیاتی‌شان با این جواب مواجه شده‌اند که ما بند پوتین این‌ها را هم نمی‌توانیم تأمین کنیم. در یک موقعیت خاص درباره‌ی یک تقاضای خاصِ سپاه چنین جمله‌ای گفته شده اما جالب است که این جمله در روایت‌ها به نمادِ جنگ هشت‌ساله تبدیل می‌شود.

سردار رضایی در گفتگویی که سال۹۳ با او داشتیم درباره‌ی نامه‌ی مشهورش در پایان جنگ که آن را طرحی پنج‌ساله برای پیروزی در جنگ می‌دانست، معتقد بود هزینه‌های طرح و امکانات فراوانی که در آن درخواست شده نه تنها برای شکست صدام که برای بیرون کردن آمریکا از خلیج‌فارس هم بود و «نهایتا ۴ میلیارد دلار نمی‌شد.» (سطرهای ناخوانده، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، ص۹۵)

این جملات این‌گونه القا می‌کند که گویا در کشور اراده‌ای برای پرداخت کمتر از ۴ میلیارد دلار برای پیروزی در جنگ وجود نداشته! اما گزارشات جنگی این موضوع را تأیید نمی‌کند، به‌عنوان نمونه ۲۰‌فروردین‌۶۷، چند ماه قبل از پایان جنگ، رفیق‌دوست(وزیر سپاه) در جلسه با فرمانده سپاه می‌گوید در دو سه سال گذشته، از چین دو و نیم میلیارد دلار خرید کرده‌ایم: «۱/۸۰۰ ما خرید کرده‌ایم و بقیه ارتش.» این رقم سوای خرید از سایر کشورها است.

بخش‌های دیگر جلسه‌ی این روز هم نشان می‌دهد که دست فرماندهان چندان هم بسته نیست. در یکی از این جلسات، درباره‌ی خرید هواپیما از رومانی بحث می‌شود که هر کدام پنج‌ونیم میلیون دلار قیمت دارد. رضایی می‌پرسد: «این‌ها نفت هم از ما قبول می‌کنند؟» یعنی به جای پول، نفت بگیرند؟ احمدپور معاون وزیر سپاه: «بله همه نفتی هستند.» رضایی: «خوب الحمدلله، بخرید، ۱۰۰ تا بخرید ازشان.» یعنی ۵۵۰ میلیون دلار. در همین جلسه از نهایی‌شدن قراردادهایی با برزیل هم صحبت می‌شود.(جلد ۵۴ روزشمار جنگ، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، ص۷۷۰ تا ۷۸۰)

ما درباره‌ی این موضوعات نیاز به گفتگو و جلسات تخصصی با حضور نظامی‌ها و دولتی‌ها داریم تا طرفین حرفشان را بزنند و گذشته را نقد کنیم اما برخی علاقه دارند انتقاد از دولت و مسوولان غیرنظامی در زمان جنگ در تریبون‌های عمومی و به‌شکلی یک‌طرفه مطرح شود اما انتقاد از خودشان را برنمی‌تابند و می‌گویند بحث‌های تخصصی نباید در فضاهای عمومی مطرح شود؛ یک بام و دو هوا!

منبع: خبرآنلاین

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 51
  • محمدی
    0

    ما که چپ و راست را با کله کچلمان امتحان کردیم بگذارین 4 سال هم آقا محسن بیاد شاید فرجی شد چرا تخریب می کنین

    نظرات شما -
    • ب اقای محمدی
      0

      لطفا بفرماییدچه نقطه مثبی درمحسن رضایی دیدید توضیح بده شاید من هم نظرشما راانتحاب کنم لطفا توضیح دهید

    • ناشناس
      0

      مطمئن باش اگه کسی نقطه مثبتی داشته باشه اصلا" نمیگذارند در حد شورای شهر هم بالا بیاد

    • داور
      0

      تنها نقطه مثبت محسن رضایی وردست اکبرشاه بود ورای خودش را به اکبرشاه بخشید که بیشتر به منفی میخوره تامثبت

    • محمد
      0

      مسیرفقط مسیر شهداوامام راحل است بیراهه نرویم

    • ناشناس
      0

      خدایا عاقبت مارو مثل شهدا ختم به خیر کن

  • احمد
    0

    فقط از سپاه کسی سوال نکند

    نظرات شما -
    • محمد گلکارخوزانی
      0

      باسلام چرا؟.؟ اتفاقا از سپاه باید سوال کرد که ضعف افراد مثل ایشان را برملا کنند و کشتن هزار نفر در کربلای 4 و شلمچه به دلیل بی تدبیری و یک دنده بودن ایشان که اکثرا فرماندهان با این حمله مخالفت و آقا محسن اصرار که باید انجام گردد و هر موقع کم میآورند امام راحل را هزینه میکردند .نسل جدید باید اطلاع داشته باشند از عملکرد فرمانده جنگ آقا محسن .

  • علی
    0

    باید درک کنیم که شروع جنگ مقارن بود با پیروزی انقلاب و روی کار آمدن افراد انقلابی اکثراً بدون تجربه کاری و جنگی . و انتظار زیادی هم از این افراد نبود . چاپ پول و ایجاد زمینه تورم مگر فقط در زمان جنگ اتفاق افتاده است . یادمان نرفته که به پیشنهاد و حمایت آقای جهرمی وزیر کار ٬ پخش پول به نام بنگاه های اقتصادی زود بازده در زمان احمدی نژاد شروع شد و بخاطر نبود نقدینگی برای پرداخت وام به بنگاههای زودبازده هر بانکی برا خودش پول چاپ کردند چون اگر از پرداخت پول به بنگاه زودبازده از قافله بانکی عقب می ماند ٬ سرپرست و رییس آن بانک تعویض میشد و چون دیدند چاپ تراولهای گوناگون بانکی در کشور مشکل ایجاد کرده دستور جمع آوری همه آنها را که با صرف هزینه های زیادی هم چاپ و پخش شده بود صادر و بجای همه آنها ایران چک رایج شد . اکثراً بنام ایجاد بنگاه زودبازده وام گرفتند ولی درصد بالایی از آنها برای املاک صرف شد و قیمت املاک بشدت رشد کرد .

    نظرات شما -
    • هومن
      0

      در تایید صحبتهای شما تورم زا شدن اقتصاد کشور از زمان اقای احمدی نژاد شروع شد وقتی در کشوری هزینه ها و در امدهای ان کشور در محاسبه حذف شود منظور حذف سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور هر کسی از جیب خود برای کشور خرج می تراشد چاپ اسکناس توسط بانکها برای پول دادن به بنگهای اقتصادی نمونه کوچکی از تورم زا شدن اقتصاد

    • غیر قابل نشر
      0

      البته نا گفته نماند که تمام جنگ بلدان ونخبه های نظامیمون را خودمون با بهانه های واهی یا تیر بارون کردیم یا دسته جمعی تو یک هواپیما فرستادیمشون رو هوا

  • مردم مظلوم
    0

    سلام من زیاد کار با محسن رضایی ندارم ولی این صحبتی که اقا دارد میکند بوی غرب می دهد هرچه پادگان داشته باشیم شما وناموست امنیت داری البته اگرناموست خارج کشور نباشد برو برای تخریب چیز بهتر پیدا کن

    نظرات شما -
    • جمعه
      0

      مردم مظلوم محترم،لطفا از کلمات بهداشتی استفاده کن.کشور ایسلند یا موناکو که اصلا ارتش ندارند و یا سوئیس که ارتش اندکی دارد ناموسشان توسط دیگران تصرف شده است؟این را میدانیم که ما در خاورمیانه زندگی میکنیم باید کشور قدرتمندی باشیم اما آیا الان امنیت اقتصادی ،اجتماعی، سیاسی داریم.؟ وجداناً شما اجازه میدهی که بستگان مونث شما به تنهای ساعت ۲ شب در خیابان رفت و آمد داشته باشد ؟بزرگوار همه چیز در امنیت نظامی خلاصه نمی شود.من در دهه شصت در جبهه های جنگ بودم که چگونه ایرانیان وطن پرست بتنهای از ناموسشان از پل هفت دهنه سومار تا تنگه چزابه و هویزه و...دفاع کردند.باید بپذیریم که فرماندهان آنروز چه نظامی و چه اقتصادی با توجه به کم تجربه بودن اشتباهات فراوانی داشتند و هم اکنون هم دارند.سرورم تحمل دیدگاه مخالف خود را داشته باشیم

    • ناشناس
      0

      همچون فاز ناموس پرستی میگیرید که انگار وقتی ناموس مملکت ار فرط فقر به تن فروشی و یا مهاجرت به کشورهای همسایه و تن فروشی میکند غیر از بی ناموسی است

    • کلنگ
      0

      چند سالته ؟ دهه 60 تو جنگ بودی ؟ چی میدونی از جنگ ؟

    • جمعه
      0

      کلنگ محترم، بالای نیم قرن سن دارم و بیش از دوسال عمر را جنگ ازم گرفت. منظورم این هست که همه چیز را به امنیت و ناموس ربط ندهیم و با دیدگاه دیگران مخالفیم آن را مورد توهین قرار ندهیم همه علاقمند به ایرانی سربلند و قدرتمند هستیم.موفق باشید.

  • علی اصغر
    0

    کاندیدای رییس جمهور شدن آقا رضایی بحث دیگری است. اما ایشان به عنوان فرمانده سپاه مردانه در مقابل دشمن ایستاد و در نهایت در جنگ ایران بود که پیروز شد. خداوند ایشان را حفظ شان کند از شر شیاطین.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پیروز شد؟

    • Habib
      0

      همه اش که ایستاده نبود گاهی وقت ها می نشست ، اخه رضایی هم عددی است که راجع به بحث شود

    • کلنگ
      0

      پیروز شد ؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!! خیر جام زهر خوردند .

    • به کلنگ
      0

      جام زهر رو موجودات پلیدی به خورد کشور دادند که تو یکی از همون هایی.

  • ص
    0

    این آقای ستاری فر خیلی سابقه مدیریتی درخشان دارد که شما به نقل از ایشان به پادگان سازی زمان جنگ ایراد می گیرید کافی است عملکرد ایشان در تامین اجتماعی در دولت اصلاحات را بررسی نمایید ..

  • ص _ ن
    0

    توی. مورخ از کدام سوراخ بیرون زدی که حالا بعد از ۸ سال دفاع مقدس محسن رضایی را زیر سوال می بری .برو خودتو درست کن .

  • مستر تستر
    0

    ابراهیم نه جعفر

  • ی ط
    0

    مقصر محسن آقا رضایی نیست.محسن رضایی بار اول نیست که کاندیدای ریاست جمهوری میشود که در حال تخریبش هستند .صحبت اینجاست که قبلا در آقای سعید محمد کاندیدا نبود ! خیلی از بی دینها اگه گوشت هم را بخورند استخوان هم را دور نمی ریزند.متاسفانه.‌‌‌‌‌.........

  • ازکجااورده اید
    0

    بعدازگذشت ۴۲ازانقلاب واختلاس های کلان توسط چپ وراست دولت ها مجلس ها قوه قضایه ها وزرا مدیران .چراازکجااورده ای چرا تبدیل ب قانون نمیشود؟ ب گمانم همه سردمدارن ریز ودرشت دزد ودروغگو بودن وهستند .البته بجز کسانیکه درجنگ شهید ویا بیرون ازجنگ ترورشدن . قانون ارکجا اورده ای دست بسیاری از دزدان رارو خواهد کردولی افسوس که همگی باهم اختلاس کردن دراین وسط فقط مردم فرودست زیان دیده هستند

  • محمد گلکارخوزانی
    0

    باسلام جناب آقای سرلشکر محسن رضائی در جلسات حضوری نزد حضرت امام راحل به به و چهه چهه میزد که همه چیز خوب و عالیه و تا سقوط صدام دست بر نمیداریم ولی بعد از فوت امام راحل رهبری اول خودش را برکنار و سرلشکر رحیم صفوی را جایگزین فرمودند و الان آقای رضائی 24 سال است دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است،! ارثیه پدرشون است !! آقای رضایی نتوانست خونه خود را اداره کنند که آن افتضاحات را آقازاده شون به بار آورند و معلوم نشد در دبی چگونه فوت کردند!!! حالا تصمیم گرفته است 15 سال است رییس جمهوری و اداره کشور 85 ملیونی را با سلایق گوناگون اداره کنند!!! محال است رییس جمهوری گردد!! اینهم تا حالا نظام تحمل اش کرده است برود کلاه اش بندازد بالا پشت بام!!!

    نظرات شما -
    • محمد گلکارخوزانی
      0

      شکرزیادی خوردم دیگر ازاین غلط هانمی کنم شیره ناب همینه دیگه ادم رابی تعادل می کنه

  • ناشناس
    0

    مملکتی بی صاحب ،کم کم به این باور میرسم که تمام کسانی که به نوعی به قدرت نزدیک هستند دزد بوده اند وبه هیچ کس هم جواب گو نیستند،خدا یا در این سال نویی اگر گقته های این آقا درست است خودت فرجی کن دزدی واختلاس ومافیا درست کردن وگیر این سلطان اون سلطان بودن به سطوح آمدیم ،اگر بگیم .......خوردیم خوبه

  • حسین
    0

    الان این چی بود؟تخریب بود یا تجدید خاطره بود یا پادگان ساختن کار زشتی است؟ یا مثلا در دولت روحانی که هر سال تورم دویست درصدی داشتیم ایا بخاطر ساختن پادگان بوده؟ ولی نگران نباشید چون دکتر رضایی هنوز ثبت نام نکردند.انرژی خودتان را حفظ کنید. ولی پیشنهاد میکنم در باره ثمرات برجام و دستاوردهای روحانی بیشتر صحبت کنید

  • محمد
    0

    اینها از اول هم دنبال زر و زور بودن الباقی داستان برای گول زدن مردم بود .

    نظرات شما -
    • منم مختار به محمد شعبان بی ..
      0

      متوجه سخنان خود باش زرت و پرت زر و زور و قدرت و ثروت .....

  • انقلابی
    0

    سلام نوروزی به همه کاربران محترم و خبر فوری ببخشید اگه حرف من به مذاقتان خوش نیاید ولی با احترام حالا کار ادمهای منافق به جایی رسیده که عوض دنبال مقصر این همه بدبختی باشند دنبال کوبیدن سپاه عزیزمان هستند فکر کنم از وقتی زندگی روحانی رو ریختند رو دایره میخواهند مردم بفرستند دنبال نخود سیاه بو میاد بوی نفاق بوی خیانت بوی فروختن وطنمان ایران

    نظرات شما -
    • قلندر2
      0

      بوی عیدی بوی سیب بوی سیب زمینی بوی ساندیس با یه تی تاپ وسط حوضچه جوست

  • وهاب
    0

    خدایابه اسمان بی انتهایت قسم یکی روبفرست به زمین تاعدالت راآنگونه که خودت نوشتی اجراکند..

    نظرات شما -
    • جبار
      0

      داداش فرستاده توی راه فقط بنزین تموم کرده خخخخخ

  • علی
    0

    شیر علی نیا مورخ است!؟ در این همه لاتاالات نوشته شده از وی یک خط به دردخور و یادگرفتی وجود ندارد زحمت کشیده اند ایشان کار به عملکرد محسن رضایی و امثالهم ندارم، اینها که خواندم فقط وقتم را گرفت و مزخرفات بود.

  • سعدی
    0

    محسن رضایی قادر به اداره بیت خودنیست حالا می خواهد کشور را اداره کند !؟

  • بابک
    0

    اینقدر یک طرفه به قاضی نروید درست جنگ برای هیچ کشوری موجب پیشرفت و شکوفایی و رونق اقتصادی نمی شود اما حتی زمان جنگ هم بودجه صرف پروژه های عمرانی می شد نمونه بارز آن مجتمع فولاد مبارکه است که در اوج زمان جنگ هم بودجه برای ساخت و راه اندازی آن اختصاص پیدا می کرد...از این موارد زیاد بوده در ارتباط با شخص آقای محسن رضایی درست است ایشان هم اشتباهاتی استراتژیک و نظامی در زمان جنگ مرتکب شدند اما یک نکته را هم قبول کنید که زمان جنگ تفکر غالب در کشور و کل حاکمیت برون دادش افرادی مثل ایشان بود... آیا افراد دیگری هم بودند که فرمانده سپاه بشوند و دیدگاه ها و روش های متفاوت تر داشته باشند... در آن شرایط اینطوری توانستند جنگ را اداره کنند...حالا را نگاه کنید که باید برویم داخل صف مرغ و یا روغن سرخ کردنی با کارت ملی بگیریم...پس یک طرفه به قاضی نروید و آدمها را گوشه رینگ تنها نیندازیم و شروع به ضربه زدن کنیم

  • مهدی
    0

    سلام برمحسن رضائی فرمانده مظلوم دفاع مقدس

    نظرات شما -
    • علی اصغر
      0

      منافقین آلبانیایی نشین خیلی دل پر از سپاه دارند. مثل ربات در آنجا نشستند دکمه های امتیاز مثبت و منفی را در کامنت ها می زنند . جام زهر را این منافقین تهیه کردند و الا ریشه آنها همرا با صدام در عراق کنده می شد.

  • محمدرضا
    0

    سلام سویس شاید به نحوی بزرگترین ارتش دنیا را نسبت به جمیعت سویس دارد اگر به منابع موثق مراجعه شود به این واقعیت دست پیدا می کنید

  • منم مختار
    0

    در زمان جنگ تحمیلی این جانب 4سال حضور داشتم اما 90 درصد از درون سپاه بسیجیان داوطلب بودند و مخلص و خاکی و خط شکن چه همرزمان عزیزی که داشتم و شجاعانه شهید شدند شهادت بسیجی نسبت به پاسدار 49 بسیجی یک سپاهی البته درمیان 49 تا شهید سربازان وظیفه هم زیاد بود روح همه شهدا چه سپاه ارتش و بسیج و ژاندارمری و کلانتری و...شهدای شهری صلوات

  • رزمنده
    0

    سلام کسانی که در جنگ نبودند و کار نظامی نکردند نمی فهمند پادگان نظامی یعنی چیست برای عملیات نظامی باید جایی باشد نیرو ها انجا باشند اماده رزم عملیات نمی شود یک شبه انجام داد مرتب در پادگان ها اموزش و تاکتیک مرور می شد اکثر نیرو ها بعلت نبود پادگان در چادر گرمای پنجاه درجه بودند درخواست محسن رضایی و بقیه فرماندهان بحق است اقای شیر خانی هدفش، ضربه زدن به فرماندهی سپاه زمان جنگ است و تبلیغات سیاسی است شما که الان در زمان صلح با این بودجه هشت سال چه دست اوردی جز گرانی و در صف ایستادن حتی برای گرفتن ارزاق مردم به زحمت بدست انها می اید از خدا بترسید بجای اتحاد و همبستگی دنبال تفرقه

  • فتاحی
    0

    ناگفته نماند هر کدام از اون صد پادگان که نام می برند تا حالا صدهزار خانه برای محرومان، صدهزار کیلومتر جاده ،و صدها هزار آبادانی کردن منظور فقط بعد نظامیگری نبوده.

    نظرات شما -
    • عباس
      0

      آقای محترم امنیت خیلی مهم است اگرامنیت نباشدهمون خانه ها هم آبادنمی مانند...

  • جانباز آتش به اختیار
    0

    فرمانده های دلسوز شهید شدن

    نظرات شما -
    • سید حسن
      0

      احسنتم ،خوبان رفتند ،اینان معلوم نبود کجا پنهان شده بودن که تا حال ماندن و مرتب کشور را دچار بحران میکنند

  • جبار
    0

    کشور از ریشه خراب شده دیگه درست نمیشه مثل ساختمون میمونه از کف و شناژ پوسیده بعد از بالا شما بخواید سفیدش کنین رنگش کنین کاغذ دیواریش کنین کشور مثل ماهی شده توی دهن خرس های گشنه

  • حمید رضا
    0

    دولت موسوی دقیقا مثل روحانی بود همون طور که کابینه روحانی دور و بری های موسوی در سال ٨٨ هستند موسوی حتی به حرف رئیس‌جمهور هم اعتنا نمیکرد هنوز خیلی ها یادشون هست که موسوی هیچ حمایتی از جنگ نمی‌کرد بطوری که امام چندین بار تذکر دادند مساله اول کشور جنگه همانطور که در کرونا مردم دارند با مواسات به نیازمندها کمک میکنند در جنگ به جبهه‌ها کمک کردند. البته شاید نیروهای جوان نظامی اشتباهی داشتند ولی رفتار دولت اون روز خراب کار بود نه اشتباه. هنوز سفرهای خارجی الکی بعضی ها در زمان جنگ تو ذهن مردم هست، همان ها که وقت رحلت امام هم ترکیه بودند......

  • فاطمه
    0

    هدف این مطالب تخریب افراد وزیر سوال بردن همه چیزاست واقعا کارتون ترور شخصیت هست و یک حرف در کردن بیخود کلا قصد دارین دیگه هیچ فردی نباشه که کارش موجه وخوب باشه همه زیر سوال برن و کلا مردم رو ازهمه چیزوهمه کس بیزار کنید وهمه رو به پوچی بکشونید افشاگری نبود اراجیف بود وکامنت های تاثیر پذیر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها