اشرف غنی: حاضر به تبادل نفت و آب با ایران هستیم

رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح سد کمال خان گفت: به تعهد خود دربرابر حق‌آبه ایران متعهد هستیم و در صورت تقاضای مازاد از سوی ایران حاضر به تبادل نفت در برابر آب خواهیم بود.

اشرف غنی: حاضر به تبادل نفت و آب با ایران هستیم

«اشرف غنی» افزود: هدف از افتتاح این طرح نیمروز آباد و در چهارچوب نظام جمهوری است.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه گفت: طی 100 روز آینده ولایت های مختلف شاهد تحقق آرزوی خود در حوزه مختلف بوده که همه این موارد نشات گرفته از قانون اساسی و اراده مردم این کشور برای صلح و آبادی است.

وی تاکید کرد: از امروز افغانستان نباید دست خود را به سوی دیگران دراز کند و باید قادر باشیم از سرمایه های پنهان خود از جمله آب استفاده کنیم.

اشرف غنی ادامه داد: نوع اتحاد در رهبری افغانستان در تاریخ معاصر بی سابقه بود و خواهان افغانستان مستقل و آباد هستیم.

وی در ادامه به نگرانی ایران درباره افتتاح سد کمال خان اشاره کرد و گفت: افتتاح طرح در افغانستان تکمیل کننده اقتصاد دو کشور است و تعهدات همانند گذشته ادامه خواهد یافت.

غنی تاکید کرد: بیشتر از ایفای تعهد نیازمند گفتگو است و ما به دنبال تبادل نفت با آب هستیم.

وی همچنین بر اهمیت انرژی بادی و خورشیدی برای تولید انرژی و خودکفایی این کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور افغانستان همچنین بر نقش چابهار و خط آهن خواف هرات اشاره کرد و گفت: افتتاح این دو مسیر تبادل ارزانی در اختیار تجار افغان قرار خواهد داد.

ایران بارها از احداث این سد انتقاد کرده و گفته است که ساخت این سد باعث کاهش منابع آبی و خشکسالی در نواحی مرزی ایران می‌شود. بسته شدن آب رودخانه هیرمند موجب شده تا مردم استان سیستان و بلوچستان دچار مشکلات عدیده‌ای شوند.

منبع: فرارو

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • جدی
    0

    اشرف غنی مبنای شرعی و انسانی برای این اظهارات را از کجا آورده است --- آقای اشرف غنی رئیس جمهور محترم افغانستان!!! آب بحکم خداوند تنها مایه ی حیات و بقای زندگی بشر و سایر موجودات زمین و یک رحمت الهی همگانی طبیعی بدون جایگزین است. آب در همه ی سرزمینهایی که بصورت طبیعی جاری است از آن همه ی مردم آن سرزمینها است و هیچ بشری حق ندارد جریان آب ؛ این نعمت الهی همگانی را ؛ به روی برخورداران از مسیلهای طبیعی آن محروم سازد. عاملان ایجاد چنین محرومیت ضد بشری در نتیجه بحکم شرع و قانون و عرف انسانی ؛ ناگزیر پیامدهای ناگوار ایجاداین محرومیت را باید تحمل کنند. حرمت همسایگی ما را محض رضای خدا از گفتن بیش از این حقایق ، در حد توان پیروی از اصول رفتاری خدا پسندانه ، باز می دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها