لزوم برخورد دستگاه قضایی با آتش زنندگان کاه و کلش مزارع در دزفول

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: لازم است که برخورد دستگاه قضایی با آتش زنندگان کاه و کلش اراضی کشاورزی و جنگل‌ها در این شهرستان بازدارنده و قاطعانه‌تر باشد.

لزوم برخورد دستگاه قضایی با آتش زنندگان کاه و کلش مزارع در دزفول

رضا قپانچی پوراظهار کرد: هرساله در فصل برداشت گندم، برخی کشاورزان مبادرت به آتش زدن کاه و کلش و بقایای کشت می‌کنند که این امر موجب آسیب جدی به بافت خاک، زیستگاه‌های گونه‌های جانوری و گیاهی و آلودگی شدید هوا می‌شود.

وی، آتش زدن کاه و کلش اراضی را یکی از مهم‌ترین معضلات زیست محیطی در دزفول برشمرد و افزود: در برخی موارد سرایت آتش از اراضی کشاورزی به جنگل‌ها و مراتع موجب آتش‌سوزی‌های گسترده در سطح جنگل‌ها و مراتع نیز می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با اشاره به تشکیل ۲۰ پرونده قضائی برای کشاورزان متخلف در سال گذشته، تصریح کرد: خروجی این پرونده‌های قضائی چندان بازدارنده و مطلوب نبود؛ بنابراین ضروری است که دستگاه قضائی در سال جاری برخورد قاطعانه‌تری با کشاورزان متخلف داشته باشد.

قپانچی پور بیان کرد: بر اساس قوانین هوای پاک، اداره جهاد کشاورزی متولی این امر است؛ بنابراین لازم است که این اداره در راستای آموزش به کشاورزان و ارائه راهکارهای جدید به جای آتش زدن کاه و کلش برنامه‌ریزی‌های مستمری را داشته باشد تا با اقدامات اساسی، این معضل به حداقل برسد.

وی گفت: اداره محیط زیست به دنبال برگزاری یک نشست در خصوص آتش‌سوزی مزارع و جنگل‌ها با حضور متولیان است که بر این اساس بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های اصولی جلو برویم تا این معضل در سال جاری کنترل شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول در ادامه در خصوص معضل ریختن و انباشت زباله در طبیعت که موجب اعتراض دوستداران محیط زیست در دزفول شده است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته تخصصی پسماند» در شهرستان تشکیل و جلساتی نیز برگزار شده است که در جلسات این کمیته معضلات زیست محیطی مربوط به پسماندهای شهرستان مطرح و سپس با تعیین متولیان، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم انجام می‌شود اما اقدامات این کمیته در سال گذشته خروجی مطلوبی نداشت.

قپانچی پور با بیان اینکه نقاط مختلفی از شهر همچون پارک‌های جنگلی، مبادی ورودی و بام دزفول به کانون‌های زباله تبدیل شده‌اند، گفت: جمع آوری زباله‌ها و پاک‌سازی این مناطق بر عهده شهرداری است؛ لذا محیط زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و نظارتی وظیفه نظارت دارد کما اینکه در تلاش هستیم که در اوایل امسال نیز جلسه پسماند تشکیل شود.

وی با بیان اینکه پاک‌سازی این مناطق در رأس پیگیری‌های اداره محیط زیست قرار دارد، افزود: مکاتبات لازم با شهرداری صورت گرفته و زمان لازم نیز داده شده است؛ بنابراین در صورتی که از این امر تمکین نشود، موضوع از طریق مراجع قضائی پیگیری خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با بیان اینکه این اداره همه ساله به منظور فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از ریختن زباله در طبیعت، اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلف می‌کند، گفت: امسال نیز چندین برنامه پاک‌سازی، درخت‌کاری و برنامه‌های آموزشی در دستور کار اداره است؛ ضمن اینکه همچون همیشه برای اجرای این برنامه‌ها از ظرفیت ارزشمند انجمن‌های محیط زیستی و دوستداران طبیعت بهره خواهیم برد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها