حکایت ۱۳ بدر متفاوت ایلامی‌ها

امسال دومین سالی است که ۱۳ بدر ما ایرانی ها متفاوت شده و تلاش همیشگی‌مان برای دور هم بودن به تلاش برای از هم دور بودن و رعایت فاصله اجتماعی تبدیل شده است.

حکایت ۱۳ بدر متفاوت ایلامی‌ها

ویروس تاجدار، نقشه ایلام را قرمزپوش و نارنجی کرده و هشدارها حاکی از آن است که اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنیم شهرستان های زرد در آستانه نارنجی شدن و تارنجی ها نیز قرمز می شوند و این یعنی اینکه سلامت همه ما در بالاترین سطح در معرض خطر است.

دکتر " محمد نوذری"، استاندار ایلام و رئیس ستاد استانی کرونا با تشریح وضعیت نگران کننده شرایط کرونایی است، گفته است هرگونه دورهمی و تجمع در روز طبیعت ( ۱۳ بدر) در بوستان‌ها و فضای سبز ممنوع است.

در جهت اجرای این دستور پارک چغاسبز ، پارک کوثر، بام ایلام و دره ارغوان با نصب موانع فیزیکی بسته شده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام نیز از ممنوعیت بازدید از مناطق تحت مدیریت این اداره کل در روز سیزدهم فروردین ماه خبر داد.

"غلامرضا ابدالی" مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به ممنوعیت تجمع در روز۱۳ فروردین، به منظور کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا گفت: ورود و بازدید از مناطق حفاظت شده و آثار طبیعی ملی در استان ایلام ممنوع است.

وی تاکید کرد: توصیه ما به شهروندان آن است که تا حد امکان از منازل خود خارج نشوند و ضمن پرهیز از حضور در جمع ها و اماکن شلوغ، تمامی دستورالعمل ها و توصیه های بهداشتی و کرونایی را رعایت کنند.

"ابدالی" تصریح کرد: بر اساس مصوبات استانی مدیریت کرونا، حضور در مناطق تحت مدیریت محیط زیست و سایر تفرجگاه ها ممنوع است و نظارت و کنترل لازم توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان ایلام در این خصوص صورت خواهد پذیرفت لذا از تمام شهروندان درخواست می کنیم که در اجرای این مصوبات، مسئولین را همراهی و یاری رسانند.

سرهنگ رضا همتی زاده، رئیس پلیس راه استان نیز با بیان اینکه محدودیت های تردد برای حفظ سلامت عمومی است گفت: پلیس راه انتظامی استان ایلام با استقرار ۸ ایستگاه کنترلی شامل کبیرکوه، سراب باغ، دینارکوه، سه راهی زرنه، ایست و بازرسی سپتون، پل گاومیشان، ورودی شهرستان بدره از سمت ایلام، روبروی پلیس راه ایلام-کرمانشاه از ورود و تردد غیرضروری وسایل نقلیه جلوگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن شهرستان های دهلران و آبدانان در وضعیت قرمز و چرداول در وضعیت نارنجی، ورود و خروج وسایل نقلیه به این شهرستان ممنوع بوده و در صورت نقض قوانین توسط رانندگان وسایل نقلیه برابر مقررات و مصوبات ستاد ملی کرونا اعمال قانون خواهند شد.

رئیس پلیس راه استان تصریح کرد: تردد کلیه وسایل نقلیه باری شامل کامیون، کامیونت، تریلی و تریلر به استثنای مواد سوختی و فاسد شدنی و همچنین موتورسیکلت ها از ساعت ۶ صبح روز ۱۳ فروردین تا ساعت ۲۳:۳۰ همین روز در کلیه مسیرهای مواصلاتی استان ممنوع است.

همتی زاده در پایان گفت: از هم استانی های فهیم استان تقاضا می شود به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از ترددهای غیر ضروری در محورهای مواصلاتی استان اجتناب کنند و رانندگانی که قصد بازگشت از سفرها را دارند با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و پرهیز از هرگونه عجله و شتاب بی مورد به منظور پیشگیری از تصادفات،رانندگی کنند.

با وجود این محدودیت ها، مناطق روستایی استان که میزبان تعداد زیادی از شهروندان شهرستان های مختلف استان است می تواند از اصلی ترین کانون های دورهمی باشد که به گفته دکتر نوذری، استاندار ایلام طرح همیاران سلامت در جهت تقویت طرح شهید سلیمانی برای مهار کرونا در روستاهای استان اجرایی می شود.

این طرح که با ریاست دهیاران و با همکاری پایگاه مقاومت بسیج و شبکه های بهداشت روستاها تشکیل می شود از طریق بخشداری ها و فرمانداری ها و مجموعه دستگاه های درگیر در ستاد کرونا تقویت و حمایت می شود.

هدف از اجرای طرح همیاران سلامت اجرای دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی از قبیل ایجاد فاصله گذاری اجتماعی، جلوگیری از شکل گیری تجمعات، عدم حضور مردم در مراسمات شادی و عزا، جلوگیری از شب نشینی ها و ... در روستاها است که این مهم با همراهی و همکاری اعضای شورا و معتمدان و بزرگان منطقه صورت می گیرد.

و اما قبل از اینکه هر تصمیمی را درباره ۱۳ به در بگیریم این آمار را یک بار دیگر بخوانیم که تاکنون در استان ایلام ۲۸۴۴۴ نفر به کرونا مبتلا شده اند و ۶۷۵ نفر نیز جان خود را از دست داده اند و به این پیام توجه کنیم که متاسفانه اوج گیری خیز چهارم کرونا در سراسر کشور قطعی است. تعداد مبتلایان در اکثر نقاط کشور با سرعت در حال افزایش است.


"برای حفظ سلامت و جان خود و خانواده، لطفا به سیزده بدر نروید، خارج از منزل حتما ماسک بزنید، از حضور در دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و سوگواری و محیط‌های پر جمعیت پرهیز کنید."

پس با نه گفتن به هرگونه دورهمی در ۱۳ به در امسال ، کرونا را از جامعه دور کنیم و این ویروس منحوس را به در کنیم.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها