طرح جدید محدودیت‌های پیشگیری از کرونا در یزد اعلام شد

ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در یزد در اعلامیه‌ شماره ۱۰۲ خود محدودیت‌های جدیدی در استان را برای پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس در مناطق مختلف از روز شنبه برای مدت ۱۴ روز اعلام کرد.

طرح جدید محدودیت‌های پیشگیری از کرونا در یزد اعلام شد

اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد، بر اساس این اطلاعیه با توجه به رشد موارد ابتلا و بستری ناشی از ویروس در روزهای اخیر و افزایش نگرانی در خصوص اوج (پیک ) جدید آن در صورت تداوم روند افزایشی فعلی و با توجه به اعلام وضعیت هشدار در همه شهرهای استان و وضعیت نارنجی در خاتم، مهریز و تفت و شکنندگی وضع موجود در صورت رعایت نشدن هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و با عنایت به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت‌های وضعیت زرد در شهرستان‌های یزد، اردکان، میبد، اشکذر، ابرکوه، بافق ‌و بهاباد به صورت یکنواخت و یکسان از تاریخ چهاردهم فروردین ماه به مدت ۲ هفته به شرح زیر اعلام می شود:

تعطیلی آموزش حضوری مدارس و دانشگاه‌ها، مشاغل گروه چهار شامل شهر بازی ها، گیم نت ها و مراکز تفریحی آبی، برگزاری کلاس آموزشگاه ها حداکثر با حضور ۱۰ نفر و رعایت فاصله، جلسات اداری حداکثر با حضور ۳۰ نفر و رعایت فاصله، برگزاری هرگونه مراسمی در فضای بسته با رعایت چهار متر فاصله و حداکثر تا ۵۰ نفر ، تعطیلی فعالیت تمامی اصناف بعد از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه شب و ممنوعیت تردد در تمامی شهرها از ساعت ۲۲ شب تا ساعت سه صبح.

در پایان با توصیه و تاکید بر رعایت اصول بهداشتی یادآور می‌شود، مسافرت‌ها، تجمع خانوادگی، میهمانی های جمعی، حضور در منازل مبتلایان و گروه‌های پرخطر، به شدت به عنوان عامل زمینه ‌ای می‌تواند در شکل گیری خوشه های جدید ابتلا عمل کرده و میزان موارد ابتلا و البته مرگ و میر را در روزهای آتی تحت تاثیر قرار دهد و همچنان بر استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از تجمع و تردد در اماکن شلوغ تاکید می‌شود.

هم‌اکنون ۲۱۱ فرد مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۴۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید ۱۹ است و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

کارشناسان همچنان توصیه می کنند مردم اصول سه گانه « شفا» یعنی شست و شوی دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی، اجتناب از ترددها و استفاده از ماسک را باید بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید ۱۹ علایم یک نفر شدت می‌گیرد که دچار مشکلات تنفسی می‌شود و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می‌یابد.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها