چه کسی پاسخگوی هزینه بالا اما کم‌دوام زیباسازی "نیشابور" است؟

برآوردی ساده حاکی از هزینه بالای شهرداری نیشابور برای زیباسازی شهری در ایام نوروز با گل‌های شب بو است؛ امری که به اذعان کارشناسان بسیار کم‌دوام است.

چه کسی پاسخگوی هزینه بالا اما کم‌دوام زیباسازی "نیشابور" است؟

در آستانه ایام نوروز و در راستای زیباسازی فضای شهری، شهرداری نیشابور با همکاری سازمان سیما، منظر و فضای سبز، در هفته‌های پایانی سال ١٣٩٩ اقدام به کاشت صدهزار بوته گل شب‌بو، در گوشه گوشه شهر نمود. این تعداد گل در میادین اصلی شهر، بوستان‌ها، بلوارهای فرعی و حتی برخی تقاطع‌هایی کاشته شد که تقریباً در دید عموم نیست.

کارشناسان کشاورزی می‌گویند گل شب‌بو در محیط شهری و در حالت عادی عمری بین 20 تا 30 روز دارد و چنان که از ظواهر امر پیداست، بعد از پایان فروردین بوته‌های خشکیده شب‌بوها باید از فضای سبز جمع‌آوری و احتمالاً گونه جدیدی جایگزین شود.

سازمان سیما و منظر شهرداری نیشابور اعلام کرد این بوته‌ها با ٢٨ دستگاه کامیون از استان اصفهان تا نیشابور حمل شده‌اند. یک برآورد ساده هزینه نشان می‌دهد، به ازای هر گل شب‌بو، جدای از هزینه انتقال داخلی گل‌ها و کارگر برای جابجایی و کاشت در فضای شهری، بین 15 تا 20 هزار تومان صرف شده است.

کارشناس فضای سبز شهرداری می‌گوید: بابت حمل و نقل گل‌ها برای هر مسیر آمد و رفت، بازای هر کامیون حدود دو تا سه میلیون صرف شده است که به‌عبارتی حدود دو میلیارد تومان در آستانه عید نوروز، جهت کاشت گل‌هایی صرف شده که تنها 30 روز ماندگار است، تازه اگر شرایط جوی مناسب باشد، هوا سردتر نشده و بوته‌ها یخ نزند.

این در حالی است که شهرداری نیشابور همواره از کمبود بودجه برای اجرای پروژه‌های شهری گلایه داشته و حتی اجرای برخی از پروژه‌های حیاتی، از جمله زیرگذر عماریاسر را نیز غیرضرور می‌خواند.

تماس با ریاست سازمان سیما و منظر برای پرس و جو در این زمینه به نتیجه مطلوب نرسید، اما کارشناسان کشاورزی معتقدند بهتر بود جای این هزینه‌کرد سنگین، شهرداری بجای کاشت گل‌های موسمی، گل‌های دائمی و کم هزینه‌تری مانند رُز می‌کاشت یا کاشت این گل پر هزینه و کم عمر، صرفاً به میدان‌های اصلی شهر اختصاص داده می‌شد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها