رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

۳۰ نفر در یک روستای عسلویه کرونا گرفتند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سرعت گسترش ابتلا به کرونا در این استان طوری است که به تازگی ۳۰ نفر از جمعیت روستای

۳۰ نفر در یک روستای عسلویه کرونا گرفتند

دکتر سعید کشمیری افزود: با آغاز موج چهارم شیوع کرونا سرعت ابتلا در این استان در فروردین ماه نسبت به اسفند سال گذشته افزایش یافته طوریکه از مرحله ابتلای خانوادگی فراتر رفته است و در برخی روستاها اهالی به صورت یک جا به این ویروس مبتلا می‌شوند.

وی بیان کرد: براساس آمارهای موجود در هفته دوم فروردین ماه یکهزار و ۸۰۰ مورد ابتلای جدید در استان بوشهر به ثبت رسیده این درحالی است که در همین بازه زمانی در اسفند سال گذشته تنها ۳۰۰ مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شده بود.

کشمیری با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد میزان ابتلا در استان بوشهر در فرودین ماه نسبت به ماه‌های گذشته هفت برابر شده‌است گفت: همچنین بعد از ۱۲۰ روز که میانگین بستری‌های ناشی از کرونا در این استان ۵۰ نفر بود امروز این آمار سه رقمی و به بیش از ۲۰۰ نفر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بیشتر مبتلایان به کرونا از نوع ویروس جهش یافته است افزود: مردم هوشیار باشند که گونه جدید ویروس کرونا سرعت انتقال بالایی دارد و اگر در خانواده کسی دارای علامت شد باید سریع ایزوله شوند.

کشمیری تاکید کرد: ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به ویروس ووهان چین متفاوت و دارای چسبندگی بیشتری است و با توجه به شدت بیماری، سن مبتلایان به این ویروس کاهش یافته به نحوی که امروز بیشترین گروه سنی درگیر رده سنی کودکان و نوجوانان هستند و این بیانگر تغییر رفتار ویروس است.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه سرایت درگونه (سوش) جدید ۷۰ درصد نسبت به گونه قبلی بیشتر است به همین دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

کشمیری گفت: همه‌گیری و گردش ویروس جهش یافته انگلیسی مانند این است که با اپیدمی جدیدی مواجه شده‌ایم با این تفاوت که نسبت به گذشته تجربه بیشتری به دست آورده و می‌دانیم که چگونه باید رفتار کنیم البته به شرطی که با برنامه ریزی مناسب و هوشیاری اجازه گسترش ویروس را ندهیم و بتوانیم زنجیره انتقال را در همان مراحل اولیه قطع کنیم.

وی تاکید کرد: در حال عبور از یک پاندمی هستیم بر این اساس در هیچ جای کشور خطر انتقال ویروس صفر نیست و انتظار می‌رود مردم با حساسیت و دقت هرچه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری و حضور در تجمع‌ها را مورد توجه قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: رفتار ویروس در استان بوشهر مشابه استان خوزستان با همان شیب و شدت است و انتظار می‌رود مردم با رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی از انتشار هر چه بیشتر ویروس پیشگیری شود در صورتی که جلو انتقال ویروس کرونا گرفته نشود شیوع آن از کنترل خارج و به وضعیت حاد و بحرانی و افزایش فوتی‌ها می‌رسیم.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۵۰۰ تخت بستری در استان بوشهر برای بیماران مبتلا به کرونا پیش بینی شده و بیمارستان شهدای هسته‌ای نیز آمادگی پذیرش بیماران را دارد.

کشمیری یادآور شد: طبق گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان بوشهر از وضعیت نارنجی به قرمز کرونایی تغییر رنگ داد.

وی بیان کرد: همچنین براساس این سامانه هم اکنون وضعیت شهرستان‌های گناوه، دیلم و دشتستان استان بوشهر در شرایط نارنجی و دشتی، تنگستان، کنگان، دیر، جم و عسلویه زرد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت:در زمان حاضر بعد از بوشهر با توجه به گردش ویروس انتظار می‌رود بزودی رنگ شهرستان‌های دشتستان و دیلم نیز تغییر کند.

وی یادآور شد: با اعمال محدودیت‌های کرونایی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی از دی ماه سال گذشته به غیر از شهرستان تنگستان همه ۹شهرستان استان بوشهر در وضعیت آبی قرار گرفتند اما با توجه به برخی عادی انگاری‌ها و سهل انگاری‌ها به تدریج رنگ کرونایی این شهرستان‌ها به زرد و نارنجی تغییر کرد.

کشمیری تاکید کرد: در این شرایط چیزی به نام سرما خوردگی وجود ندارد و هر گونه نشانه هایی از جمله گلودرد، تب، بدن درد، ضعف، بی اشتهایی و حالت گوارشی می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به ویروس باشد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۲۱۳ نفر در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که از این شمار ۲۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و از این مجموع ۶ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری گفت: با فوت سه نفر در روز گذشته در اثر ابتلا به ویروس کرونا شمار جان باختگان ناشی از ابتلا به این ویروس به ۹۰۲ نفر رسیده است.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر یادآور شد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۲۴هزار و ۱۷۸ نفر در این استان به این ویروس مبتلا شده‌اند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها