پرداخت ۴۴۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان یزدی

دولت ۴۴۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض جهت اجرای طرح‌های آبیاری نوین در سال گذشته به کشاورزان یزد پرداخت کرد.

پرداخت ۴۴۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان یزدی

عباس حاجی حسینی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان یزد ضمن اعلام این خبر، به اهمیت بهره وری آب در حوزه کشاورزی تاکید و تصریح کرد: دولت در سال زراعی۹۹-۹۸ برای افزایش تولید محصولات باغی و زراعی و گلخانه ای، ۴۴۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای اجرای طرح های آبیاری نوین به کشاورزان استان پرداخت کرد.

وی افزود: این مبلغ تسهیلات در اجرای پنج هزار و ۱۵۰ هکتار سیستم آبیاری نوین هزینه شد و دولت برای آبیاری کم فشار و قطره ای در هر هکتار به ترتیب ۷۷ میلیون ریال و ۱۷۵ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

این مسوول با بیان این که اجرای آبیاری نوین میزان بهره وری آب را در بخش کشاورزی به میزان ۷۰ درصد افزایش می‌دهد، تصریح کرد: ۸۲ درصد آب استحصالی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، از این رو کشاورزان و تولید کنندگان با تغییر الگوی کشت از شیوه سنتی به نوین، در مدیریت مطلوب مصرف بهینه آب عزم جدی داشته باشند.

وی کشت گیاهان کم آب خواه و تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین (کم فشار و قطره‌ای) را مهمترین راهکار موثر در صرفه جویی آب دانست.

معاون سازمان جهاد کشاورزی یزد بیان کرد: از سال ۱۳۷۰ تاکنون برای استفاده و بهره وری بهتر از منابع آبی حدود ۳۱ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی به آبیاری نوین تجهیز شده است.

وی با اشاره به لزوم استفاده بهینه از آب در تولید محصول باغی و زراعی گفت: کشاورزان شهرستان ابرکوه تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی و باغ های این شهرستان را به روش آبیاری نوین تجهیز کردند.

حاجی حسینی تصریح کرد: در مجموع کشاورزان ابرکوه از این میزان آبیاری که انجام شد ، ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار آن مربوط به هفت سال گذشته است.

وی تاکید کرد : با توجه به محدودیت منابع آبی و استقبال کشاورزان در اجرای گسترش سیستم ها نوین آبیاری در حوزه کشاورزی، ابرکوه از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین در میان ۱۰ شهرستان استان یزد در جایگاه نخست قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی یزد با تاکید بر اجرای طرح های آبیاری نوین ، افزود: این استان با کسب رتبه ۱۵ ملی در اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار گامی مهم برای استفاده از ظرفیت منابع آب و خاک کسب کرد که فرایند آثار آن به زودی در جهش تولیدات کشاورزی آشکار می شود.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار(معادل ۲۹ درصد) زراعی و ۷۹ هزار و ۶۴۶ هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه‌ای اختصاص دارد. البته بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

۶۰۶ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۵ هزار تن محصول باغی، ۵۵۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۹۲ هزار تن محصولات دامی و در مجموع تولید یک میلیون و ۸۰۳ هزار تن محصول، حاصل تلاش ۷۶ هزار بهره‌بردار کشاورزی و دامداران استان در تولید محصولات کشاورزی، باغی، گلخانه‌ای و دامی است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها