رئیس اتاق اصناف استان مرکزی:

بازار تاریخی اراک تعطیل شد

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: بازار تاریخی اراک پیرو مصوبه ستاد مدیریت کرونا استان با هدف جلوگیری از تشکیل اجتماع مردمی و قطع زنجیره انتقال کرونا برای سومین بار پس از شیوع کووید ۱۹ تا اطلاع بعدی تعطیل شد.

بازار تاریخی اراک تعطیل شد

جمشید زند افزود: علاوه بر بازار سرپوشیده اراک پاساژهای سرباز و سربسته، مراکز خرید و فروش بزرگ، بازارهای موقت و گروه‌های شغلی۴،۳،۲ به غیر از عرضه کنندگان مواد غذایی و صنوف گروه یک تعطیل هستند.

وی اظهار داشت: مشاغل و اصنافی که در شهرهای قرمز و نارنجی محدودیت فعالیت دارند، اعم از تولیدی، توزیعی و صنفی در گروه‌های جدید قرار داده شده‌اند که به چهار گروه تقسیم می‌شوند.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: بر این اساس در شرایط قرمز، فقط گروه‌های شغلی اول مجاز به فعالیت هستند و در شرایط نارنجی، گروه‌های اول و دوم و در شرایط زرد، سه گروه اول می‌توانند فعالیت داشته باشند.

زند افزود: گروه اول شامل مشاغل تولیدی و توزیعی در زمینه‌های اقلام غذایی مانند سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها، قطعات یدکی خودرو، تعمیرگاه‌های خودرو،داروخانه‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی هستند که می‌توانند در شرایط قرمز بودن شهرها، به فعالیت ادامه دهند.

وی اظهار داشت: در گروه مشاغل دوم مانند پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سر پوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ در غیر مواد غذایی و بازارهای موقت، فیلمبرداری‌ها و آتلیه‌های عکاسی، مشاوران املاک، کافی‌شاپ‌ها، مراکز طبخ و توزیع غذا، رستوران‌ها، ظروف یک بار مصرف، لوازم ورزشی، طلافروشی‌ها، مصالح ساختمانی و ابزار و یراق، مبل و صندلی، آموزشگاه‌های رانندگی، سمساری و آرایشگاه‌های مردانه و زنامه در شرایط قرمز امکان فعالیت نداشته و در بخش مواد غذایی فقط می‌توانند به عرضه بیرون‌بر اقدام کنند.

رئیس اتاق اصناف گفت: گروه‌های شغلی سوم مانند تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های ورزشی، قهوه‌خانه‌ها، آموزشگاه‌های موسیقی و زبان، موزه، سینما، تئاتر و مهدکودک‌ها در شرایط نارنجی باید تعطیل بوده و باید از فعالیت دست بکشند.

زند افزود: گروه چهارم شغلی نیز شامل گیم‌نت، مراکز تفریحی آبی، باغ‌وحش و شهربازی در شرایط قرمز و نارنجی باید تعطیل باشند.

مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بناگذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت.

این مجموعه که ۱۴ هکتار است و به صورت ۲ راسته بازار عمود برهم ساخته شده، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.

کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه،تنگی نفس، سردرد و گاهی با اسهال و استفراغ همراه است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها