کشف بیش از ۳ تن مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: مجموع کشفیات مواد مخدر در سال گذشته در استان بالغ بر سه تن و ۲۲۴ کیلوگرم است که بیشترین موارد را تریاک، حشیش، هروئین، گراس و شیشه به خود اختصاص می‌دهند.

کشف بیش از ۳ تن مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری

سید قدیر مرتضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه چالش جدی در مسئله اعتیاد نوع نگاه به این پدیده است، اظهار کرد: برخورد باید متناسب با ذائقه‌ها باشد، اهمیت برخورد و حل موضوع اعتیاد، خانواده و محیط اجتماعی فرد را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر برخورد با معتادان در چهارمحال و بختیاری افزایش داشته است، افزود: اگر به سالم‌سازی محیط توجه نکنیم زمینه برای گریبان‌گیر شدن سایر افراد آن محل فراهم می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری به طرح یاریگران زندگی پرداخت و یادآور شد: هدف از این طرح معتاد نشدن افراد است و چهار گروه دانش‌آموزان، محیط کار، محیط ورزشی و محلات را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

مرتضوی مهم‌ترین حوزه طرح یاریگران زندگی را دانش‌آموزان دانست و ادامه داد: ۴۰ درصد از دانش‌آموزان استان، در قالب ۵۹۰ مدرسه و بیش از ۲۹ هزار دانش‌آموز تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و خوشبختانه ۲۹۳۹ نفر از فرهنگیان استان در این طرح کمک‌رسان ما بوده‌اند.

وی دیگر جامعه هدف این طرح را محیط کار و کارگران عنوان و اضافه کرد: پیش از آغاز سال نو تمرکز بر محیط‌های ورزشی استان نیز آغاز شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شاخص سلامت روان در نوجوانان و جوانان استان وضعیت خوبی ندارد و خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده است که در پس پرخاشگری اضطراب نهفته شده است.

مرتضوی یکی از عوامل اصلی در گرایش به اعتیاد را افسردگی دانست و اظهار کرد: متاسفانه ترس از برچسب زدن شخص روانی در جامعه وجود دارد، به‌همین دلیل مراجعه به روانپزشک و روانشناس را کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: مسئله مورد نگرانی در جامعه امروز اعتیاد از سر آگاهی است، ساختار پیشگیری از اعتیاد در دنیا به نحوی است که اگر بتوانیم یک دقیقه از اعتیاد پیشگیری کنیم همان یک دقیقه باعث تفکر و چه بسا مانع از اعتیاد می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ مورد بازرسی سرزده از مراکز درمانی ترک اعتیاد در استان صورت گرفته است، ادامه داد: هدف از بازرسی‌ها، افزایش کیفیت خدمات است، البته حجم تخلفات نیز پایین بوده و این بدین معنا نیست که نسبت به تخلفات سهل‌انگاری صورت گرفته است.

مرتضوی با اشاره به اینکه ظرفیت درمانی اقامتی در استان به سطح پایداری رسیده است، گفت: برنامه سال‌جاری این است که تصمیم داریم مراکز درمانی را در مراکز بهداشتی ادغام کنیم که این بستر برای افراد نقاط بسیار دور استان فرصت است.

وی در ادامه به بیان آماری در حوزه مواد مخدر پرداخت و توضیح داد: سال گذشته جزو سه استان برتر در حوزه برخورد با خرده‌فروشان شناخته شده‌ایم، مجموع کشفیات مواد مخدر سال گذشته بالغ بر سه تن و ۲۲۴ کیلوگرم است که بیشترین موارد را تریاک، حشیش، هروئین، گراس و شیشه به خود اختصاص می‌دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: مجموع افراد دستیگرشده ۳۴۸۳ نفر بوده که در مقایسه با سال ۹۸ با افزایش ۲۳ درصدی مواجه بوده است، لازم به ذکر است که بیشترین آمار دستگیری‌ها مروبط به افراد توزیع‌کننده است.

مرتضوی با اشاره به طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان گفت: این مورد در ایام انتهایی سال ۹۹ آغاز شده است، استان متجاهرپروری نیستیم البته همان تعداد کم نیز باید در چرخه درمان قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: مرکز VIC در استان به معتادان تزریقی خدمات رایگان از جمله سرنگ تمیز به‌منظور پیشگیری از بیماری‌های عفونی ارائه می‌دهد، آن‌گاه این افراد وارد چرخه درمان با متادون و ترک قرار می‌گیرند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها