مروری بر زندگی و اندیشه‌های رابرت مالی

این مرد می‌تواند برجام را نجات دهد/ در سر "رابرت مالی" چه می‌گذرد؟/ شطرنج مالی و ظریف در سه‌شنبه سرنوشت‌ساز برجام

بررسی عقاید رابرت مالی نشان می‌دهد که او مخالف فشار، تحریم و درگیری با کشورها است. او می گوید که دیپلماسی بهترین راه برای کنترل کشورهای درحال توسعه است. از این جهت، بسیاری او را بهترین گزینه برای حفظ برجام می‌دانند.

این مرد می‌تواند برجام را نجات دهد/ در سر "رابرت مالی" چه می‌گذرد؟/ شطرنج مالی و ظریف در سه‌شنبه سرنوشت‌ساز برجام

به گزارش خبر فوری ، همانطور که در گزارش‌ها و خبرها آمده است، قرار است رابرت مالی به عنوان نماینده آمریکا در جلسه سه شنبه ایران و 4+1 در وین حاضر باشد. بسیاری معتقدند مالی بهترین گزینه برای حل مساله هسته‌ای و احیاء برجام است. مخالفان برجام و به خصوص جمهوری خواهان تندرو اما او را "همدل با ایران" خوانده و به شدت با انتخاب او به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران مخالف بودند.

اما به راستی رابرت مالی کیست و آیا او واقعا می‌تواند مساله برجام را حل کرده و بدون دردسر زمینه بازگشت آمریکا به برجام را فراهم کند؟ در این گزارش مروری بر اندیشه‌ها، سوابق سیاسی و آراء سیاسی او داریم.

یک یهودی مصری الاصل که سرنوشت برجام در دست او است

رابرت مالی سالها است به عنوان یک سیاستمدار در حال فعالیت است. او را یکی از معماران برجام می‌دانند. او پیش از نمایندگی در امور ایران، رئیس و مدیر عامل گروه بین‌المللی بحران در واشنگتن بوده است. در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نیز به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایالات متحده و هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه، آفریقای شمالی و منطقه خلیج فارس کار می‌کرد.

رابرت مالی مادری نیویورکی و فعال در زمینه‌های مدنی من جمله آزادی الجزایر و پدری یهودی اما مصری داشته است. پدر مالی مدت‌ها خبرنگار "الجمهوریه" بوده و گرایشات شدید کمونیستی و چپ داشته است؛ از این رو رابرت مالی را جمع اضداد می‌نامند. او تفکرات چپ، راست، شرق، غرب، جهان عربی و عبری و اسلام و یهودیت را در خود جمع کرده و بدون شک یکی از منعطف ترین سیاستمداران آمریکایی است.

مردی که نتانیاهو را عصبانی کرد

رابرت مالی یکی از پرکارترین افراد در زمینه رابطه اسرائیل و اعراب است. او مقالات بسیاری در این رابطه نوشته است. مالی به طور کلی منتقد رژیم صهیونیستی است و معتقد است اسرائیل باید با تمام کشورهای منطقه حتی سوریه مذاکره کند.

دقیقا به همین دلیل است که مالی به شدت مغضوب بنیامین نتانیاهو و رژیم صهیونیستی است. نتانیاهو به همراه تندروهای جمهوری خواه هم در زمان اوباما و در زمان بایدن مخالف فعالیت‌های رابرت مالی بودند. به جز نتانیاهو، سناتورها و نمایندگان جمهوری خواه نیز مخالف رابرت مالی بوده اند. در ژانویه 2021 تام کاتن (سناتور جمهوری خواه)، رابرت مالی را به «همدردی با حکومت ایران و دشمنی با اسرائیل» متهم کرد و از بایدن خواست او را مسئول رابطه با ایران دانست.

رابرت مالی و اندیشه دیپلماسی

رابرت مالی در دانشگاه ییل تحصیل کرد، و در سال 1984 با برنده شدن بورسیه رودز وارد کالج مگدالن، آکسفورد شد، و حائز مدرک دکتری در رشته فلسفه سیاسی شد. پایان‌نامه دکترای او درباره جهان سوم گرایی و افول آن بود. او به نوشتن درباره سیاست خارجی، از جمله تفسیرهای بسیار درباره منازعه اسرائیلی- فلسطینی ادامه داد. او مدرک حقوقی جی‌دی را از مدرسه حقوق هاروارد گرفت و در همان‌جا با همسر آینده اش کرولاین براون آشنا شد.

او مقالات بسیاری در زمینه رابطه اسرائیل و فلسطین و کشورهای منطقه نوشته است. مقالات مهمی چون "مثلث خاورمیانه" (2008/ واشنگتن پست)، "کمپ دیوید، تراژدی اشتباهات" (2001)، "بازسازی فلسطین آسیب دیده" (2001/ نیویورک تایمز) و... از جمله آثار او هستند .

بررسی عقاید رابرت مالی نشان می‌دهد که او مخالف فشار حداکثری، تحریم و درگیری با کشورهای منطقه است. نظریه افول جهان سوم او بر این تاکید دارد که راه حل دیپلماسی بهترین راه برای کنترل کشورهای درحال توسعه است. از این جهت، بسیاری او را بهترین گزینه برای حفظ برجامی می‌دانند که خود یکی از ستون‌های اصلی انعقادش بود.

تفاوت رابرت مالی و برایان هوک

عقاید و رفتار سیاسی رابرت مالی کاملا در مقابل برایان هوک قرار می‌گیرد. برایان هوک که در زمان ریاست جمهوری ترامپ، مسئول آمریکا در امور ایران بود، عقاید و رفتاری بر خلاف مالی داشت. او همانند رابرت مالی فلسفه و حقوق خوانده بود اما بر عکس مالی، به دنبال فشار حداکثری، اعمال بیشتری تحریم علیه ایران و فروپاشی از درون بود. از این جهت، با ورود رابرت مالی به عرصه جدید سیاسی بسیاری امیدوار شدند که رابطه ایران و آمریکا بهبود یافته و زمینه‌ی احیاء برجام فراهم شود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • mamad
    0

    چه برجام باشه چه نباشه هیچ سودی به حال مردم نداره. نه قیمت ها پایین میاد نه چیزی به مردم میرسه این وسط.

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      دوره اول روحانی ، اثرات برجام را احساس نکردید؟ انقدرکم حافظه شدیم؟ اگرکامل اجرا میشد که بیشتر سیاسیون و آقایون و تندروها الان باید جمع میکردند ازمملکت میرفتند. اصلادلیل اصلی مخالفتشون هم همین بود.

  • اسد
    0

    خیلی خوش خیال هستید!

  • محمد
    0

    دمش گررررم

  • ناشناس
    0

    خوب نجات بده مردم ایران را خسته شدیم دیکه از فقر نداری گرانی نبودن دارو بالا بودن اجاره خونه ها گرانی مواد غذای سخت زندگی کردن شما نجات بده ما مردم را

  • یاشا داریوش
    0

    همه چی سه ماه یکبار گران میشه یعنی چی برجام

  • ایرانی عوام و بی سواد
    0

    آخرش نفهمیدم برجام خوبه یا بد است رهبر و نظام برجام قبول دارن یا ندارن برقراری روابط با آمریکا خوبه یا بده ظریف نماینده دولت یا کل نظام تحریم ها بنفع ملت یا به ضرر ملت چرا هر روز یک حرفی میزنی بابا امثال من در مملکت زیاد اند لطفا روشن و مشخص کنید اگر برجام خوبه چرا سپاه و صدا و سیما و امامان جمعه و اصولگرایان مخالفش بودن اگر بده چرا اصرار دارن آمریکا برگرده برجام

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      امامان جمعه با ماسک زدن در اماکن متبرک هم مشکل دارند. یه زمانی با تلویزیون و دوش آب و صدای آهنگ و علوم نوین پزشکی و... مشکل داشتند. اونها نمیخوان ملت لحظه ای راحت باشند. باتکنولوژی مشکل دارند.لطفا اینان را درجمع سیاستمداران قرار ندهید. اینها فقط باید منبرشونو برن. همین و بس.دلیل دخالتهای بعضی وقتهاشون هم خود ملت هستند. تا وقتی بشنویم صداشونو ، اونها هم نطق میکنن.

  • یاسر
    0

    یعنی اینقدر ساده لوح هستید که فکر میکنید یک نفر میتواند به تنهایی تصمیم بگیرد؟؟؟؟؟ این سیاست های کلی آمریکاست، در زمانب اوباما چه گلی بر سر برجام نافرجام زدند که اینقدر از مالی تعریف میکنید؟؟؟ مذاکره برای مذاکره؟؟ چی دادیم و چی گرفتیم؟

    نظرات شما -
    • ب یاسر
      0

      و همچنین سیاستهای کلی ایران

  • نیما
    0

    ماکه نفهمیدیم ازچه نطفه ایست عربه یایهودیه یاامریکاییه کمونیسته خلاصه موجودی عجیب است وحتمازیرک وخطرناک امیدواریم سرمان راباپنبه نبرد

  • کاربر محرمانه
    0

    رابرت مالی یا هر کس دیگری چه با روی خوش و چه با روی خشم برای ضعیف کردن جمهوری اسلامی ایران در کاخ سفید کار میکنند

  • ملت
    0

    فقط احمدی نزاد می خواد

  • مومنی
    0

    رابرت مالی همون امروعاص زمان معاویه است ، حالا ببینیم‌ ابوموسی اشعری می تونه در مقابل ش فریب نخوره ؟ البته اگر اینبار دهانش را جفت کند و دندان‌هایش را به امروعاص به عنوان لبخند نشان ندهد ؟

    نظرات شما -
    • قلی خوب که چی حالا
      0

      عمروعاص

  • ایرانی
    0

    زهی خیال باطل.......

  • سرمد
    0

    رابرت مالي يا هر مال ديگري بياد بايد هر آنچه مقام معظم رهبري فرمودند اجرا كنند تا به برجام برگردند اومدند تو خونه ي ما اكنون بايد مذاكره كنيم كه شايد از خونمون بروند بيرون . غلط زيادي كردند بايد تحريمها كامل برداشته بشه و پس از راستي آزمايي تصميم مي گيريم كه به برجام برگردند رابرت مالي براي ديدگاه غربگرا مالي است براي ما هيچ مالي نيست

    نظرات شما -
    • ب سر حد
      0

      سرحد مردک مگر تا بحال غیر از این بوده دیواری کوتاه تر از دکتر ظریف پیدا نشد تا جاهلان نو کیسه ازش بالا بروند؟ لعنت به متحجرین هیاهو گر کاسب تحریم ساندیس خور

  • شوآف باز
    0

    نجات برجام در دست آمریکاست ، اگر به تعهدات عمل کرد ،ماهم بر میگردیم ،

  • علی حسینی
    0

    سلام دوستان _ شطرنج سیاسی مالی و ظریف خدا به خیر کنه شطرنج قبلی رو که استاد ظریف مملکت رو کیش و مات کرد خدا کنه امضای این یکی تضمین باشه تا باز ظریف نگه اشتباه کردم

  • ناشناس
    0

    امروزخریدیم مرغ کیلوی 28هزار این زندگی هست یاجهنم چرا مذاکره نمیکنید برای چی مگه 43ساله باروسیه وچین هستید هیچ نتیجه ی نداشته حالاباامریکا باشید ببینید کدومشون بهترند

  • علیقلی
    0

    در سر رابرت مالی مثه بقیه فقط امور مالی میگذرد.هیچ کسی عاشق چشم و ابروی ما نیست، فقط ماییم که مصالحو منفعت یک کشور غنی (منابع،تاریخ،نیروی تحصیلکرده، ژیوپلتیک،...)را فدای اییولوژی ماقبل تاریخی میکنیم

  • ایرانی
    0

    اینها به کنار آقا تو این مملکت یکی نیست که این گاو سرکش وحار گرانی رو مهار کنه یا مردم مهارش کنن بالاخره

  • عزیزی
    0

    به نظر من باید با آمریکا گفتگو بکنیم گفتگو زیر فشار نباشه

  • مومنی
    0

    رابرت مالی مصری مادر امریکایی همون عمرو عاص است که زنده شده مذاکره عمروعاص و ابوموسی اشعری مساوی است با ساده لوحی اشعری و برد عمروعاص

    نظرات شما -
    • کمانگیر
      0

      اگر به گوشه قبای مبارک برنمیخوره از تاریخ بی ربط اعراب بیا بیرون یک کم از تاریخ چندهزاره خودمون پند و عبرت بیار.

  • قلندر 2
    0

    زنده باد اقتدار وطن و دکتر ظریف با دنیا بایستی برادر بود دشمنی با کسی چیزی گیر ملت نیامد چرا قرص پلاویز قلب یه هو از 56هزار تومان 370 هزار ت شد این ها همه از تحریم است و باعث سکته بیماران قلبی

  • منزجر
    0

    فقط وقت کشی است جهت استمرار طلبان و عافیت طلبان برای ادامه تاراج....

  • ایرانی
    0

    اگه آمریکا به برجام برگرده شک نکنید ایران در مورد مسائل منطقه ای و موشکی فیتیله را می‌کشه پایین.....

  • کامران
    0

    دوپینگ انتخاباتی اصلاح طلبان لجن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها