با لندر اینسایت

زلزله‌های مریخ رمزگشایی شدند

لندر اینسایت ناسا در مارس سال جاری میلادی دو زلزله قدرتمند در مریخ ثبت کرده که مشابه زلزله در زمین هستند.

زلزله‌های مریخ رمزگشایی شدند

لندر «اینسایت» که در سال ۲۰۱۸ میلادی به مریخ فرستاده شد، در مارس سال جاری میلادی ۲ زلزله روی سطح سیاره سرخ رصد کرده که اطلاعات جدیدی درباره فعالیت‌های لرزشی و ژئوسفر سیاره در اختیار محققان این سازمان قرار می‌دهد.

اطلاعات جدید این فرضیه را ثابت می‌کند که منطقه «Cerberus Fossae» مریخ از لحاظ لرزشی فعال است.

قبل از زلزله‌هایی به بزرگی ۳.۳ و ۳.۱ که در ۷ و ۱۸ مارس ۲۰۲۱ ثبت شده‌اند، محققان دو زلزله قدرتمند دیگر (به اندازه ۳.۶ و۳.۵) نیز در این منطقه رصد کرده بودند. البته این موارد فقط چند نمونه از ۵۰۰ زلزله‌ای هستند که لندر اینسایت در ۳ سال مأموریت خود ردیابی کرده است. اما نکته مهم درباره آنها شفافیت سیگنال‌ها بود. دسترسی به اطلاعات لرزشی واضح روی مریخ کار ساده ای نیست زیرا بادهای شدیدی روی سیاره می‌وزد و خوانش داده‌ها را سخت‌تر می‌کند.

تیاچی کاوامورا یکی از محققان انستیتو «فیزیک د گلوب د پاریس» در این باره می‌گوید: طی این مأموریت ما شاهد دو نوع زلزله مریخی بوده‌ایم. یک نوع از آنها شبیه زلزله در ماه و نوع دیگر شبیه زمین است.

امواج زلزله در زمین به طور مستقیم در سیاره حرکت می‌کنند. از سوی دیگر زلزله در ماه منتشر می‌شود. به طور دقیق، زلزله در مریخ چیزی بین این دو رویداد است. به گفته کاوامورا نکته جالب آن است که ۴ زلزله قدرتمند رصد شده در این منطقه شبیه زمین هستند.

طبق اطلاعات موجود این زلزله‌ها در فصل تابستان شمال مریخ به وقوع پیوسته‌اند.

اینسایت نخستین لندر ناسا در مریخ و مجهز به ابزارهای مختلف است تا اعماق سیاره سرخ را مطالعه و فعالیت‌های لرزشی را ردیابی کند.

منبع: مهر

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها