رویارویی زنجانی‌ها با طوفان سهمگین کرونا

شرایط عادی انگاری کرونا در روزهای پایانی سال قبل و موجی از سفرهای نوروزی در کشور موجب شد حتی هشدارهای متولیان بهداشتی به جایی نرسد و با گذشت تعطیلات بسیاری از شهرهای کشور از جمله زنجان با طوفان کرونا مواجه شوند.

رویارویی زنجانی‌ها با طوفان سهمگین کرونا

موج چهارم کرونا در مناطق مختلف به ویژه شهر زنجان نیز مانند بسیاری از نقاط دیگر و از هفته های گذشته آغاز شد، بطوری که طبق اعلام متولیان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بیمارستان های این شهر مملو از بیماران کرونایی و ظرفیت این مراکز تکمیل شده و وضعیت بحرانی است.

پیش از این کمتر کسی تصور می کرد، موج چهارم کرونا بسیار شدیدتر از موج های قبلی در اقصی نقاط کشورمان رخ نمایی کند، بطوری که اغلب شهرهای کشور دارای وضعیت نارنجی و قرمز با شرایط خاص بستری ها و حتی افزایش سرپایی مبتلایان مواجه شده اند و همین مساله مشکلات متعددی را موجب شده است.

پیش از این و با آغاز تعطیلات نوروزی، دست اندکاران امر نسبت به عادی انگاری مردم، افزایش ترددهای جاده ای و مسافرت ها هشدارهای لازم را داده بودند که در این زمینه بسیاری از هموطنان به ویژه زنجانی ها تصور کردند که با وضعیت خوب کرونایی روبه رو هستند و این ویروس منحوس در حال خداحافظی است اما همین روند شرایط متفاوت تری را رقم زد.

براساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان این استان در موج های اول و دوم بیماری در حدود پنج تا ۶ هفته به اوج بیماری رسید و بیشترین بیمار بستری شده در موج دوم و سوم نیز ۱۲۰ و ۱۳۰ نفر در روز بود بطوریکه پیک کرونا در موج سوم طی هشت تا ۱۲ هفته به طول انجامید و میزان اشغال تخت های ناشی از این بیماری در موج های دوم و سوم به ۷۰۰ نفر و میزان بستری های روزانه نیز به ۱۳۰ بیمار رسید.

طبق اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی استان زنجان از هفته آخر اسفند سال گذشته روزانه ۲۵ بیمار در بیمارستان های استان بستری شدند که این میزان بصورت روزانه در هفته اول فروردین امسال به ۴۰ بیمار و در هفته دوم به ۷۰ نفر رسید بطوریکه فقط در شنبه شب ۱۱۴ نفر بستری شدند.

دکتر پرویز قزلباش افزود: به عبارتی دیگر در مدت هفت روز میزان بستری ها از حدود ۱۴۰ به ۴۰۰ نفر رسیده که افزایش چندین برابری را نشان می دهد و علاوه بر آن بیماران سرپایی نیز طی ۴۸ ساعت گذشته فقط در شهر زنجان از ۸۰۰ نفر به ۲ هزارو ۲۰۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه پیک نوع جهش یافته کرونا در استان بروز کرده است اظهار داشت: با توجه به وضعیت بحرانی شهر دیگر بیمارستان‌های ولی عصر(عج) و آیت الله موسوی شهر زنجان ظرفیتی برای پذیرش بیمار ندارند و این مساله چالش هایی را ایجاد خواهد کرد.

تخت های بیمارستانی جوابگوی مراجعه کنندگان نیست

این مسوول، با بیان اینکه در استان حدود ۲ هزار تخت بیمارستانی وجود دارد، اظهار داشت: حدود ۲۳۰ تخت نیز در روزهای کرونایی افزوده شد که از این میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد تخت در شهرهای کوچک استان واقع شده که با وضعیت کنونی نمی توان بخش های مهم درمانی استان را متوقف کرد.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی ها نشان می دهد با روند کنونی طی سه تا چهار روز آینده روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ بیمار در شرایط بدتر، به ۳۰۰ نفر برسد، گفت: این موضوع به به این معنی که در مدت یک هفته تا ۱۰ روز آینده سه هزار تخت مورد نیاز است.

قزلباش افزود: این در حالی است که ظرفیت پذیرش کرونایی ها حداکثر یکهزار و ۴۰۰ تخت در نظر گرفته شده و بر این مبنا، باید گفت استان در روزهای آینده شرایط سخت مدیریت کرونایی را به دلیل مراجعه کنندگان کرونایی در پیش دارد چرا که دیگر ظرفیت برای بستری تکمیل شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، با اشاره به اینکه این موضوع واکنش اجتماعی را به دنبال دارد، ادامه داد: در زمان حاضر با توجه به تکمیل بخش آی سی یو بیمارستان های استان ۱۵ بیمار بدحال کرونایی در انتظار ورود به این بخش قرار دارند که پیش بینی ها نشان می دهد ادامه این وضعیت شمار مرگ و میرهای بیماری به بالای ۵۰ نفر در روز می رسد.

قزلباش با بیان اینکه این رقم در بدترین روزهای پیک موج های قبلی به ۱۲ نفر در روز رسید، خاطر نشان کرد : روند کنونی بیانگر آن است که میزان مرگ و میرها افزایشی خواهد بود، این در حالی است که قبل از عید نوروز، پیش بینی ها انجام گرفته بود.

برگزاری هر نوع تجمع در زنجان ممنوع

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز در خصوص شرایط خاص کرونایی استان نیز با بیان اینکه سه شهرستان استان به وضعیت قرمز کرونایی دچار شده اند، اظهار داشت: برای برخورد قاطع با متخلفان، خودروهای آنان به پارکینگ هدایت خواهد شد، چرا که دیگر ارسال پیامک و جریمه کارآیی و بازدارندگی لازم را ندارد.

خدابخش مرادی نافچی به لزوم تغییر رویکردها با هدف پیشگیری از ویروس کرونا در استان را یادآورشد و گفت: با واحدهای صنفی و خدماتی متخلف بی توجه به پروتکل های بهداشتی از سوی اماکن نیروی انتظامی استان، مرکز بهداشت، فرمانداران، سازمان صمت و با حمایت مراجع قضائی برخورد لازم انجام گیرد.

وی اضافه کرد: در روزهای منتهی به تعطیلات نوروزی تلاش شد که معیشت مردم به ویژه واحدهای صنفی با آسیب مواجه نشود، اما شرایط کنونی انجام چنین وضعیتی را ناممکن کرده و کمیته های بازرسی استانداری نیز نسبت به رصد وضعیت دستگاههای اجرایی مبادرت کنند.

وی تاکید کرد: برگزاری هر نوع مراسم تجمع توسط هر مقام در استان ممنوع بوده با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا، برگزاری مراسم ماه مبارک رمضان در مناطق زرد و نارنجی به شکل فردی و خانوادگی و توزیع نذورات و افطاری ها به همین صورت خواهد بود.

مرادی نافچی با اشاره به اینکه اولویت اول تامین اکسیژن بیمارستان های استان است، اظهار داشت: در صورت مازاد بر نیاز به سایر استان ها ارسال خواهد شد و از طرفی بیمارستان ارتش نیز با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به پذیرش بیمار کرونایی اقدام کنند.

این مسوول ادامه داد: مدیریت تامین اجتماعی در بیمارستان های امید ابهر و امام حسین شهر زنجان تا ۲۴ شب نسبت به خدمات تست کرونایی اقدام خواهند کرد و دیگر مراکز نیز تا ساعت ۱۴ این کار را انجام می دهند.

مرادی نافچی خاطر نشان کرد : دستگاههای اجرایی استان در صورت وجود نیروهای آموزش دیده و خودرویی در حوزه درمان و بهداشت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار دهند و از طرفی برای فعال کردن بیمارستان صحرایی زنجان نیز پس از تعیین سایت آن، رایزنی لازم انجام خواهد گرفت.

شمار سرپایی ها در زنجان رکورد زد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر میزان بستری کرونایی این استان به ۴۲۱ مورد رسیده این در حالی است که پیش از این با همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی این تعداد به ۱۲۰ تا ۱۳۰ بستری کاهش یافته بود.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: متاسفانه با تغییر وضعیت رنگ کرونایی شهرهای استان به ویژه شهر زنجان از زرد به قرمز وضعیت متفاوتی را هم در میزان بستری ها و موارد مثبت سرپایی رقم زده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه عموم مردم فکر می کنند، دیگر از کرونا خبری نیست و در مجالس ترحیم، رستوران ها، مهمانی ها و عروسی ها تجمعاتی را برگزار می کنند، اضافه کرد: علت موج افزایشی آمار کنونی این بیماری در استان به قبل از عید باز می گردد و موارد مربوط به تعطیلات عید و مسافرت ها در حال بروز است.

این مسوول ادامه داد: وضعیت تصاعدی شیوع ویروس کرونا نگرانی هایی را ایجاد کرده و به نظر می رسد در صورت اتخاذ تصمیماتی از سوی ستاد کرونا در خصوص اعمال جدی محدودیت ها می توان با این بیماری مبارزه کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون علاوه بر شهرهای دیگر استان، عمده اصلی تمرکز روند افزایشی کرونا در شهر زنجان است، اضافه کرد: بسیاری از مبتلایان کرونایی استان از نوع جهش یافته هستند و با توجه به روند افزایشی سر پایی ها و به دنبال آن موارد، بستری ها فضای بیشتری در بیمارستان ها برای پذیرش بیماران در حال آماده سازی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" به رقم ۵۵ هزارو ۶۳۳ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی بر اساس تست آزمایشگاهی به ۴۸ هزارو ۳۷۱ نفر رسید که ۶۴۶ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود.

آرمانی کیان با بیان اینکه آمار موارد مثبت سرپایی استان روند صعودی دارد، اظهار داشت: تعلل و غفلت از پروتکلهای بهداشتی می تواند مشکلات زیادی را در این خصوص ایجاد کند.

این مسوول ادامه داد: طی مدت شیوع ویروس کرونا تاکنون یک‌هزار و ۲۱۰ نفر در استان زنجان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند که بر اساس گزارش‌های اعلام شده روز گذشته پنج مورد فوتی در استان ثبت شد.

وی اظهار داشت: طبق گزارش های اعلام شده از زمان شیوع کرونا تاکنون بر اساس یافته های آزمایشگاهی ابتلای هفت هزارو ۲۶۲ نفر به بیماری کووید - ۱۹ در استان زنجان ثابت شده است و پنج هزار و ۹۹۱ نفر از آن‌ها بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

آرمانی کیان خاطرنشان کرد: آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل مبتلای قطعی همچنین مشکوک، به عدد ۲۱ هزارو ۲۷۷ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها