تالار مشاهیر؛ تدبیری جهت ماندگاری پارالمپین‌ها

وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در سال ۱۳۹۹ با افتتاح تالار مشاهیر و نصب سردیس پارالمپین‌ها نشان دادند که نگاه آنان به افتخارآفرینان یک سویه و جانبدارانه نیست.

تالار مشاهیر؛ تدبیری جهت ماندگاری پارالمپین‌ها

وزارت ورزش با همکاری کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک ایران اقدام به افتتاح تالار مشاهیر ورزش ایران کرد، اقدامی که موجب شد تا از این تالار به عنوان مستند ورزش ایران در تمام ادوار مختلف یاد شود. تالاری که اکنون سردیس و نشان بزرگانی در آن قرار دارد که تا چندی پیش باید آن را در کنج خانه های قدیمی جستجو کرد یا اینکه برای آگاهی از این افتخارات و زمان آن خرواری از آرشیو روزنامه های قدیمی توسط مورخ ورزش جمع می‌شد.

اقدامی که وزیر ورزش و جوانان آن را ماندگار قلمداد کرد. مسعود سلطانی‌فر در مراسم افتتاحیه این تالار اظهار داشت: رونمایی از تندیس افتخارآفرینان المپیک و پارالمپیک، بسیار ارزشمند است و تاریخ ورزش ایران را در اذهان مردم زنده می‌دارد و از نسلی به نسل بعد منتقل می‌کند. ما در ۱۶ دوره حضور در المپیک افتخارآفرینی‌های زیادی داشتیم.

تاکید بر مستند کردن افتخارات ورزش ایران در تالار مشاهیر در حالی است که بنا به دستور سیدرضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک، هر چند وقت یکبار باید سردیس پنج تن از بزرگان ورزش ایران در تالار مشاهیر نصب شود تا این تالار به حلقه واسط نسل‌های مختلف ایران تبدیل شود.

هر چند که برخی تصور داشتند که با افتتاح این تالار سردیس المپیکی‌ها بیش از هر چیزی خودنمایی خواهد کرد اما تاکید وزارت ورزش در برابری ورزش المپیکی و پارالمپیکی موجب شد تا در نخستین روز افتتاح این تالار تندیس سیامند رحمان فقید به عنوان قویترین مرد معلول ایران و جهان در موزه قرار گیرد. رحمان که یازدهم اسفند سال ۱۳۹۹ به خاطر ایست قلبی درگذشته بود ۲ مدال طلای پارالمپیک لندن و ریو را در کارنامه داشت و صاحب رکورد تاریخی مهار ۳۱۰ کیلوگرم بود.

تالار مشاهیر؛ تدبیری جهت ماندگاری پارالمپین‌ها

البته رونمایی از سردیس پارالمپین‌ها تنها به سیامند رحمان منتهی نشد بلکه در مرحله دوم، سردیس مختار نورافشان پرافتخارترین پارالمپین ایرانی نیز رونمایی شد. نورافشان هفت مدال رنگارنگ پارالمپیک را در کارنامه دارد. او در جریان رونمایی از سردیس خود مدال طلایی پارالمپیک ۱۹۸۸ سئول را به موزه ورزش ایران اهدا کرد.

تالار مشاهیر؛ تدبیری جهت ماندگاری پارالمپین‌ها

همچنین در بیست و هشتمین روز از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ از سردیس یکی از اسطوره‌های والیبال نشسته ایران رونمایی شد. علی کشفیا که هم اکنون سرپرست تیم های ملی والیبال نشسته است و افتخارات زیادی برای ایران در پارالمپیک‌ها کسب کرده است. همچنین در تالار مشاهیر ایران از سردیس «قادر مدبر» دارنده طلای پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا در دوومیدانی رونمایی شد.

تالار مشاهیر؛ تدبیری جهت ماندگاری پارالمپین‌ها

همچنین محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی پارالمپیک، عالی ترین نشان IPC را که سال گذشته از رییس کمیته بین المللی پارالمپیک و به عنوان یکی از چهره های تاثیرگذار چهل سال اخیر در جنبش پارالمپیک، دریافت کرده بود، بر گردن سردیس شهید ابراهیم هادی گرانقدر آویخت که این نشان و سردیس از این پس در تالار مشاهیر موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

تالار مشاهیر؛ تدبیری جهت ماندگاری پارالمپین‌ها

البته مهمترین اتفاق تالار مشاهیر ایران رونمایی از سردیس چهار زن پارالمپیکی و افتخار آفرین ایران بود. این مراسم همزمان با روز زن در فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین برگزار شد. در این مراسم سردیس زهرا نعمتی (تیروکمان)، نیره عاکف (تیراندازی)، اعظم خدایاری (دوومیدانی) و ساره جوانمردی (تیراندازی) رونمایی شد. عاکف نخستین زن مدال‌آور ایران در پارالمپیک است و ساره جوانمردی در ریو توانست ۲ مدال طلا کسب کند. زهرا نعمتی دارنده مدال طلا ریو و لندن تنها ورزشکار ایرانی است که در پارالمپیک و المپیک شرکت کرده و اعظم خدایاری نیز مدال برنز بازی‌های پارالمپیک آتن را در کارنامه دارد.

تالار مشاهیر؛ تدبیری جهت ماندگاری پارالمپین‌ها

سیدرضا صالحی امیری در مراسم رونمایی از سردیس چهار مدال‌آور زن ایرانی در پارالمپیک گفت: عزیزانی که تندیس آنان رونمایی شد شیرزنانی هستند که عزت و افتخار را برای ایران به ارمغان آوردند. آنها فقط مدال نگرفتند بلکه ثابت کردند که اگر زنان ایران اراده کنند اقتدار زن ایرانی را می‌شود در بالاترین سکو قرار داد. این جمع کوچک نماینده میلیون‌ها ایرانی است.

رونمایی از سردیس پارالمپیکی‌ها در حالی است که سردیس «محمدرضا میرزایی» جابری دارنده چهار مدال طلا پارالمپیک در حال ساخت است. این اقدامات نشان از آن دارد که تدبیر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای زنده نگه داشتن تاریخ افتخارات ایران یک‌سویه نیست بلکه چتری گسترده است که تمام افتخار آفرینان را در بر خواهد گرفت. اکنون نام های زیادی در تالار مشاهیر ایران دیده می‌شود و شاید نگین این نام‌ها سردیس چهار زن پارالمپیکی ایران باشد.

منبع: ایرنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها