احمد توکلی: اگر ثابت شودFATF وضعیت را بهتر می‌کند، با آن موافق خواهم بود

چند تن از اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام در سلسله جلسات بررسی زوایای جدید لایحه FATF که توسط اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، نظر خود را درمورد این لایحه به صراحت بیان کردند.

احمد توکلی: اگر ثابت شودFATF وضعیت را بهتر می‌کند، با آن موافق خواهم بود

احمد توکلی در این جلسه با بیان اینکه نه پیوستن به این کنوانسیون‌ها خیلی فشار را از کشور کم می‌کند و نه نپیوستن به آن‌ها خیلی فشار را زیاد می‌کند، گفت: علل بسیاری از مشکلات اقتصادی به مسائل داخلی مربوط است. اثر تحریم زمانی با شدت مشخص می‌شود که مشکلات داخلی ادامه داشته باشند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر ثابت شود که FATF این وضع را بهتر می‌کند، با آن موافق خواهم بود. برآورد من این است که پذیرش توصیه‌های FATF در وضع مردم تاثیری ندارد. حتی خود آقای ظریف نیز با صراحت گفته است که تضمینی نمی‌دهد که با پذیرش توصیه‌های FATF شرایط بهتر شود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص حق شرط نیز باید گفت که در اساسنامه FATF آمده که اعضا می‌توانند به حق شرط یک کشور اعتراض کنند که در این صورت حق شرط بین آن کشور و کشورهای معترض، بی‌اثر می‌شود.

توکلی تصریح کرد: قدرت منطقه‌ای ما که با فداکاری بسیار تامین شده است، با پذیرش این توصیه‌ها تحت شعاع قرار می‎ گیرد. عزت و قدرت است که امکان چانه‌زنی در مذاکرات را فراهم می‌کند.

در ادامه آیت الله محسن مجتهد شبستری با اشاره به اینکه پذیرش توصیه‌های FATF تاثیری در حل مشکلات اقتصادی نخواهد داشت، گفت: تصویب این مصوبات با حق شرط، از نظر بین‌المللی ممکن نیست.

احمد توکلی: اگر ثابت شودFATF وضعیت را بهتر می‌کند، با آن موافق خواهم بود/نبوی: هنوز تصمیم قطعی درمورد FATF نگرفته‌ام

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اینکه با تصویب این کنوانسیون‌ها گشایش اقتصادی حاصل می‌شود، گزاره‌ درستی نیست. خودشان هم اعتراف کردند که معلوم نیست با تایید این دو مصوبه، مشکل گرانی و تورم از بین برود. سوالاتی نیز برای اعضای مجمع ایجاد شده است، از جمله اینکه گام بعدی بعد از تصویب و اجرای ۴۱ توصیه FATF چیست؟ از دولت خواسته شده که به صورت مکتوب به این سوالات پاسخ دهد و تا کنون که من اطلاع دارم جواب مکتوبی از سوی دولت ارسال نشده است. هرچند نمایندگان دولت مانند وزیر نفت و رییس بانک مرکزی در مجمع حاضر شدند اما پاسخ قانع‌کننده‌ای ندادند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به این کنوانسیون بپیوندیم باید تبادل اطلاعات انجام دهیم و آن‌ها می‌خواهند که از این طریق بیشتر به مسائل اقتصادی کشور آگاهی داشته باشند. در این شرایط دیگر دور زدن تحریم‌ها ممکن نخواهد بود و وضع اقتصادی بدتر خواهد شد.اشکالات دیگری نیز بر مسئله FATF وارد است و به طور کلی صلاح نیست که ما به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم.

سید مرتضی نبوی نیز بیان کرد: واقعیت این است که هنوز تصمیم قطعی درمورد FATF نگرفته‌ام و بنای کار سیاسی در این زمینه نیز ندارم. تصور من این است که اکثر اعضای مجمع دنبال این هستند که تصمیماتشان در جهت حفظ منافع ملی، امنیت کشور و تحقق ارزش‌های جمهوری اسلامی باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان افزود: برای من روشن نیست که حق شرط کارکرد نداشته باشد. وضعیت به این صورت است که اگر کشوری حق شرط ما را نپذیرفت، صرفا معاهده بین ما و کشوری که شرط ما را نپذیرفته برقرار نمی‌شود. تا این جا نتیجه بنده این است که با وجود تحریم‌های ثانویه امریکا دولت اجازه پیوستن به پالرمو و CFT را ندارد اما اگر برداشته شد، اشکالی ندارد. درخصوص حق شرط نیز باید تامل کرد، کشورهای دیگر نیز با حق شرط به این کنوانسیون‌ها پیوسته‌اند و ممکن بوده است.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • آفتاب پرست
    0

    دیروز مخالف بودی استاد!امروز یکباره تفکر و تعامل شدی...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سلام در کل دنیا تا حالا ۳۷ کسور عضو شدنداز ۱۹۸ کشور فکر و تامل و دقت لازم داشته باشید

    • به ناشناس
      0

      اطلاعات غلط به مردم نده هرچند اطلاعات در پیت تو یه نفر نمیتونه مردمو فریب بده به جز ایران و کره شمالی همه عضوند حتی خبر فوری هم چند وقت پیش خبرش رو گذاشته بود

  • علی
    0

    خرچه داند قیمت نقل ونبات ما چقدر بدبختیم که امثال شما باید برامون تصمیم بگیرند مرتیکه اگر بد بود 198کشور عضو آن نبودند مطمئن باش هیچی سرت نمیشه یا میشه زر بیخودی میزنی

  • OK
    0

    پیوستن ایران به کنوانسیون های بین المللی اف ای تی اف و پالرمو حتی اگر هیچ عایدی برای ما نداشته باشد که دارد حداقل فایده اش اینست که ما را از لیست سیاه کشورهای حامی مالی تروریسم خارج نموده و وضع مبادلات بانکی و پولی ما را با کشورهای عضو کنوانسیون امکان پذیر می کند.

  • نا شناس
    0

    اگه تشخیص نمیدهید که چه اثری دارد بهتر است با اهل فن مشورت کنید نه کسانیکه در این زمینه ذی نفع و یا از لجبازی و یا آنهایکه چیزی حالیشون نیست ولی خود را عقل کل میدانند

  • حسین
    0

    راست میگوئید. تصویب این لوایح مشکلی را حل نمیکند. من هم موافقم. البته دلائلم با دلائل مطروحه کمی متفاوت است.‌اولا، طبق ضرب المثل معروف « خود کرده را تدبیر نیست» اعتقاد جدی دارم که شماها نمیتوانید راه حلی پیدا کنید زیرا اگر می‌دانستید به این وضعیت گرفتار نمی شدیم. ثانیا در دنیای سیاست و اقتصاد نمی بایستی خود را گوشه رینگ می کشانید و اگر الان گوشه رینگ هستید نتیجه تصمیمات غلط و یا دیرهنگام بوده است. مثلا در همین گزارش آقای نبوی اعلام می‌کند هنوز تصمیم قطعی برای fatf نگرفته است!!!! یعنی یکسال و اندی زمان کافی برای جمع بندی نبوده است؟ اگر آقای ظریف میگوید که تضمینی نیست که وضعیت بهتر شود. یک امر پیچیده ای نگفته که اعضای مجمع این مدت گیج شده اند. مشخص و بسیار ساده است زیرا مشکلات ما با دنیا فقط منحصر و محدود به fatfنیست و اگر هم باشد چرا آقای ظریف کارکشته بخواهد همچین تضمینی بدهد که بعداً بدهکار خاص و‌عامش کنید؟ بهر حال ورود به تعاملات با دیگر کشورها، مقررات خودش را دارد. نمیشود عده ای تارک دنیا!!! ( نه به معنی عرفانی آن بلکه به لحاظ سنی و‌عقلی عرض کردم)بنشینند و بخواهند آنطوریکه شنیده و یا گمان میکنند، برای مسائلی کلان تصمیم بگیرند، نتیجه چنین تصمیماتی همین میشود که می بینیم. ثالثا، اینکه در حاشیه اخبار مربوط بهر موضوعی می‌شنویم که وزیران مربوطه و کارشناسان ذیربط به دنبال توجیه مقامات برای کسب رضایت آنها و یا دفع مخالفت آنها وقت میگذارند. که البته این اصلا نشانه خوبی نیست. انشقاق در تصمیم گیری ها و در نهایت اخذ تصمیمات غیر کارشناسی نتیجه ای جز گیر کردن در گوشه رینگ را ندارد. چیزی که الان می بینیم، بحران شدید اقتصادی، بحران‌های نهفته اجتماعی و منفک شدن از کل کشورها در حوزه اقتصادی و‌سیاسی، نتیجه این رفتارها و تصمیمات است. راه دوری نمی‌رویم . یک سوال بسیار ساده داخلی مطرح میکنم. بنظر همین افراد که ذکر مشخصات آنها در بالا شد. وزیر امور خارجه ما جناب دکتر ظریف، آدم کاردان و خوبی است یا خیر؟ ببینید نظر آقایان تصمیم گیر در این خصوص چیست و چقدر با هم مغایر!!!!. فکر نمیکنم سوالی از این ساده تر در امور بین الملل بشود طرح کرد برای این آقایانی که میخواهند لوایح را بررسی کنند و جواب های آنها بسیار شنیدنی خواهد بود. پس نتیجه میگیریم که تصویب لوایح مشکلی حل نمیکند جناب آقای عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام!!! مخلص کلام، ببینیم از بین افراد تصمیم گیر در خصوص لوایح مورد بحث چند نفرشان با حقوق بین الملل آشنا هستند و موارد را بدون در نظر گرفتن مسائلی حزبی بررسی میکنند. البته اگر بگوئید مشاور دارند که کار خوبی است ولی هیچگاه مشاور نمی‌تواند جای افراد تصمیم گیر قرار بگیرد. مشاور خود تابعی از تعاملات اجتماعی و گرایش های حزبی تحلیل موضوع میکند و راستی آزمایی نتایج بعهده تصمیم گیران است البته اگر در موضوع ورود تخصصی داشته باشند که ندارند!!!

    نظرات شما -
    • ممد
      0

      بابا اینها خیلی گیج تشریف دارن!!!!

    • به ممد
      0

      اتفاقا اصلا گیچ نیستند بیسواد چرا.... فقط دنبال گیج کردن مردمند مدام هم یکی به نعل میزنن یکی به میخ هر روز هم موضعشون عوض میشه! این یعنی گیج کردن مردم که توی مشکلات کاملا گیر بیافتند

    • ممد
      0

      شاید، پس حتما من گیجم؟

    • مصطفی
      0

      ولی نیگا کن، این توکلی از اولش هم گیج میزد، اصلا شاید بخاطر همین دوسش دارن!

  • ایرانیم والا
    0

    براوردت به درد خودت میخوره عمرا تصویبش نمیکنی تا امثال تو سر کارن این اتفاق نمیافته برید یه قانون تصویب کنید پولاتونو با ریکا بشورن براتون

  • محمد
    0

    آنکه روزی شیر خر خورده گفت اگر منتسکیو زنده شود خواهد گفت منظور من از تفکیک قوا اینکه در کشور شما اجراء می شود نبود

  • شهرام.ر
    0

    شما این حقوق سرسام‌آور رو میگیرین که مشخص (ثابت)کنید که تصویب FATF به کشور کمک میکنه یا نه . (هر چند که همه میدونن که اگه تو فکر پولشویی نباشین ، به نفع مردمه) شما دیگه کی هستین؟منتظریی که ثابت شه بعد تصویب کنی؟؟؟

  • علی
    0

    کاش سواد داشتید و یا شهامت داشتید اینقدر دروغ نمیگفتید داخل کشور بیشتر از 200میلیون اسناد باید ارائه شود و باید به هرکجا که ببرید مدرک ارائه کنی بابت چه چیزی جابجا کردی یا به چه کسی میدهید انوقت اف ای تی اف نجس هست و حرام چون رد پولهای تاراجی را خواهد گرفت شما هم بی سواد هستید و هم نادان و خائن به این کشور اگر اف ای تی اف تایید شده بود عده ای بیمار و سالم جانشان امروز به به خطر نمی افتاد اگر خدا باشد که روزگارتان را از شاه بدتر خواهد کرد شماها از منافقین بدترید

  • مهدی
    0

    کم کم دارن شل میکنند

  • کاربر ناشناس
    0

    اگه ثابت بشه!!!!! زوده بزار صد سال بگذره بعدا

  • ایران من
    0

    آقای توکلی،تمام کشورهای دنیا بغیر از ایران و کره شمالی عضو FATF هستند. حتی چین و روسیه که دوست راهبردی شماها هستند.چرا ازگرفتن یک تصمیم درست که به نفع ملت باشد عاجز هستید.اینقدر که بفکر نیروهای نیابتی هستید بفکر فقر و بدبختی مردم ایران نیستید.شما در نهایت با فشار چین و دولت اصولگرای آینده به FATF خواهید پیوست.

  • وحید
    0

    مهر خیانت تصویبfatf تا ابد بر پیشانی مجمع تشخیص ، مجلس دهم و دولت روحانی خواهد ماند

    نظرات شما -
    • یه نفر
      0

      آخرش هم به خاطر جهلت میمیری

  • محمد
    0

    جناب خبر فوری چرا کامنت ها را نمی گذارید؟

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      نزدیک انتخابات خبر فوی هم ترسو میشه!

  • کاربر ناشناس
    0

    چزا مردم را دخالت نمی دهید دنیای بدون این قطعنامه را تجربه کردیم حالا عکس را هم باید ببینیم مردم که ترسی ندارند دیگران میترسند

  • جواد
    0

    شما که منظور آقای ظریف رو متوجه نمیشوید، چطور متوجه مسائل پیچیده تر خواهید شد؟ ایشون میگویند تضمینی نمیدهند که وضعیت بهتر شود. این حرف عاقلانه نیست زیرا مشکلات ما با غرب که منحصر به این لوایح نیست. از طرفی ایشون به چه حساب بایستی تضمین بدهد. تضمین وقتی میتوان داد که طرف آدم کار درست باشد. نه غرب کار درست است نه داخل مردانگی و‌شجاعت قبول مسئولیت را دارد. یک نگاه به برجام ‌بکنید متوجه خواهید شد.

    نظرات شما -
    • جواد
      0

      اصلاح میکنم،« حرف عاقلانه ایست»

  • احمد
    0

    با هوش! ‌قراره وضعیت بدتر نشود، نه اینکه بهتر شود!!!!حواست کجاست؟ ثانیا شما باید ته اش رو در بیاری، چه کسی باید دولت شما رو‌ مجاب کنه که تصویبش به نفع کشور است؟ اصلا ببینید خودتون رو اذیت نکنید اون موقعی که بایستی مصوب می شد، نشد. حالا هم که دیگه مهم نیست مصوب بشود یا نشود. ختم‌کلام

  • علیرضا
    0

    اف ای تی اف یعنی شفافیت مالی در سطح بین الملل اگر تصویب شود گستره کارهای پنهان ما در کشورهایی مثل لبنان و سوریه د غیره متوقف خواهد شد که ابن موضوع از نان شب برای مسولین واجب تر است .بنابراین مردم این وسط یعنی چغندر ..

    نظرات شما -
    • کروناز
      0

      اینم بگو که ،شفافیت مالی شامل راههای دور زدن تحریم ها هم هست ، یعنی اون مقدارنفتی هم که یواشکی می فروشیم ،دیگه نمیتوانیم بفروشیم

  • البرز
    0

    تحریم ها برداشته نمی شود بلکه ارزش پول مملکت پایین تر می رود ،چون در اثر شفافیت مالی ،اندک کشور هایی که بخاطر منافعشون مخفیانه نفت می خرند آنها هم منصرف می شوند ،

    نظرات شما -
    • نوید
      0

      هیچ اندکی در کار نیست حتی چین

  • مجید
    0

    ماچقدربدبختیم که افرادی مثل شمااعضای مجمع تشخیص که هرکدومتون دههامیلیون تومان حقوق بازنشستگی میگیریدودردمن بازنشسته رونمیدونید میخواهیدواسه مون تصمیم بگیرید

  • مینا
    0

    توکلی اگر ثابت FATFبه کاسبی ما کمک می کند ،موافق خواهم بود

  • وطن
    0

    هنوز نفهمیدن یکی روشن کنه

  • کی
    0

    مردم دارند جون میدن اینها به فکر پولها

  • متین
    0

    اینی که میخواست ریس جمهور شه و چهل ساله توی نظامه هنوز نمیدونه خوبه یا بد .ای خداااا

  • سید سجاد
    0

    بهتره موافقت کنید اگر نکنید خیلی بد میشه براتون

  • روستایی
    0

    شماها که جزء نخبگان جامعه هستید الان دوسالی هست که روی این لوایح کار میکنید اگر در توانتان نیست به همه پرسی بزارید

  • سعید
    0

    اف ای تی اف وقتی به درد می خوره که تحریم نباشیم مثل این می مونه که شما پول داشته باشی واجازه خرید وفروش هم به شما بدهند(قبول اف ای تی اف)اما کسی جرات نکندنه چیزی ازشما بخرد ونه چیزی به شما بفروشد(تحریم)اتفاقا مضرهم هست چون دیگه تحریم ها راهم نمی شه دورزد چون طبق ضوابط اف ای تی اف ما باید صورتحساب مالی کشوررا شفاف به غربی ها دهیم اونوقت هرکشوریا شرکتی که ازما چیزی مثلا پنهانی نفت خریده باشندویا جنسی فروخته باشندمشخص میشود وبعدآمریکا واروپا نقره داغشون می کننددرنتیجه هیچ کشوریا شرکتی حاضربه خریدیا فروش حتی به چندبرابرقیمت به ما نمی شود وریسک نمی کنند متاسفانه دولت آقای روحانی وبعضا رسانه های اصلاح طلب برای مردم فقط نصف موضوع یعنی بازشدن کانال مالی را توضیح می دهند چرا من این را نفهمیدم چون بعیداست طرفداران با سواد سیاسی این موضوع را ندانندمردم نبایدگول بخورندچون اگراف ای تی اف تحت فشاراین دولت فرافکن به تصویب برسد ودلارچندبرابرشودمتاسفانه دودش فقط توی چشم مردم می رودبعد هم میگن ما آمریکا را رسوا کردیم!!!وبهانه را ازآمریکا واروپا گرفتیم به عبارت دیگه ازمردم بابت ندانم کاریهاشون طلبکارهم میشن اگرفیلمی هم مثل گاندوساخته بشه بدشون ودردشون میاد.

  • ص _ ن
    0

    جناب توکلی علم غیب که ندارید برای آینده . / هم چنانکه برجام تا کنون سودی برای ایران نداشته . اف . ای . تی . اف . هم برای ایران سودی ندارد . پس تصویب آن را بی خیال .

  • راننده تپسی
    0

    این اف ای تی اف با روح تحریم ها در تعارض خواهد بود آقای توکلی خبر داری چه رانت کلفتی پشت سایت جی سی ار سی ان جی براه افتاده توسط دولت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها