رتبه نخست آذربایجان شرقی در هویت گذاری دام سنگین کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با همت کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی و شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، آذربایجان شرقی رتبه نخست هویت گذاری دام سنگین کشور شد.

رتبه نخست آذربایجان شرقی در هویت گذاری دام سنگین کشور

اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به این‌که بر اساس قانون نظام جامع دامپروری، هویت دار کردن دام‌ها امری ضروری است، عنوان کرد: ایجاد بانک یکپارچه اطلاعات، بهبود نظام آمار و اطلاعات، کنترل تردد دام، بهبود سیستم‌های پرورش و اصلاح‌نژاد دام، کنترل بهداشت دام و اختصاص فرآورده‌های دامی از مزایای طرح هویت گذاری است.

وی با بیان این‌که اختصاص نهاده‌های دامی با هویت گذاری دام انجام می‌گیرد، افزود: دامداران پس از هویت گذاری در سامانه بازارگاه می‌توانند میزان نهاده‌های مورد نیاز خود را خرید کنند و سپس مورد استفاده دام قرار دهند.

وی شناسایی دام‌های موجود، ثبت اطلاعات دام و دامدار، برآورد تولیدات دامی، جابجایی کنترل شده دام و در نهایت مبارزه با قاچاق دام زنده را از اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: بر اساس دستورالعمل اجرایی پلاک کوبی دام‌های سبک و سنگین طرح هویت گذاری دام، اقدامی اجباری شده است و در این راستا ارائه هرگونه خدمات و تخصیص نهاده‌های دامی صرفا به دامدارانی انجام می‌گیرد که اقدام به پلاک کوبی دام‌های خود کرده باشند.

فتحی با بیان این‌که جمعیت دام سنگین کشور حدود ۸.۵ میلیون راس است، ادامه داد: از این تعداد تاکنون ۳.۹ میلیون راس پلاک کوبی شده که معادل ۴۶ درصد جمعیت دام کشور است. استان‌های آذربایجان شرقی با ۹۶ درصد پلاک کوبی، هرمزگان با ۸۶ درصد پلاک کوبی و بوشهر با ۸۳ درصد پلاک کوبی نسبت به جمعیت دام سنگین، بیشترین میزان پلاک کولی در کشور محسوب می‌شود و استان کرمانشاه نیز با هشت درصد، کمترین پلاک کوبی در کشور را انجام داده است.

وی با بیان این‌که با برنامه ریزی و اقداماتی جامع از نظر تامین پلاک، آموزش کارشناسان و ماموران پلاک کوب و استفاده از همه ظرفیت‌ها از جمله مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی، در این مدت کوتاه اقدامات چشمگیری انجام گرفته است، افزود: در این پروژه پس از پلاک کوبی، اطلاعات هر راس دام، محل پرورش دام و اطلاعات پرورش دهنده در سامانه هویت گذاری دام کشور ثبت می‌شود و دامداران پس از آن می‌توانند نسبت به بیمه دام خود نیز اقدام کنند.

وی گفت: مهمترین اهداف اجرای این پروژه، دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق در حوزه دام، کنترل تردد و جلوگیری از قاچاق دام، امکان ارائه خدمات اصلاح نژادی و صدور شناسنامه، شناسایی واحدهای فعال و اختصاص نهاده و خدمات به جمعیت دام موجود است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: از ۵۲۶ هزار و ۵۱۷ راس دام سنگین در استان، ۵۰۴ هزار و ۵۴۸ راس پلاک کوبی شده‌اند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها