بیجار قرمز شد/ تعطیلی ۲ هفته‌ای مشاغل گروه ۲

فرماندار بیجار گفت: تعطیلی مشاغل گروه های ۲، ۳ و ۴ از روز شنبه اجرایی خواهد شد و این تعطیلی به مدت دو هفته از شنبه ۲۱ فروردین ماه خواهد بود.

بیجار قرمز شد/ تعطیلی ۲ هفته‌ای مشاغل گروه ۲

علی اکبر ورمقانی در چهل‌وسومین جلسه ستاد کرونا شهرستان بیجار با اشاره به قرمز شدن وضعیت شهرهای بیجار، سنندج، قروه، بانه و دیواندره، اظهار کرد: بنا بر مصوبه ستاد کرونا ضرورت دارد مقررات تدوین شده برای شهرهای قرمز را اجرایی کنیم.

وی به چهار گروه تعریف شده اشاره کرد و افزود: در شرایط قرمز قرار داریم و در این شرایط فقط گروه یک مجاز به فعالیت است و گروه های ۲، ۳ و ۴ تعطیل خواهند بود.

فرماندار بیجار در ادامه بیان کرد: در شرایط قرمز فعالیت ادارات و کارکنان برای دستگاه‌های خدمات ضروری به شکل حضور حداکثر یک سوم کارکنان مرتبط با ماموریت‌های اساسی در محل کار با تشخیص بالاترین مقام خواهد بود، اگر اداره ای تشخیص داد که نیروها باید سرکار باشند مدیر می تواند کارکنان را فرا بخواند و نباید خدمات رسانی به مردم تعطیل شود؛ ادارات دیگر نیز می‌توانند تا نصف کارکنان را به دورکاری بفرستند.

وی به فاز اجرایی عملیاتی شدن مصوبات اشاره و ذکر کرد: تمامی موارد ذکر شده و تعطیلی مشاغل گروه های ۲، ۳ و ۴ از روز شنبه اجرایی خواهد شد و این تعطیلی به مدت دو هفته از شنبه ۲۱ فروردین ماه خواهد بود و در صورت مشاهده مواردی که نقض مقررات کنند مشاغل مربوطه با همکاری دادستانی، نیروانتظامی و بهداشت پلمپ خواهند شد.

ورمقانی با تاکید برلزوم لغو جلسات غیرضروری اظهارکرد: جلسات ضروری با تعداد حداکثر ۱۵ نفر تشکیل می‌شود، ادارات از ماموریت‌های غیرضروری پرهیز کنند؛ تمامی باشگاه‌ها حتی بدنسازی و ورزشگاه‌ها باید فعالیت ورزشی را تعطیل کنند، تمامی مدارس و دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و آموزشگاه‌های خصوصی تعطیل خواهند بود.

وی افزود: در حوزه فرهنگی تمامی نمازهای جمعه، یومیه جماعت و مراسمات آیینی و مذهبی نباید برگزار شود که در صورت عدم رعایت بار اول تذکر کتبی به هیات امنا و در صورت عدم رعایت با تذکر بعدی حتی امکان جریمه فردی تا ۱۰ میلیون تومان نیز پیش بینی شده است که ما نمی خواهیم وارد فضای جریمه کردن شویم و در بحث نماز جمعه خوشبختانه در وضعیت نارنجی نیز شاهد همکاری بسیار خوبی بودیم و جای تشکر دارد.

فرماندار بیجار به تردد ماشین‌های غیربومی اشاره و عنوان کرد: در این بحث نمی توانیم شهرستانی عمل کنیم و تمرکز بر این است که وارد شهر بیجار نشوند، در این مورد از تلفیق دو مدل استفاده می کنیم، اکیپ‌های انتظامی در سه نقطه شهر شامل میدان سپاه، میدان محمود آباد و میدان جانبازان سراب مستقر خواهند شد و از ورود پلاک غیربومی جلوگیری خواهند کرد، در صورتی که شاهد ورود برخی از آن‌ها از کوچه‌های فرعی باشیم در داخل شهر توسط ماموران جریمه خواهند شد که در شرایط قرمز این جریمه ۱ میلیون تومان خواهد بود.

وی افزود: در صورتی که افراد بومی با پلاک غیربومی جریمه شدند اگر این جریمه فیزیکی و حضوری انجام شود، راستی آزمایی در خصوص بومی بودن افراد انجام می شود و اگر توسط دوربین باشد با مراجعه به پلیس امکان پاک کردن آن وجود دارد؛ ضمناً کماکان تردد شبانه از ساعت ۲۲ ممنوع است.

ورمقانی درخصوص فعالیت رستوران‌دارها و اغذیه‌ها عنوان کرد: در شرایط قرمز فعالیت مشاغل ذکر شده باید فقط به صورت بیرون‌بر باشد.

وی به مشاغل جدیدی که تعطیل خواهند شد اشاره کرد و گفت: گروه دوم شامل بوستان‌ها و مراکز تفریح، مراکز خرید و فروش بزرگ مواد غیرغذایی، باشگاه های ورزشی و سالن‌های بدنسازی ، پیرایش مردانه، آرایشگاه زنانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، مبلمان و پرده ، کفش و کیف، آتلیه عکاسی و مشاور املاک، قنادی و شیرینی و بستنی فروشی در تمامی ساعات شبانه روز باید تعطیل شوند؛ تمامی مراسم‌های عروسی و عزاداری باید حتما تعطیل شوند.

ورمقانی افزود: اگر در پاساژ و بازاری مغازه گروه اول وجود داشته باشد نباید آن پاساژ بسته شود و امکان فعالیت برای آن شغل وجود دارد.

وی با تاکید براینکه بیجار تنها یک بیمارستان دارد گفت: برخی شهرهای استان بیش از یک بیمارستان دارند اما شرایط ما به این شکل نیست و در صورتی که ظرفیت بستری ما پر شود باید اعزام انجام دهیم، دستگاه های متولی اخطارهای خود را تا شنبه صادر کنند تا از روز شنبه بهانه‌ای وجود نداشته باشد.

امیر مرسا مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار در ادامه به تشریح وضعیت فعلی کرونا در بیجار پرداخت و عنوان کرد: کادر درمان در شهرستان بیجار بدون استراحت در حال خدمت‌رسانی هستند، در حال حاضر ۴۳ نفر مریض کرونایی بستری شده داریم، حداقل ۸۰ درصد بستری شدگان در حال حاضر مبتلا به ویروس جهش یافته هستند، قبلاً سن مراجعه کنندگان بالا بود اما اکنون همه آن‌ها میانسال هستند، مراجعه کنندگان سرپایی اورژانس اکثراً بچه‌ها هستند، ویروس جهش‌یافته طی سه روز مریض را روانه بیمارستان می‌کند، در حال حاضر ۷ مریض بدحال داریم.

وی به ظرفیت بستری بیمارستان بیجار اشاره کرد و گفت: در بیمارستان امام حسین (ع) ظرفیت۶۰ نفر بستری داریم، در حال حاضر به ۴۳ نفر رسیدیم، بعد از تکمیل ظرفیت باید به مرکز استان اعزام داشته باشیم، آخرین نتایج تستی که گرفتیم بیش از ۹۰ درصد آزمایش‌های گرفته شده مثبت بوده و از ۱۴۰ تست گرفته شده ۱۲۸ نفر مثبت بوده و این یعنی فاجعه‌ای در حال رخ دادن است، هر نفر امکان انتقال به پنج نفر دیگر را دارد و اگر نتوانیم کنترل کنیم شرایط بسیار وخیم خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود ظرف ۳۰ تا ۴۵ روز در شرایط قرمز بمانیم.

احسان بهاری شهردار بیجار در پایان به آمار مرگ‌ومیر سال گذشته اشاره کرد و گفت: هر سال حدود ۳۸۰ نفر مرگ و میر داشتیم اما در سال ۹۹ تعداد مرگ‌ومیر ۵۱۴ نفر داشتیم و نشان‌دهنده آن است که خیلی از مرگ‌ومیرها به صورت خاموش در اثر کرونا بوده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها