حجم تجارت در مرز دوغارون خراسان رضوی افزایش یافت

رییس اداره ترانزیت خراسان رضوی گفت: حجم تجارت با رفت و آمد ناوگان باری ظرف یک سال اخیر از طریق گذرگاه مرزی دوغارون بین ایران و افغانستان با وجود تداوم شیوع کرونا نسبت به سال قبل از آن ۵۵ درصد بیشتر شد.

حجم تجارت در مرز دوغارون خراسان رضوی افزایش یافت

حمید محمدی‌فاز افزود: پارسال ۲۷ هزار و ۲۸۰ دستگاه کامیون به صورت ورودی و خروجی در مرز دوغارون تردد داشتند که این رقم در سال قبل از آن ۱۷ هزار و ۶۱۶ دستگاه کامیون حامل بار صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر از ابتدای پارسال به خاطر شیوع کرونا مرزهای سرخس و لطف آباد با کشور ترکمنستان بسته شد و بازگشایی مجدد این گذرگاه‌های مرزی به ترتیب از ۱۷ شهریور و ۲۰ آذر ماه به صورت تحویل تریلر (بار به همراه یدک) انجام شد.

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: مجموع تردد تجاری در مرزهای سرخس و لطف آباد درگز پیش از شیوع کرونا به طور متوسط روزانه ۲۱۴ دستگاه بود که این رقم در اسفند ماه پارسال به ۱۵۰ دستگاه در روز رسید، از این تعداد ۶۶ دستگاه کامیون مربوط به پایانه مرزی سرخس و ۸۴ دستگاه کامیون در مرز ریلی لطف آباد بوده است.

وی به بسته بودن مرزهای ترکمنستان در سال گذشته اشاره و بیان کرد: در مجموع تردد تجاری شامل واردات، صادرات و ترانزیت از پایانه های مرزی سرخس، لطف آباد و دوغارون خراسان رضوی در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۴۳ درصد کاهش داشته است.

گذرگاه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این پایانه مرزی در ارتباط با ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها