واشنگتن پست:

چین هواپیمای مافوق صوت می‌سازد

واشنگتن پست در گزارشی روز چهارشنبه نوشت: چین با بهره گرفتن از تکنولوژی پیشرفته آمریکا در علم تراشه‌های کامپیوتری، هواپیمای مافوق صوت می‌سازد.

چین هواپیمای مافوق صوت می‌سازد

در یک تأسیسات سرّی نظامی در جنوب غرب چین، یک ابررایانه با سرو صدای مهیب در حال کار کردن است و گرما را شبیه سازی می کند و وسایل نقلیه مافوق صوت را آنقدر با سرعت زیاد در جو می چرخاندشان تا خسته شان کند. این وسائل نقلیه مافوق صوت همان موشکهایی هستند که به گمان مقامات سابق آمریکا و اروپا روزی می توانند ناو هواپیمابر آمریکا یا تایوان را هدف قرار دهد.

این کامپیوتر عظیم؛ قدرتش را از تراشه های ریزی می گیرد که یک شرکت چینی به نام " فیتیوم تکنولوژی " Phytium Technology طراحی شان کرده است. نرم افزاری که در طراحی این تراشه ها از آن استفاده شده است، ساخت آمریکاست و در پیشرفته ترین کارخانه تراشه سازی جهان در تایوان ساخته شده است. ماشین آلات فوق العاده پیشرفته و دقیق این کارخانه همه اش ساخت آمریکاست.

"فیتیوم" وانمود می کند یک شرکت تجاری است که آرزو دارد به یک غول جهانی در تکنولوژی تراشه تبدیل بشود، یعنی همان چیزی که امروز شرکت " اینتل" است. فیتیوم این واقعیت را لو نمی دهد که ارتباطاتی هم با بازوی تحقیقاتی "ارتش خلق چین" دارد.

تأسیسات تست مافوق صوت در "مرکز تحقیق و توسعه آئرودینامیک چین" واقع است. این تاسیسات انکار می کند که یک نهاد نظامی است اما در حقیقت زیر نظر ارتش خلق چین کار می کند و ریاستش را یک سرلشکر ارتش چین برعهده دارد.

شرکت فیتیوم با "مرکز توسعه تحقیقات آئرودینامیک" همکاری دارد. این مشارکت دلالت می کند که چین فناوری های غیرنظامی را البته به کمک تکنولوژی آمریکایی، در خدمت اهداف استراتژیک نظامی اش قرار می دهد.

این یک دادوستد غیرقانونی نیست؛ منتها حلقه ای است حیاتی در زنجیره تامین فناوری پیشرفته جهانی که به سختی می توان منظمش کرد. چون همان تراشه های کامپیوتری که می توانند در یک مرکز داده پردازی تجاری مورد استفاده قرار بگیرند، ایضا" می توانند نیروی برق یک ابرکامپیوتر نظامی را هم تأمین کنند.

موشکهای مافوق صوت فناوریهای نوظهوری هستند که می توانند با سرعت بیشتر از پنج برابر صوت پرواز کنند و از تیررس سیستمهای دفاعی که هم اکنون موجود است فرار کنند.

تکنولوژی فوق پیشرفته آمریکا؛ پیشرفته ترین ارتش جهان را خلق کرده است، اما آیا قادر هست این جایگاه رفیع را برای همیشه برای خودش حفظ کند؟

دولت "ترامپ" تصمیم داشت اواخر سال گذشته شرکت "فیتیوم" و انگشت شمار شرکتهای دیگر چینی را در لیست سیاه صادرات آمریکا قرار بدهد. اما این زمان سپری شد و اتفاقی نیفتاد. اگر طرح دولت ترامپ اجرا می شد، تکنولوژی با منشاء آمریکا به تمام شخصیتهای حقیقی و حقوقی که نامشان در فهرست مندرج بود فروخته نمی شد. در آن صورت؛ سرعت پیشرفت برنامه تولید سلاحهای مافوق صوت چین کند می شد. ضمن آنکه تولید سایر سلاحهای پیشرفته تر و توانمندتر نظارتی چین هم کند می شد.

الآن باید وزارت بازرگانی آمریکا در این مورد تصمیم گیری کند.

شرکتهای آمریکایی می گویند که محدودیتهای صادرات، دستان آنها را در تجارت خارجی می بندد و این به نفع صنایع چین تمام می شود تا حضوری گسترده تر در بازار تجارت جهانی پیدا کنند و خودشان را رشد و توسعه بدهند.

سیاست آمریکا این است که تکنولوژی آمریکایی هرگز نباید به کمک ارتش چین بیاید حتی اگر به قیمت ضرر و زیان شرکتهای آمریکایی تمام بشود.

ماجرای شرکت "فیتیوم" بطور غیرمستقیم کشور تایوان را هم درگیر می کند. تایوان یک لیبرال دموکراسی است و موضوع حاشیه ای رقابت استراتژیک میان آمریکا و چین است.

تایوان برای دفاع از خود در برابر حمله پکن، متکی به واشنگتن است. آمریکایی ها پیش بینی می کنند که خطر حمله چین به تایوان رو به جدی شدن است.

از طرفی دیگر؛‌ شرکتهای تایوانی متکی به بازار چین اند. ۳۵ درصد تجارت تایوان با چین است.

حالا هر اندازه که تنش میان چین و آمریکا به عمق فرو می رود، به همان میزان محدودیتهای شرکتهای آمریکایی و تایوانی که با چین تجارت می کنند هم بیشتر و بیشتر می شود.

نیمه هادی ها؛ مغز الکترونیک مدرن هستند. امروز پیشرفت در همه چیز؛ از انرژی پاک گرفته تا محاسبات کوانتومی فقط بوسیله نیمه هادی ها امکان پذیر است.

نیمه هادی ها؛ امروز بالاترین اقلام واردات چین را تشکیل می دهند و ارزش تجارت آن بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار در سال است.

نیمه هادی ها؛ در برنامه قبلی پنج ساله توسعه ملی چین، از اولویتهای اصلی این برنامه بوده اند.

شرکت "فیتیوم" در اوت ۲۰۱۴ در شهر "تیانجین" تأسیس شد. این شرکت امروز؛ بزرگترین مرکز مستقل تولید تراشه در چین است.
این شرکت به صورت یک سرمایه گذاری مشترک میان شرکت معظم دولتی" شرکت الکترونیک چین" ،"مرکز ملی اَبرَکامپیوتر" در تیانجین و شهرداری تیانجین تاسیس شده است.

در امتداد تنشهای تجاری واشنگتن-پکن؛ آمریکا صدور فناوری به بزرگترین تولید کننده نیمه هادی چین را ممنوع کرده است

"مرکز ملی سوپرکامپیوتر" یک آزمایشگاه است که زیرنظر "دانشگاه ملی فناوری دفاع " چین کار می کند. این آزمایشگاه یک موسسه تحقیقاتی است و رئیس فعلی و قبلی اش از ژنرالهای ارتش چین بوده اند.

در سال ۲۰۱۵، وزارت بازرگانی آمریکا هر دو سازمان را به دلیل مشارکت در فعالیت ساخت سلاح هسته ای در لیست سیاه تجارت خود قرار داد.

مالکیت شرکت " فیتیوم " در طول این سالها دست به دست گشته است، اما سهامداران آن غالبا" مرتبط با ارتش خلق چین بوده اند.
مرکز تحقیقات سلاحهای هسته ای چین در شهر "میانیانگ" در استان "سیچوان"‌ در جنوب غرب چین واقع است.

"مرکز توسعه و تحقیقات‌ آئرودینامیک چین"‌ که بزرگترین مجتمع تحقیقاتی آیرودینامیک کشور است هم در همین شهر واقع است.

به گفته مقامات سابق آمریکا و محققان آمریکایی و استرالیایی؛ مرکز تحقیقات آئرودینامیک؛ ۱۸ تونل بادی دارد و مشغول تحقیق بر روی طراحی و ساخت سلاحهای مافوق صوت است. مدیر این مرکز " فان ژائولین" سرلشکر ارتش است. اما او با لباس غیرنظامی تصویرش در وب سایت مرکز چاپ شده است.

این مرکز از سال ۱۹۹۹ به دلیل مشارکت در "تولید و توسعه موشک" در لیست سیاه تجارت آمریکا قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۶ ، محدودیتهای بیشتری از سوی وزارت بازرگانی آمریکا در مورد این تاسیسات اعمال شد.

متخصصان امر؛ مرکز توسعه و تحقیقات آئرودینامیک را "قلب تپنده تحقیق و توسعه چین در زمینه ساخت سلاحهای مافوق صوت" می شناسند.

در سال ۲۰۱۴؛ نیروی هوایی آمریکا گزارشی که از محرمانه بودن خارج شده بود را منتشر کرد که در آن به اطلاعات و جزییاتی پیرامون تکنولوژی جنگ هوایی اشاره شده بود.

چین هم این گزارش را خواند و دانشمندانش را به تمام کنفرانسهایی که در آمریکا برگزار می شد فرستاد. کار تحقیقات چین در زمینه تکنولوژی جنگ افزار مافوق صوت از همانجا آغاز شد.

چین برخلاف آمریکا، یک سلاح مافوق صوت را وارد میدان کرده است و آن؛ یک وسیله نقلیه نرم میان برد مافوق صوت است.

"لاین بوید" مدیر "مرکز ابتکارهای امنیت ملی" می گوید: "برای ساختن یک موشک کارآمد مافوق صوت نیاز به آن است تا صدها و بلکه هزاران ترکیبات و پیکربندی مختلف از گرما، بالابر خودرو و کشش اتمسفر مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند. فقط تست فیزیکی این ترکیبات بسیار گران است و وقت گیر".

بوید اشاره می کند: "اگر شما سوپرکامپیوتر نداشته باشید انجام این کار می تواند یک دهه بطول بیانجامد".

در ماه مه ۲۰۱۶ ، مرکز توسعه و تحقیقات آئرودینامیک چین از ابررایانه " پتااسکیل" petascale رونمایی کرد که می تواند در طراحی آیرودینامیکی موشکهای مافوق صوت و سایر هواپیماها مفید فایده باشد. یک کامپیوتر پتااسکیل می تواند "یک میلیون تریلیون" محاسبه در ثانیه انجام بدهد.

در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، دانشمندان مرکز تحقیقات آئرودینامیک چین مقالاتی را منتشر کردند که سوپرکامپیوتر آنها را به نمایش می گذاشت و اشاره می کرد که محاسبات آنها با سری تراشه های ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ فیتیوم انجام شده است. این مقاله ها اشاره ای به تحقیقات در زمینه سلاحهای مافوق صوت مورد بحث نمی کند.

در حال حاضر با مشارکت "فیتیوم"، "مرکز ملی تحقیق و توسعه آئرودینامیک چین"، دانشگاه علوم نظامی، و آزمایشگاه ابر رایانه تیانجین، حکومت چین مشغول ساخت سوپرکامپیوتری با سرعت پردازش بی نظیر است، کامپیوتری که بتواند یک تریلیون محاسبه در ثانیه انجام بدهد.

به گفته رسانه های دولتی چین ، این ابر رایانه موسوم به " تیانهه-۳" Tianhe-۳ از تراشه های سری ۲۰۰۰ فیتیوم استفاده می کند.

برای تولید چنین تراشه هایی؛ فیتیوم به جدیدترین ابزار طراحی نیاز دارد.

در امتداد تنشهای تجاری واشنگتن-پکن؛ آمریکا صدور فناوری به بزرگترین تولید کننده نیمه هادی چین را ممنوع کرده است.

البته به رغم آنکه مرکز آئرودینامیک چین و سایر نهادهای وابسته به ارتش خلق چین تحت تحریم آمریکا هستند، اما ارتش چین هنوز هم این توانایی را دارد که از طریق شرکت هایی مانند فیتیوم به فناوری نیمه هادی ایالات متحده دسترسی پیدا کند.

ریزپردازنده های فیتیوم در کارخانه هایی در خارج از تایپه توسط شرکت تولید کننده نیمه هادی تایوان تولید می شود. این شرکت آمریکا را پشت سر گذاشته است و امروز، پیشرفته ترین تراشه های جهان را تولید می کند.

"سی- فو او" یکی از اعضاء " موسسه دفاع ملی و تحقیقات امنیتی تایوان" در این باره می گوید:" شرکت سازنده نیمه هادی های تایوان که بزرگ ترین سازنده تراشه در این کشور است تراشه هایی را تولید می کند که در نهایت توسط آمریکا و چین برای اهداف نظامی استفاده می شود".

این شرکت تراشه های مورد استفاده در سلاحهای پیشرفته آمریکایی، از جمله جت جنگنده F-۳۵ ساخت کارخانه "لاکهید- مارتین" را تولید می کند.

شرکت تایوانی سال گذشته اعلام کرد که در پاسخ به نگرانی های دولت ترامپ در مورد امنیت زنجیره تأمین نیمه هادی، یک کارخانه ۱۲ میلیارد دلاری در آریزونا احداث خواهد کرد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها