روش‌های نوین درمان سندرم پیررابین در نوزادان

رییس انجمن جراحان دهان، فک و صورت گفت: از هر ۱۰ هزار تولد، یک نوزاد با سندرُم پیررابین متولد می‌شود که با روش‌های نوین می‌توان کمک موثری برای این بیماران انجام داد.

روش‌های نوین درمان سندرم پیررابین در نوزادان

بهزاد رهسپار افزود: از هر ۱۰ هزار تولد، یک نوزاد با سندرُم پیررابین متولد می‌شود و شیوع این بیماری میان نوزادان دختر و پسر یکسان بوده و تفاوت چندانی ندارد.

رهسپار ادامه داد: در سندرم پیررابین فک پایین نوزاد رشد نکرده و زبان راه هوایی را می‌بندد و می‌تواند با مشکل شکاف کام نرم و سخت نیز همراه باشد. بنابراین نوزاد در بدو تولد نمی‌تواند تنفس داشته باشد و حتماً باید اقدامات لازم برای نجات جان او انجام گیرد.

وی اظهار داشت: نوزادانی که با این شرایط متولد می‌شوند بلافاصله باید توسط فوق تخصص بیهوشی نوزادان یا متخصص بیهوشی مورد بیهوشی قرار گیرند و جراح دهان فک و صورت با قرار دادن دستگاهی به نام دیستراکتور بر روی استخوان فک پایین اقدامات لازم را انجام دهد تا به مرور فک پایین جلو آمده و بزرگ شود.

رهسپار ادامه داد: در روش‌های قدیمی زبان را به چانه بخیه می کردند، ولی این مسئله قدرت بلع نوزاد را دچار مشکل می کرد و آب دهان وارد ریه می‌شد و مشکلات تنفسی نوزادان را تهدید می کرد که با روش‌های نوین می‌توان کمک موثری برای این بیماران انجام داد.

وی با تاکید براینکه این نوزادان به هیچ عنوان نباید تحت عمل جراحی باز کردن نای (تراکستومی) قرار گیرند؛ چرا که برای آنها عوارض شدیدی به همراه خواهد داشت، گفت: نقص کروموزومی، کمبود برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و D می‌تواند از دلایل بروز این مشکل باشد. البته در برخی از موارد نیز هیچ علت مشخصی برای بروز این بیماری بیان نشده است.

رهسپار یادآور شد: انتظار است وزارت بهداشت به ما برای درمان این نوزادان کمک کند. اکنون درمان این کودکان توسط خیرین و اقدامات حمایتی برای تامین وسایل و تجهیزات مورد نیاز انجام می شود و جراحی مورد نظر فقط در بیمارستان نمازی شیراز صورت می‌گیرد. برش استخوان برای درمان این بیماری بسیار ظریف است و دستگاه مد نظر بسیار گران، بنابراین نیاز به پشتیبانی و کمک وزارت بهداشت است.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها