سخنگوی هیات رییسه مجلس:

تحصیلات، سوابق و سن در نام‌نویسی داوطلبان ریاست جمهوری لحاظ می‌شود

سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: مذاکرات مجلس با وزارت کشور نشان می‌دهد حداقل مدرک تحصیلی، داشتن سوابق کشوری و سن در ثبت نام داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری رعایت خواهد شد.

تحصیلات، سوابق و سن در نام‌نویسی داوطلبان ریاست جمهوری لحاظ می‌شود

«محمدحسین فرهنگی» روز شنبه در نشست خبری، با بیان اینکه جلسات مجلس شورای اسلامی تا روزهای یکشنبه و سه شنبه هفته بعد به دلیل رعایت شیوه‌نامه بهداشتی در مقابل شیوع موج چهارم کرونا برگزار می‌شود، گفت: در فضاهای بزرگتر امکان تشکیل جلسه وجود دارد و نمایندگان در سه سالن تقسیم می‌شوند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر ساعات مجلس شورای اسلامی در ایام ماه مبارک رمضان، افزود: در این ایام محدویت‌های جلسات نیز وجود خواهد داشت و جلسات علنی نیز در سه سالن برگزار می‌شود تا تراکم افراد شکل نگیرد و پیش از این نیز این رویه انجام شده است.

فرهنگی با ابراز امیدواری از اینکه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ با طرح جدید مجلس برگزار شود، گفت: این سبب می‌شود ما شاهد صحنه‌های ناخوشایند دوره‌های گذشته برای ثبت نام داوطلبان نباشیم. البته نظر نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان شرط اساسی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطابق طرح انتخاباتی مجلس است.

وی ادامه داد: مذاکرات مجلس با وزارت کشور نشان می‌دهد که حداقل محورهای مدرک تحصیلی، داشتن سوابق کشوری و سن در ثبت نام نامزدها برای انتخابات ریاست جمهوری رعایت خواهد شد. طبیعی است که در صورت ابلاغ قانون، باید آن را اجرا کرد و طبق تایید شورای نگهبان این کار امکان پذیر است تا شاهد برخی ناهنجاری‌ها در زمان ثبت نام نباشیم.

فرهنگی با اشاره به طرح جهش تولید و تامین مسکن که هفته گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رسید، اظهار کرد: طبق این مصوبه بسیار ارزشمند ضمن حذف زمان‌ها و محدودیت‌های قانون ساماندهی توسعه مسکن، پیش بینی شده که دولت در هر سال در تولید یک میلیون مسکن مشارکت داشته باشد و صندوقی نیز به عنوان صندوق تامین مسکن نیز شکل گرفت که با تایید شورای نگهبان می‌تواند یکی از راه‌های تامین مسکن مورد نیاز کشور محسوب شود.

وی ادامه داد: حتی می‌توان شاهد این موضوع بود که عرضه و تولید مسکن به حدی برسد که شرایط بازار را در بعد تامین مسکن و اجاره حل کرده تا مردم به ویژه زوج‌های جوان مشکل تامین مسکن نداشته باشند.

فرهنگی درباره تصویب کلیات طرح جهش تولید دانش بنیان گفت: در تولید و جهش دانش بنیان قانونی وجود داشت که ضعف‌های آن اصلاح شده و بازنگری جدیدی با رویکرد جهش تولید برای آن اعمال شده است و این می‌تواند یکی از راه‌های عملی برای تحقق شعار سال گذشته و امسال محسوب شود.

نماینده مردم تبریز با اشاره به تلاش‌های مجلس در حوزه کسب و کار گفت: در این حوزه طرح دیگری نیز در حال بررسی است و با توجه به قانون بهبود فضای کسب و کار و حمایت حداکثری از تولید داخل، در تلاش برای برداشتن موانع کسب و کار در کشور است تا برای حمایت از متقاضیان کار گام‌های مثبت و روشنی برداشته شود.

فرهنگی با تاکید بر اینکه مجلس در سایر حوزه‌ها نیز در ابعاد نظارتی فعالیت خود را ادامه می‌دهد، گفت: در هفته گذشته جلساتی در باره توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در قالب سند ۲۵ ساله، حوزه اقتصادی و همچنین رفع تحریم‌ها برگزار شد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات برخی از کمیسیون‌های مجلس برای ساماندهی بازار کالاهای اساسی و ضروری گفت: در این جلسات وزیر جهاد کشاورزی در دو کمیسیون کشاورزی و اقتصادی حاضر شد و به سوالات نمایندگان پاسخ داد و فقط در مورد بازار مرغ، روغن و سایر مایحتاج مردم که در قالب ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس عرضه شده بود، نمایندگان از توضیحات وزیر جهادکشاورزی قانع نشدند و گزارش آن به مراجع اجرایی و قضایی ارسال شد.

فرهنگی تاکید کرد: گزارش کمیسیون اقتصادی و کشاورزی مجلس نشان دهنده این بود که اقدامات وزیر جهاد کشاورزی برای ساماندهی بازار مرغ و سایر مایحتاج باوجود تولید در کشور سنجیده نیست و سازوکار این وزارتخانه برای دراختیار قراردادن مایحتاج لازم به مردم، منطقی نبوده است. حتی صف‌های طولانی و اجتماعاتی که برای تهیه مرغ تشکیل می‌شد در شیوع بیشتر ویروس کرونا نیز تاثیر داشته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا به رغم اینکه بیش از ۹۰روز از ارسال لایحه حمایت از زنان برابر خشونت از سوی دولت به مجلس می‌گذرد، اما مجلس هنوز این لایحه را اعلام وصول نکرده است، گفت: نباید برای عدم اعلام وصول دلیلی وجود داشته باشد ولی باید پیگیری شود که این لایحه در چه مرحله است. زیرا طرح‌ها و لوایحی که به مجلس می‌رسد، در معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی ارزیابی اولیه شده تا مغایرات‌های آن با قانون برنامه و قانون اساسی و قوانین مشابه نداشته باشد و این ارزیابی به پیوست همان طرح و لایحه منتشر شده و بعد از آن در فهرست اعلام وصول‌ها قرار می‌گیرد. اما اینکه چرا تاخیر صورت گرفته یا اینکه بررسی آن در اواخر سال سبب این تاخیر شده باید مورد بررسی قرار بگیرد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در پایان سال ۹۹ مجلس و معاونت قوانین درگیر موضوع بودجه سال ۱۴۰۰ بودند و شاید این لایحه به دلیل نبود وقت کافی برای بررسی در اوایل امسال بررسی شود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    آخه مردک مدارک تحصیلیشونا که مشخصه چه جوری گرفتند سوابق مدیریتیشون هم که مملکتا به فاجعه رسونده در ثانی مگه کوروش کبیر و رضا شاه مدرک تحصیلی داشتندشما عقل وشعور را با مدرک جعلی جابجا میکنید هر چند منکر تحصیلات نیستم اما کدوم مدیران مملکت کمتر از دکترا دارند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها