عفت مرعشی‌: این مرگ حق هاشمی ‌رفسنجانی نبود

همسر مرحوم هاشمی می‌گوید: «کاری نیست که زن نتونه بکنه. زنی که بچه تربیت می‌کنه، زنی که تحمل می‌کنه، زنی که پابه‌پای همسرش جلو می‌ره، چیزی کم از مرد نداره. زن می‌تونه رئیس‌جمهور خوبی باشه، به شرطی که مدیر باشه...»

عفت مرعشی‌: این مرگ حق هاشمی ‌رفسنجانی نبود

قرارمان خانه جدید عفت مرعشی است؛ خانه‌ای که پس از مرگ اکبر هاشمی‌رفسنجانی، عفت‎‌خانم به آن کوچ کرده است. هم طاقت دیدن جای خالی همسر در جماران را نداشت، هم قرار بود خانه تبدیل به موزه شود؛ خانه‌ای که متعلق به خود خانم مرعشی است و حالا او و یکی از دخترانش فائزه، میزبان ما هستند.

فائزه دو طبقه بالاتر از مادر زندگی می‌کند و در خانه عفت‌خانم منتظر ماست. روی در ورودی خانه یک دعا چسبانده شده است. پیش از ورود از خانم هاشمی می‌پرسم که چه دعایی است؟ او می‌گوید: «زن محسن نوشته. دعا برای سلامته. به خاطر کرونا...».

وارد خانه‌ای می‌شویم که حالا عفت مرعشی روزهای تنهایی و بعد از فوت همسرش را در آن سپری می‌کند. خانه‌ای که هرچند بزرگ است و در یکی از خیابان‌های شمالی تهران واقع شده، اما ساده است. خانه‌ای که می‌تواند نشانه‌هایی از زندگی خانواده یک شیخ را به همراه داشته باشد. عکس بزرگ هاشمی‌رفسنجانی در قسمت پذیرایی نصب شده است. کنار تلویزیون عکسی دو نفره از آیت‌الله و همسرش عفت مرعشی است و روبه‌روی این عکس عفت خانم نشسته، زنی 85 ساله که فارغ از همسرِ یکی از قدرتمندترین سیاست‌مدارانِ ایران بودن، خود همیشه زنی خبرساز و تأثیرگذار بوده است. فرزندانش هر کدام به نحوی در سیاست دست دارند. او با واکنش‌هایش و همچنین نجات جان همسر در اوایل انقلاب، جزء چهره‌های ماندگار زنانی است که در عرصه سیاست نامشان شنیده شده است. در یکی از همین روزها به خانه‌اش رفته‌ایم تا درباره حضور زنان در سیاست و عرصه ریاست‌جمهوری صحبت کنیم.

«مامان بعد از فوت بابا، تارک دنیا شد. خبرها را کمتر دنبال می‌کند و حال و حوصله هم ندارد». این‌ جملات فائزه است، همان‌طور که پرتقال‌ها را برای ما پوست می‌کند، بدون اینکه سرش را بلند کند، به مادرش می‌گوید: «مامان، من کاندیدای ریاست‌جمهوری بشم بهم رأی می‌دی؟»‌ مادر سرش را بلند می‌کند و می‌خندد و می‌گوید: «نه!» چرای بلندی تحویلش می‌دهیم و او می‌گوید: «اذیتش می‌کنند. فحشش می‌دهند، حوصله ندارم...». بعد دوباره با خنده می‌گوید: «اصلا کی به تو رأی می‌ده آخه؟»‌. «این‌طور نگویید خانم مرعشی، فائزه خانم خیلی طرفدار دارد...»؛ این را من می‌گویم و عفت خانم می‌گوید: «فائزه طرفدار داره؟‌ راستی؟ خب اگر می‌تونه کار کنه، کار از دستش بر‌میاد، بره کاندیدا شه... منم فکرام رو می‌کنم بهش رأی بدم یا نه...».

«مامان، من که رد صلاحیت می‌شم. یعنی هر زنی که بخواد کاندیدای ریاست‌جمهوری بشه احتمالا رد صلاحیت می‌شه. به نظر شما این درسته که خانما رو رد صلاحیت می‌کنند؟».‌ عفت‌خانم انگار که باورش نمی‌شود. می‌گوید: «نه، رد صلاحیت نمی‌کنند. شما کاندیدا بشید. مگه می‌شه رد صلاحیت کنن؟».

من می‌گویم:‌ «خانم مرعشی رد صلاحیت می‌کنند، شما خودتان هیچ‌وقت فکر کردید رئیس‌جمهور بشوید؟». عفت‌خانم سرش را بالا می‌کند و می‌گوید: «من پنج بچه داشتم و در تمام زندگی‌ام در حال مبارزه بودم. پیش از انقلاب خواب بدی دیدم. خواب دیدم همسرم شاه شده. در خواب گریه می‌کردم که من دوست ندارم تو شاه باشی. این خواب را برایش تعریف کردم... او شاه نشد، اما در همه سال‌های پس از انقلاب خدمت کرد، هرچند سال‌های آخر مزدش را کف دستش گذاشتند...».

«من فکر می‌کنم، برای اینکه زنان فرصت کاندیداتوری داشته باشند، باید اعتراض کنند، آن‌قدر اعتراض کنند، آن‌قدر درباره‌اش صحبت کنند، تا این مشکل حل شود و حکومت بفهمد این زن‌ها هم حق دارند و باید فکری برای این حق کرد...». فائزه اینها را به مادرش می‌گوید و بعد چایش را سر می‌کشد...

«خب چرا نمی‌ذارن زن‌ها رئیس‌جمهور بشن؟». عفت‌خانم می‌پرسد و فائزه می‌گوید: «می‌گن زن‌ها رجل سیاسی نیستن...». دوباره عفت‌خانم می‌گوید: «خب چرا می‌خوان کاندیدا بشن؟» فائزه همان‌طور که چایی را جلوی ما می‌گذارد می‌گوید: «این همه مرد اومدن و هیچ کاری نکردن. کار رو بسپرن دست زن‌ها که نشون بدن کشورداری یعنی چی... حالا مامان نظرت چیه؟‌ به نظر شما خوبه یک زن رئیس‌جمهور بشه؟».

عفت مرعشی سرش را بلند می‌کند و می‌گوید: «من فکر می‌کنم شماها اشتباه می‌کنید. امکان نداره، امکان نداره بگن زن‌ها نمیتونن رئیس‌جمهور بشن. اگر زنی هست که قدرت این کار مهم رو داره، حقشه که رئیس‌جمهور بشه و هیچ‌کس نمی‌تونه این حق رو ازش بگیره... ما زنان بزرگی داشتیم. مگه خانم دباغ خدا رحمتش کنه با هشت تا فرزند فرمانده سپاه نبود... مگر نامه امام رو به شوروی نبرد... . اما فائزه از اعتراض حرف نزن...». فائزه سرش را بلند می‌کند و می‌گوید: «چطور شما حرف می‌زنی؟ ‌مگه شما نگفتی که اگر رأی مردم را نخواندند، مردم اعتراض کنند؟‌». خانم مرعشی می‌گوید: «چرا گفتم. اما آن حق مردم بود...». فائزه کلافه می‌شود: «مامان چی می‌گید... مگه این حق مردم نیست؟‌». خانم مرعشی می‌گوید: «من هیچ‌وقت فکر رئیس‌جمهورشدن رو نکردم، اما اگر رئیس‌جمهور می‌شدم می‌ساختم. کشور را آباد می‌کردم. گرانی را برمی‌داشتم. خدا رو شکر که الان نسبت به زمان شاه اوضاع بهتر شده...». فائزه می‌گوید: «مامان مردم نون ندارن بخورن... کوچه پر از فقیره...».‌

عفت‌خانم می‌گوید: «آن زمان هم بود. باید ساخت». «خانم مرعشی اگر من کاندیدای ریاست‌جمهوری بشوم شما به من رأی می‌دهید؟». این را که می‌پرسم، خانم مرعشی می‌خندد و می‌گوید: «تو جوانی، فرصتش را داری. من به تو رأی می‌دهم». بعد می‌خندد و می‌گوید:‌ «برات تبلیغ هم می‌کنم».

فائزه می‌گوید: «زن‌ها کارهای بزرگ زیادی می‌تونن انجام بدن. شاید باورتون نشه، اما ارتباط اولیه با عربستان رو مامان باعث شد... . مامان براشون تعریف کن...».

خانم مرعشی به سفرش به مکه باز‌می‌گردد: «ما سفر مکه رفته بودیم. به کسی هم اطلاع نداده بودیم و ماجرا تشریفاتی نبود. اما همسر ملک عبدالله، باخبر شد و آمد هتل پیش ما. ما را شام خانه‌شان دعوت کرد... خیلی خانواده خون‌گرمی بودند. درواقع روابط ایران و عربستان از یک رابطه خانوادگی آغاز شد... . بعد ما اون‌ها رو دعوت کردیم و همسرانمان هم با هم ارتباط گرفتند و مسئله سیاسی شد...». از خانم مرعشی سؤال می‌کنیم که خبری از آنها دارند؟ او می‌گوید: «تا سال‌ها تلفنی حرف می‌زدیم. اما این اواخر دیگر نه...».

چرا نمی‌گذارند خانم‌ها رئیس‌جمهور شوند؟

«خانم مرعشی حالا واقعا به نظرتان چرا نمی‌گذارند خانم‌ها رئیس‌جمهور شوند؟». او کمی فکر می‌کند و می‌گوید: «احتمالا سوءتفاهم پیش آمده. فکر می‌کنند زنان چون مادر می‌شوند نمی‌توانند هم به مادری برسند و هم کار مملکت‌داری بکنند. ولی من زنانی می‌شناسم مثل شیر... زنان مجلس پیشین از مردان خیلی بهتر بودند...». خانم مرعشی، هیچ‌وقت با آقای هاشمی درباره مسائل مملکتی صحبت می‌کردید؟‌ از شما نظرخواهی می‌کردند؟ عفت‌خانم می‌خندد و می‌گوید: «از سر کار که می‌آمد همان‌طور که می‌نشستیم و چای می‌خوردیم همه‌چیز را تعریف می‌کرد. بعد من می‌گفتم من اگر بودم اینجا این کار را می‌کردم. سرش را تکان می‌داد. یک وقت‌هایی می‌گفت چیزی که گفتی را پیش بردم و بهتر شد... درباره مسائل زنان اما همیشه از ما نظر می‌خواست. از فائزه هم نظر می‌خواست...حیف شد رفت...».

از عفت‌خانم درباره زندگی‌اش با هاشمی‌رفسنجانی سؤال می‌کنیم. از او می‌پرسم که هیچ‌وقت با آقای هاشمی دعوا کردند؟ او می‌گوید هیچ‌وقت و فائزه سرش را بلند می‌کند و می‌گوید: «خیلی دعوا می‌کرد. مامان با بابا دعوا می‌کرد... اما بابا هیچی نمی‌گفت. مامان رو دوست داشت خیلی....». خانم مرعشی می‌گوید: «من با بابات دعوا می‌کردم؟ کی دعوا کردم؟ منم دوستش داشتم...».

خانم مرعشی آشپزی می‌کنید؟ «نه» کشداری تحویل می‌دهد و می‌گوید: «حوصله ندارم». فائزه دوباره می‌گوید: «مامان بعد بابا همه‌چیز رو بوسید و گذاشت کنار. رفت تو لاک خودش. تلویزیون نمی‌بینه. حوصله نمی‌کنه حتی دو قدم راه بره...». بعد درباره علایق آقای هاشمی صحبت می‌کنیم. از خانم مرعشی سؤال می‌کنم، دست‌پختتان را دوست داشت؟‌ «خیلی... همیشه یک‌جوری تنظیم می‌کرد که شام رو حداقل با من بخوره. هر وقت هم می‌پرسیدیم چی درست کنیم، کشک بادمجان یا آبگوشت می‌خواست...». فائزه می‌گوید: «عاشق آبگوشت و کشک بادمجان بود. وقت‌هایی هم که مامان می‌رفت سفر، می‌پرسیدم غذا چی درست کنم، می‌گفت آبگوشت یا کشک بادمجان...».

از خانم مرعشی می‌پرسم دلش برای خانه جماران تنگ نشده؟‌ او می‌گوید: خانه را بدون او می‌خواستم چه کنم؟ نفسم می‌گرفت... . هیچ‌وقت دلم برای آن خانه تنگ نمی‌شود... . سکوت می‌کند و دوباره می‌خواهم بحث را به موضوع اصلی برگردانم، می‌گویم: «خانم مرعشی، به نظر شما زنان می‌تونن یک کشور رو اداره کنند؟». خانم مرعشی می‌گوید: «کاری نیست که زن نتونه بکنه. زنی که بچه تربیت می‌کنه، زنی که تحمل می‌کنه، زنی که پابه‌پای همسرش جلو می‌ره، چیزی کم از مرد نداره. زن می‌تونه رئیس‌جمهور خوبی باشه، به شرطی که مدیر باشه...». خانم مرعشی به فائزه می‌گوید: فائزه به این خانم خبرنگار سوهان تعارف کن. فائزه سوهان را جلویم می‌گیرد و به مادرش می‌گوید: «پس به منم رأی می‌دید؟». خانم مرعشی می‌گوید: «من نگرانت می‌شم...».

خانم مرعشی، زنی که رئیس‌جمهور می‌شود باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟‌ خانم مرعشی کمی فکر می‌کند. با گوشه روسری‌اش بازی می‌کند و می‌گوید: «بازی سیاست پیچیده است. زنی که رئیس‌جمهور می‌شه، باید به پیچیدگی‌های این بازی آشنا باشه. ساختن را بلد باشه. باید بتونه از پس مشکلات مملکت بر‌بیاد. رئیس‌جمهوری روحیه جنگی می‌خواد. زن باید بتونه بجنگه. بغضش رو بین مردم باز نکنه. مثل کوه بایسته...». فائزه می‌گوید: «به نظرت می‌تونن؟». عفت‌خانم می‌خندد و می‌گوید: «چرا نتونن؟ خدا زن و مرد رو عین هم آفریده. خدا بین بنده‌هاش که فرق نمی‌گذاره...».

خانم مرعشی وقتی بچه‌ها دعوا می‌کنند، طرف کدامشان را می‌گیرید؟ ‌دخترها یا پسرها؟ او می‌گوید: «فرقی نمی‌کنه... حق با هرکی باشه من طرف اونم...». از او درباره دعوای آخر محسن و فائزه سؤال می‌کنم... کمی فکر می‌کند و می‌گوید: «یادم نیست... کدوم دعوا...». فائزه می‌گوید: «شما یادت نیست مامان. آخه ما اصلا بحث رو به خونه نیاوردیم. محسن نامه نوشت و به رسانه‌ها داد. منم جوابش را در رسانه دادم...». از فائزه می‌پرسم، یعنی در خانه دعوا نکردید؟‌ چیزی به هم نگفتید؟‌ «نه اصلا! همدیگر رو هم می‌بینیم. تلفنی هم حرف می‌زنیم. اون یک دعوای سیاسی و رسانه‌ای بود و ربطی به خونه نداشت...».

روز آخری که آقای هاشمی از خانه بیرون رفت...

وقت رفتن است... می‌خواهیم از عفت‌خانم عکس بیندازیم. عکس‌گرفتن را دوست ندارد... آن‌قدر اصرار می‌کنیم که به گرفتن عکس یادگاری تن می‌دهد. از فائزه چادر مشکی‌اش را می‌خواهد... فائزه چادر را روی سر مادر می‌اندازد و او رویش را محکم می‌گیرد، می‌گویم: «خانم مرعشی یک کم چادرتون رو باز کنید، صورتتون معلوم بشه...»‌. عفت‌خانم گوش نمی‌کند و می‌خندد.

قبل از گرفتن عکس می‌گویم، عفت‌خانم روز آخر، روز آخری را که آقای هاشمی از خانه بیرون رفت، یادتان هست؟ او می‌گوید: «یادم هست. صبحانه خوردیم. حالش خوب بود. آن‌قدر خوب بود که من مطمئنم وقت رفتنش نبود. از خانه که بیرون رفت چند باری تلفنی حرف زدیم. حوالی ساعت شش بعدازظهر از خواب بیدار شدم. آمدم داخل پذیرایی دیدم محسن نشسته. پرسیدم از بابا چه خبر؟ به من گفت که چه اتفاقی افتاده... اما حقش این مرگ نبود...».

فائزه همان‌طور که دستش را بالا می‌برد، می‌گوید: «مامان پس شما می‌گی زنا باید رئیس‌جمهور بشن؟ خیالم راحت باشه؟». عفت‌خانم می‌خندد و می‌گوید: «آره بابا باید رئیس‌جمهور بشن». سرمان را به هم نزدیک می‌کنیم و دوربین آخرین تصویر این میهمانی را ثبت می‌کند.

منبع: روزنامه شرق

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 111
  • کاربر ناشناس
    0

    روحش شاد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      برای چه کارش. باید روحش شاد باشه سریع توضیح بده یکیش حتما بخاطره دفتر کارش که کاخ مرمر بود باید شاد باشه نه

    • ن
      0

      بنده خدا روحش اون دنیا در عذابه

  • محمد
    0

    ما هر چه می کشیم از دست امثال هاشمی است چرا که اینها دنبال زر و زور بودند و مردم را از زندگی انداختند و دروغ گفتند .

  • ا
    0

    ایشون همون خانمی نیستن که گفت اگه احمدی نژاد انتخاب شد مردم بریزن تو خیابون تحریمهای سخت مردم ایران از همان اعتراضهای سال۸۸شروع شد خواهشا خبر فوری و همه رسانه ها سعی کنن با آدمهای با درک و شعور بالا مصاحبه کنند آدمهایی که در این مملکت کم نیستن

    نظرات شما -
    • علیقلی
      0

      این خانمو تایید نمیکنم ولی نظرش راجع به مموتی کاملا صحیح بود.

  • زهرا
    0

    یادش بخیر اولین تجربه طلبگی رو در شمال منطقه املش گیلان سپری کردن منطقه ای به نام گردلنگه جمعی از جوانان اونجا فوتبال بازی می کردن ایشون هم بیشتر اوقات به جمعشون می پیوستن ومشغول بازی میشدن بعد از صدارتشون اولین باری که به اون منطقه تشریف بردن پیر زنی که اونجا معوایی داشت وفارق از بعضی امکانات بود برایشون حداقل امکانات رو فراهم دیدن روحشون شاد هر فردی در این دنیا حتی به اندازه یک اجر خدمت کرده قابل تقدیر هست روحشون شاد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      معوایی غلط ماء وایی درسته

    • ....
      0

      روحش هههههههخخخهه

    • به ناشناس ۱۱:۴۵
      0

      تو که از دیگران غلط املایی می گیری حداقل باید بتوانی خودت درست بنویسی. مأوا درست است یعنی جان پناه ، پناهگاه ، مسکن ، منزل

  • سیما بینا
    0

    خداوند در قرآن کریم می فرماید' ما بعضی از آنها را با بلاهای مختلفی نابود کردیم از جمله فرعون را در آب غرق نمودیم'

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      غرق نشد . غرقاندند.

    • ..
      0

      اگرشنابلد بود الان زنده بود

  • ایرانی
    0

    خانم مرعشی ؛ هاشمی پدر این مملکت رو درآورد ؛ مرگ از این بدتر حقش بود !!!!!!!

    نظرات شما -
    • واقعا قدرشناسی هستید
      0

      واقعا خیلی قدر نشناسید کارهایی که هاشمی کرد را کدوم سر دامداری تو این مملکت انجام داده میگذرد رفسنجانی هم چند مدت دیگه مثل شاه ازش یاد خواهید کرد و خواهید گفت نور به قبرشان ببارد

    • ناشناس
      0

      هی. نمیدونی چرت وپرت نگو عاشق یقه کش رفسنجانی؟؟؟؟؟اون توزمان فقروتنگدستی اقتصادی وقتی مهمانی میرفت بهمه حتی اشپزهاهم سکه طلا انعام میداد ایا این سکه هارو از گور باباش اورده بود که بذل وبخشش میکرد. ؟؟؟؟؟؟؟؟فکر کنم سنت ب اون 8سال ریاست جمهوریش قد نمیده وگرنه گرونیا وبیکاریها ونداشتنها رو بیاد می اوردی زپرتی خان

  • جمال
    0

    عفریته

  • حق حق حق
    0

    واقعا درسته مسیولان این مملکت اسمشان مرد است ولی از زن ها خیلی پایین تر و بی کفایت ترند امید است یادگار آقای هاشمی جا پای پدر بزرگوار کشور را از نابودی توسط سیستم کمونیستی که به مال و اموال مردم چشم دوخته نجات دهد من به عنوان یک مرد به ایشان رای خواهم داد و من الله توفیق

  • کوروش
    0

    خانم مرعشی هرکسی که به ملت مظلوم ایران اساطیری ظلم کند مستحق چنین مرگ وبدترازآن است وشمامطمئن باشید که این عاقبت دردناک منتظرکسان دیگری که الان درحال چپاول این ملت هستندنیزخواهدبود. هاشمی زمانی که درمجلس خبرگان درخرداد۶۸بلبل زبانی می کردوخاطرات سفر به پاکستان را تعریف می کردبایدفکراستخرکذایی نیز می بود.

  • ناشناس
    0

    روح هاشمی شاد،ولی خانم مرعشی زنی که سربازی نمیره وبه ازای همسری پول دریافت میکنه وحتی هزینه بچه داریش رو میگیره کجاش مساوی هست مساوی برای غربیهاست واداش برای ما زنی که کار میکنه ولی بی سر پرست کجاش مساوی است زنی که در امنیت خودش نقش نداره میتونه رییس جمهور بشه خنده دار است زن رییس جمهور میشه وای سرباز مفتی جون میده براش خیلی خنده دار است،،،،،لطفأ متعصبانه فکر نکنیم قرن بیست ویک فکر کنیم در ایران زن با قانون هزار سال پیش مدعی است وبا قانون قرن بیست ویک زندگی میکنه که همه اش تناقض است ،نه خیر خانم مرعشی ریاست جمهوری کارت پایان خدمت میخواهد

    نظرات شما -
    • ....
      0

      روحش

    • ناشناس
      0

      ننوشته شده روحش شاد ،نوشته شده روح هاشمی شاد،چون خانواده هاشمی مصاحبه شونده هستند ،ببخشید

  • ایرانی
    0

    چراعکسی ازخانه ساده این حاج خانم نگذاشتید!؟بله یادمان هست این خانم انقدراهل سیاست است که درایام فتنه 88 یه پایش درسفارت انگلیس بود ویه پایش هم پشت سردخترجونش فائزه خانم درخیابانها وسردمداری آتش زدن تکیه های امام حسین و مکانهای مذهبی بود.ایناچه نونی خوردن!؟البته درست میگه این مرگ حق شوهرایشون نبود،بلکه باید بصورت بدترازغرق شدن می مرد تا ...

    نظرات شما -
    • قلندر به ایرانی
      0

      به گفته خود احمدی نژاد فتنه را نفوذی‌های داخل دسته احمدی نژاد انجام دادند و اگر عقل داری که نداری سر فتنه‌ها در دست احمدی نژاد هاله نور بگم بگم آنجلینا جولی بود و تو ایرانی نیستی یه غلام حلقه بگوش ساندیس خوری

    • تابش
      0

      احمدی نژاد گفت ..این کارها در سال 88کار عوامل رژیم بوده تا بتونن اعتراض مردم را سرکوب کنن .

    • جواد
      0

      خانم یا آقای ایرانی من طرفدار هیچ شیخی نیستم ولی دروغ گفتن هم کار درستی نیس مخصوصا سر افراد رو زیر آب کردن کار درستی نیس

  • OK
    0

    خانم مرعشی! خوابی که دیده بودید تعبیر شد و همسرتان جزو معدود روحانیونی بود که نسبتاً زندگی اشرافی و شاهانه داشت تا جائیکه توسط مردم لقب اکبرشاه هم به او داده شد! روحانی جماعت به تأسی از نبی مکرم اسلام (ص) باید زندگی ساده و بی تکلف و بی آلایشی داشته باشد و قوت او قوت غالب مردم و امکانات زندگی او مانند امکانات اکثریت مردم باشد. چرا برخی مسؤولین باید بهترین نقاط شهری و خانه های ویلایی یا آپارتمانی لوکس را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کنند؟! مگر شعار این انقلاب ، انقلاب پابرهنه گان نبود؟! چطور شد این انقلاب به یکباره دچار استحاله فرهنگی و انحراف شد؟! چرا باقی ماندن بر مسند قدرت تحت هر شرایطی در خانواده مرحوم هاشمی اینقدر شیرین است که فرزندان مرحوم هاشمی حاضر نیستند دست از قدرت بکشند و حالا رؤیای شیرین ریاست جمهوری به ذهن فائزه خانم و آقا محسن خطور نموده است؟ چرا فرزندان مرحوم هاشمی راه فرزندان شهید دکتر بهشتی و شهید رجایی که در سیاست و قدرت دخالتی ندارند را بر نمی گزینند؟! مگر در کشور ما قحط الرجال است که جز فرزندان مسؤولین و آقازاده ها کسی نتواند مسؤولیت اجرایی کشور را بر عهده بگیرد؟! بنیان گذاری و رواج قرارداد های ننگین و استثماری کار موقت و شرکتی و تأسیس دانشگاه آزاد و مجمع تشخیص مصلحت نظام و سرآغاز نهضت افزایش جهشی قیمت کالاها و خدمات در کشور از ابداعات و نوآوری های مرحوم هاشمی بود!

  • امیرعباس
    0

    خب خوابت تعبیر شد و همسرت اکبرشاه شد و همه رو به خاک سیاه نشاند

  • ی
    0

    خدایا مرگ مارا مایه غزا ما قرار بده ودر آخرین لحظه حیات ما را از گذشته امان پشیمان نگردان..

  • غفاری
    0

    تسامح و تساهلی که مرحوم هاشمی رفسنجانی در برابر مفسدین اقتصادی و فرهنگی داشت خیلی برای کشور و انقلاب گران تمام شد ......... دولت سازندگی همان کاری را کرد که دولت هویدا با ایران کرد . تحمیل تورم دو رقمی به دوش مردم با برند انجام کارهای بزرگ !!! با توجیه اگر مانبودیم ایران ویرانه میشد !!! و متاسفانه خیلی ها خام این جریان شدند و فکر کردند کلید بهشت آرزوها در دستان این مرحوم است ... مرحوم هاشمی برای به ثمر نرسیدن آرمان های انقلاب اسلامی خیلی زحمت کشید نه برای به ثمر نشستن آن .

    نظرات شما -
    • به غفاری
      0

      چرا چرت و پرت می گی و اراجیف تحویل می دهی؟! امیرعباس هویدا در دوران پهلوی ۱۳ سال نخست وزیر بود که در این مدت یک ریال به قیمت کبریت افزوده نشد!

    • غفاری
      0

      لطفا کارنامه اقتصادی هویدا را خوب و دقیق مطالعه کنید .. ایشان 13 سال به سر شاه کلاه گذاشت و به دروغ و فریب وانمود کرد که در کشور تورمی نیست و قیمت ها ثابت هستند و قس علیهذا .... . ولی بعدا همین شاه وقتی متوجه تورم شدید و فریب کاری هویدا میشود هویدا زندانی میشود ........ هویدا را خوب بشناسم .. مکارترین نخست وزیر ایران به سر تاریخ هم کلاه گذاشته و الان هم عوام الناس دوره ایشان را بدون تورم می دانند . .

  • فاطمه
    0

    خدا رحمت کند آقای هاشمی را ،، تنها کسی بودند که به فکر مردم بودند و از فقر و بدبختی ملت رنج می کشیدن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      گردنشو تبر نمیزد حالا شده رنج کشیده مردم !!!!!!!!برو بابا حالبت خوب نیستا

  • ههه
    0

    شما فرض کن فائزه هاشمی رو تائید صلاحیت کنن.کسی بهش رای نمیده خاطرتون صددرصد جمع مردم کم ازاین خانواده نکشیدن.خبر فوری توهم خودتو پیش مردم خارنکن با این خبرات

  • OK
    0

    در پاسخ به سرکار خانم مرعشی که فرمودند این نوع مرگ حق مرحوم هاشمی نبود باید گفت: خودکرده را تدبیر نیست! شطرنج سیاست در انقلاب در برهه ای از زمان (نزدیک به دو دهه) توسط ایشان پایه گذاری شد و مهره های شطرنج را ایشان جابجا می کرد و جلو می برد پس به همین خاطر می گویم خودکرده را تدبیر نیست!

    نظرات شما -
    • ..
      0

      شماکدام طرفی هستی بیسواد خودفروخته

    • به ... بی نام و نشان مزدور
      0

      بی سواد ابله! طرفدار حق هستم نه مثل تو جیره خوار مزدور!

    • به ..
      0

      مهم حرف حقه طرفداری از حقیقت خود آزادگی است و بجز خاتمی همه دستبوس هستند رکوع و سجده مختص خداوند است ولاغیر

  • ناشناس
    0

    ای کشته که را کشتی تا کشته شدی زار تا باز کجا کشته شود انکه تو را کشت

  • ناشناس
    0

    لااقل 50 درصد بد بختی امروزمون پایه گذارش اکبر خان بودند اما جه شود گفت که ما ملتی ظاهر بین وساده اندیشیم

    نظرات شما -
    • قاسمی
      0

      بالاخره نفهمیدیم .بدبختی ما تقصیر کی بود .خاتمی .رفسنجانی .احمدی ..یاروحانی درصد را درست تقسیم کنید ..بهمشون 20درصد بدید خلاص ..وصدرصد ما ملت مقصریم که رای دادیم ..پس دیگر رای بی رای

  • ناشناس
    0

    خانم مرعشی وهاشمی،،،،قطعأ احمدی نژاد حالا هرروز مصاحبه وخود نمایی کنید ،پرونده هاشمی با تحمیل روحانی وتعدیل اقتصادی که داشت وپدر ملت را در آوردبسته شده با این مصاحبه ها کاری به جایی نخواهید برد

  • محمدرضا
    0

    دم انتخابات که میشه سر و کله خاتمی و خانواده هاشمی هم پیدا میشه آدم تعجب می‌کنه از این رسانه های زرد که کاری جز درست کردن فتنه و نمک پاشیدن روی زخم مردم کار دیگه ای بلد نیستن

  • هه
    0

    خدا همه امون رو هدایت کنه .حاج خانم مرده دیگه چه با حق چه ناحق چه فرقی میکنه .ول کنید دیگه حوصله دارید .ما هم ول کردیم گرونی کرونا و تحریم و نداری .... . استخر هم استخرهای قدیم.ای مرده شور استخر رو ببرم نفهم ببین کی رو غرق کرد .

  • سید
    0

    انا لله و انا علیه راجعون

  • شیخ
    0

    ننگ به نیرنگ خانواده هاشمی

  • ستاره
    0

    خانم مرعشی خوابت چه قشنگ تعبیر شد،، بعد از انفلاب شاه مملکت ما شوهر جنابعالی بود،،،،،، اگه شوهرت حقش چنین مرگی نبود پس اون جوون هایی و افرادی که به فرمان شوهرت کشته شدن چی؟ اونا حقشون چی بود،،،، شوهر تو حقش این مرگ. ساده نبود،،،،،،،،،، حیف،،،، آه دل مردم رو. پس نداد و رفت

  • مرد زندگی کن تا مرگ زیبا داشته باشی
    0

    حاج آقا علاقه داشتن در کاخ زندگی کنن ،و مردم در ریر چرخ اقتصاد له بشوند

  • کاربر ناشناس
    0

    مملکت را ویران کرده دست بردار هم نیستند

  • کاربر ناشناس
    0

    مسببان رنج و درد امروز مردم فتنه گران قدرت طلب و زراندوز ۸۸ هستند که هیچ گاه از یاد و خاطر ما نمی روند . وطن فروشانی که از اوباما خواستند ایران را تحریم کند ننگ ابدی بر آنان

  • هاشمی
    0

    عجب خانواده پرویی هستند بی صفتان

  • ایرانی
    0

    هاشمی رفسنجانی مرد سیاست بود و سودای حکمرانی بر ایران اما یک جا را درست نخوانده بود و آن هم تصمیم خطیر خبرگان در خرداد سال ۶۸ بود که ایشان یک تنه نظر خویش را اعمال نمود و نتیجه همان شد که مد نظرش بود با این محاسبه که امور کشور براحتی در قبضه اوست اما ایشان در جایی اشتباه محاسباتی داشت که نفس قدرت چه‌ ها میکند و نهایتا آن شد که همگان نظاره کردند.

    نظرات شما -
    • غفاری
      0

      جناب ایرانی تصمیمات خبرگان در سال 68 را دقیق تر و جامع تر بخوانید .... اینطور که گفتید نیست .

    • پارسی
      0

      جناب غفاری آنچیزی که عیان است چه حاجت به بیان است لطفاً شما جهت آگاهی بیشتر فیلم مجلس خبرگان سال ۶۸ را بدقت نگاه کن آقای هاشمی مکررا از امام و سید احمد نقل قول می کند که نظر امام رهبری خامنه ای بوده و حتی بعد از رای گیری رهبری موقت خامنه ای را اعلام می نماید و می گوید تا رفراندوم ، که البته هیچوقت رفراندومی هم برگزار نکرد و رفراندوم نشد ، ایشان برای خودش برنامه های داشت که فکر میکرد با رهبری خامنه ای بصورت نمادین اجرایی خواهد شد ولی طرف مقابل زرنگتر از ایشان بود و بعد از مدتی ایشان را از قطار پیاده کردند .

    • غفاری
      0

      جناب پارسی شیوه مدیریت هاشمی رفسنجانی موفق و اجماع برانگیز نبود که اختلافات سپاه و ارتش در زمان جنگ نشان از این دارد . ایشان از یک طرف متعلق به جناح راست شده بودند و از طرفی دلبستگی شدید و غلیظی به جناح چپ داشتند . این باعث شده بود که در خیلی مواقع دچار سردرگمی درونی شوند که البته با مهارت و سیاست نمی گذاشتند این تناقض به بیرون سرایت کند و همیشه عوام الناس را پشت سر خود داشتند و از خودشان یک سوپر من محبوب ساخته بودند .... کسانیکه اهل سیاست و مداقه هستند به خوبی می دانند که اگر در مواقع خاص حمایت های منطقی رهبر معظم انقلاب نبود این عنصر سیاسی در کش و قوس جناح های سیاسی تجزیه ونابود می شد . عجز وانابه های ایشان در مواقع سرخوردگی و شکست های انتخاباتی را به خوبی مرور کنید و یا مقالات داریوش سجادی را خوب بخوانید حتما متوجه عمق امور خواهید شد.

  • بینام
    0

    ایشان خواب بدی برای مردم دیدند. خدایش رحمت کناد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بچه بیسوادرحمت کند نه کناد فقط بلدی برامن دردسردرست کنی

    • بینام.
      0

      کناد واژه ادبیه. برو کمی کتاب بخوان بیسواد. رحمت کناد یعنی رحمت کند.

  • امیر
    0

    خوب بود خداخیرشم بده ماکه توی دوره اش خوش بودیم حداقل سیاست داشت

  • بازنشسته
    0

    خانم مرعشی درخاطرات آقای هاشمی مربوط به سالهای۷۱تا۷۶بارها ازسفرهای شماوفرزندان به اروپا وکانادا جهت تستهای پزشکی اشاره شده زندگی اشرافی وفاصله طبقاتی شدید استارتش ازدوران هاشمی زده شدواین فقروبدبختی هم شایسته مردم کشورمون نیست خدا از باعث وبانی اش نگذره

    نظرات شما -
    • شاغل
      0

      اونقد مرد بوده که واقعیتها را برای ثبت در تاریخ بنویسه، تاآیندگان بدانند دیگران هم چکار کردند و پنهان کردند

  • راد
    0

    شمارییس جمهورودخترتون معاون اول،واون دختروپسراونوه ودامادتون ،وزرای دولت،بعدهم بریدثبت واسناد،سندکشورو،به اسم بزنید،دست ازسرملت برمی دارید؟

  • عقوبت
    0

    مرگ حق است ان كه مي ماند ،،،،ايران ،،است

  • علی
    0

    ظلم خانواده مرعشی و رفسنجانی و اکثریت کرمانی های سیاستمدار که در راس امور هستند بر کسی پوشیده نیست

  • درود
    0

    درودبر عغت اگرکاندید بشی ما زنان ایران بشمابانوی هنرمند رای خواهیم داد رای ما عفت

    نظرات شما -
    • بدرود
      0

      رای ما هم اشرف

    • درود
      0

      نگواشرف دلم براعفت غش رفت

  • ایرونی
    0

    خانم مرعشی لطفا شما و خاندان اون هاشمی دست از سر مردم بردارید تا کی چپاولگری از این ملت سیر نشدید

  • ایران
    0

    سید احمد خمینی هم مستحق چنین مرگی نبود منتها مظلومانه و ماهرانه به دست اجنبی های داخل کشته شد،،،،، همون روزا توی خیابون تظاهرات کردن مردم بر علیه قاتلانش،،،،، یادتون هست عفت خانم؟

  • حمیدرضا
    0

    ادمها میگن کم حافظه هستن توی اون دعوای خواهر برادری فائزه هاشمی بحث روابط دیپلماسی بین ایران وعربستان زمان هاشمی رفسنجانی میگفت شخصا خود ملک فهد برای مادرم دعوت نامه شخصی فرستادن وبعد به اتفاق همسر ملک فهد به کاخ دعوت شدیم.

  • .....
    0

    ۷۰سال خودم و خانمم کار کردیم و قناعت کردیم نخوردیم ونتونستیم یک سفر خارجی هم بریم؟ امروز هم خجالت بچه ها هستیم زیرا نمی تونیم ۲۰ متر از خانه شمارا بخریم .علی (ع) مثل مردم زندگی میکرد شما مثل کی? با این گفتگو به دنبال چه هستید ایشان انقلابی رئیس جمهور بود تمام شد چرا به دنبال سوئ استفاده هستید مردم ساده نیستند وبا مظلوم نمایی گول نمیخردند خدا رحمت کند مرحوم رفسنجانی را

    نظرات شما -
    • خخخ
      0

      همشه زوایای خوب زندگی رو ببین .همینکه بدن سالم داری و هر روز میتونی چندین وعده حسرت بخوری جای شکرش باقیه . خیلیا روزی یه دونه حسرت هم گیرشون نمیاد بخورن

    • ..
      0

      ۷۰سال کارکردی خوش بحال شمامن هنوزپول توجیبی ازمامانم می گیرم

    • ناشناس
      0

      رویاها نه زویاها

  • دن کیشوت
    0

    هر کس این چند روز نوبت اوست، چنگ زنندگان به قدرت عبرت بگیرند

  • منم مختار
    0

    لعنت خدا به لشکر سایبری روباتیک روزی مخالف هاشمی دشمن پیغمبر است را شعار میدادند امروز فحش رکیک میدهند با اینکه هاشمی هم بی عیب نبود اما مرگ مشکوک او و سید احمد و آیت‌الله طالقانی....و وووو سیاست کثیفی داریم و از صداقت و آزادگی هم بهره ای نبردیم لعنت خدا بر خفاشان زالو صفت خبیث کاسه لیس ماله کش نون به نرخ روز خور اگر مذهب ندارید آزاده باشید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      قبل ازهرچیزغلط املایی رادرس کن خسیس نه خبیث

  • سونیا
    0

    عفت خانم تبریک به شهامت شما که توانستید یک عمربا کوسه زندگی کنید افرین چه دل وجراتی داری

  • شاهد وناظر بر اعمال خاینین
    0

    هاشمی خودش جاسوس انگلیس بود خودش و بچه هاش این مملکت رو چاپیدن وهنوز بچه هاش راه چپاولگری پدر رو با قدرت ادامه میدن خدا خاندان هاشمی و عفت و دارودستش رو لعنت کنه

  • شاهد وناظر بر اعمال خاینین
    0

    همین لحظه تو روحش اتش بگیره که پایه گذار اقتصاد لیبرالی تو این مملکت هاشمی بود وحسن روحانی ودیگر ازنابش پدر این مردم رو دراوردند وتاتونستن به اسم دین وعمامه به رسول خدا واهلبیت خیانت کردند

    نظرات شما -
    • من حقیقت طلبم
      0

      سلام.رفیق! دقیقا! هاشمی خدابیامرز پایه گذار سرمایه داری و قدرت گرایی در ثروت بود. احمدنژاد بدبخت چی رو دزدید؟؟

  • سهیل
    0

    کامنت گذار سهیل دوست ودشمن انقلابی وغیر انقلابی قبول دارد که در سیزده سال نخست وزیری هویدا قیمت ها ثابت بود وایران تورم نداشت پس معلومه خیلی بی سوادی ودر عمرت ۲ جلد کتاب نخوانده ای .

  • سعدی
    0

    بدبختی ایرانیان دقیقا از زمانی شروع شدکه هاشمی دنیا دیده و مجرب را خانه نشین کردند وپوپولیست مجهول الهویه بی مایه ای چون احمدی نژاد شد همه کاره انقلاب وموضع سیاسی اش به اقایان نزدیک تر ، هرچند طبق معمول وروال جا افتاده پس از مدت مسئولیت او هم مغضوب شد چون اسلافش . همه می دانند که هاشمی قبل از انقلاب باغ دار بود وثروتمند وبخش اعظمی ازثروتش را برای انقلاب و خانه سازی برای طلاب هزینه کرد . گشنه مفلوک و تازه به دوران رسیده ای نبود او اولین کتابش را در باره امیر کبیر نوشت وسر انجام به سرنوشت امیر کبیر هم دچار شد او در حمام فین کاشان و این در استخر کوشک . روحش شاد ویادش در خاطر ایرانیان برای همیشه تاریخ زنده است که البته ایرانیان در تشیع اش سنگ تمام گذاشتند .حرف های سردار سلیمانی را در تشیع اش شنیدنی است فیلم اش در گوگل موجود است .

    نظرات شما -
    • پرتوی
      0

      جناب هاشمی وقتی دستش از قدرت کوتاه شد شد آدم اصلاح طلب ،مرد صلح ،دوستار طبیعت و... شتر قدرت چموش است

    • فهیم
      0

      پاسخ به کامنت گذار سعدی: ۱- قیاس نا ما‌نوس و مع الفارق با امیر کبیر...! ۲- فَحوا و موضوع گزارش بیان خاطرات بوده ولیکن محتوای نظر شما چیز دیگری می باشد... ۳- ملاک حال فعلی افراد است ؛ تاریخ را بسیار مطالعه کن جانم. و از شتاب زدگی پرهیز نما. ۴- به حافظه تاریخی بزرگان خود مراجعه کن شاید که چراغ راهی باشد ... سخن آخر اینکه: اندکی تفکر شاید

    • ناشناس
      0

      من اصلا وابدا طرفدار احمدی نژاد نیستم. ولی کارهای که احمدی برای کشور انجام داد ملموسه ولی رفسنجانی ثروت وقدرتو اشرافیگریش تصاحب کردن ایرانش ملموسه بحرحال الانم احمدی شده یه منحرف مثل رفسنجانی خاتمی ومیرحسین ووووووو

  • هه
    0

    یه ضرب المثل آمریکایی میگه سرخ پوست خوب سرخ پوست مرده است همین مثل واسه آخوندا هم کاربرد داره آخوند خوب آخود مرده است پس رفسنجانی الان خیلی ادم خوبی که مرده امیدواریم دیگر آخوندا هم هرچه زودتر خوب شن

  • رها
    0

    پ ن پ خیلی خوش خدمت بوده بایدم شهید اعلامش می کردند،مملکت چاپیدن رو هم دارن

  • ابراهیم حامدی
    0

    حالا خوبه تو استخر فرح مرده شانس آورده تو کاسه توالت فرح نمرده

  • محمد جواد ملکی تبریزی
    0

    نمایشنامه مضحکی بود خندیدم

  • صفی۹۸
    0

    جسدش را مومیایی می کردین .یکی از عوامل بدبختی ملت وخوشبختی خانوادش.

  • سعدی
    0

    کامنت گذار فهیم بعید می دانم که خودت هم بفهمی چه نوشته ای ، مهمل بافی وگنده گویی ری مفهوم ، برو وصیت نامه رهبری مربوط به قبل از انقلاب را بخوان که راجع به ثروت هاشمی وهزینه ان برای انقلاب چه گفته واین که بیشتر طلاب واز جمله خود وی از ایشان پول قرض می گرفتند، ودر پایان ریاست جمهوری هاشمی در مراسم معارفه خاتمی وباز این رهبری بودند که فرمودند هر کس می خواهد سر کار بیاید بیاید اما هیچکس برای من در این کشور هاشمی نمی شود ؟ پس ارزوی فهم ودرک برایت می کنم ای کسی که بعید می دانم در همه عمرت یک کتاب تاریخ هم خوانده باشی .

    نظرات شما -
    • فهیم
      0

      پاسخ به کامنت گذار سعدی: ۱- اغلاط املایی در پاره نوشته هایت را اصلاح کن، جانم ۲- مطالبی را شنیده ای و نه آنکه خوانده باشی و آنها را فقط نشخوار می کنی، کودکم ۳- مجدداً شما را ارجاع میدهم به پاسخ اولیه و تعداد آرای منفی کامنت گذاران که خود مبین و دلیل آشکار بر این نوشته است. سخن آخر اینکه: مشّاقی کن و بسیار بیاموز...! اندکی تفکر شاید

  • صباری
    0

    داریوش سجادی نویسنده مقیم آمریکا در مقاله ای میگوید که اکبر هاشمی خودکشی کرد .

  • امید
    0

    ای کاش زودتر به درک واصل میشد بیشتربدبختی ملت ازاوست

  • شنای سیاسی
    0

    اگر هاشمی سیاست مدار برای مردم بود ، فرزندانی تربیت میکرد که حداقل برای جامعه مفید باشن.

  • نظری
    0

    بقول مرحوم مدرس رحمت الله علیه نماینده مجلس در جواب اینکه آیا زنها هم میتوانند نماینده مجلس شوند گفتنند: مردها با این نیزه‌ای تیزشان چه کردنند که زنها باسپر پارهشان میخواهند بکنند

    نظرات شما -
    • طرفدار
      0

      با حال بود. نشنیده بودم . تشکر از خبرفوری که سانسورش نکردححححححح...

  • ناشناس
    0

    «همانگونه که زندگی می کنید، می میرید»، و همانطور که می میرید مبعوث میشوید، و همانگونه که مبعوث می شوید، محشور خواهید شد حضرت محمد (ص)

  • نظری
    0

    هاشمی اگر مدیر وسیاست مدار بود بازنش مشورت نمیکرد بازنش مشورت میکرد که دورهمی میرفتند قایق سواری تفریح لاغری وبه ریش ملت هم میخندیدند اونکه بابات بود این سیاستش بود توکه دخترشی نیومده معلومه چی هستی یک کفتار گشنه

  • شیخ
    0

    این که شناگرنبود چرا پرید توچهارمتری اگرمی پرید تونیم متری الان زنده بود

  • توزج
    0

    خیلی خدمت کرد خودش و بچه هاش نوش جونشون هر چی بردن از این به بعد ما نخواهیم به ما کارگرها خدمت کنین کی رو ببینیم مردم تو سطل آشغالن تو شکمتو بچسب حاجیه

  • چه زن و چه مرد
    0

    مسئله این است که ما اصلا مدیر نداریم

  • مورچه
    0

    فاءزه ومحسن هاشمی ومرعشی چرا پای مادروخواهر پیررتان کشیدید درسیاست کثیف گناه داره گناه داره بفهمید خودتون هرچی توی چنته دارید روکنید چرابا ابروی مادرپیرتان بازی کردین بازی بدی وناراحت کننده ای بود

  • مریم .م
    0

    رفسنجانی نه هاشمی مگر سید هستند مثل روحانی که لقب فریدون رو برداشت و روحانی گذاشت تا زمانی خوب بود که امام زنده بود اکثریت مردم دو مرحله ریاست جمهوری به او رای دادند ( بیشترین تورم در زمان ریاست جمهوری او بود ) ولی بعد امام اون روی منافقی خودش رو نشون داد کسی بود که مخالفت کرد با رهبری آیت الله خامنه ای..... رفسنجانی و بچه هاش مملکت رو ارث پدریشون میدونن فقط به فکر مال اندوزی هستن کدوم یک از بچه هاش علیه صلاه شدن زنش هم از همشون بدتر حالا دارد از آخرین حربه یعنی ریاست جمهور شدن زنان حرف میزند می خواهد تبلیق کند برای رئیس جمهوری دخترش ولی بدونن که دیگه مهره سوخته شدن.........توجه کردین یاران صدیق امام و رهبری رو یکی یکی تررو کردن ولی هاشمی با خفت مرد

  • ا
    0

    درکشور سیاستی همین است یا با مایی یا برعلیه ما که اینطور سرت را زیر آب می کنند

  • کار بر ناشناس
    0

    طبق قرآن هر جور زندگی کردی همان جور می میری! اتفاقا این مرگ حق شون بود شهادت حقش نبود. مملکت به این روز انداخت حق این مردم و این کشور بود؟

  • امیر
    0

    اتفاقا اینجور مرگ برازنده و در شان انسان بزرگوار و دلسوزی مثل ایشان بود مبارکشون باشه واقعا لیاقتشو داشت خدا .....

  • م ص ر
    0

    بسمه تعالی تا حالا فکر می کردیم روابط با کشورهابر اساس اعتقادات منافع ملی و رفتارهای سیاسی و ....... بوده نمی دانستیم روابط خانوادگی نقشی به این غلیظی داره و روابط را دگرگون کنه پیشنهاد میشه با خانواده رییس جمهوری کشور های متخاصم بویژه آمریکا یک روابط عاطفی خانوادگی برقرار بشه حتی اگه دختر و سر هم وصلت کنند که دیگه عالیه و این مشکل چندین ساله حل بشه و تخاصم آنها به تفاهم تبدیل بشه واقعا آیا میشه؟

  • ناشناس
    0

    حالا هر کی و هرچی بود، مردم میگن قربون همون کفن دزد پارسالی ما همون بچگی فهمیدیم فتنه ها زیر سر این هست، ولی الان میگیم قربون کفن دزد پارسالی اگر خورد و برد، کارهایی هم کرد ولی این ها چی؟! این دزدهای جدید هم میبرند، هم میخورند هم فحش میدن، هم مردم را تو دنیا بی آبرو کردند، آخرش منت هم میذارند، اینها بیشتر مستحق خفگی در مستراح هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها