یک مسئول:

برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س)، جمکران و بقاع متبرکه به صورت مجازی برگزار می‌شود

قرمز شدن استان قم سبب افزایش محدودیت‌های کرونایی شده است که در این راستا اماکن مذهبی و بقاع متبرکه قم پیشگام در حفظ سلامتی مردم هستند.

برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س)، جمکران و بقاع متبرکه به صورت مجازی برگزار می‌شود

استان قم به دلیل برخورداری از شأن و جایگاه ویژه مذهبی، فرهنگی و اجتماعی خود همواره در تیررس دشمن بوده و تلاش معاندین برای قم هراسی حتی قبل از شیوع این ویروس وجود داشته است اما جسارت استان قم در اعلام خبر شناسایی نخستین موارد ابتلا به کرونا بار دیگر سبب ‌هجمه‌های سنگینی علیه این استان شد.

از همان ابتدای شیوع کرونا ویروس بارها نقدهایی از سوی معاندین به عدم رعایت پروتکل‌ها در اماکن مقدسه وجود داشته است اما آنچه از ابتدا تاکنون در واقعیت دیده‌شده دغدغه‌مندی جدی تولیت‌های این اماکن در رعایت دستورالعمل‌ها و حفظ سلامتی مردم بوده است.

افزایش آمار مبتلایان به کرونا در قم همانند اکثر استان‌های کشور سبب تغییر رنگ کرونایی آن و ایجاد محدودیت‌هایی برای مقابله با این بحران شده است.

علی رغم اینکه حضور در اماکن مذهبی در هر زمانی به‌ویژه در این روزهایی که روح و روان همگان درگیر این بیماری است اثرات بسزایی در تزریق حال خوب و ایجاد روحیه امیدواری در افراد خواهد داشت، اما رفت‌وآمد مردم در سطح شهر و تجمع آن‌ها در این اماکن ممکن است سبب افزایش آمار مبتلایان گردد و این نگرانی‌ها سبب تعطیلی مراسمات حضوری این اماکن شده است.

بقاع متبرکه پیشگام رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

اماکن مقدسه قم و بقاع متبرکه و درصدر آن‌ها حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران نیز جهت حفظ سلامتی مردم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگام در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تعطیلی مراسمات خود به‌صورت حضوری اقدام نموده‌اند.

استان قم همواره عملکرد خوبی از خود در مقابله با کرونا و مدیریت شرایط بحرانی حاصل از آن به نمایش گذاشته است، که در این راستا استاندار قم در اواخر سال ۹۹ می‌گوید: قم به اذعان متخصصان یکی از بهترین عملکردها را هم در مدیریت و مقابله با کرونا و هم در حوزه رسانه‌ای در این زمینه داشته است.

این بار هم در همین راستا شاهد تعطیلی مراسمات حضوری اماکن مقدسه و بقاع متبرکه استان هستیم که نشان می‌دهد دغدغه مندی‌ها برای حفظ سلامتی مردم همچنان به‌طورجدی پابرجاست.

باوجود اینکه برای برگزاری مراسمات مذهبی با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی‌هایی جدی از سوی زیارتگاه‌ها و بناهای مقدس قم صورت گرفته بود اما تغییر رنگ کرونایی این استان سبب لغو برگزاری این مراسمات به‌صورت حضوری شده و تا دو هفته تمامی محافل و مراسمات در این مکان‌ها به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

تعطیلی حرم مطهر، مسجد مقدس و اماکن متبرکه

در این راستا معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه(س) اظهار داشت: با توجه به دستور تولیت آستان مقدس مبنی بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در آستان مقدس حضرت معصومه(س)، تمامی برنامه‌های حرم مطهر تا دو هفته به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

هادی محمودنژاد افزود: بنابراین شبستان نجمه خاتون(س) تعطیل‌شده و برگزاری نماز جماعت در تمامی فضاهای مسقف ممنوع و تردد در شبستان امام خمینی(ره) با مدیریت حرم مطهر انجام می‌شود و فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و تذکرات بهداشتی به زائران در تمام فضاهای حرم مطهر انجام می‌شود.

معاون خدمات زائرین مسجد مقدس جمکران نیز از برگزاری غیرحضوری تمامی برنامه‌های جمکران تا دو هفته از طریق رسانه ملی و صفحات مسجد مقدس جمکران در فضای مجازی به‌منظور لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خبر داد.

ابراهیم صدوقی خاطرنشان کرد: مساجد اصلی و شبستان‌ها تعطیل و برگزاری مراسم در تمامی اماکن مسقف این مکان مقدس ممنوع شده و برنامه‌های عبادی با کنترل و نظارت خادمان سلامت و اجرای دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، ضدعفونی فرش‌ها و محیط در صحن جامع مهدوی انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف قم نیز با بیان اینکه اولویت ما حفظ سلامتی مردم و پای بندی به پروتکل‌های بهداشتی است ابراز کرد: به‌منظور حفظ سلامتی مردم خود را ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌دانیم.

حجت‌الاسلام عطاءالله جباری یادآور شد: به‌محض قرمز شدن رنگ کرونایی قم درب‌های تمامی امامزاده‌ها بسته شد و تمامی مراسمات و محافل ما در بقاع متبرکه استان به‌صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نیره
    0

    با این خبر مشکل ضامن وام ازدواج من جور شد من دیگه نماز هم ول کردم چه برسه روزه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها