رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران:

تهرانی‌ها تا ۵ سال دیگر ۲۰ میلیونی خواهند شد/ ۲۰ درصد خانه‌های خالی در پایتخت است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهران اظهار داشت: با مشاهده برخی از پارامترها مانند افزایش دانش‌آموزان و افزایش درخواست از دستگاه‌های خدماتی می‌توان برآورد کرد، سالیانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شوند.

تهرانی‌ها تا ۵ سال دیگر ۲۰ میلیونی خواهند شد/ ۲۰ درصد خانه‌های خالی در پایتخت است

مسعود شفیعی در نشست خبری امروز با اشاره به میزان اشتغالزایی در استان تهران اظهار داشت: میزان اشتغال تعهد شده برای استان تهران در ابتدای سال گذشته ۹۶ هزار شغل بوده که در این حوزه به تحقق اشتغال برای ۱۱۳ هزار نفر رسیدیم و در بحث ایجاد شغل، تحقق ۱۱۸ درصدی را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت استان تهران برای ایجاد اشتغال بیشتر از این اعداد است گفت: در سال ۱۴۰۰ با تحقق شعار تولید و مانع‌زدایی‌ها به ایجاد اشتغال بیش از ۱۱۸ درصدی می‌رسیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران درباره مبنی بر میزان نرخ بیکاری در استان تهران بیان داشت: در جمعیت ۱۵ ساله، نرخ مشارکت اقتصادی که حاصل جمع؛ جمعیت فعال و جمعیت افرادی که شرایط فعالیت دارند اما هنوز وارد بازار کار نشدند در استان تهران ۴۰,۱ درصد بوده است که این عدد در زمستان سال ۹۸ در کل کشور ۴۲.۴ درصد بوده و در این تاریخ نرخ مشارکت اقتصادی در تهران ۴۱.۷ درصد بوده است.

شفیعی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در استان تهران کاهش پیدا کرده است، یادآور شد: نسبت اشتغال در زمستان ۹۹ در استان تهران ۳۷,۳ درصد بوده که این عدد در زمستان ۹۸، ۳۸ درصد ثبت شده است.

وی ادامه داد: همچنین شاخص نرخ بیکاری در زمستان ۹۹ در کل کشور ۹,۷ درصد بوده که این عدد در استان تهران به ۷ درصد رسیده است و این در حالی است که نرخ بیکاری در زمستان ۹۸ در استان تهران ۸.۸ درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران درباره اراضی کاداکس شده اظهار داشت: تا تاریخ ۱۵/۹/۹۹ مصاحت استان تهران یک میلیون ۳۸۴ هزار هکتار ثبت شده که از این عدد حدود ۲۳۰ هزار هکتار مستثنائات هستند و یک میلیون و ۷۰ هزار هکتار اراضی ملی محسوب می‌شوند.

شفیعی افزود: تا پایان سال ۹۷ فقط ۴۶ هزار هکتار کاداکس انجام شده اما این عدد در تاریخ ۱۵/۹/۹۹ به ۲۲۱ هزار هکتار رسیده است و تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۵۰۰ هزار هکتار می‌رسد البته سازمان اراضی طبیعی اعلام کرده که تا پایان امسال می‌تواند دو برابر ۵۰۰ هزار هکتار کاداکس را انجام بدهد.

وی با اشاره به وضعیت بودجه هزینه‌ای استان تهران گفت: سال ۹۹ سال سختی بود و در پایان سال ۹۸ بحث همسان‌سازی حقوق در کارکنان دولت را داشتیم که بار مالی ناشی از این حکم به بودجه سال ۹۹ منتقل شد و برخی از این اعداد علناً در بودجه سال ۹۹ دیده نشده بود بنابراین با یک فشاری در بودجه مواجه بودیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه در سال ۹۹ همکاری، اتکا را به بودجه نفتی داشتیم، یادآور شد: طی سال گذشته ۱۴۵ میلیارد تومان بودجه هزینه‌ای کمک گرفتیم و خوشبختانه از لحاظ پرداخت حقوق کارکنان و حقوق بازنشستگان هیچ مشکلی نداشتیم.

شفیعی تاکید کرد: خبر خوب برای دستگاه‌های استان تهران این است که متوسط رشد هزینه‌ای بودجه استان تهران در سال جاری بالای ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه بحث آب و فاضلاب استان تهران بسیار نگران کننده است، گفت: برنامه‌های ما برای کاهش مصرف آب به دلیل افزایش جمعیت در استان تهران با شکست مواجه شده و می‌شود و تعادلات به دلیل افزایش جمعیت به هم می‌خورد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد خدمات که دستگاه‌های اداری ارائه می‌دهند توسط دستگاه‌های استان تهران است، گفت: با توجه به ساختار و نیروهای انسانی در دستگاه‌های استان تهران و سایر استان‌ها، این ساختار عادلانه نیست.

شفیعی درباره بحث مالیات بر خانه‌های خالی اظهار داشت: درباره بحث مالیات بر خانه‌های خالی بخشی از منابع ما به موضوع مالیات گره خورده است و در مدل درآمد هزینه‌ای استانی، نقطه تحقق درآمدها، منابع مالیاتی است که باید چالش‌ها و نقاط ضعف افزایش درآمدهای مالیاتی مورد بررسی قرار بگیرد و با سازمان امور مالیاتی برای ارائه اطلاعات و حمایت‌های مورد نیاز جلساتی را برگزار کرده‌ایم اما یکسری از اطلاعات مانند تعداد خودروهای لوکس و تعداد خانه‌های خالی باید از سوی دستگاه‌های نظامی و یا سایر دستگاه‌ها مانند وزارت راه و شهرسازی ارائه شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد خانه‌های خالی در تهران واقع هستند، گفت: بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار حدود ۲۰ درصد خانه‌های خالی یعنی ۵۰۰ هزار واحد مربوط به استان تهران است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ادامه داد: طبق آمارهای منتشر شده حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که برای اجرای قانون مالیات از خانه‌های خالی تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خانه خالی از سکنه شناسایی شده و اطلاعات آن در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته اما اطلاعات همچنان ناقص است و امیدواریم در خوداظهاری‌های مردمی این اطلاعات تکمیل شود بنابراین فعلا این قانون قابلیت اجرا ندارد.

شفیعی درباره کنترل بوی نامطبوع در حوالی فرودگاه حضرت امام اظهار داشت: سال گذشته اعتبارات بسیار خوبی برای رفع بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام به دستگاه‌های محیط زیست، وزارت کشاورزی و آب و فاضلاب داده شده اما هنوز تصمیمی مبنی بر جابه‌جایی سایت پسماند آرادکوه از این منطقه نگرفته‌ایم هرچند که پیشنهاد جابه‌جایی این سایت را داده‌ایم اما هنوز تصمیم نهایی در این باره اتخاذ نشده است.

وی با بیان اینکه با یک کریدور جدید توسعه‌ای در اطراف فرودگاه امام و آن منطقه مواجه هستیم، تاکید کرد: این منطقه به بزرگترین منطقه تجاری تبدیل خواهد شد و دیگر مانند گذشته با توسعه مناطق حدفاصل تهران و کرج مواجه نیستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به توسعه روستابازارها گفت: نیم قرن گذشته ۷۰ درصد مردم ایران روستانشین بودند که در حال حاضر جمعیت روستایی کشورمان به شدت کاهش یافته و ۷۵ درصد جمعیت شهرنشین شده‌اند.

شفیعی با بیان اینکه جمعیت روستایی استان تهران در حال حاضر زیر ۶ درصد است، افزود: فقط یک میلیون نفر از جمعیت استان روستانشین هستند و تهران بیست و پنجمین شهر پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به توسعه بازارروستاها و انتخاب دو منطقه ری و دماوند برای این طرح، گفت: در حال حاضر به دنبال آن هستیم تا بازاری قابل توجه از محصولات روستایی در مناطق دماوند و ری ایجاد کنیم و دو موضوع مهم کنترل قیمت در فرایند تولید تا توزیع و استاندارد بودن محصولات را دنبال می‌کنیم که تمام این اقدامات منجر به افزایش اشتغال در مناطق روستایی شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران مبنی بر میزان افزایش جمعیت استان تهران بیان داشت: آخرین آمار رسمی درباره جمعیت استان تهران به آمار منتشر شده توسط مرکز آمار در سال ۹۵ برمی‌گردد اما به صورت تخمینی و با مشاهده برخی از پارامترها مانند افزایش دانش‌آموزان در مدارس و افزایش درخواست از دستگاه‌های خدماتی می‌توان برآورد کرد که سالیانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شوند.

شفیعی ادامه داد: این افزایش جمعیت شامل مهاجران از سایر شهرها و روستاها و همچنین اتباع خارجی است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود جمعیت استان تهران در سال ۱۴۰۵ به ۲۰ میلیون نفر برسد، خاطرنشان کرد: از مرکز آمار درخواست داریم که با توجه به پهنه جمعیتی استان تهران، این آمارها را زودتر از بازه زمانی ۱۰ ساله ارائه کند چراکه برخی از خدمات و سرانه‌ها بر اساس جمعیت ارائه می‌شوند و در حال حاضر با توجه به افزایش جمعیت تهران، سرانه‌ها واقعی نیستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران تاکید کرد: همچنین وقتی ۱۰ سال از این موضوع بگذرد دیگر نمی‌توانیم برای عقب‌ماندگی‌هایی که شکل گرفته اقدامی کنیم و کار از کار گذشته است.

شفیعی بیان کرد: افزایش جمعیت استان تهران باعث افزایش حاشیه‌نشینی شده است.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ..
    0

    افغانی هاباید ازتهران وحاشیه شهرتهران خارج شوند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها