خبر فوری بررسی می‌کند

ارتباط پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل با مذاکرات هسته‌ای/ سیاست "سر در دهان ببر" چگونه درگیری ایران و صهیونیست‌ها را توضیح می‌دهد؟

علت تغییر سیاست ایران و کنار گذاشتن سیاست صبر استراتژیک و پاسخ دادن به حملات رژیم صهیونیستی چیزی نیست جز فراهم کردن شرایط لغو تحریم‌ها و احیانا بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام.

ارتباط پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل با مذاکرات هسته‌ای/ سیاست "سر در دهان ببر" چگونه درگیری ایران و صهیونیست‌ها را توضیح می‌دهد؟

به گزارش خبر فوری ، تنش ایران و رژیم صهیونیستی در این چند روز به نقطه‌ی اوج خود رسید. در حالیکه رژیم صهیونیستی پس از دشمنی‌های فراوان، در روزهای اخیر دو اقدام جدید علیه کشورمان داشته و علاوه بر حمله به کشتی ایرانی در دریای سرخ، در سایت هسته‌ای نطنز نیز خرابکاری کرده بود، این رژیم به طرز عجیبی از دو سمت سیلی خورد. حمله به کشتی اسرائیلی در نزدیکی بندر فجیره امارات و حمله به یک پایگاه اطلاعاتی موساد در شمال عراق، دو پاسخی بودند که "به موقع" به رژیم صهیونیستی داده شد.

اما به چه دلیل پاسخ ایران (یا متحدانش) "به موقع" خوانده می‌شود؟ نباید فراموش کرد که اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی از بعد ورود جو بایدن به کاخ سفید و اعلام برخی اظهارات از سمت دموکرات‌ها مبنی بر بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام، شدت گرفت. هدف اسرائیل از این اقدامات، تحریک ایران به شدت عمل و به کارگیری سیستم تدافعی توسط دولت آمریکا و در نتیجه کان لم یکن شدن احیاء برجام بود ( اینجا بخوانید).

به نظر می‌رسد که ایران دست رژیم صهیونیستی را خوانده و به همین علت، سیاست "صبر استراتژیک" را دنبال می‌کرد اما به ناگهان، پس از خرابکاری‌های هفته اخیر، سیاست و خط و مشی جمهوری اسلامی ایران تغییر کرد. علت این تغییر سیاست و کنار گذاشتن سیاست صبر و پاسخ دادن به حملات رژیم صهیونیستی چیزی نیست جز برنامه ریزی آمریکا برای لغو تحریم‌ها و احیانا بازگشت به برجام.

ارتباط پاسخ به اسرائیل و مذاکرات هسته ای، سیاست سر در دهان ببر

شاید پرسیده شود این دو (پاسخ به رژیم صهیونیستی و مذاکرات هسته ای) چه ربطی به هم دارند؟ پاسخ در سیاست "سر در دهان ببر" است. این اصطلاح منسوب است به "وینستون چرچیل" (نخست وزیر زیرک بریتانیا در دوران جنگ جهانی دوم). مشهور است که در اوج بمباران شهرهای آلمان، محاصره نیروهای متفقین در دانکرک و تسلط آلمان نازی بر کشورهای مختلف اروپایی، بسیاری از درون انگلیس و بیرونش بر چرچیل فشار می‌آوردند تا با هیتلر مذاکره کند. چرچیل هربار این تقاضا را با ترش رویی رد می‌کرد و می‌گفت: "وقتی سرت در دهان ببر است نباید با او مذاکره ‌کنی!"

این دقیقا وضعیت ما و ایالات متحده را نشان می‌دهد. اسرائیل اهرم فشار آمریکا بر ایران است. رژیم صهیونیستی سعی دارد از طریق ضربه زدن به پایگاه‌های هسته ای ایران، ما را در موضع ضعف قرار دهد. پاسخ محکم و کوبنده ایران به رژیم صهیونیستی باعث می‌شود ایران از وضعیت ضعف بیرون آمده و در موضع برابر با آمریکا و اهرم فشار منطقه ای اش قرار بگیرد. به عبارتی دیگر، ایران با پاسخ اخیرش به رژیم صهیونیستی، سرش را از دهان ببر بیرون کشید و همانطور که چرچیل گفته تنها در این وضعیت است که مذاکره و نه تحمیل رای بر دیگری معنی می‎دهد.

پازلی که جور در می‌آید

شاید اتفاقات روز قبل به درستی پازلی را در کنار هم قرار دهد. بعد از خرابکاری صهونیست‌ها در نطنز و در آستانه‌ی نشست ایران و 4+1 مقامات کشورمان اعلام می‌کنند که غنی سازی 60 درصد را آغاز کرده اند. مدت کوتاهی بعد حادثه‌ی کشتی "هایبیرن" در امارات رخ می‌دهد و کمی بعد هم حادثه‌ی پایگاه اطلاعاتی موساد در شمال عراق و در مرز لبنان به وقوع می‌پیوندد.

شاید اظهار نظر عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان حالا بیشتر معنی داشته باشد. عراقچی در حاشیه نشست دیروز با 4+1 گفت: "بر خلاف آنچه بعضی‌ها فکر می‌کنند دست ما در مذاکره بسیار پُر است." ( اینجا بخوانید).

این اظهار نظر دقیقا نشان می‌دهد که سر دیپلماسی ایران از دهان ببر بیرون آمده و حالا می‌توان پای میز مذاکره نشست.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که اقدامات پاسخی به رژیم صهیونیستی نه تنها نابود کننده مذاکرات اخیر نبوده و نیست، بلکه اگر کنترل شده باشد، زمینه‌ساز تحقق واقعی آن هم است.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • م
    0

    کاش دولت زودتر متوجه می شد.

  • TN
    0

    خبر فوری نمی خواهد اینطور مسائل را بررسی کنه بره ببینه کدام بازیگر ها طلاق گرفته و از هم جدا شدن اونها را بررسی کنه

  • ناشناس
    0

    بگید میخواهیم مذاکره کنیم ، این قصه ها چیه دیگه؟

  • 123
    0

    چه عجب برای یک بار هارت و پورت رو گذاشتین کنار

  • محمود
    0

    درود بر سربازان امام زمان عج و مدافعان وطن اجرتان با سیدالشهدا علیه السلام

  • حسین
    0

    نتیجه صبر و استقامت همینه

  • سید علی
    0

    مردم از این وضعیت بستوه آمدن ،ان شا الله هرچه زودتر تکلیف روشن شود

  • ناشناس
    0

    تا آخر اردیبهشت آمریکا می ترسد و تحریمها برداشته می شود. سناریوی بعدیتان چیه؟

  • پرویز مظفری
    0

    زدن یک کشیتی اسرائیل آن طرف ساحل و مشکل ایجاد کردن پایگاه اسرائیل در عراق با دو تا ترقه که نشد جواب ... این غده سرطانی که هنوز برای اثبات موجودیت خود مشکل داره ودر مرکز کشورمان نیرگاه ما را به زده کشتی ما را هر جا بخواد میزنه دانشمند ما را وسط تهران ترور کرده جواب قاطع تر میخواهد .

  • قثقث
    0

    "پایگاه اطلاعاتی موساد در شمال عراق و در مرز لبنان به وقوع" گاگول فوری، عراق کجا و کی با لبنان مرز داشته.

  • شهروند
    0

    سلام و درود بر تمامی شرافتمندانی که در هر نقطه از این خاک آغشته به خون از جان و مال و ناموس مردم دفاع می‌کنند،،، دست دزدان و اختلاس گران و خائنین را طبق شرع اسلام قطع کنید، ایران گلستان می‌شود،. به قول حضرت آقا دشمن خارجی هیچ غلطی نمی‌تواند بکند،،،،،،،

  • علی طهرانی
    0

    تمام این امتیازاتی که ما با یه چیزی شبیه جنگ میخواهیم از جامعه جهانی بگیریم اکثر کشورای دیگه دنیا با صلح و تعامل دوجانبه و روابط دیپلماسی دارن حقشون رو میگیرن البته نه کشورایی مثل کره شمالی و ونزوئلا . مردم مشکلی با نوع و روش سیاست خارجی ندارند ولی وقتی سیاست شما باعث بی ثباتی سیاسی و اقتصادی کشور و تحریم و تورم هایی که شما نمیتونید کنترلش کنید و فقط فشارش رو روی دوش مردم میاندازید و حتی کاهش درامدهای کشور و دولت رو هم از جیب مردم میخواهید جبران کنید و کوچکترین درک و فهمی از اثار وحشتناک اجتماعی این ضعف اقتصادی خانوار یعنی فحشا و تن فروشی بیکاری تعدیل نیروی کارو تعطیلی کارخانجات و مشاغل از هم پاشیدگی خانوار نداشتن امید به اینده افزایش قشر فقیر بی خانمانی کارتن خوابی افزایش اعتیاد افزایش جرایم خشن زورگیری و دزدی و هزاران عوارض دیگه ندارید و موجبات فروپاشی بنیان خانواده هارو دارید فراهم میکنید .بنظر باید روی روشهای تعاملتون با دنیا تجدید نظر کنید .مگر اینکه مردم و اجتماع برای شما اهمیتی نداشته باشد .

    نظرات شما -
    • به طهرانی
      0

      حرف غلطی زدی کجا حقشون رو با تعامل گرفتند همشون دارن به امریکا واسرائیل باج میدهند ما هم ۸ساله داریم مذاکره می کنیم به کجا رسیدیم؟

  • *
    0

    کاش طوری آسیب میدید که به این زودی قابل حرکت نبود

  • ناشناس
    0

    مسولین ایران کلافه شده اند ؟ هر روشی را پیش میگیرند شکست میخورند علت آن هم این است که هیچ کدام برای خدا کار نمیکنند و همه کارهایشان برای درقدرت ماندن است .

  • قیدر
    0

    هرجا با مقاومت و شجاعت وارد شدیم برنده شدیم هرجا با ضعف وارد شدیم باختیم قانون طبیعت اینه ،دنیا یک جنگل بزرگ هست نخوری میخورنت ،نتیجه مذاکره با دولت های گرگ ،۸سال معطلی کشور ،

  • ایرانی
    0

    بهتر است ایران از این فرصت استفاده کرده وبه کمک چین وروسیه به دلیل خرابکاری اسراییل درنطنز وامکان خطر آلودگی مواد رادیو اکتیو طرحی برضد رژیم صهیونیستی در شورای امنیت داده شود حتی اگر هم رای نیاورد که نمیآورد هشدار لازم برای حملات احتمالی آتی داده شود. با توجه به اینکه این خسارت به واحدهای سانتریفیوژ نوع یک درحد برجام بوده محکمه پسند تر است .

    نظرات شما -
    • نادر
      0

      انشالله تو جلسه این هفته شورای امنیت مطرح میکنیم

    • هدیه
      0

      ساده نباش. روس با اسرائیله

  • اکبر
    0

    احسنت درود بر شما مردم کشورتون توگرسنگی هستن شماهم دنبال انتقام

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      دوگانه گرسنگی وانتقام درست کردی؟

  • ایران
    0

    ... روحانی را عشق است.هنوز خیلی مانده این تندروهای بی عقل و منطق با مغز ۲۰ گرمی اینها را بفهمند.یادبگیرند .البته در حالت خوشبینانه ... حالت بدبینانه : اینان همان مترسکهای اسرائیلی اند که کشتی و نطنز میزنندو از اول انقلاب کارشان خرابکاری است.

  • علی مستقیمی
    0

    سلام زدی ضربتی ضربتی نوش کن اگرنزنیم وپاسخ اسراییل راندیم بسیارگستاخ وجری میشه دست مریزاد

  • فلاح
    0

    باید پایگاه اسرایل بزنن خهلی پهرو شده

  • سید
    0

    نه شما انگلیس هستین و نه حسن روحانی چرچیل ...چرا چرند تحویل ملت میدین ما ملت بیسواد سال 57 نیستیم که سرمون گول بمالید ما هم نفهمیم الان چرند بگید سوژه میشین ...حاج حسن بیدار شو دارن بازیتون میدن بخدا اگر تحریما رو برداشتن و تو دوباره مث قبل نفت فروختی من سبیلامو میزنم میریزم تو توالت ...نفت 1450 ایران رو امریکا برداشته واسه خسارتهایی که به عین الاسد و گلوبال هوک زدی

  • ناشناس
    0

    از قرارداد با چین چه خبر کی قراره مستعمره چین شویم چینی ها این آرزو را بگذر میبرند که ایرا مستعمره چین شود واقعا چطور به این کشور خطرناک که عامل اصلی ویروس کرونا بود و هر روز صدها نفر از مردم عزیزمان را از دست میدهیم اعتماد دارید

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      0

      ربطی به قرارداد چین نداشت.

  • ناشناس
    0

    به نظرتون بعد از ۲۵ سال قرارداد با چین چینی ها دست از سر ایران بر میدارن نه خیر تازه شروع کاره تا بوده همین بوده همیشه مردم ایران حسرت گذشته را کردن پس خدا بده تموم برسه

  • تورج میرآب
    0

    دمتون گرم بزار بفهمن ضربه به حکومت شیعه یعنی چه ما از داخلی ترسوی خود فروش داریم میخوریم

  • حسین گلشن
    0

    از ۵۶۰۰ سانتریفوژ ۳۰۰۰ تاشون از کار افتاد بعد یه موشک تو کشتی بدون خسارت جانی یا یه پایگاه جاسوسی با چند تا دستگاه شنودکجا برابر هستند باید دیمونا نابود بشه

  • ح
    0

    بابا بزنید این اسرائيل کودک کش حرومزاده را نابود کنید هرچه بادا بادا ما مردم ایران گشنگی را تحمل میکنیم اما زور را نه اینها میخواهند کل دنیا پادشاهی کنن درود به نظام و رهبر بزرگ ایران خیلی دوست دارم نابودی اسرائيل کودک کش حرومزاده ببینم ... حتی حاظرم جونمم بدم تا نابودی این رژیم کودک کش درود بر ایران و ایرانی_

  • کار بر ناشناس
    0

    الهی این دشمن خبیث برای همیشه نابود بشه ما از شرش خلاص شیم.

  • کار بر ناشناس
    0

    کی باید حامیان بی عقلش در داخل بفهمن برای که دارن خوش خدمتی می کنن! آخر و عاقبت با متقین است. زمانی می فهمن که فایده ای نداره و اسرائیل نابود شده! در جنگ چند روزه با لبنان کم آورد!ان شالله بازم جواب بگیرن. هر کجا فتنه ای برای مسلمین بوده این رژیم غاصب دستش آلوده بوده.

  • وطن
    0

    از طرف خودت حرف بزن تو وکیل مردم نیستی که میگی مردم گرسنگی را تحمل می کنند گرفتگی نکشیدی وگرنه دهنت را باز نمی کردی

  • علیزاده
    0

    سلام دنیا دنیای جنگل هر کی زور داره برنده است فقط بزنید نترسید از قدیم گفتن قربون اون دعوای برم که یه ساعت ازش رد شده. از قدیم خیلی حرف زدند نمونه اش به زبان ترکی: وریلانان،سیکلن حقی اراد گدر. فقط باید این رژیم غاصب صهیونیستی کودک کش، دشمن بشریت رو موشک بارون کرد مگه نه سر جاش نمیشینه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها