چطور چای مرغوب را شناسایی کنیم؟

بعد از یک روز پرکار و خسته کننده آن هم در ماه رمضان، بهترین نوشیدنی که در خانه آسان تهیه می‌شود ، یک استکان چای است.

چطور چای مرغوب را شناسایی کنیم؟

این یک استکان چای اگر از نوع مرغوب باشد و به درستی دم کشیده باشد، خستگی شما را برطرف می‌کند ، به همین دلیل در اولین گام باید برای خرید چای مهارت و دقت کافی داشته باشید.

به همین منظور در ادامه به روش‌های تشخیص چای مرغوب اشاره می کنیم:

1- رنگ چای خشک

چای سیاه تیره از انواع روشن بهتر است

2- رنگ ندادن در آب سرد

می توانید مقداری از چای را داخل نصف لیوان آب سرد بریزید. اگر به راحتی چایرنگ پس می دهد نشانه کیفیت پایین چای و اضافه کردن افزودنی به آن است. در حالی که یک چای مرغوب هیچ وقت با آب سرد تغییر رنگ نمی دهد.

3- بزرگی برگ‌های خشک چای

شما می توانید با توجه به اندازه برگ چای خشک شده، مرغوب بودن آن را شناسایی کنید.اگر اندازه برگ چای بزرگ و درشت بود، گزینه خوبی برای انتخاب شماست.

4- رنگ چای دم‌کشیده

هاگر یک چای دم کشیده در استکان رنگ قرمز و خاصی داشت نشانه تأیید کیفیت است. پس از این‌که چای را در یک فنجان ریختید، حدود یک ساعت به آن زمان بدهید تا چای با هوای محیط در تماس باشد. اگر رنگ چای پس از گذشت این مدت تیره شد ، حاوی مواد شیمیایی و رنگی است اما اگر بعد از یک ساعت رنگ چای بدون هیچ تغییری ثابت و خوش رنگ باقی ماند، چای مرغوب است.

جالب است که بدانید چای دارای افزودنی شیمیایی بعد از گذشت مدتی یک لایه چربی شکل در استکان تشکیل می دهد و البته این نکته را در نظر داشته باشید که کیفیت آب آشامیدنی که چای را تهیه می کنید در رنگ و طعم چای موثر است.

روش صحیح دم کردن چای

1- برای دم‌کردن چای ابتدا باید آب داخل کتری یا دستگاه چای ساز کاملا به جوش آید.

2- بعد از جوش آمدن آب، شعله باید بسیار کم باشد تا حالت جوش آب از بین برود.

3- یک سوم قوری را از آب جوش پر می‌کنیم .

4- باید قسمتی از قوری خالی باشد و بعد از آن روی حرارت ملایم چای را دم می‌کنیم.

5- قوری چینی بهترین نوع قوری برای دم کردن چای است.

بهترین زمان برداشت چای

چای در سه فصل اول سال یعنی بهار ، تابستان و پاییز برداشت می‌شود و بهترین، مرغوب ‌ترین و خوش‌طعم‌ ترین چای مربوط به چای بهاره است و چای تابستان و پاییز در رتبه های بعدی قرار می گیرد.

چای مانده نخورید

هرچه چای تازه ‌دم تر باشد، خوش‌‌بو و خوش ‌طعم‌ است و هر چه بماند بو و مزه آن تغییر می‌کند و دیگر رفع کننده خستگی نیست. (کافئین آن با مواد دیگر ترکیب می‌شود و خواص اش را از دست می‌دهد)

چای‌ خوب، چای سنتی

اگر می‌خواهید از چای دم کشیده و خوش‌طعم لذت ببرید، از روش سنتی جوش آوردن آب یا از دستگاه چای‌ساز و کتری برقی استاندارد استفاده کنید تا چای خوش طعم و خوش عطر داشته باشید.

مدت زمان دم‌کشیدن

چای به طور متوسط به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد تا دم بکشد و رنگ و عطر آن آشکار شود. چای به هیچ وجه نباید تلخ باشد، رنگی هم که چای پس از دم کشیدن پیدا می‌کند، باید شفاف و درخشان باشد.

معرفی انواع چای ایرانی

در مرحله آماده سازی و بسته بندی، چای‌ها به انواع مختلف چای سرگل، ممتاز، قلم، شکسته، باروتی و خاک چای تقسیم می‌شود. این تقسیم بندی، مربوط به مرغوب بودن چای ایرانی است. مرغوب‌ترین چای کشور، سرگل است. کیفیت این چای بسیار بالاست و عطر و طعم آن گس است.

منبع: خراسان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها