شهریه ۱۸ میلیون تومانی و دستچین دانش‌آموزان به دارا و ندار!

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز گذشته از سازمان بازرسی وزارت آموزش و پرورش خواسته تا به تخلف مدارس تیزهوشان در قالب دریافت شهریه‌های غیرقانونی ورود کند.

شهریه ۱۸ میلیون تومانی و دستچین دانش‌آموزان به دارا و ندار!

در میان آموزگاران، این سخن کمابیش فراگیر است که «اگر مدرسه‌ای به راستی ادعای ارائه آموزش درست و حسابی دارد، باید بتواند با دانش‌آموزان معمولی از انجام چنین‌کاری برآید و نه با دانش‌آموزان دست‌چین شده؛ خواه این گلچین‌سازی بر پایه پایه نمرات درسی باشد یا بدتر از آن داشتن ثروت و دارایی بیشتر والدین! در واقع به‌زعم کارشناسان آموزشی، ارائه آموزش تئوریک و فرمولی خوب یا حتی سطح بالا- و البته نه پرورشی همه‌جانبه، که با تمرکز بر سنجش‌گرانه‌اندیشی و اخلاق انسانی، شهروندی فراخور زندگی نوین بار بیاورد، بی‌تردید در همه مدرسه‌های ما غایب است - برای دانش‌آموزان زرنگ و باهوش و آنگاه نتیجه‌گرفتن در آزمون‌هایی همچون کنکور، چندان کار سخت و دشواری نیست و ارزش نازیدن و بالیدن ندارد!
البته در مورد شهریه ‎های نجومی بارها و بارها رسانه‌ها قلم فرسایی کرده اند، اما هیچ دولت و مجلسی را گوش شنوا نبوده است؛ شاید با این توجیه که کشور بنیّه اقتصادی تامین هزینه آموزش و پرورش کمی و کیفی میلیون‌‎‎ها دانش‌آموز را ندارد! توجیهی که فقط از مسئولان بی‌تفاوت به دغدغه اقتصادی و معیشتی و همچنین مدرک‌گرا بجای توسعه‌گرای واقعی بر می‌آمده است و بس.
در واقع تجاری‌شدن و افزایش شهریه‌های مدرسه‌های غیردولتی و خصوصی‌سازی مدرسه‌ها با مشارکت مردمی از موضوع‌هایی محسوب می‌شود که روزنامه‌ها در گزارش‌ها و خبرهای خود به آن پرداخته‌اند.
مدرسه جای مغازه نیست؛ خصوصی‌‌سازی مدارس با کلیشه‌ قدیمی افزایش مشارکت‌های مردمی؛ « ۲ تا ۱۰ میلیون تومان شهریه مدارس غیردولتی پایتخت»؛ مدرسه‌های پولی؛ شهریه‌های بالا و ادعاهای گزاف؛ از مدارس کپری تا مدرسه‌های از ما بهتران و…. نمونه عناوین مطالبی هستند که به کرات در سال‌های گذشته به رشته تحریر در آمده است اما زور هیچ منتقدی به تصمیم تکیه‌زنندگان بر جایگاه مسئولیت نچربیده است.
حال «مهدی اسماعیلی» رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز گذشته با بیان‌اینکه «شهریه مدارس تیزهوشان نصف شهریه مدارس غیردولتی هر شهر است»، از سازمان بازرسی وزارت آموزش و پرورش خواسته تا به تخلف این مدارس در قالب دریافت شهریه‌های غیرقانونی ورود کند.
وی در مورد ارائه گزارش‌هایی مبنی بر اینکه برخی مدارس تیزهوشان برای ثبت‌نام دانش‌آموزان نخبه، حتی بیش از ۱۸ میلیون تومان به عنوان حق ورودی دریافت کرده‌اند، اظهار داشته است: یکی از مراکزی که باید به آن توجه مضاعفی شود، مدارس تیزهوشان هستند که در آن‌ها دانش‌آموزان نخبه کشور تحصیل می‌کنند.
اسماعیلی تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیئت امنای مدارس تیزهوشان باید نصف شهریه مدارس غیردولتی هر شهر به عنوان حق ورودی این مدارس تعیین شود. هرچند بنده فی‌النفسه معتقدم باید از دانش‌آموزانی که نخبه هستند در تمام زمینه‌ها حمایت شود و باید به جایی برسیم که به‌جای اینکه از والدین آن‌ها شهریه‌ای را دریافت کنیم، از آن‌ها به‌طور ویژه حمایت کنیم.
رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر تخلفی توسط مدارس تیزهوشان صورت گرفته است، باید توسط بازرسان وزارت آموزش و پرورش بررسی شود و به هیچ‌وجه نباید مبالغ غیرقانونی از والدین این دانش‌آموزان اخذ شود؛ بنابراین این گزارش باید به سازمان بازرسی این وزارتخانه ارجاع داده شود تا به این موضوع رسیدگی کند.
اما فارغ از این ادعای در ظاهر دلسوزانه برای دانش‌آموزان تیزهوش، در واقع رویکرد اقتصادی مآب به مدارس و نظام آموزشی دست‌کم تا پایه دیپلم در هر رده چه معمولی و خاص و چه تیزهوشان با فلسفه وجودی قانون اساسی مصوب ملت ایران در انقلاب اسلامی سال ۵۷ سازگاری دارد!؟ آیا تربیت نسل کودک و نوجوان و جوان با کیفیت حداکثری اما با حمایت مسئولانه و قاطع امکانات حاصل از مالیات و ثروت‌های خدادادی راهبردی مسئولانه در قبال امروز و فردای ایران نیست!؟ آیا نسل مورد نقد امروز به لحاظ کم تعهدی به چارچوب‌های اخلاقی و انسانی در مراودات اجتماعی حاصل ایجاد فضای تبعیض آمیز شدید در نظام آموزشی و طبقه‌بندی انسان‌ها به دارا و ندار نبوده است!؟
«رضا معتمدنیا» کارشناس آموزشی در خصوص پیامدهای استمرار نظام آموزشی مبتنی بر اخذ شهریه آن هم با تفاوت فاحش و ارقام نجومی و تکیه آن به قدرت اقتصادی و درآمدی افراد می‌گوید: شوربختانه در این خصوص توجیه نبود توانایی اقتصادی لازم در بودجه برای تامین حداکثری نیاز مالی معلمان دارای توان علمی و مهارتی بالا و همچنین مدارسی با امکانات آموزشی به روز و تراکم جمعیتی کمتر موجب شد تا سال‌هاست که رقابت اقتصادی شدیدی در برخی خانواده‌ها برای کسب ثروت و درآمد بیشتر با هر شیوه جهت تامین امکان ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی مجهز و به ویژه تیزهوشان در گرفته است که پیامدهای عصبی‌کننده و استرس‌آور آن روی کودکان و نوجوانان بسیار وخیم و دردناک و بر اهل بصیرت آشکار است.
وی در مورد حساسیت و اهمیت تصمیم به ایجاد مدارسی که باید از مردم شهریه اخذ کنند یا خیر می‌گوید: به طور نمونه چندسال پیش در آمریکا که قاعدتا به دلیل نظام اقتصادی سرمایه‌داری‌اش نباید زیاد محل مناقشه می‌شد اما طرحی پیشنهاد شد که مدارس غیرانتفاعی تاسیس شود، اما این طرح در حالی که هنوز در مراحل اولیه خود بود با موج گسترده مخالفت جامعه و متخصصین آموزشی مواجه شد. تا جایی که این کشمکش و بحث و جدل چنان بالا گرفت که اجرای طرح برای همیشه لغو شد.
وی در اشاره به دلایل جامعه علمی اظهار می‌دارد: آنها ادعا داشتند که زیربنای ترقی و پیشرفت هر کشور آموزش و پرورش آن است و اگر این امر آلوده به مسائل مادی و منفعتی سودجویان همیشه در کمین شود، عقبگرد جامعه شروع خواهد شد. آموزش اصولی و موثر در حاشیه قرار خواهد گرفت.
این کارشناس آموزشی با بیان اینکه در چنین نظام آموزشی شاید ظواهر قضیه برای جلب رضایت اولیا حفظ شود؛ اما همواره سایه منافع مادی، اصل آموزش نسل آینده را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. وی با بیان اینکه پروسه آموزش کیفی فقط در سایه رقابت و سخت‌گیری هدفمند و بدون حواشی استرس مالی قابل اجراست؛ می‌افزاید: آنها معتقد بودند اگر ثروتمندان و فقرا توسط این مدارس جدا شوند، اعتماد به نفس افراد ضعیف جامعه از بین خواهد رفت و طیف وسیعی از استعدادها هرز خواهد رفت و آمریکا باید قید ابرقدرتی در جهان را برای همیشه بزند!
معتمدنیا با بیان اینکه بر اساس اطلاعات موجود در هیچ جامعه پیشرفته مدرسه غیرانتفاعی و تیزهوشان و نمونه وجود ندارد، می‌افزاید: در واقع تمام این مدارس و این نوع غربالگری‌ها جامعه را صدها سال به عقب برخواهد گرداند و رقابت کاذب و فرساینده و حتی تحقیرآمیز میان شهروندان یک جامعه را ایجاد خواهد کرد که به طور قطع مظاهری از این ناهنجاری‌های اجتماعی و پیامد آن در مناسبات اقتصادی میان مردم نیز بدون هیچ بحث هویداست.
این کارشناس آموزشی با بیان اینکه با دست فرمان کنونی نظام آموزشی کشورمان که بر پایه درا و ندار است رقابت بی‌معنی می‌شود؛ چرا که القای حس تیزهوش بودن، ثروتمند‌بودن، نمونه‌بودن و نهایتا القای حس فقیر بودن و در عین حال خنگ و بی‌ادب بودن برای دانش‌آموزان مدارس دولتی در مقایسه با آنها که به دلیل دارا بودن وارد مدارس تیزهوشان شده یا می‌شوند، سمی مهلک برای جامعه ایران است که آثار آن بسیار خطرناک و حتی جبران‌ناپذیر خواهد بود.
معتمدنیا با بیان اینکه متوسط سرانه آموزشی در جهان طبق آمار سازمان «همکاری‌های اقتصادی و توسعه»، میانگین سرانه دانش‌آموزی کشورهای جهان، ۹۳۱۳ دلار آمریکاست؛ می‌گوید: سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در جدول هزینه‌های آموزش و پرورش (۱۲سال اول تحصیلی مدارس) سرانه پرداختی هر کشور را به ترتیب بالاترین تا پایین‌ترین عضو این کشورها آورده است. این نتایج نشان می‌دهد که لوکزامبورگ با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت و با سرانه دانش‌آموزی ۲۱۱۵۲ دلار بیشترین سرانه دانش‌آموزی را داراست. این در حالی است که سهم هر یک از دانش‌آموزان ایرانی بسیار ناچیز است.
وی با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که در آن آمده است: « با وجود سهم بالای اعتبارات پرسنلی آموزش و پرورش (بیش از ۹۶ درصدی) و با وجود افزایش اعتبارات آموزش و پرورش به میزان ۵۵.۵۹ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹، اعتبارات مورد نیاز مصارفی همچون رتبه‌‌بندی معلمان، اعمال مدرک تحصیلی دوم معلمان، توسعه شبکه آموزش مجازی، سهم پایین واریزی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان و مواردی از این دست در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دیده نشده است، می‌افزاید: براساس این گزارش یکی از شاخص‌‌های مهم عدالت آموزشی، عدالت در سرانه دانش‌‌‌‌آموزان در دوره‌‌های مختلف تحصیلی است. در حالی که بررسی ارقام مربوطه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ این عدالت را نشان نمی‌‌دهد، به‌نحوی که بهای تمام‌‌شده برنامه آموزش دانش‌‌آموزان ابتدایی حدود ۵ میلیون ۳۰۰ هزار تومان، دانش‌‌آموزان استثنایی حدود ۲۳ میلیون تومان، دانش‌‌آموزان مدارس خارج از کشور از ۵۱ میلیون تومان تا ۵۷ میلیون تومان، دانش‌‌آموزان کاردانش ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. با این‌همه، اما بهای تمام‌‌شده یک دانش‌‌آموز خرید خدماتی ۱.۲۲۰.۰۰۰ تومان تا ۲.۴۸۰.۰۰۰ هزار تومان است.
معتمدنیا با بیان اینکه سرانه دانش‌آموزی در ایران شاید در خوشبینانه‌ترین حالت حدود یک سوم متوسط جهانی و قابل قیاس با برخی کشورهای آفریقایی باشد اظهار می‌دارد: این درحالی‌ است که براساس برنامه چشم‌انداز ۱۴۰۴، ما باید از همه کشورهای منطقه در زمینه آموزش و پرورش، پیش بیفتیم که با توجه به زمان محدود باقی‌مانده این هدف بسیار دور از دسترس می‌نماید.
این کارشناس آموزشی با بیان اینکه تلخی پایین بودن سرانه آموزشی سرانه پایین آموزش در کشور خطرات بی‌شماری را در پی‌خواهد داشت که سال‌های آینده نتیجه آن را خواهیم دید تصریح می‌کند: با توجه به زیاد شدن مدارس غیرانتفاعی و پایین‌آمدن سرانه آموزشی با افت آموزش روبه رو خواهیم بود که می‌تواند برای نسل بعد که می‌‎خواهند کشور را اداره کنند، مشکلاتی به همراه داشته باشد.
حال با توجه به این تمایز آشکار و پیامدهایی که عمده کارشناسان آموزشی و جامعه شناسی بر آن تاکید دارند، آیا دغدغه رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انقلابی باید فقط اعتراض به بالاتر رفتن شهریه مدارس تیزهوشان از نرخ ۱۸ میلیون تومان و… باشد یا ارائه طرحی جهت رفع تبعیض شدید نظام آموزشی!؟

منبع: آفتاب یزد

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • احمدی
    0

    احیای طاغوت

    نظرات شما -
    • صبا
      0

      زمان طاغوت ما در مدرسه نیمه دولتی ولی ممتاز شهر سالی ۳۰۰ توما شهریه پرداخت می کردیم یعنی ۴۳ دلار . و حالا در زمان یاقوت برای مدرسه نیمه دولتی تیز هوشان حداقل یاید ۷۵۰ دلار پرداخت کرد . قرار ما در انقلاب سال ۵۷ اموزش و پرورش مجانی بود .

    • ناشناس
      0

      من زمان طاغوت کلاس اولکه نشستم تا کلاس پنجم فقط سال به سال کلاسمون عوض میشد و دوره راهنمایی هم گفتند فلان مدرسه برو و همینطور دوره دبیرستان نه یک ریال پول دادم نه حتی پرونده ام را جابجا کردم که ان را هم خودشان از این مدرسه به اون مدرسه می فرستادند

  • زمانه نامردیهای فراوان
    0

    انشیروان یادت بخیر

  • محسن
    0

    سالهاست که این گرک با گله آشناست

  • ناشناس
    0

    دیگه در کشور اموزش و پرورش نیست باقی مانده را حوزه علمیه با تعویض کتب ها تمام میکنند دوبار مکتب باید راه بافتد توسط روحانیون

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      0

      شما به حوزه چیکار داری رفقای دولتی رو بچسب ! کی گفته همه چیز دست حوزه علمیه است؟ دنبال بهونه می گردی که دشمنی کنی؟

  • دن کیشوت
    0

    نه جمهوری، نه اسلامی، سرمایه‌داری محض، مدارس خصوصی، شهرکهای خصوصی، بیمارستان خصوصی و... با امکانات وی آی پی، همه در خدمت رانت خواران متصل به حاکمیت، به هر کس رای بدهید، در خدمت سرمایه‌داری خواهد بود، پس عاقبت اندیشان رای ندهند

    نظرات شما -
    • کامبیز
      0

      اگر عده زیر پرچم جمهوری اسلامی دارند خیانت می کنند شما باید بگی همه جمهوری اسلامی فاسد است؟ این لیوان شما خود تحقیر ها نیمه پر دارد؟ شما میخوای رای ندی خودتو به عاقبت اندیشی نزن مردم رو هم بی عقل فرض نکن !

    • ناشناس
      0

      آخه کامبیز خان اون یه عده شامل همه مسولین میشه شما اگه راست میگی فقط یه مسول سالم در طول این 42 سال معرفی کن جایزه یگیر

  • فغان از اجحافهای بی دادرس
    0

    خبر فوری خان، ممنون که نظرات را با کمترین سانسور نمایش می‌دهی ولی اینکار شما یک ایراد بزرگ هم دارد و اینکه از معترضان به اجحافها فقط لات کوچه خالی ساخته اب

  • ح
    0

    سهمیه در کنکور هم یک نوع بی عدالتی است

  • داریوش
    0

    از ابتدای انقلاب هدف ملت ما مبارزه با فقر وسرمایه داری بوده ولی عده ای از مدیران ومسولان داخلی از مقام خود سوء استفاده کرده اند دولت روحانی هم حاصل همان تفکر غرب زده لیبرالی و نظام سرمایه داری است پرزیدنتی که بین استان پاستور و ولنجک رفت وآمد دارد واز پشت شیشه دودی مردم را نظر سنجی می کند مردم باید انتخابی آگاهانه داشته باشند وبه کسی رای دهند که از جنس مردم باشد.

  • ناشناس
    0

    مدارس هیات امنایی سمنان با آزمون ورودی ثبت نام میکنن و اگر به مدیر پول و شهریه ندی اجازه ثبت نام نداری حتی اگر خونه دانش آموز کنار مدرسه باشه چون پول نداره باید بره محلات و مدارس پایین شهر تا زمانی که از شهریه دانش آموزان کارت هدیه و سکه برای مدیران ادارات تهیه میکنن کسی نمیتونه به مدیر حرفی بزته

  • زندانی مهریه
    0

    تا چند وقت دیگه ،ما زیر خطی ها ،نه میتونیم بچه هامونو بفرستیم مدرسه ،نه میتونیم غذای درستی بخوریم ،نه مسافرتی بریم ،نه اگر مریض شدیم پولی برای دکتر ،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها