اسرائیل، جنگ ۶ روزه، نطنز و ...

جواد موگویی/ مستندساز

اسرائیل، جنگ ۶ روزه، نطنز و ...

۱۶ مه ۱۹۶۷ رادیو قاهره اعلام کرد: «بقای اسرائیل بیش از حد طول کشیده، زمان جنگی که نابودی اسرائیل را به همراه دارد فرا رسیده‌است.»

مصر، اردن و سوریه بعنوان نمایندگان جهان عرب بنای نابودی اسرائیل را برداشتند. سایر کشورهای عربی نیز اعلام پشتیبانی کردند.

مصر نیروهایش را وارد صحرای سینا کرد و "تنگه تیران" را بر کشتی‌های اسرائیلی بست تا راه انتقال نفت به بندر ایلات در جنوب اسرائیل بسته شود.

هم‌زمان سوریه و اردن هم نیروهایشان را در بلندی‌های جولان و کرانه باختری برای حمله‌ای غافل‌گیرانه متمرکز کردند.

اسرائیل بوسیله عوامل نفوذی در مصر، اطلاعات تمرکز بیش از ۴۰۰ هواپیمای جنگی این کشور در فرودگاه‌ها را بدست آورد. بلند شدن هواپیماهای مصری می‌توانست جنگ را برای اسرائیل سخت کند.

اما اسرائیل که حمله همزمان ارتش‌های عرب را در چند قدمی خود می‌دید، پیشدستی کرد و در ۵ ژوئن ۱۹۶۷ در عملیات غافل‌گیرانه فکوس، با فرستادن ۲۰۰ فروند جنگنده، بیش از ۳۰۰ هواپیما و باندهای فرود و ۱۰۰ خلبان مصری را در چند ساعت بر روی زمین نابود کرد.

اسرائیل با این حمله، دست برتر پیدا کرد و در جنگی که تنها شش روز طول کشید به پیروزی مطلق رسید. نوارغزه، صحرای سینا و کرانه باختری رود اردن را تصرف و مساحت خود را ۳برابر کرد. یک میلیون عرب در مناطق اشغالی نیز در کنترل مستقیم اسرائیل درآمدند.

توان نظامی ارتش‌های عرب بر ارتش اسرائیل غلبه داشت. اما رمز پیروزی اسرائیل نفوذ و اشراف اطلاعاتی بر آنان بود.

ترورها و انفجارهای تأسیسات هسته‌ای، نیروگاه‌‌ها و مراکز حساس ایران در دو سال اخیر نشان می‌دهد، اسراییل اشراف اطلاعاتیِ بسیاری در مراکز حساس ما دارد.
ما اگرچه در طول این ۴۰ سال به توان نظامی بالا، خاصه در موشکی رسیدیم، اما آسیب‌پذیری‌های اخیر نشان می‌دهد در وقت بزنگاه نمی‌توان دلخوش به این توان نظامی و هسته‌ای داشت.
"قدرت نظامی" و "اشراف اطلاعاتی" دو روی یک سکه هستند و مکمل هم.

انفجارها، خرابکاری‌ها و ترورها توسط شبکه نفوذ، می‌تواند کاملا ما را در وقت جنگ زمین‌گیر کند؛ درست مثل بلایی که اسراییل در ۱۹۶۷ بر سر ارتش‌های عرب آورد.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • برجامی
    0

    این کندوکاو تجربی در موردعملکردنظامی واطلاعاتی اسراییل واقعاً دقیق وعالی است.

  • علیرضا
    0

    کاملادرسته.

  • کرد پ
    0

    اونا عرب بودن ما فارس ایران درسشو تو 8سال جنگ پس داده پس مقایسه ممنوع اسرائیل به لطف اطلاعاتی که بازرسان جاسوس آژانس هسته ای از ایران به لطف دولت استحمار شده گرین کارتی براش میبرن سگ هار شده قبلا چرا از این غلطا نمیتونست بکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • طرفدار
      0

      قبلا در دوره ریاست جمهوری محمود بصیرت هم شما یادت نمیاد، دانشمندان هسته ای را می کشت

  • کریم احمدی
    0

    اسراییل به امید خدا نابود می شود

  • براوو
    0

    اینا قوم بنی اسراییل هستن،کسانی که حضرت موسی هر چی معجزه و سند الهی براشون رو میکرد بازم یه بهانه دیگه و یه ایراد دیگه به حضرت موسی میاوردن،این قوم ازنظر سطح فکر و نبوغ بسیار باهوش و ملت اهل فتنه و دوز و کلکی هستن،ما باید خیلی بیشتر ازاین حرفها در مقابلشون آگاه وهوشیار باشیم،حالا دنیا به خوبی این موضوع رو درک میکنه که چرا هیتلر این قوم رو میریخت تو کوره ها و اتاقهای گاز و نابودشون میکرد....

  • صبور
    0

    جنگ 8 سال و جنگ شش روز!!

  • علی۵
    0

    عجب هشدار بجایی وقتی دشمن انقدر به ما نزدیک پس لطفا تا درست کردن وضعیت از نفوذی ها دست به حماقت نزنی

  • منصوری
    0

    دشمن را هیچ وقت دست کم نگیرید و یک لحظه هم از دسمن غافل نشوید. همین اسراییل در جنگ با حزب الله و غزه زمانی که حواس کامل جمع باشه ، توکل به خدا باشه و البته جلوی نفوذی ها گرفته بشه کارش تمام

  • باریک بین
    0

    اطلاعات جنگ مصر را روس ها به اسراییل دادند. الان هم کلی یهودی روسی در اسراییل زندگی میکنند پس مواظب روس ها هم باید بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها