تحلیل مشاور سابق رئیس جمهور پیرامون مذاکرات اخیر ایران و گروه ۱+۴

بایدن بدون مذاکره با ایران به برجام بر نمی گردد

مشاور سابق رئیس جمهور در رشته توئیتی نوشت: مبنای هر مذاکره در سیاست خارجی، نه قابل اطمینان بودنِ طرفین است و نه قابل اعتماد بودن و نه دست برداشتن از خلق و خو. چنین امکانی در هیچ کجای دنیای روابط بین‌الملل وجود ندارد.

بایدن بدون مذاکره با ایران به برجام بر نمی گردد

حمید ابوطالبی در رشته توئیتی نوشت: التهاباتِ انتخاباتِ آمریکا درحال کاهش است، امّا انتظار برای تحوّل در تعاملات ایران وآمریکا و بازگشتِ همه به برجام روز به روز افزایش می‌یابد؛ آیا بازگشتِ بدون مذاکره، و یا بی برنامه‌ی طرفین، خطایی استراتژیک نیست؟

۱) ابتدا باید مشخص شود بازگشت آمریکا به برجام وفق کدام محملِ حقوقی-برجامی خواهد بود؟ چراکه بازگشت یکباره وغیرحقوقی، هم تایید کننده‌ی ضمنی خروج یک‌جانبه‌ی آمریکااست و هم هرگونه ادّعا وانتظار ایران و ایجاد زمینه برای استحکام تعاملات و... را انفعالی و بی اعتبار خواهد کرد.

۲)آیا بازگشت طرفین به برجام،باتوجه به اسنپ‌ بک وساختارانتقال تحریم ‌های دوجانبه وبین‌المللی کردن آن، و ناتوانی آمریکا درلغو تمامی تحریم‌ها و صرفا تعلیق برخی از آنها، به نفع ایران است، یابه نفع آمریکا؟ آیا فشاری است بر ایران، یا بر آمریکا؟ آیا ابهام دروضعیت ایران است یاآمریکا؟

۳)بایدن به احتمال قوی نخواهد پذیرفت بدون مذاکره به برجام بازگردد؛ و اعلام کرده است که خواهان مذاکره ای همه جانبه با ایران برای بازگشت ورفع تحریم هااست. ایران چه استراتژی روشنی دراین برهه برای بازگشتِ طرفین دارد؟ و چه اهدافی را برای تامین منافع ملّی دنبال خواهد کرد؟

بایدن بدون مذاکره با ایران به برجام بر نمی گردد

۴)ترامپ منطقه را هم به برجام گره زده است، لذا معضلات ایران و آمریکا دیگر منحصر به مسائل هسته‌ای نبوده و تمام مشکلات فیمابین را دربر می‌گیرد؛ ازاین رو،رفع تمامی تحریم‌ها و بازگشت مطمئنِ طرفین نیازمند اجماعی ملّی ‌برای حضور در میز مذاکره خواهد بود.

۵)صحنه‌ی سیاست در آمریکا تغییر نموده، و در داخل و خارج ایران نیز این صحنه در حال تغییر است؛ این امر نیز نیازمند رویکردی ملّی برای مواجهه‌ای قدرتمند با مشکلات و استفاده‌ی درست اززمان می‌باشد. از دست دادن زمان، خسرانی جبران ناپذیر است.

۶) مبنای هر مذاکره در سیاست خارجی، نه قابل اطمینان بودنِ طرفین است و نه قابل اعتماد بودن و نه دست برداشتن از خلق و خو؛ چنین امکانی در هیچ کجای دنیای روابط بین‌الملل وجود ندارد. هدفِ مذاکره در روابط خارجی، صرفا تامین منافع ملی است؛ نه ایجاد تغییر در مسئولین کشورها

۷)چنانچه مشکلات ایران و آمریکا یکجا حلّ و فصل نگردد، اجتماعیات و سیاست ‌و اقتصاد ایران همواره دستخوش تغییرات سیاسی در آمریکا، تحولات مخرّب منطقه‌ای، و تابعی از تصمیمات دیگران و هزینه های ناشی از آن خواهد بود. منطقِ علوم اجتماعی، غیر ازاین حکم نمی کند.

لذا، هرگونه ردّ یا تعلیقِ مذاکرات، حلِّ ناقص و بدون راهبرد، شروط مبهم پیش از مذاکرات، و بازگشتِ آمریکا ‌و ایران بدون مذاکره‌ی واقعی به برجام، خطاهایی اساسی ‌و استراتژیک اند؛ که نتیجه‌ای را جز خدشه‌دار نمودن منافع ملّی ایران رقم نمی‌زنند.

این رشته توئیت با هشتگ تأمّلات تاریخی منتشر شده است.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • کارشناس
    0

    خوب کاملا درست میگه مذاکره بدون امریکا یا غیر مستقیم اصلا معنی ندارد چون طرف اصلی ما فقط آمریکاست و کشورهای دیگر و اروپا در مرحله بعد قرار دارند

  • ی ط
    0

    مذاکره‌ای باآمربکا وجود خواهدداشت .هرچه طولانی‌تر بشود به ضرر آمریکا خواهدبود.آمريکا خوب می‌داند با روحانی بهتر می‌تواند کنار بیایید اگر رئیس جمهوری آینده اصول گرا باشد شاید برجام را هم قبول نداشته باشد .کسانی که امضا کنندگان برجام را خائن به مملکت میدانستند بیایند برجام را ادامه دهند ِ!بعید بنظر میرسد.تا غنی سازی ۹۰٪راه زیادی نمانده.

    نظرات شما -
    • ممد
      0

      ی ط ، اصولگرا کیلو چنده ؟ همشون یک مشت کاسب تحریمن ملت درفقرو بدبختی دارن غرق میشن معلومه شما هم جزو مقامات کاسب تحریمی

  • غفاری
    0

    بایدن مذاکره با ایران را صرفا جهت امتیازگیری و نفوذ بیشتر به خاورمیانه و تامین منافع آمریکا میخواهد و نمایش این نکته که بهتر از ترامپ میتواند ایران را به چالش و یوغ آمریکایی بکشاند و قس علیهذا ..... اینکه جناب ابوطالبی می فرمایند هدف از مذاکره قابل اعتماد بودن طرف ها شرط نیست بهتر است در مورد امضای جان کری بر توافق برجام و ضمانت برجای مانده اش واکاوی کنند و توضیحات و تاملات بیشتری ارائه فرمایند .... این حرف از یک دیپلمات حرفه ای کاملا بعید است منافع زمانی تامین میشود که طرفتان شما را به بازی و شو تبلیغاتی نکشاند ......

  • خنده دنیا
    0

    تمام این حرفها برای امتیاز دادن به آمریکا هست ، هسته ای دادیم ،هویح هم ندادن ،حالا دوباره باهمونایی که زدند زیر مذاکره ،دوباره امتیاز بدیم ، روانپزشک خداییش بستریمون میکنه

  • مبینا
    0

    آقای بایدن پیرمرد دوست داشتنی دوستت دارم

  • علی
    0

    بنظرم ایجاد و ترمیم رابطه ترک خورده ایران و امریکا که از زمان گروگانگیری دیپلماتهای امریکا در لانه جاسوسی (انقلاب دوم بفرموده امام) شروع و با سقوط هواپیمای مسافری ایران در خلیج فارس توسط موشک امریکایی و همچنین به اتش کشیدن سفارت عربستان - بگفته ترامپ گاو شیرده امریکا- و شهادت سردارمان حاج قاسم سلیمانی به اوج تیرگی و بی اعتمادی رسیده رسیده ، بعید میدانم با چند جلسه و نشست و برخاست صوری مسایلی به این مهمی و حیثیتی حل و فصل گردد . ایران باید خودرا برای شرایط بدتر از اینها اماده و از درون، اقتصاد را قوی تا کمترین نیاز به بیرون داشته باشیم .شاید امریکا برای اینکه انتقام سخت شهادت حاج قاسم را کمرنگ تر کند مقداری از تحریمها را موقتا شل کند .

  • عضوی از جامعه به بازی گرفته شده
    0

    باز کامنت نویسان استخدامی دست به کار شدند ملت دشمنی نمیخواهد

  • حامد
    0

    ۷) چنانچه مشکلات ایران و آمریکا یکجا حلّ و فصل نگردد، اجتماعیات و سیاست ‌و اقتصاد ایران همواره دستخوش تغییرات سیاسی در آمریکا، تحولات مخرّب منطقه‌ای، و تابعی از تصمیمات دیگران و هزینه های ناشی از آن خواهد بود. منطقِ علوم اجتماعی، غیر ازاین حکم نمی کند. آقای مشاور ، چه کسی این‌، گره ظالمانه را زد. ریس تو نبود که آب خوردن این ملت را برای اهداف سیاسی و غیرملی ، لجوجانه ، شخصی و منفعت طلبانه‌ و جناحی خود به برجام پیوند زد. مگر رهبری نگفت اقتصاد مملکت را شرطی نکنید. مگر ریس تو‌ نگفت شر عنصر مزاحم کم شد حالا چرا دنبال بازگرداندن اوست. اقتصاد را بگونه ای شرطی کردید که الان بازار منتظر خنده بایدن و یا خشم اوست. لعنت خدا بر منافق زشت طینت و خبیث

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها