پشت پرده خبر گفتگوی مستقیم ایران و عربستان؛ بغداد با وین چه ارتباطی دارد؟/ دیپلماسی ایران در حال تغییر به سمت الگوی سیاست چینی است؟

شواهد گویای این است که ایران قصد دارد دستگاه دیپلماسی جدید خود را اقتصاد محور کند نه سیاست محور. در واقع، دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به دنبال این است که الگوی سیاست خارجی چین را در ایران اجرایی کند.

پشت پرده خبر گفتگوی مستقیم ایران و عربستان؛ بغداد با وین چه ارتباطی دارد؟/ دیپلماسی ایران در حال تغییر به سمت الگوی سیاست چینی است؟

به گزارش خبر فوری ، اخبار ضد و نقیضی در مورد ارتباط ایران و عربستان سعودی منتشر شده است. روز گذشته فایننشیال تایمز مدعی شد که ایران و عربستان سعودی مذاکرات جدیدی را جهت رفع کامل مشکلاتشان آغاز کرده اند. طبق گزارش فایننشیال تایمز، مذاکرات مستقیم مقام‌های سعودی و ایرانی در بغداد صورت گرفته و بعد از گذشت پنج سال از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران انجام شده است. منابع استنادی فایننشال تایمز مدعی شدند، اولین دور مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران در تاریخ نهم آوریل ( 20 فروردین) انجام شد و به گفته یکی از مقام‌ها، این گفت‌وگوها، «مثبت» بودند ( اینجا بخوانید).

هرچند ساعاتی بعد این خبر توسط برخی منابع دیگر رد شد و یک منبع ایرانی به شبکه المیادین گفت که اخبار مرتبط با گفت‌وگو میان ایران و عربستان سعودی صحت ندارد اما به نظر می‌رسد که روابط ایران و عربستان در حال بهبود و تغییر رویه است. شواهدی این نظر را تایید می‌کنند که به برخی از آنان اشاره می کنیم.

چرا عربستان و ایران نیاز به ارتباط با ایران دارند؟

شواهد گویای این است که روابط ایران وعربستان از جانب هر دو طرف در حال تغییر است. این رابطه به دو دلیل از سمت عربستان باید تغییر کند. اولا جنگ یمن به شدت طول کشیده و به ضرر عربستان تمام شده است؛ به طوری که در هفته‌های اخیر، حملات موشکی حوثی‌ها علیه عربستان شدت گرفته است. عربستان مستاصل است و به خوبی به این درک رسیده که جنگ یمن باید پایان پذیرد. مشخص است که ایران کلید پایان جنگ در یمن است.

ثانیا، دولت جو بایدن فشار عجیبی را بر عربستان وارد کرده است و دیگر خبری از حمایت‌های همه جانبه‌ی دونالد ترامپ از بن سلمان و حکومتش نیست ( اینجا بخوانید) و از این رو، عربستان ترجیح می‌دهد دست به تنش زدایی در روابط بین المللی و منطقه ای خود بزند.

از آن سمت اما ایران نیز به تنش زدایی با عربستان رغبت زیادی داشته و دارد. مذاکرات وین اتریش نشان می‌دهد که دولت ایران سخت به دنبال این است که پایه های روابط خارجی جدید جمهوری اسلامی ایران را از نو بنا کند. بد نیست مروری بر این طرح نو بیندازیم.

دیپلماسی جدید ایران با سه ضلع برجام، عربستان و چین

به نظر می‌رسد ایران قصد دارد تغییری اساسی در سیاست خارجی خود ایجاد کند و این تغییر سه وجه یا ضلع دارد. اولین ضلع، انعقاد برجام و کاهش تنش با اروپا و آمریکا بر سر مساله هسته‌ای است. دومین ضلع، کاهش حداکثری تنش با همسایگان و به خصوص عربستان سعودی است. سومین ضلع نیز افزایش ارتباط اقتصادی (دیپلماسی اقتصادی) با قدرت‌های شرقی به خصوص چین است.

در واقع، شواهد گویای این است که ایران قصد دارد دستگاه دیپلماسی جدید خود را اقتصاد محور کند نه سیاست محور. کاهش تنش سیاسی (از جمله تنش حاصل از جنگ یمن یا درگیری‌ها با عربستان سعودی و امارات و نیز درگیری با آمریکا و بحران هسته‌ای) مقدمه ای است برای آرامش بازار که انصافا در این سال‌ها بحران‌های زیادی برای کشور داشته است. در عوض، این آرامش می‌تواند زمینه را برای تولید، واردات و صادرات و به خصوص ارتباط اقتصادی با کشورهای دیگر فراهم کند. دستگاه دیپلماسی کشور سخت به دنبال این است که این آرامش را در ساختار روابط خارجی ایران بنا کند.

چین؛ الگویی در اجرای دیپلماسی اقتصاد محور

دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به دنبال این است که الگوی سیاست خارجی چین را در ایران اجرایی کند. چین نیز هرچند یکی از قطب‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی در جهان است اما حتی‌الامکان از تنش‌های سیاسی و به خصوص بحران‌های بین المللی دوری می‌کند و سعی دارد به جای تمرکز بر مسائل امنیتی با زبان اقتصاد با دیگر کشورهای سخن بگوید. چین، پرچم سیاست را به آمریکا و روسیه داده و خود پرچم اقتصاد را به دست گرفته است.

چندی پیش بود که فارن پالیسی در گزارشش از عدم تمایل چین به درگیر شدن با کشورهای عربی یا اسرائیل به نفع ایران گفت. نویسنده تاکید داشت که چین هرگز روابط اقتصادی خود را فدای ائتلاف یا دوستی با کشور دیگر نمی‌کند و اصولا جز در زمینه اقتصادی در زمینه دیگری حاضر به ائتلاف با کشوری نیست ( اینجا بخوانید).

حالا به نظر می‌رسد که این سیاست در ایران نیز شکل گرفته است. ایران قصد دارد دیپلماسی اقتصادی خود را حتی‌الامکان شکل دهد تا در صورت به هم خوردن اوضاع سیاسی جهان یا روی کار آمدن شخصی مانند دونالد ترامپ، دیگر حوادث و بحران اقتصادی مانند بحران سال‌های اخیر به کشور آسیب نزند. باید صبر کرد و دید که این ایده در آینده تا چه حد اجرا می‌شود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • خلیل
    0

    هرکاری میتوانی بکنید که ما اینقدر بیکاری و فقر را تحمل نکنیم

  • داودی
    0

    میشد پیش بینی کرد دستهای اسراییل از استین اپوزوسیون خارج نشین ایرانی دربیاید تا شنیدن ایران و عربستان قصد اشتی دارند شروع کردند به سم پاشی و قباله کهنه زنده کردن گذشته و بجای دلسوزی برای مردم ایران و کشور ایران تا میتوانند برای عربستان دلسوزی میکنند و مدیحه سرایی میکنند اینها جیره خوار اسراییل هستند و در خدمت اسراییل هستند و طبق معمول سراسیمه و وحشت زده به میدان امدند تا چوب لای چرخ گفتکو ها بگذارند . اگر این اشتی صورت پذیرد برای منافع دو کشور ایران و عربستان بسیار مهم و ضروریست مقامات عربستان اگر اراده قوی در این زمینه دارند هوشیار باشند بیدار باشند از دستهای پلید پشت پرده اسراییل .

  • فاطمه
    0

    پدرم همیشه می‌گفت آدمی که سرش تو کار دیگران باشه از زندگی خودش فراموش میکنه تو رو خدا به فکر مردم خودمون باشید

  • علی طهرانی
    0

    البته اینها تماما پیش بینی های نویسنده است چون در ایران سیاست گذاری از وزارتخانه انجام نمیشود غالبا سخت میشود فهمید هدف و مقصد سیاست خارجی ایران کجاس اصلا هدف گذاری وجود دارد یا دستگاه سیاست خارجی ایران که از نهادهای قدرت خط میگیرد بصورت انفعالی فقط منتظر کنش های جامعه جهانی و کشورهای دیگر و نشان دادن واکنش در برابر انها است . که با توجه به تجربیات و مشاهدات گذشته نظریه دوم به واقعیت نزدیک تر است یعنی ابتکار عمل دست دیگر کشورها و واکنش از ما . به نظر مشکل اصلی در روابط بین الملل ما نبود اختیار و عدم تمرکز تصمیم گیری و اجرا در وزارتخانه ای است که برای همین منظور تشکیل شده و تصمیم گیرندگان مختلف سیاسی و بین المللی با قدرت و نفوذ همیشه حتی در برجام و قرار داد بیست و پنج ساله با چین در سایه تصمیم گرفته و فقط اجرای تصمیم را به گروهی از امور خارجه سپرده اند . و مشخصا علت مشکلات کشور همین است که این تصمیم گیرندگان فقط در صحن بین المللی تفکر اقتدار را مد نظر گرفته و از تبعات اقتصادی اجتماعی امنیتی این تصمیمات نا اگاه بوده اند چون تخصصی در این زمینه نداشتند . در صحنه بین الملل چنین رویه های سیاست خارجی محکوم به شکست است چرا که بخاطر عدم همسویی این تصمیمات با اقتصاد کشور و سلامت اجتماعی کشور اقتصاد و اجتماع را فدای اقتدار میکند و در نهایت اقتدار راهم پوشالی میکند چون اقتدار بدون پشتوانه اقتصادی و اجتماعی اقتدار عملی نیست و گواه ان هم ضعف شدید و شکنندگی اقتصاد کشور که مجبور میکند ایران به پای میز مذاکره برگردد ضعف شدید امنیتی اطلاعاتی کشور که در ترور شهید سلیمانی و شهید فخری زاده و حملات متعدد به سایتهای هسته ای کشور مشهود است و از طرفی هم ضعف اجتماعی کشور که فشار کمر شکن تورم روی دوش بنیان جامعه یعنی خانواده ها موجب یاس و ترس از اینده در جوانان شده که گواه ان کاهش شدید ازدواج ها و کاهش تولد و افزایش جرم بزهکاری و افزایش خود کشی ها میباشد .

  • شوقی
    0

    دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به پیروی از امام حسن دنبال صلح و آرامش و دوستی و هر صلح نامه بین ایران و آمریکا و اسرائیل و عربستان ملت انقلابی ایرانی باید بدانند چون بنفع اسلام است نظام این قرارداد ها و مذاکرات و صلح پذیرفت ، صلح رسول خدا با کفار و صلح امام حسن با معاویه و پذیرفتن ولایت عهدی امام رضا نمونه های بارز از صلح و دوستی

  • احمد
    0

    بهترین کار ممکن همینه پرهیز از جنگ و سیاست بازی و تمرکز رو اقتصاد حالا هر کشوری می خواد باشه وقتی منافع شایان اقتصادی داره باید بهترین روابطو باهاش برقرار کنیم هیچوقت جنگ و خونریزی و لجاجت و سیاست بازی باعث پیشرفت هیچ نظامی نشده که ما نفر دومش باشیم

  • پژمان
    0

    با سلام. چندين سال سيست غلط چه منعفتي براي كشور داشت.روز به روز اوضاع اقتصادي بدتر بدتر ميشود.تمام كشورهاي دنيا به فكر اقتصادشون هستند چون جنگ امروز جنگ اقتصاديه.تركيه امارات و ديگر همسايگان ما چقدر در اقتصاد پيشرفت كردند.اميدوارم سران نظام تغييرات اساسي در جهت بهبود اقتصاد كشور انجام بدهند.

  • پژمان
    0

    با سلام. چندين سال سياست غلط چه منعفتي براي كشور داشت.روز به روز اوضاع اقتصادي بدتر بدتر ميشود.تمام كشورهاي دنيا به فكر اقتصادشون هستند چون جنگ امروز جنگ اقتصاديه.تركيه امارات و ديگر همسايگان ما چقدر در اقتصاد پيشرفت كردند.اميدوارم سران نظام تغييرات اساسي در جهت بهبود اقتصاد كشور انجام بدهند.

    نظرات شما -
    • الن
      0

      پژمان عزیز ما پیر میشیم و میمیریم ولی سیاست ایران تغییر نخواهد کرد.

  • نادر
    0

    ببخشید رو چه حسابی میگین ایران میخواد سیاست خارجی خود رو از سیاست به اقتصاد محور بودن تغییر بده.این اصلا شدنی نیست.اصلا با آرمان های نظام سازگاری نداره اگه داشت که تا الان تغییر یافته بود و این همه کشمگش با آمریکا و اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه نداشتیم

  • ناشناس
    0

    کاملاً واضح و روشن است که سیاست ما مثل سیاست چینی ها شود. چون ایران مستعمره چین شده.

  • امیر
    0

    کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی ایران ضعیف و جنگ زده میخوان و مطمین باشید هیچوقت مذاکره با اینا فایده ای نداره اینو تاریخ ثابت خواهد کرد

    نظرات شما -
    • الن
      0

      امیر عزیز قطعا هر کشوری دلسوز کشور دیگر نیست و آینده یک ملت رو خود اونها رقم خواهند زد ، شما میتونید انتخاب کنید که در مسیر توسعه و تعامل باشید یا در مسیر تقابل!!!

  • ناشناس
    0

    افراطیهای مملکت بهوش!!! منتظر بازشدن سفارت باشید...

  • علیقلی
    0

    نهایت مذاکره اینها اینه که حج واجب و عمره رو باز کنن برای جیب خودشون.اشتباه نشه قصدم بی اهمیت دادن این فریضه نیست بلکه مقصودم هدف اصلی مذاکره کنندگان است.اینا دلشون به حال ملت نمیسوزه که اگه میسوخت الان مردم تو این وضعیت نبودند.

  • ک
    0

    محال است که روابط حسنه شود.چون دو کشور عقاید و ایدئولوژی متضادی دارند.ایران حاضر است کل کشور و مردم را فدای ایدئولوژی خودش کند.کما اینکه الان کرده

  • کار بر ناشناس
    0

    اگر نبود خانه خدا و حرم جضرت رسول کی اونجا می رفت.اینایی که وهابی و خبیث و دشمن اهل بیت که خودشون ذره ای این بزرگواران وحتی خانه خدا وپیامبرو هم قبول ندارن. اگر ذره ای ترس از جهان اسلام نبود حرم پیامبرو هم تخریب می کردن!

  • کار بر ناشناس
    0

    لعنت الله علیهم ظالمین. که دست شون تو دست صهیونیست های اسرائیلی ست. الهی بزودی ربشه این آل سقوط کنده بشه. شجره خبیثه ملعونه. که نفرت خدا و اهل بیتن! جنایت از سر و رو شون پیداست. کودک کشان یمنی. وحاجیان بی گناه رو بخاک خون کشیدن. ونفرت ابدی و دائمی برای خود گذاردن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها