مجموعه تلویزیونی «باهم»، نگاهی به تجربه موفقیت آمیز چین در شکست کرونا

از 28 فروردین ماه، هر شب یک قسمت از 20 قسمت مربوط به مجموعه تلویزیونی ضد اپیدمی تولید چین موسوم به «باهم » (نسخه فارسی) از شبکه 5 صداوسیما پخش می شود. این مجموعه می تواند درک دوجانبه بین مردم چین و ایران را تقویت کند.

مجموعه تلویزیونی «باهم»، نگاهی به تجربه موفقیت آمیز چین در شکست کرونا

همه گیری کرونا در نزدیک ترین فاصله تا بشر قرار گرفته است و گسترده ترین و شایع ترین فاجعه زندگی انسان محسوب می شود؛ در عین حال، نبرد مهیج علیه همه گیری این ویروس لحظه های تکان دهنده بسیار زیادی از خود بر جای گذاشته است.

مجموعه تلویزیونی «باهم» بر اساس زندگی مردمی واقعی و حوادثی حقیقی در جریان مقابله مردم ووهان چین علیه کرونا ساخته شده است که اکتبر سال گذشته میلادی (2020) در چین پخش شد و با استقبال بسیاری از کاربران اینترنتی در این کشور مواجه شد؛ کاربرانی که بعد از تماشای این مجموعه تلویزیونی تحت تاثیر قرار گرفتند و گفتند: «مگر روزهای آرام وجود دارد؟ این دیگران هستند که به جای ما مسئولیت های سنگین را بر عهده گرفته اند».

مجموعه تلویزیونی «باهم»، به روایت داستان زندگی مردم عادی اقشار مختلف چین و پزشکان در نبرد با همه گیری کرونا می پردازد و فعالیت ها و اقدامات آنها را در قالب نمایش بازسازی می کند؛ داستان بسیاری از شخصیت هایی که در این مجموعه تلویزیونی تصویر سازی شده اند، در زندگی واقعی یافت می شود؛ برای مثال، در قسمت «نقطه عطف زندگی»، یک زوج پزشک به تصویر کشیده شده اند که به دلیل نگرانی از اینکه عامل انتقال ویروس کرونا به اعضای خانواده های خود نباشند، در ماشین زندگی می کنند.

این همان داستانی است که در واقعیت برای پزشکی به نام «تو شنگجین» و پرستاری به نام «کائو شان» از بیمارستان «جینینتان» اتفاق افتاده است.

از طرف دیگر، زنان پرستاری در این مجموعه تلویزیونی بر اساس واقعیت تصویر سازی شده اند که به صورت دسته جمعی موهای خود را کوتاه می کنند؛ بیمارانی که کتاب می خوانند و می رقصند؛ در این مجموعه تلویزیونی، مردی با کوله دارویی دیده می شود که به مردم دارو می رساند و مالک کارخانه ای دیده می شود که کارخانه خود را به محل تولید ماسک تبدیل کرده است؛ اینها همگی واقعیاتی هستند که در دوران همه گیری کرونا در چین اتفاق افتاد.

واقع گرایی در مجموعه تلویزیونی «با هم» شامل بازسازی ترس، اندوه و مشکلات مردم چین در طول پاندمی کرونا نیز می شود؛ زمانی که مردم عادی بر ضعف های خود غلبه می کنند و از محدویت های مقیاسی و مکانی رهایی می یابند، آنجاست که درخشندگی ذات و فطرت بشر عیان می گردد.

باید گفت که این نمایش تلویزیونی به دور از هر گونه اغراق بسیار تاثیر گذار است.

در مراحل اولیه شیوع همه گیری کرونا، دیدگاه غربی ها عموما انتقاد از چین بود؛ غربی ها بر این باور بودند که چین در اثر این همه گیری ویران خواهد شد. این در حالیست که این پیش بینی های غربی ها نهایتا نتیجه ای معکوس به همراه آورد.

اگرچه چین بهای سنگینی در نبرد با همه گیری کرونا پرداخت، اما توانست در عرض سه ماه این همه گیری را کنترل کند و نظم عادی را به زندگی مردم ووهان باز گرداند.

دوستان ایرانی چین بعد از تماشای مجموعه تلویزیونی «با هم» به جواب های خوبی برای این سؤال که چین چطور توانست اپیدمی کرونا را کنترل کند، خواهند رسید؛ در عین حال به بیان برخی دیدگاه ها به عنوان مرجع پاسخ به این سؤال می پردازیم.

اولین عامل پیروزی چین در زمینه کنترل بر همه گیری کرونا، وجود یک مدیریت و رهبری مطلوب بود؛ بدنبال شیوع کرونا بود که یک واکنش درجه یک در این کشور اجرایی شد و جنگ بی سابقه ای علیه همه گیری کرونا به راه افتاد.

رهبر چین شخصا مسیر نبرد با کرونا را هدایت کرد و نخست وزیر شورای دولتی این کشور در اولین فرصت از ووهان بازدید کرد و معاون او در امور بهداشتی نیز شخصا نبرد علیه همه گیری کرونا در ووهان را نظارت می کرد؛ اینها همگی عامل محوری پیروزی نهایی چین در جنگ علیه اپیدمی کرونا محسوب می شوند.

دومین عامل قابلیت چین در مهار کرونا وجود مشخصات منظم و قاعده محور است؛ سیستم سیاسی چین دارای خصوصیت متمرکز سازی تلاش های خود روی رسیدگی به موضوعات مهم است. نبرد علیه همه گیری کرونا به سرعت تمام جبهه های چین را در یکدیگر ادغام کرد و یک نیروی اجرایی کارآمد به وجود آورد و هر واحدی سریعا نقش خود را عهده دار شد و در میدان نبرد علیه کرونا قدم گذاشت.

این خصوصیت نظام چین است که می تواند تعداد بسیار زیادی از تیم های تقویتی ضد اپیدمی کرونا را در یک بازه زمانی کوتاه مدت در هوبئی دور هم جمع کند.

عامل سوم موفقیت چین در مهار کرونا به کارگیری اقدامات مناسب بود؛ مقامات چین در اولین اقدام قاطعانه خود ووهان را قرنطینه و روند گسترش اپیدمی کرونا به کل کشور را به شیوه ای مؤثر قطع کردند.

از طرف دیگر، در سریع ترین زمان ممکن یک طرح درمان رایگان برای تمام بیماران مبتلا به کرونا در چین ارائه شد؛ این رویکرد چین در مسیر نجات جان انسان ها بدون توجه به هزینه آن باعث آرامش خاطر و دلگرمی مردم این کشور شد و آنها را با یکدیگر متحد ساخت به طوری که همه مردم در نبرد با کرونا فعالانه با یکدیگر همکاری کردند.

چهارمین عامل موفقیت چین در مهار کرونا ماهیت ملی چین است؛ با نگاهی به مشارکت داوطلبانه بیش از 8 میلیون نفر از مردم چین در نبرد علیه همه گیری کرونا و حضور طولانی مدت کارمندان این کشور در خط مقدم مهار کووید-19 می توان به روحیه و ماهیت ملی چینی ها پی برد.

بدیهی است که فاکتورهای موفقیت چین در نبرد علیه کرونا بسیار زیادند که از جمله موارد دیگر می توان به قوای جامع ملی، کارآمدی طب و داروهای چینی، تعریف پاداش ها و مجازات های واضح در مسیر نبرد با کرونا در این کشور نیز اشاره کرد.

وضعیت همه گیری ویروس کرونا در ایران همچنان بسیار وخیم است و موج چهارم اپیدمی بیماری کووید-19 در این کشور اخیرا آغاز شده است؛ در این دوره خاص تماشای مجموعه تلویزیونی «باهم» با محور تلاش چینی ها در مهار کرونا می تواند فرصتی برای بررسی مجدد همه گیری کرونا فراهم سازد؛ امیدوارم که دولت و مردم ایران بتوانند با همدلی و همکاری بر این اپیدمی غلبه کنند و به زندگی عادی خود بازگردند.

منبع: رادیو بین المللی چین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی طهرانی
    0

    خیلی مشکوک بنظر میرسه که تمام دنیا هنوز الوده و درگیر پیکهای جدید ولی چین با این همه جمعیت و ازدحام بازگشت به زندگی قبل از کرونا کرده اند و ماسک هم نمیزنند . تئوری ویروس ازمایشگاهی و دست ساز بیش از حد ممکن به واقعیت نزدیک است تا یک بیماری خودجوش و ناشناخته.

  • ح
    0

    تنها کشوری هست ک داره چراغ خاموش و باسرعت جلو میره کرونا ب نفع چین بود کاش مسولان ما هم سیاسی کاری نمیکردن و همون موقع شهرهایی مثل قم رو قرنطینه کامل میکردن حداقل از چین ک بنظر دوست ماهست هم الگو نگرفتیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها