چرا قاضی القضات باید خرقه قضاوت وانهد و جبه ریاست به تن کند؟

صالح اسکندری/ استاد دانشگاه

چرا قاضی القضات باید خرقه قضاوت وانهد و جبه ریاست به تن کند؟

یکی از مهمترین دلایل طرفداران حضور آیت الله رییسی در انتخابات ریاست جمهوری آینده در برابر کسانی که بر این باورند ایشان با حکم مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بار سنگین مسئولیت قوه قضاییه را به دوش گرفته اند و در یک سال گذشته با روحیه ضد فساد و تحول خواهی خود سرمایه های اجتماعی ویژه ای را برای دستگاه قضایی کشور پدید آورده اند و این مسیر باید ادامه پیدا کند، مسئله "بسط ید" رئیس جمهور در اداره کشور و تحقق آرمان دولت اسلامی در زنجیره حرکتی ملت ایران است که از "انقلاب اسلامی" آغاز و سپس تشکیل "نظام اسلامی" و بعد از آن مرحله تشکیل "دولت اسلامی" و در نهایت به شکل گیری "جامعه اسلامی" و "تمدن اسلامی" ختم می شود.

در فرهنگ و ادبیات قرآنی "بَاسِطُواْ أَيْدِيهِمْ" به معنای دست های گشوده، پر قدرت و پر شدت است که برای ملائکه ای که جان ظالمین را اخذ می کنند به کار می رود. در فرهنگ سیاسی " بسط ید" به معنای قدرت بدون مزاحم و معارض حاکم در اداره امور مملکت است.

ریاست جمهوری در ایران بیشترین اختیارات و امکانات و منابع قدرت را برای اداره کشور در اختیار دارد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب "این که میگویند رئیس جمهور قدرت اجرایی ندارد صحیح نیست. عمده مدیریت‌های کشور در دست رئیس دولت است."

در واقع تشکیل دولت اسلامی مسبوق به بسط ید مدیری است که بدان اعتقاد دارد. قوه قضاییه مسئولیت بزرگی است اما در مقایسه با بسط یدی که رییس جمهور در اداره کشور دارد تقریبا نزدیک به صفر است. آیت الله رییسی که این ایام امیدهایی را در دل آحاد مردم به وجود آورده است و تنها کسی است که می تواند بین مجموعه نیروهای معتقد به انقلاب اسلامی و اجماع و وفاق حاصل کند تنها زمانی که بسط ید داشته باشد می توان به تشکیل دولت اسلامی امیدوار شد البته این بدین معنا نیست که سایر نامزدهای انقلابی مطرح نمی خواهند دولت اسلامی را تشکیل دهند بلکه بدین معناست که تشکیل دولت و عبور از این مرحله سخت در مسیر حرکتی ملت ایران همانند دو مرحله گذشته نیازمند وحدت و اجماع ملی است.

انقلاب اسلامی زمانی پیروز شد که یک وحدت کلمه در آحاد ملت به وجود آمد و بنبان مرصوص نظام اسلامی زمانی محکم شد که پس از چند سال اول انقلاب یک وفاق ملی در برابر عناصر معاند و منافق به وجود آمد.

امروز هم تشکیل دولت اسلامی نیازمند همین اجماع ملی و وفاق مجموعه نیروهای معتقد به انقلاب اسلامی است که در شرایط کنونی تنها با حضور آیت الله رییسی محقق می شود و الا این تفرق و تناثر در بین مجموعه نیروهای انقلابی تشکیل دولت اسلامی در چله دوم انقلاب باز به تعویق خواهد انداخت.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • منم مختار
    0

    کسی را با شرافت تر از میر حسین موسوی نخواهیم یافت مرد اخلاق مرد خدا و پیرو امام حسین ع و ثابت شده برای انقلابیون اصیل نه انقلابی نماها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها