فرمان پاپ برای مقابله با فساد؛ دریافت هدیه به ارزش بیش از ۴۰ یورو ممنوع شد

رهبر کاتولیک‌های جهان روز پنجشنبه ۹ اردیبهشت با صدور فرمانی اعلام اطلاعات کامل مالی برای مدیران واتیکان از جمله کاردینال‌ها را اجباری کرد. طبق این فرمان هیچ فردی نمی‌تواند هدایای شخصی به ارزش بیش از ۴۰ یورو را بپذیرد.

فرمان پاپ برای مقابله با فساد؛ دریافت هدیه به ارزش بیش از ۴۰ یورو ممنوع شد

این فرمان در پی قانون دیگر پاپ در ماه مه گذشته بود که در آن رهبر کاتولیک‌های جهان قوانین مربوط به قراردادهای خرید تدارکات واتیکان را سخت‌گیرانه‌تر کرد.

هدیه دادن در میان روحانیون کاتولیک در سال‌های اخیر چندین رسوایی به‌بار آورده است.

طبق تحقیق صورت گرفته در سال ۲۰۱۹ از سوی کلیسای ایالات متحده، اسقف مایکل جی. برانسفیلد از ویرجینیای غربی در طول بیش از یک دهه چک‌های شخصی به مبلغی بالغ بر ۳۵۰ هزار دلار به ۱۴۰ روحانی از جمله دو کاردینال آمریکایی ارسال کرده بود.

پاپ فرانسیس از بودجه محلی کلیسا برای بازپرداخت‌ها استفاده کرد. تحقیقات او را مسئول آزار جنسی بزرگسالان و سواستفاده‌های مالی معرفی کرد. با این حال وی هرگونه تخلفی را انکار کرد.

یکی از کاردینال‌های واتیکان که از برانسفیلد هدایایی دریافت کرده بود، پول را پس داد و دیگری گفت که آن‌ها را به موسسات خیریه داده است.

گزارش سال گذشته واتیکان نیز نشان داد که تئودور مک کاریک، کاردینال سابق ایالات متحده دهه‌ها به‌طور مرتب به روحانیون همکار از جمله مقامات واتیکان هدایای نقدی می‌داد.

مک کاریک در سال ۲۰۱۹ پس از آنکه تحقیقات او را در سواستفاده جنسی از خردسالان و بزرگسالان مقصر شناخت، اخراج شد.

محدودیت ۴۰ یورویی هدیه برای تمامی کارکنان واتیکان در هر سطحی و مدیران اعم از روحانی یا غیر روحانی اعمال می‌شود.

طبق این فرمان، مدیران باید در زمان انتصاب و هر دو سال پس از آن اطلاعات مالی خود را اعلام کنند.

بر اساس قانون جدید، کارکنان واتیکان نمی‌توانند از گریزگاه‌های مالیاتی استفاده کنند و یا از املاک و مستغلات به‌دست آمده از طریق فعالیت‌های غیرقانونی برخوردار شوند.

آن‌ها همچنین باید اعلام کنند حتی از طریق شخص ثالث، سرمایه‌ یا سهام شرکت‌هایی را که در معرض خطر بالای پولشویی قرار دارند در اختیار ندارند.

آن‌ها نمی‌توانند سهام یا منافع دیگری در شرکت‌هایی داشته باشند که سیاست‌های آن‌ها مغایر با آموزه‌های اجتماعی کلیسا است. این موضوع اشاره به شرکت‌های دارویی و شرکت‌هایی است که به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

منبع: یورو نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها