ایده‌های کاربردی برای چیدمان میز شام عروسی

یکی از جذاب‌ترین و دوست داشتنی‌ترین بخش‌های هر مهمانی، غذایی است که در آن سرو می‌شود. عروسی هم از این قاعده مستثنی نیست.

ایده‌های کاربردی برای چیدمان میز شام عروسی

در هر مراسم عروسی، میز ناهار یا شام وابسته است به شرایط اقتصادی مراسم، سنت‌ها و عادات غذایی خاص خانواده‌ها و البته تنوع غذا‌ها و فینگرفود‌هایی که قابل دسترس هستند.

یکی از جذاب‌ترین و دوست داشتنی‌ترین بخش‌های هر مهمانی، غذایی است که در آن سرو می‌شود. عروسی هم از این قاعده مستثنی نیست. در هر مراسم عروسی، میز ناهار یا شام وابسته است به شرایط اقتصادی مراسم، سنت‌ها و عادات غذایی خاص خانواده‌ها و البته تنوع غذا‌ها و فینگرفود‌هایی که قابل دسترس هستند. عروسی‌های ایرانی بعد از غروب آفتاب برگزار می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که وعده غذایی که در آن‌ها سرو می‌شود، شام باشد. در این مطلب نکاتی را برای چیدمان میز شام عروسی مطرح می‌کنیم که اگر یک عروسی پیش رو دارید و کار چیدمان و تزیین هم به عهده خودتان است، می‌توانند حسابی به شما کمک کنند. حتی می‌توانید برخی از این ایده‌ها را در مهمانی‌های دیگر نیز به کار ببندید.

۸ ایده ساده اما جذاب و کاربردی برای چیدمان میز شام عروسی

در چیدمان گلدان‌ها باید فاصله گذاری را رعایت کنید

چیدمان میز شام عروسی با گل آرایی

گل ها، همیشه مراسم عروسی و حتی میز شام آن را رویایی و دوست داشتنی می‌کنند. بیشتر اوقات برگزارکنندگان عروسی از گل تازه استفاده می‌کنند که البته زیبایی‌ها و امتیازات مخصوص به خودش را دارد. گل آرایی با مریم، رز یا آزالیای تازه فضا را خوشبو نگه می‌دارد، انگار که عروسی در یک باغ گل برگزار شده. اما گل‌های تازه پژمرده می‌شوند و علاوه بر این، نیاز به نیروی مخصوصی دارند که مدام رویشان آب بپاشد و تازه نگهشان دارد. یکی از راه حل‌های این مسئله، استفاده از ترکیب گل تازه و خشک است. گل‌ها و شاخه‌های خشک (مثلا ارغوان یا سرو) را در گلدان‌های زیبا روی میز بچینید و حس و حالی طبیعی و خلاقانه به میزتان بدهید. البته در چیدمان گلدان‌ها باید فاصله گذاری را رعایت کنید تا شاخه‌های خشک، در غذا نریزند یا کسی را اذیت نکنند.

۸ ایده ساده اما جذاب و کاربردی برای چیدمان میز شام عروسی

در یک میز طولانی، چیزی شبیه به صف ایجاد می‌شود تا همه بتوانند با فاصله از هم بایستند یا راه بروند

مهمان‌ها در کنار هم، میز‌ها در کنار هم

دیگر هیچ شکی باقی نمانده است که برای چیدمان میز شام عروسی، باید میز‌های بلند و بزرگ را در نظر گرفت، مخصوصا وقتی که تعداد مهمان‌ها زیاد باشد. در یک میز طولانی، چیزی شبیه به صف ایجاد می‌شود تا همه بتوانند با فاصله از هم بایستند یا راه بروند، غذای مورد علاقه شان را بردارند یا حتی روی صندلی بنشینند و در همان میز، غذا را صرف کنند. علاوه بر این، یک میز مستطیلی شکل همیشه یک گوشه اش خالی است و به میزبانان اجازه می‌دهد تجمع را مدیریت کنند.

۸ ایده ساده اما جذاب و کاربردی برای چیدمان میز شام عروسی

در بشقاب‌های غذا را به ترتیب اهمیت و استفاده بچینید

اصول قرارگیری ظروف در چیدمان میز شام عروسی

در یک میز عادی سرو غذا، برای هر فرد باید یک بشقاب و لیوان بگذاریم. اما فراموش نکنید که عروسی، یک مراسم رسمی با تعداد مهمانان معمولا بالای ۵۰ نفر است. پس باید اصولی را برای چیدمان بشقاب و کاسه یا دیگر وسایل سرو غذا رعایت کرد. بشقاب‌های غذا را به ترتیب اهمیت و استفاده بچینید، یعنی سوپ خوری‌ها روی سالاد خوری‌ها و هر دو این‌ها به ترتیب روی بشقاب‌های غذای اصلی. اگر بشقابتان همراه یا وسیله جانبی دارد (مثلا سوپ خوری تک نفره یا چند نوع لیوان برای نوشیدنی‌های مختلف)، باید این وسیله‌ها را دور بشقاب بچینید تا هم جلوه خوبی داشته باشند و هم مهمانانتان به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. برای یک چیدمان کامل، دستمال سفره را هم میان بشقاب بگذارید.

۸ ایده ساده اما جذاب و کاربردی برای چیدمان میز شام عروسی

با توجه به فصل و خوراکی‌هایی که در دسترس دارید، فینگرفود درست کنید

از فینگرفود‌ها غافل نشوید

معمولا چیدمان میز شام عروسی، شامل غذا‌های مجلسی و پر رنگ و لعابی است که در ایران، این نکته یعنی اینکه تعداد زیادی پلو و خورش و کباب روی میز خواهید دید. کباب غذای عروسی‌های کوچک و بزرگ ایرانی است، در همه شهر‌ها و با هر سطح اقتصادی. حتی اگر یک چلو جوجه ساده روی میز باشد، گوشت حتما حاضر است. اما فینگرفود‌ها می‌توانند میز غذای عروسی شما را کامل کنند و به شما اجازه معرفی غذا‌هایی را بدهند که ممکن است مهمانانتان برای اولین بار، در مجلس شما امتحان کرده باشند. با توجه به فصل و خوراکی‌هایی که در دسترس دارید، فینگرفود را انتخاب کنید. ژامبون، زیتون، میوه‌های مختلف و حتی نان و پنیر از جمله ایده‌های خوب برای سرو فینگر فود هستند. در سفره‌های عقد، معمولا خوراکی‌هایی مثل نان و پنیر و سبزی - طبق یک رسم قدیمی- وجود دارند. چرا از همین غذای خوشمزه یک فینگرفود خوش رنگ برای میز شام عروسی نسازیم؟

۸ ایده ساده اما جذاب و کاربردی برای چیدمان میز شام عروسی

سبد‌های حصیری، بیشتر مناسب تم‌های روستیک هستند

سبد‌های حصیری، حس ِ خوب چیدمان میز شام عروسی

بیشتر افراد وقتی می‌خواهند یک المان طبیعی و ساده را وارد چیدمان میز شام عروسی کنند، به گلدان سرامیک یا شیشه فکر می‌کنند و کمتر کسی است که فکرش را بکند یک سبد حصیری، تا چه اندازه می‌تواند حس و حال تازگی و صمیمیت به میزی که می‌چینید بدهد. سبد‌های دست ساز حصیری (که معمولا قیمت خیلی پایینی هم دارند)، می‌توانند به عنوان نگهدارنده میوه یا گل و برگ‌های تزئینی قرار بگیرند. این سبد‌ها هم عریض هستند و هم بزرگ. یک دسته گل با رنگ‌های تند را وسط آن بگذارید یا میوه‌هایی که می‌خواهید برای مهمانان سرو کنید را با یک چیدمان مناسب داخلش بچینید. سبد‌های حصیری، بیشتر مناسب تم‌های روستیک و عروسی‌های غیرمجلل هستند.

۸ ایده ساده اما جذاب و کاربردی برای چیدمان میز شام عروسی

می‌توانید یک میز سرو شیرینی داشته باشید و چند مدل شیرینی کوچک را روی آن بچینید

شیرینی‌های خوشمزه به جای کیک

کیک، یکی از جذاب‌ترین چیز‌هایی است که در هر عروسی ارائه می‌شود. کیک‌های سفید و رنگیِ طراحی شده، با گل آرایی و تزیینات خاص، خاطرات خوبی برای همه ما از عروسی‌ها به جا گذاشته اند. یک ایده جایگزین برای سرو شیرینی در عروسی وجود دارد که هم میز‌های سرو غذا را زیباتر می‌کند و هم ممکن است در ماه‌های فراگیری ویروس کرونا، بهتر از این باشد که یکی دو نفر برای کل مهمانان تکه‌های کیک را جدا کنند. می‌توانید یک میز سرو شیرینی داشته باشید و چند مدل شیرینی کوچک را روی آن بچینید تا همه مهمان‌ها با همه سلیقه ها، بتوانند شیرینی مورد علاقه خودشان را پیدا کنید. چه کسی گفته که در عروسی حتما باید کیک سرو شود و چیز‌هایی مثل دونات، پیراشکی، شکلات و کاپ کیک نمی‌توانند مناسب باشند؟

۸ ایده ساده اما جذاب و کاربردی برای چیدمان میز شام عروسی

کاغذ‌های پرینت شده (یا آماده) را می‌توانید از بیشتر فروشگاه‌های آنلاین یا مغازه‌های کارت فروشی بخرید

یادداشت‌های مدرن برای میز‌های منظم

هر چقدر هم که مهمانان کم تعدادی داشته باشید، بد نیست قبل از شروع مراسم برای ترتیب نشستنششان فکر کنید. اختصاص دادن هر صندلی به یک فرد خاص، می‌تواند به شما در مدیریت بهتر مراسم کمک کند و البته مهمان‌ها را هم طوری نظم بدهد که به آن‌ها در طول شب حسابی خوش بگذرد. این کاغذ‌های پرینت شده (یا آماده) را می‌توانید از بیشتر فروشگاه‌های آنلاین یا مغازه‌های کارت فروشی بخرید و ترتیب نشستن مهمان‌ها را با شماره صندلی، رویشان مشخص کنید. این کاغذ هم سریع‌تر مدعوین را روی صندلی هایشان جا می‌دهد (و از بی نظمی معمول در مراسم بزرگ جلوگیری می‌کند) و هم می‌تواند برای آن‌ها یادگاری خوبی از مراسم محسوب شود.

۸ ایده ساده اما جذاب و کاربردی برای چیدمان میز شام عروسی

لینن پارچه‌ای خنک و کاربردی است

رومیزی لینن برای میزی ساده و مینیمال

اگر در حال برگزاری یک عروسی کم جمعیت و ساده هستید و می‌خواهید سادگی در تک تک انتخاب هایتان مشخص باشد، می‌توانید از رومیزی لینن استفاده کنید. لینن پارچه‌ای خنک و کاربردی است و به خاطر بافت و رنگ‌های ساده و خنثی، می‌تواند به سادگی با هر نوع چیدمان میز عروسی ست شوند. این رومیزی (یا رانر) لینن را ببینید که حاشیه‌های بافته شده اش آن را از سادگی مطلق در آورده و کمی مجلسی کرده اند. لینن را می‌توانید خیلی ساده و با شستشوی دستی یا ماشینی، به تمیزی روز اول در بیاورید و در خانه یا مناسبت‌های دیگر استفاده کنید.

منبع: خوگر نیوز

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها