زندانی گوانتانامو از "سایت‌های سیاه" سیا به سازمان ملل شکایت کرد

یک مرد فلسطینی که در خلیج گوانتانامو نگهداری می‌شود، آمریکا، انگلیس و ۵ کشور دیگر را بابت نقش آن‌ها در عملکرد سیا و بازداشت مظنونان تروریسم در

زندانی گوانتانامو از "سایت‌های سیاه" سیا به سازمان ملل شکایت کرد

به گزارش روزنامه گاردین، این پرونده غیرمعمول توسط "زین‌العابدین محمد حسین"، که با نام "ابوزبیده" شناخته می‌شود، به گروه کاری سازمان ملل و مسئول بازداشت‌های خودسرانه (UNWAD) برده شده است. ابوزبیده ۱۹ سال است بدون محاکمه در بازداشت به سر می‌برد.

UNWAD، بخشی از دفتر سازمان ملل کمیساریای عالی حقوق بشر، دارای وظیفه بررسی شکایات فردی بازداشت خودسرانه و صدور اظهارنظر و درخواست برای جبران خسارت است، اما قدرتی برای اعمال تحریم بر کشورهایی که از آن پیروی نمی‌کنند، ندارد.

ابوزبیده، مرد فلسطینی ۵۰ ساله‌ای است که در عربستان سعودی بزرگ شده و در سال ۲۰۰۲ بازداشت و به سیا تحویل داده شد. وی در ابتدا تحت عنوان "یک رهبر القاعده" توصیف شد، اما آژانس سازمان ملل در بازداشت خودسرانه در سال ۲۰۰۶ نتیجه‌گیری کرد که وی حتی عضو القاعده هم نیست. با این حال وی از همان زمان، بدون چشم‌انداز آزادی، در گوانتانامو نگهداری می‌شود.

پرونده ابوزبیده که روز جمعه به هیئت سازمان ملل ارسال شده، حاکی از آن است که وی تحت بازداشت خودسرانه نگهداری می‌شود و در تأسیسات مخفی بازجویی سیا در تایلند، لهستان، مراکش، لیتوانی، افغانستان و زندان آمریکا در گوانتانامو شکنجه شده است. وی همچنین دولت انگلیس را بابت مشارکت در بازجویی و دریافت اطلاعاتی که تحت شکنجه به دست آمده، به "همدستی در عمل" متهم کرده و از آن شکایت کرده است.

این نخستین باری است که اقدام حقوقی علیه انگلیس، افغانستان، مراکش و تایلند بابت نقش آن‌ها در برنامه شکنجه و آزار سیا، انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها