عراقچی: با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها موافقت شد

معاون وزیر امور خارجه از موافقت با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها خبر داد و گفت: دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

عراقچی: با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها موافقت شد

«سید عباس عراقچی» رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین پس از نشست امروز (شنبه) کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی درباره فهرست تحریم‌ها و گفت‌وگوهای انجام شده در این زمینه، عنوان کرد:‌ تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خوردو، تحریم مالی، بانکی و بنادر، براساس توافقاتی که تا الان صوت گرفته همه این تحریم‌ها باید برداشته شود و توافق هم در این زمینه وجود داد.

* مذاکرات درباره لیست تحریم افراد، اشخاص و نهادها هنوز ادامه دارد

وی افزود: در کنار این برخی افراد، اشخاص و نهادها هستند که به صورت خاص مورد تحریم واقع شدند و لیست بلندبالایی است. مذاکرات درباره این لیست هنوز ادامه دارد و بیش از اکثریت آنها تا الان موافقت شده که از فهرست تحریم‌ها خارج شوند.

عراقچی یادآور شد: دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

* مباحث به یک پختگی رسیده

معاون وزیر خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، همچنین درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام بیان کرد: این دور سوم مذاکرات است که در وین برگزار شد و امروز تصمیم گرفتیم که مجددا یک توقفی برای جمع بندی از مجموعه بحث‌هایی که صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که مذاکرات این دور خیلی فشرده بود، اظهار داشت: این مذاکرات در سطوح و قالب‌های مختلف برگزار شد، الان مباحث به یک پختگی رسیده هم در مباحث مورد اختلاف و هم در بخش‌هایی که مشترک هستیم و توافق درباره آن وجود دارد.

عراقچی بیان کرد: بحث‌ها یک مقدار پختگی پیدا کرده و روشن‌تر شده است. فاصله‌ها دقیق‌تر شده و اختلافات روشن‌تر است.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: هم در مباحث هسته‌ای و هم در بحث تحریم‌ها، نکات ریز فنی داریم و جزییاتی داریم که باید درباره آن‌ها بحث و بررسی صورت بگیرد و دقیق شود. در بسیاری از موارد نقاط مشترک وجود دارد. در برخی از موارد هنوز نقاط اختلاف است و نقاط اختلاف الان روشن‌تر شده است.

* در برخی از حوزه‌ها وارد نگارش متن شدیم/ شکل توافق قطعا بر اساس مواضع قطعی نظام خواهد بود

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد: در برخی از حوزه‌ها وارد نگارش متن شدیم و این جایی است که اتفاقا کار خیلی آهسته و بطئی صورت می‌گیرد به علت این‌که کار روی متن دقت خودش را می‌خواهد و با توجه به این‌که برخی از موضوعات کماکان مورد اختلاف است، لذا کار به آهستگی پیش می‌رود.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در وین برگزار شد. حاضران در این نشست آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده از سر گرفته شود. طرف‌ها همچنین توافق کردند که در دور آینده گفت‌وگوها کار با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

معاون وزیر خارجه ایران در ادامه این گفت‌وگو همچنین یادآور شد: در عین حال روند رو به جلو است، اگر چه آهسته است و اگرچه نمی‌توانیم هنوز پیش بینی کامل کنیم که چه زمانی و به چه شکلی می‌توانیم به توافق برسیم.

عراقچی تصریح کرد: شکل توافق قطعا بر اساس مواضع قطعی نظام خواهد بود و هیچ تردیدی در آن نیست. آن‌ها هم مواضع خودشان را دارند و نزدیک کردن مواضع به همدیگر کار آسانی نیست.

معاون وزیر خارجه گفت: به هر حال، امروز تصمیم گرفتیم یک جمع بندی از بحث‌های خودمان داشته باشیم. متونی که مورد مذاکره قرار گرفته، شکل و جمع بندی درباره آن صورت بگیرد و هیأت‌ها به پایتخت‌های خودشان ببرند و در پایتخت‌ها بررسی شود و مجددا ان‌شاءالله جمعه آینده مباحث و مذاکرات را از سر خواهیم گرفت.

* این‌قدر مذاکره می‌کنیم که این مواضع به هم نزدیک شود و خواسته‌های ما مبتنی بر مواضع قطعی نظام تأمین شود

وی درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که آمریکا بخش‌هایی از تحریم‌ها را رفع خواهد کرد و این‌که آیا ایران این مواضع را قبول می‌کند؟ تصریح کرد: اگر که دو طرف مواضع همدیگر را قبول داشتند احتیاجی به مذاکره نبود. مذاکره در خصوص همین اختلاف‌نظرهایی است که وجود دارد، ما این‌قدر مذاکره می‌کنیم که این مواضع به هم نزدیک شود و خواسته‌های ما مبتنی بر مواضع قطعی نظام تأمین شود.

عراقچی یادآور شد: اگر خواسته‌های ما تأمین شود توافق صورت می‌گیرد و اگر تأمین هم نشود طبیعتا توافقی هم در کار نیست.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر امروز نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 54
  • متحیر
    0

    حق ماموریتها رو عشقه نتیجه ای در کار نیست.......

  • لالا
    0

    آقا جان نهادها را ول کن بزار تحریم بمونن پول بیت المال را خرج لبنان وسوریه و ساخت حرم و یمن میکنند اقتصاد را بچسب

  • علي
    0

    خسته نباشيد درود بر سرداران جبهه ديپلماسي

    نظرات شما -
    • دانیال
      0

      برو خاطرات وندی شرمن رو بخون کاری نمیکنن که خسته نباشید بگی خخخخ وندی: لحظه ی وداع رسیده بود باز نمیتونستیم بهم دست بدیم و همو لمس کنیم آااااه خخخخ

  • فرناز
    0

    آره آقایون از تحریم درومدن تا راحت خودشون و توله هاشون ببرن خارج

  • رضا
    0

    چی کار مهمی کردین نهاد به چی درد ما میخورد تحریم نفت و خودرو.... را بردارید

    نظرات شما -
    • وی
      0

      آنها برداشته شد توافق شده اخبار را دنبال کنید

  • ..
    0

    درود بر میدانداران عرصه دیپلماسی میدان دیپلماسی همیشه پیروز است

    نظرات شما -
    • پدرام
      0

      شما تو ایران هستید یا آلبانی؟

    • ..
      0

      من ایرانم.الان بنظرت آلبانی بودم از موفقیت ایران خوشحال میشدم

    • علی
      0

      جناب پدرام واقعا نمیفهمی یا خودتا به نفهمی زدی آخه مرد ناحسابی اونی که رفته آلبانی میاد داخل این سایت پیام بذاره؟؟!!!.پیام بذاره که چی بشه منافق کارش شده پیام گذاشتن در سایت؟؟ خجالت بکش و اینقدر به هم وطنتات تهمت نزن

    • پدرام
      0

      پس چرا میگی میدان دیپلماسی همیشه پیروزه؟ 43 ساله تحریم هستیم بازم خوش خیالید؟ اینا فقط برا انتخاباته گفته بودن که برجام رو به مسیری میبرن که تو انتخابات تاثیر بذارن. پ دوباره نریزید بیرون قر بدید یه بار برا انتخاب روحانی قر دادید برا هفت پشتمون بسه

    • علی
      0

      برام سواله که بعضی از کامنتها کلمه بی ربط البانی درج میشود ، من قصه اش را نمیدانم،لطفا برام شفاف بفرمایید . متشکرم

    • ناشناس
      0

      اینا هر کی مخالف نظرشون باشه، بهش میگن آلبانی نشین. یعنی اینکه از منافقین و کارمندان مریم رجوی هستند

    • پدرام
      0

      خیانت این دولت برا عموم مردم ثابت شده. جز البانی چیزی نمیتونید باشید اگرم نیستید من الان میگم استعدادشو دارید خودتونو معرفی کنید به مریم رجوی

  • عبداله
    0

    جوجه ها را آخر پاییز می شمارند.

    نظرات شما -
    • لا اله الا الله
      0

      دقیقا. بازی تکراری. خریت تکراری. که تاوانش رو مردم بیچاره میدن. تف به غیرت تیم مذاکره کننده ی قبل و فعل ایران.

  • کاربر ناشناس
    0

    باز هم بتن بریزید تو هسته ای اخر هم پوچ خخخ آزموده را آزمودن خطاست

  • محمود
    0

    برو آقای عراقچی خودت گول بزن تحریم اشخاص چه تاثیری داره مثل رفع تحریم فرمانده ناجا چه تفاوتی می‌کنه چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی داره برو آقای غرب زده .....

  • یوسف
    0

    یک پیشنهاد به روحانی دارم یک وزرات مذاکره به مجلس پیشنهاد بده وزیرش اقای عراقچی باشد

  • متفاوت
    0

    ای بابا شما چرابلد نیستید،دفعه دیگه که رفتید یه مقدارپالوده شیرازی با ابلیموی تازه ببرید بدید مقامات بخورند همه چی حله.

  • ا
    0

    اقای عراقچی سلام مثلا اقای جنتی یکی. از تحریم شدگان هستند بقول خود ایشان رفع تحریم ایشان چه دردی از دردهای مردم رو کم یا زیاد خواهد کرد باز بقول سیاسیون با این کارها شاید شما را بخواهند از موضوع اصلی تحریم یعنی زندگی و معیشت مردم همانا صادرات نفت رفع تحریم بانکی و رفع تحریم کالاهای صادراتی بدور نگه دارند

  • به محمود
    0

    درباره برداشتن تحریمهای مالی از قبیل نفتی و بانکی و...توافق شده.تعدادی از افراد و نهادها هم از لیست تحریم خارج شدن.تعدادی افراد در لیست ماندن که نمایندگان دیپلماسی کشور تلاش میکنن تمام لیست از تحریم خارج شوند.پرچم‌بالاست.درود بر سرداران دیپلمات

  • مهدی
    0

    خدا رو شکر .دستتون درد نکنه انشالله پس از فردا ارز میاد رو ده تومن زندگی کردن راحت میشه و کمتر شرمنده خونه و خانواده میشیم اگه غیر از این باشه همه چی دروغه دروغه

  • ؟
    0

    پارسال سکه تا ۱۶/۵ میلیون تومان هم بالا رفت و امروز ۹/۵ بود . در حالی که در یک سال اخیر هیچ تحریمی رفع نشده و فشاری کم نشده . پس چطور قیمت سکه و طلا کاهش یافتند ؟؟؟

    نظرات شما -
    • حاج کاطم میر پنج
      0

      همه اینا مصنوعیه که هسته ای ، میدان برجام ۲ ،و موشکی رو بدن و ایران رو تجزیه کنند ، البته موفق نخواهند شد اینا کف روی آبن ، فقط کف های روی آب طرفدار اینان

    • .
      0

      این اتفاق زمانی افتاد که ترامپ در انتخابات شکست خورد و بازار امیدوار به بازگشت برجام اگرم امروز می بینید دلاروسکه دارد پایین می آید بخاطر اینکه که همه مردم به بهبود شرایط اقتصادی امیدوار شدندهمشن در سایه احیایی برجامه

  • کفش وین
    0

    برای خودتان به سر میزنید ؟ بابا فکر معیشت مردم باشید نه سفرهای خاجی خودتان

  • علی
    0

    در کل بفکر تحریم اشخاص که اطرافیانتان هستند تلاش می کنید تا بعد انتخابات فلنگ رو ببندید!!!!!!!!!! یا بازم مردمو گول بزنید و ۴ سالم باز با یه فرد دیگه مملکتو به فلاکت ببرید!!!!!!!!! گور بابای برجام.

  • م
    0

    سلام درود بر شما آقای عراقچی سرداردیپلماسی ،

    نظرات شما -
    • فرید
      0

      خسته نباشی برادر خدا قوت راه را ادامه دهید خدا با شماست وکسانی که به مردم خدمت میکنند را دوست داره به دشمنان داخلی توجه نکنین

    • کاربر ناشناس
      0

      خسته نباشی برادر خدا قوت راه را ادامه دهید خدا با شماست وکسانی که به مردم خدمت میکنند را دوست داره به دشمنان داخلی توجه نکنین

  • کاربر ناشناس
    0

    تحریم اقتصادی باید برداشته بشه که مردم نفس راحت بکشند اشخاص تحریم شده تحریم شان برداشته بشه یا نشه به مردم چه میرسه؟ باید همه چیز به نفع مردم تمام بشه تا شما در این مذاکرات پیروز بشید

  • کارمندمتعهد
    0

    یه کارمند ساده هستم با مدرک فوق فیزیک و پراید مدل۸۶ که هر روز به جاش خرابه نمیتونم یه خودروی بهتر بخرم بچه ها بشدت گله مندن وسه سال اخیر گرانی خیلی اذیتمون کرد خدا شاهده من جناحی نیستم و تا الان بشدت از این دولت ناراحت هستم... اما اگر توافق کنید و قیمت‌ها پایبن بیاد گذشت میکنم

    نظرات شما -
    • افزایش حقوقها
      0

      برجام خفت بار تر از قبل تایید میشود ولی قیمتها آنچنان که انتظار دارید پایین نمی آید ، چون پول بی ارزش شد رفتتتتتتت بنابراین برو پراید را اساسی تعمیر کن و خدا را بخاطر نیمه پر لیوانت شاکر باش

  • مریدی
    0

    به یمن زحمات شما زحمت کشان عرصه دیپلماسی دلار وارد کانال ۲۲ هزارتومان وسکه وارد کانال ۹۰۰۰ تومان شد اماصد افسوس زور وقدرت کاسبان تحریم را هم نبایدنادیده گرفت فردا یکشنبه با همان قدرت ماورایی دوباره بر می گردیم به عصر مشعشع تحریمی وبراورده شدن کام کاسبان تحریم ، قرار ما فردا شب همین موقع .

  • حاج کاطم میر پنج
    0

    خسته نباشی خودتونو از تحریم درآوردین چه فایده برا مردم؟صد سال سیا میخوام موافقت نشه .محمد غرضی میگه پنج هزار آقازاده امریکا زندگی میکنن از پول مردم .هسته ای رو بدید که بشن ده هزارتا

  • مهدیان
    0

    در دوسه روز گذشته وقتی مشاهده کردم که منافقین روسیاه ودارودسته مریم قجر عضدانلو و نوچه های ربع پهلوی وپادو ها و عوامل رژیم کودک کش صهیونیست متفقا ویکصدا در وین و در جلوی محل مذاکرات علیه شما فحاشی وشعار می دادند وهمزمان هم دلواپسان وکاسبان تحریم وشیفتگان قدرت وتمامیت خواهان بی انصاف در مشهد در جلوی ساختمان وزارت خارجه همان شعارها وفحاشی های وین نشینان را نثارتان حواله می کردند تازه به مظلومیت وخنجرهایی که از پشت می خورید پی بردم و متاسف شدم وبرایم اثبات شد اجتماع ضدین که در منطق می گفتند محال است کاملا ممکن است .

  • کاربر ناشناس
    0

    درود برسردار آن دیپلماسی خسته نباشید، انشالله اگر دشمن داخلی بگذارد یک فرجی به معشیعت ملت بشه، تمام دنيا باهمدیگر درتعامل ویاگفتگو ولی تندروهای مفتخور نمی گذارند بخدا فقط 4سال امتحان کنید بدنیست

  • علی
    0

    اقای عراقچی ، اینجا اقای ظریف سر همه را گرم کرده تا شما کارتان را در وین خوب انجام دهید ، زود باشید شربتی شیرینی نقل و نباتی پخش شود. که اگر قلندر بیدار شود دیگر نمیتوانید .

  • ناشناس
    0

    تحریم جنتی بر ندارید لطفا.

  • ع
    0

    با این قضیه من که فردا دلارام میفرستم.تا کنار نشده

  • فالوده میخوری
    0

    باید برای ملت شفاف سازی کنید که قول چه چیزی رو دادید ،هسته ای که دفعه قبل رفت _احتمالا برجام موشکی باشد ،،،،،

  • قلندر
    0

    درود بر دیپلماسی قلم نه اسلحه الان کاسبهای تحریم به جلز ولز افتادند نانشان آجر انشاالله

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      امثال منافقین خائن و حقیر و بدبختی که چهل سال مردم را با گلوله و بمب کشتند دم از دیپلماسی قلم می زنند .

  • شهرام.ر
    0

    درباره اموال تحریم شده این اشخاص و نهادها باید به مردم توضیح داده بشه، ارزش مالی پول تحریم شده این اشخاص و نهادها چقدر است . از کجا آورده‌اند. چه میزان سود این پولها می‌باشد و چرا این اموال در خارج از کشور است . این پولها تو جیب کی میره (خرج ملت که نمیشه) . اگر دولت و مجلس در این زمینه شفاف سازی کردند ، ما هم تکلیف خودمون رو میدونیم که خوشحال بشیم یا ناراحت. در هر صورت، پول مردم خوردن نداره.

  • محمود
    0

    از اول هم دنبال همین بودین.به قول ملا دعوا سر لحاف بود!!!!!!!!!

  • یه ایلامی
    0

    خیلی ممنون زحمت کشیدین، بگو رفتین فقط تحریم از اشخاص که خودتان باشین بردارین ، مردم از فشار اقتصادی دارن میمیرن ولشان کن.

  • ایران زمین
    0

    تنها راه نجات کشور دیپلماسی با حمایت و اتحاد داخلی است. زنده باد دکتر ظریف.

  • گروگان اخمخ
    0

    الان راحتر میتونید بخورید و ببرید و غارت کنید

  • اکبر
    0

    تحریم افراد واشخاص را ول کنید به چسبید به تحریم معیشت مردم

  • امیر
    0

    نام افراد و سران نظام که خودتان باشید را از فهرست تحریم ها خارج کردید. تا بتوانید آزادانه به غرب بروید و با فرزندان و خانواده و آشنایان خود دیدار نمایید و در غرب سرمایه گذاری کنید. و از مواهب زندگی در غرب لذت ببرید.

  • مسلمان
    0

    شماها به جای اینکه اول ملت را از این فلاکت نجات بدهید دنبال نجات خودتانید؟ خدایا به جرم کدام گناه اینها برما حکم می رانند؟

  • ناشناس
    0

    تو نماینده ملتی یا اشخاص خاص /؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها