رفتار عجیب و غریب محمود احمدی‌نژاد از نظر رهبر انقلاب

قانون‌گریزی و یا دور زدن قوانین و بی‌اثر کردن سازوکارهای رسمی کشور از جمله روش‌های احمدی‌نژاد در اداره کشور بود، تا جایی که رهبر انقلاب بارها مجبور به تذکر نسبت به اقدامات خلاف قانون وی شدند.

رفتار عجیب و غریب محمود احمدی‌نژاد از نظر رهبر انقلاب

برخی رفتارهای غیرقانونی احمدی نژاد بدین شرح است:

احمدی‌نژاد اگرچه مدعی اجرای دقیق و نظارت بر قانون اساسی بود اما در عمل رفتارهای غیرقانونی بسیاری را مرتکب شده بود. این رفتارهای غیرقانونی احمدی‌نژاد صرفاً در تعامل با سایر قوا و نهادهای حاکمیتی محدود نبود، بلکه در ارتباط با خود زیرمجموعه‌های دولت هم چنین رویه‌ای را در پیش‌گرفته بود. به رسمیت نشناختن نظرات هیئت دولت و وزراء، ادغام غیرقانونی وزارتخانه‌ها و انتصاب نمایندگان ویژه ازجملهٔ این موارد بود.

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم در خصوص روحیه مشورت‌ناپذیری احمدی‌نژاد اظهار داشته است: «ازجمله ویژگی‌های وی این بود که بعضاً نظرات خود را وحی منزل قلمداد می‌کرد و فکر می‌کرد حتماً باید انجام شود. به‌طورکلی روحیه مشورت‌پذیری در احمدی‌نژاد ضعیف بود و این روحیات برای وزرا و معاونان مشکل‌ساز می‌شد.»

پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت نهم می‌گوید: احمدی‌نژاد افرادی را خارج از وزیران دولت انتخاب کرده بود تا از طریق این افراد وزرا را کنترل کنند و به‌نوعی افراد حاضر در هیئت دولت به دودستهٔ خودی و غیرخودی تقسیم می‌شدند.

احمدی‌نژاد اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۰ بدون تصویب مجلس، ادغام هشت وزارتخانه را اعلام و با سه وزیر کابینه‌اش خداحافظی می‌کند. احمدی‌نژاد با استناد به ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه، پروژه کاهش تعداد وزارتخانه‌های کشور را آغاز می‌کند. بر اساس این قانون، باید تعداد وزارتخانه‌ها از ۲۱ مورد به ۱۷ وزارتخانه کاهش می‌یافت، اما نمایندگان مجلس اعتراض و تذکرهای پی‌درپی به اقدام تازه دولت می‌دهند و آن را غیرقانونی اعلام می‌کنند، زیرا طبق قانون، ابتدا باید این تصمیم در قالب لایحهٔ دولت به تصویب مجلس می‌رسید سپس ادغام صورت می‌گرفت. احمدی‌نژاد در واکنش به انتقادات رئیس مجلس و نمایندگان اظهار می‌کند: «رئیس محترم مجلس ظاهراً فکر می‌کنند عین قانون هستند که این تصور درستی نیست و باید توجه داشت که نباید فضای کشور را بی‌جهت آلوده و مشوش کرد. برخی‌ها تصور می‌کنند که آن‌ها صاحب‌کار هستند و دولت کارگر آنان است ولی بهتر است مجلس محترم وظایف خود را انجام دهد و اجازه دهند قوه مجریه نیز وظیفه‌اش را بر اساس قانون انجام دهد تا بار سنگین ساختن و اداره کشور به مقصد برسد.»

این اختلاف به شورای نگهبان می‌کشد و اعضای این شورا با تفسیر اصل ۱۳۳ قانون اساسی، نظر مجلس را تأیید می‌کنند و می‌گویند که ادغام وزارتخانه‌ها باید با تصویب مجلس باشد و وزرا هم‌رأی اعتماد بگیرند.

رفتار عجیب و غریب محمود احمدی‌نژاد از نظر رهبر انقلاب

واکنش رهبر انقلاب به یکی از کارهای خلاف قانون احمدی‌نژاد

بعدها مقام معظم رهبری از این ادغام عجولانهٔ احمدی‌نژاد در وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی انتقاد می‌کنند: «یکی از کارهای عجیب‌وغریبی که برای بنده هم تا آخر معلوم نشد که چرا این کار انجام گرفت، همراه کردن وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن بود؛ یعنی واقعاً هنوز هم برای من حل‌نشده است. آن روز هم که این کار را انجام می‌دادند برای من روشن نبود که چرا دارند انجام می‌دهند این کار را. خب، مسئولین مجلس و دولت تشخیص داده بودند و انجام دادند.»

در اول شهریور ۱۳۸۹ در پی یک دوره از اختلافات میان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌اش، رئیس‌جمهور در ۴ حکم پی‌درپی آقایان مشایی، بقایی، آخوندزاده و ظهره‌وند را به‌عنوان نمایندگان ویژه خود در بخش‌هایی از سیاست خارجی تعیین کرد. این احکام در ظاهر با استناد به اصل ۱۲۷ قانون اساسی صادر شد.

مطابق قانون اساسی و قوانین عادی کشور رئیس‌جمهور می‌تواند در امور خاص برحسب ضرورت با تصویب هیئت‌وزیران نماینده یا نمایندگان ویژه‌ای را با اختیارات مشخص تعیین نماید. اما احمدی‌نژاد بدون طی روال قانونی این تصمیم را گرفته بود. مجلس شورای اسلامی نیز متذکر شد به دلیل عدم رعایت روال قانونی لازم، این اقدام رئیس‌جمهور از نظر مجلس مخالف اصل ۱۲۷ قانون اساسی شناخته و اعلام شد، زیرا در این مسئله توجهی به نظر هیئت‌وزیران نشده بود. متأسفانه احمدی‌نژاد به این تذکر قانونی مجلس توجهی نکرد و حاضر به رفع این اشکال در تعیین نمایندگان ویژه نشد و تا هنگامی‌که ماجرا به مشکلات سیاسی و تذکرات رهبری ختم نشد دست از اقدام خود بر نداشت.

تذکر رهبر انقلاب نسبت به موازی‌کاری‌ها در دولت احمدی‌نژاد

این روند به حدی در عرصه سیاست ورزی کشور ایجاد اشکال می‌کند که رهبر معظم انقلاب در دیدار سالانه خود با دولت تذکراتی صریح و روشن به احمدی‌نژاد می‌دهند که شأن وزرا و جایگاه هیئت‌وزیران در این زمینه رعایت شود. رهبر معظم انقلاب در این تذکر معضلات موازی کاری و لوث شدن مسئولیت وزرا را نیز متذکر می‌شوند.

اما متأسفانه تذکر مستقیم رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مسئله را برای دولت حل نکرد. پس‌ازآن که رهبر انقلاب اسلامی، وزارت امور خارجه را مسئول هدایت منسجم و برنامه‌ریزی‌شده همه مسائلی دانستند که به‌نوعی با سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها مربوط می‌شود، ۱۲۲ نماینده مجلس به‌صورت کتبی به رئیس‌جمهور نسبت به تعیین نمایندگان ویژه در سیاست خارجی و لزوم تبعیت از فرامین و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز از موازی کاری در این عرصه تذکر دادند. اما این اقدام نمایندگان مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز باعث تجدید نظر رئیس‌جمهور در اقدام غیرقانونی صورت گرفته نشد.

در پی بالا گرفتن انتقادات وارده نسبت به بی‌توجهی رئیس‌جمهور به تذکرات رهبر معظم انقلاب، در نهایت احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۸۹، یعنی ۱۶ روز پس از تذکر روشن رهبری، با صدور احکام جدیدی نمایندگان ویژه خود در مناطق مختلف جهان را به مشاور تبدیل کرد. به‌این‌ترتیب احمدی‌نژاد برای تعیین مشاوران خود نیازمند به مصوبه هیئت‌وزیران نبود و ظاهر کار او نیز خلاف قانون اساسی و نظرات مجلس محسوب نمی‌شد، اما نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب متذکر شده بودند، یعنی پرهیز از موازی کاری و جلوگیری از لوث مسئولیت مورد غفلت قرار گرفت.

منبع: مشرق

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • مهدی
    0

    درود بر دکتر احمدی‌نژاد شما ها همتون خائن هستید

    نظرات شما -
    • رببع
      0

      طرفدارای احمدی نژاد مرد باشی. رای ندهید ثابت کنید پای ارمانتان ایستادید

    • ....
      0

      حتی سردار سلیمانی چون احمدی نژاد در اواخر عمر بارها به سلیمانی توهین کرد

    • رضا
      0

      دقیقا رای من احمدی نژاد

  • مهرداد سربندی
    0

    اینکه احمدی نژاد قبل از رئیس جمهور شدن ذاتا آدم خلافکاری بود یا در زمان ریاست جمهوری خلافکار شد. و چه کسانی به او کمک کردند تا خلاف کند. بحث جداگانه و مفصلی دارد. که باید در جایی دیگر و با حوصله در مورد آن صحبت کرد. اما اینکه احمدی نژاد آدم بدی بود چون همین سه چهار عیب مطرحه شده در تخلیل فوق را داشته یعنی کلاه سر مردم گذاشتن. زیرا برهان خلف می گوید اگر او این اشتباهات را نداشت از نظر خبر فوری رئیس جمهور خوبی به حساب می آمد. حتی اگر بجای 800 میلیارد دلار 800 تریلیون دلار را به باد فنا میداد و حتی اگر بجای یک بابک زنجانی هزاران بابک میزایید و حتی اگر به جای چندین نفر از کابینه و عیان و اشرف وابسته به بهارش چند ده برابر در زندان داشته باشد هیچکدام مهم نیست. مهم هم همین چندتا خطا بود که بیان شد. حتی اینکه رهبر فرمود فکر من به او نزدیکتر است تا به هاشمی و او قدر این بزرگواری را ندانست و به رهبر خیانت کرد هم مهم نیست. حتی اینکه با 11 روز قهر کردن عملا رو در رو شدن با رهبر را رسمیت بخشید هم مهم نیست. واقعا حیف که همین چهار تا عیب را داشت. والا واقعا شایسته هاله نور می شد. نمی دانم چرا مرده ای که مردم دفن می کنند خبر فوری از قبر بیرون می کشد.

    نظرات شما -
    • اميد
      0

      داستان سرايي نكن! مردم وقتي دولت روحاني رو ديدند تازه فهميدند چه گوهري رو(احمدي نژاد) از دست داده اند

    • هادی
      0

      داستان تو برازنده خودت واربابان توست وهمانطور که به خوبی میدانی مردم اربابان تورا دفن کردند وپرچم آقای دکتر احمدی نژاد هرروز بیشتر ازروز قبل دربین مردم برافراشته میشود.

    • مهرداد سربلندی
      0

      احمدی نژاد زاییده رحم اجاره‌ای اصولگرایان پاچه خوار مفلس مفلوک بود حالا هم بیاید چه گلی بر سر مردم خواهد زد ؟او وقتی دولت را از آقای خاتمی تحویل گرفت میلیاردها دلار پس انداز خاتمی را هم به دولت خود منتصب کرد و با 800 میلیارددلار فروش نفت باز هم تورم 50درصدی آورد حالا با کدام پول میخواهد فرو دستان را ساپورت کند کمی مطالعه و منطق داشته باشیم تنها دولتی که در اوج قدرت بود با کمترین فروش نفت و رفاه نسبی ملت آقای خاتمی بود

    • امیر خان
      0

      رآی من و ما همه احمدی نژاد یا با خانواده وایل تبار که زیر فرمان من هستند در خانه میمانیم و دور هم چایی نوش جان میکنیم بای بای

  • خیر خواه
    0

    اتفاقا رهبری گفتند نظراتشون به احمدی نژاد نزدیکه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کجا اینو گفتن با تاریخ ومستند حرف بزن منتطرم تاریخ وزمان صحبت رهبریو ذکر کن منتظرما

    • قلندر واقعی
      0

      راست میگه من شاهد بودم رهبری گفت نظر احمدی نژاد به من نزدیکتر است منصفانه قضاوت کنید به هر حال من فدایی دکتر سید محمد خاتمی هستم و حاضرم به احمدی نژاد رای بدهم

    • ناشناس
      0

      بله قبل انتخابات ۸۸ گفتن، ولی بعد پشیمون شدن

  • مجید
    0

    احمدی نژاد به یک محبوب صدر اولی دربین قشر خاکستری تبدیل شده پس خذف شدنی نیست حذف ایشان یعنی حذف خاکستری ها از انتخابات ما گفتیم حالا خود دانید

    نظرات شما -
    • .
      0

      فشری که با دوکیلو برنج بشود رایشان را خرید‌کدام خاکستری

    • روستایی
      0

      افرادی متمول بی درد قدرت طلب دراین فضای مجازی مرتب با کلمات وجملات توهین آمیز سواد ودانی دارایی خود را به رخ محرومین جامعه می‌کشند و نمک به روی زخمشان می‌پاشند چرا چرا توقع دارند که همه باید با آنها هم وفکر و هم سلیقه باشند شمایی که ادعای فهم وکمال وسواد داربد درختی که بارو ثمرش بیشتر است شاخه وبرگهای افتاده تری دارد .

  • منتظر قائم
    0

    ۱۴۰۰ فقط دکتر احمدی نژاد.

  • مجید
    0

    احمدی نژاد . همیشه تاریخ زنده خواهد بود . اگه همه کشور بر علیه ایشون . باشند . باز عملکرد خوب او خواهد ماند . ۸ سال تمام ارکان کشور بر ضد او بودن . چپ و راست . و همه و همه . ولی الان در تمامی نظر سنجی ها او بی رقیب است.

  • ..
    0

    رییسی بابت عدم برخورد با احمدی نژاد بابت تهدید بالاترین مقامات سیاسی و نظامی. باید جواب دهد چرا با احمدی نژاد به عنوان رییس دستگاه قضا برخورد نکرد

  • مهدی
    0

    با توجه به متن بالا میخوام بگم پس چرا شورای نگهبان احمدی نژاد رو تایید صلاحیت میکنه امسال،،، اگه راس میگن خط فرمز روش بکشن،،،،،،، منتهاااااااا شورای نگهبان چون میدونن مردم از انتخابات دل خوشی ندارن محمود رو تایید می کنن تا مردم فقیر و بینوایی که طرفدار محمود هستن رو بکشونن پای صندوق

    نظرات شما -
    • قلندر واقعی
      0

      هیچکس به پای کفش دولت خاتمی نمیرسه تنها رییس جمهور پاسدار قانون اساسی که نه دزد بود نه فحاش با فرهنگ دنیا برایش احترام میگذاشتند و اگر ایشان نبود محمود احمدی نژاد اصلا رییس‌جمهور نمی شد خاتمی یاد داد به ملت که ملت دنبال قهرمان نباشید خودتان قهرمانید و از کسی نترسید و به تمام مقامات انتقاد کنید و اول از خودش شروع کرد می گفت زنده باد مخالف من هرچند دیگر شان او از ریاست جمهوری بالاتر است و دیگر کاندیدا نمیشود 60 میلیون ایثارگر فدایی داری سید عزیز

  • محمد
    0

    من اینو خبر نداشتم که ایشون کار امام علی (ع) رو سرلوحه کار خودش قرار داده و برای هر کسی که پستی بهش داده یک ناظر هم فرستاده تا نظارت بر رفتار وزیر رو انجام بده قبل از این به ایشون اعتماد داشتم و بعد از این اطلاعات اعتماد ما بیشتر هم شد چون تنها رئیس جمهوری هست که خواسته رفتار زیر دستانشو کنترل کنه و مانع فسادشون بشه آفرین به شما آقای احمدی نژاد

  • ایرانی
    0

    تقوا که ندارید لااقل آزاده باشید وبیشتر ازین خودرا بی آبرو نکنیدعلت ترس شما رامیدونیم چیه ولی احمدی نژاد که این ترس ورعب وحشت نداره تنها گناهش خدمت به محرومین بود و نه به کفتارها

  • محمدیان
    0

    اقای حسینی نان به نرخ روز خور چطور ان روز که وزیر بودی به به و چه چه می زدی وجز تعریف وتمحجید وتملق وچاپلوسی حرفی علیه احمدی نژاد نمی زدی اما حالا که می بینی او کاره ای نیست بدگویی می کنی !؟ بدان که این خصلت منافقان است ، نمک نشناس اخوی جنابعالی از بالاسری احمدی نژاد مولتی میلیاردر شد نمک نشناس چطور این قدر زود فراموش کردی ؟

  • میثاق
    0

    پس چرا بعنوان عضو مجلس مصلحت ... منصوب شد تا مصونیت داشته باشد و بگم بگم رو با نظر کدخدا وبوقتش برای افراد خاص رونمایی کنه . این محمود خان خانه زاده و تحت کنترل و رام شده هستش منتهی با پوپولیست بازی باعث انحراف افکار عمومی جامعه شده .

  • ali
    0

    گاهی به خودتان هم نظری بیفکنید

  • وکیل
    0

    هنوز ۲۴ساعت از سخنرانی نگذشته، حرفهارو ربط دادن به دکتر خخخخخ

  • ایلیا
    0

    عشق عشق محمودا عشق تا ۱۴۰۵ با احمدی نژاد تا کور شوند آنها که نتوانند دید

  • مهربان
    0

    اگر شامگاهان کسی گناهی کرد سحرگان او را به چشم گناهکار نگاه نکنید شاید همان شب توبه کرده باشد

    نظرات شما -
    • نوید
      0

      گناهش زندگی ده میلیون ایرانی را نابود کرد

  • دن کیشوت
    0

    دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر، کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست. به امید ظهور انسان و رسوا شدن تمام دیو و دد ها

  • مورچه
    0

    رای بی رای ب همه دزدان ودروغگوها ۲۸خرداددرخانه میمانیم

  • قلندر واقعی
    0

    زنده باد محبوب های بزررررررگ ملت ایران خاتمی و احمدی نژاد هرکسی راه سعادت مردم را خواسته برود به او انگ میزنند نون به نرخ روز خورها تشنه قدرت .لعنت به متحجرین کاسه لیس کمونیسم

  • ناشناس
    0

    سلام به هم روشنفکران ایرانی خوب اقای احمدنژاد ایراد در کابینه داشت درست .پس چرا این اقای که ۸سال مملکت به دست دزدان داد ومملکت بلعید ن چرا اعتراض نمی کنید اقایان شما که داد وبیداد برسر اقای احمدی نژاد کردید ومی کنید دنبال اقایان لاریجانی هستید اینا که در مجلس بودن چکار برای ملت کردن .یا خاتمی برید فکر کنید وحرف بزنید دنبال اینکه مروم رو از ای ن اقا رو برگردون مردم خوبی رو می بینن .اقایان مردم کارها رو می ببین مردم مسکن ساختن می ببین این اقا حرف نزد ولی برید فکر کنید توی این ۸ سال چندتا مسکن ملی ساخت چند تا کارگر سر کار رفتن چند تا بانک ها از مردم سود پول وام نگرفتن پس بافکر حرف بزنید.چقدر رهبری به این اقا حرف زد ولی گوش نکرد ول کنید.وبرید.

  • کاربر ناشناس
    0

    اقای مورچه حیف از این اسم که روی خود گذاشته ای.

  • کاربر ناشناس
    0

    جناب مهربان با این فضای مجازی میشود؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها