دانستنی‌هایی عجیب اما واقعی در دنیای فناوری/ تصاویر

درباره تکنولوژی و فناوری‌هایی که امروزه در دسترس داریم و از آن‌ها استفاده می‌کنیم حقایق جالبی وجود دارد که ممکن است هر کی را جذب خود کند.

دانستنی‌هایی عجیب اما واقعی در دنیای فناوری/ تصاویر

ایندیا تایمز نوشت: تکنولوژی و فناوری برای بهتر و راحت‌تر شدن زندگی انسان روز به روز در حال پیشرفت و به روز شدن هستند و این فناوری‌ها در زندگی به کمک افراد آمده تا بتوانند بهتر کار‌های خود را پیش ببرند. دستگاه‌هایی که امروزه ما با کمک تکنولوژی از آن‌ها استفاده می‌کنیم راز‌هایی را در خود دارند که دانستن این واقعیات جالب و قابل توجه است و لذت کار با این دستگاه‌ها را برای ما چند برابر می‌کند.

در ادامه تعدادی از این واقعیات را می‌خوانید:

تغییر قلم می‌تواند جوهر چاپگر را ذخیره کند

واقعیت هایی عجیب، اما واقعی درباره فناوری + عکس

مردم از انواع مختلف فونت‌ها را برای انتقال پیام و نوشتن آن استفاده می‌کنند. این تئوری می‌گوید، اگر از قلم سبک‌تر (با ضربه سبک) استفاده کنید، در هر صفحه از جوهر کمتری استفاده خواهید شد. بر اساس این فرض که شما فقط با چاپگر‌های جوهر افشان که از کارتریج‌های سبک قدیمی استفاده می‌کنند (مخازن جوهر و پرینتر‌های لیزری بدون تنش) چاپ کنید، با جابجایی به یکی از فونت‌های روشن‌تر، احتمالاً در حدود ۱۰ درصد جوهر صرفه جویی خواهید کرد.

ایمیل قبل از شبکه جهانی وب وجود داشته است

واقعیت هایی عجیب، اما واقعی درباره فناوری + عکس

همیشه فرستادن یک ایمیل به راحتی حال حاضر نبود. یک کلیپ جالب در YouTube به نام «نحوه ارسال ایمیل - پایگاه داده - ۱۹۸۴» وجود دارد که از یک برنامه تلویزیونی فناوری به نام پایگاه داده گرفته شده که مجریان آنچه برای ارسال ایمیل در آن روز‌ها لازم بود را نشان می‌دادند. کاربران برای اتصال به سرویسی به نام Micronet مجبور به استفاده از رایانه و تلفن دوار بود. این موضوع قبل از WWW بود، بنابراین هیچ URL وجود نداشت، فقط صفحات وب شماره گذاری شده در دسترس بودند. برای ایمیل‌ها، شماره صفحه وب ۷۷۷۶ بود.

طرح QWERTY برای کاهش سرعت شما طراحی شده است

واقعیت هایی عجیب، اما واقعی درباره فناوری + عکس

در واقع این دو نظریه وجود دارد. وقتی به ماشین تحریر دستی نگاه می‌کنید اولین مورد معنا پیدا می‌کند. اگر کسی خیلی سریع تایپ کند، کلید‌ها گیر می‌کنند. QWERTY حروف الفبای مشترک را با فاصله از یکدیگر قرار داده و سرعت تایپ را کند می‌کنند. نظریه دیگر این است که اپراتور‌های تلگراف طرح QWERTY را طراحی کرده اند، زیرا رمزگشایی کد مورس آسان‌تر و سریع‌تر بود.

نود و دو درصد ارز جهان دیجیتال است

واقعیت هایی عجیب، اما واقعی درباره فناوری + عکس

این بدان معنی است که بیشتر پولی که برای خرید کالا، خدمات و ... به دست می‌آورید یا با آن معامله می‌کنید، فقط در رایانه‌ها و هارد دیسک‌ها وجود دارد. تقریباً ۸ درصد ارز در سطح جهان پول فیزیکی است. بانک‌ها به صورت الکترونیکی پول ذخیره می‌کنند و این ۹۲ درصد شامل انواع معاملات انجام شده با استفاده از کارت‌های اعتباری و انتقال وجه است.

ثبت نام دامنه تا سال ۱۹۹۵ رایگان بود

واقعیت هایی عجیب، اما واقعی درباره فناوری + عکس

هیچ کس واقعاً نمی‌دانست که اینترنت در آن زمان توانایی چه چیزی را دارد و این فرصتی بزرگ برای افراد برای داشتن انواع نام دامنه بود. در سال ۱۹۹۵ بود که به شرکتی به نام Network Solutions حق شارژ نام دامنه از افراد را دریافت کرد که بسیار گران بود، قیمت‌ها معمولاً از ۱۰۰ دلار در هر دو سال ثبت نام شروع می‌شدند.

حدود ۳۰ درصد این مبلغ هزینه‌ای بود که برای ایجاد صندوق زیرساخت‌های فکری اینترنتی به بنیاد ملی علوم پرداخت شد. این هزینه بعداً در سال ۱۹۹۷ معکوس شد و برای دو سال این شارژ را به ۷۰ دلار کاهش دادند.

در سال ۱۹۵۶، ۵ مگابایت (۵ مگابایت) از داده‌ها یک تن وزن داشتند

واقعیت هایی عجیب، اما واقعی درباره فناوری + عکس

سال ۱۹۵۶ بود که IBM RAMAC راه اندازی شد، اولین رایانه با چیزی شبیه به یک هارد دیسک که امروزه از آن استفاده می‌کنیم. منظور از دیسک سخت چیزی است که از دیسک‌های مغناطیسی برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کند. در آن زمان، این یک جهش عظیم در فناوری انبوه سازی به حساب می‌آمد، زیرا بیانگر یک تغییر بود: از کارت‌های پانچ و نوار مغناطیسی (که داده‌ها را به ترتیب ذخیره می‌کرد) به دیسک‌های سخت قابل دسترسی تصادفی.

رایانه RAMAC مخفف Random Access Method of Accounting & Control بود. کل کابینت بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن داشت و اطلاعات ۵MP در ۵۰ دیسک بزرگ آلومینیوم، پوشیده شده با اکسید آهن مغناطیسی، پخش شده بود. دیسک‌ها با سرعت ۱۲۰۰ دور در دقیقه می‌چرخیدند و ماشین آلات با پرداخت ۳۲۰۰ دلار در ماه اجاره می‌شدند.

نشانگر موقعیت X-Y برای نمایشگر‌ها - a.k.a ماوس

واقعیت هایی عجیب، اما واقعی درباره فناوری + عکس

هنگامی که اولین ماوس در اوایل دهه ۶۰ توسط داگلاس انگلبارت و بیل انگلیس اختراع شد، آن را XY Position Indicator برای سیستم‌های نمایش نامیدند. (البته با اشاره به محور‌های X & Y). این ماوس اولین بار با رایانه زیراکس آلتو مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۶۸ توسط انگلبارت نمایش داده شد. در سال ۱۹۶۸، انگلبارت پردازش کلمات، گرافیک، ویندوز، پیوند پرونده و کنترل با استفاده از ماوس را به نمایش گذاشت که همه این موارد به کامپیوتر‌های مدرن راه پیدا کرد. انگلبارت همچنین مخترع نام ماوس بود، به این دلیل که سیمی که از انتهای دستگاه بیرون زده بود دم موش را به یاد او می‌آورد.

روسیه رایانه‌ای ساخت که روی آب کار می‌کرد: در سال ۱۹۳۶

واقعیت هایی عجیب، اما واقعی درباره فناوری + عکس

قبل از کوچک سازی ترانزیستور‌ها، کامپیوتر‌ها یک سیستم شمارش بسیار مشهودتر داشتند: مواردی مانند چرخ دنده‌ها، چرخش‌ها، مهره‌ها و اهرم ها. ولادیمیر لوکیانف در سال ۱۹۳۶ با استفاده از آب رایانه‌ای ساخت که معادلات دیفرانسیل جزئی را حل می‌کرد. در تصاویر رایانه لوکیانوف، سیستم پیچیده‌ای از لوله‌های بهم پیوسته است که از آب پر شده اند. اکنون این رایانه در موزه پلی تکنیک مسکو به نمایش عمومی گذاشته شده است.


طرح‌های QWERTY در مقابل ABC در ماشین حساب‌های پیشرفته نمودار

واقعیت هایی عجیب، اما واقعی درباره فناوری + عکس

قبل از ساخت تلفن‌های هوشمند، ماشین حساب‌های پیشرفته و دیجیتالی محبوب بودند. می‌شد از آن‌ها برای ذخیره فرم‌های ساده داده و انجام محاسبات دیفرانسیل و جبر استفاده کرد. در حالی که ماشین حساب‌های پیشرفته مجاز بودند که به سالن‌های امتحان برده شوند، بسیاری از مدارس استفاده از دستگاه‌هایی که صفحه کلید QWERTY را داشتند، ممنوع می‌کردند، فقط به این دلیل که در تعریف سنتی شبیه به رایانه بودند. Texas Instruments با معرفی ماشین حساب‌های گرافیکی با صفحه کلید‌هایی که دارای طرح حروف الفبا بودند، این مشکل را حل کرد.

ویکی پدیا به ارتشی از ربات‌های ضد خرابکار نیاز دارد

واقعیت هایی عجیب، اما واقعی درباره فناوری + عکس

مأموریت ویکی پدیا این است که دانش را به راحتی در دسترس هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد، قرار دهد. با این حال، هر کسی که دارای اینترنت باشد می‌تواند صفحات را نیز ثبت و ویرایش کند که منجر به خرابکاری یا سواستفاده می‌شود. ویکی پدیا، اما برای جلوگیری از این خرابکاری ربات‌هایی را استخدام کرده است.

ربات‌ها (مانند ClueBot-NG) ردیابی کلیه تغییرات ایجاد شده در هر صفحه را بر عهده دارند و در صورت تصمیم خرابکارانه برای تغییر اطلاعات در صفحه‌ها، بلافاصله به نسخه صحیح بازمی گردند. در آخرین شمارش، حدود ۱، ۹۴۱ ربات مجاز به استفاده در ۳۸، ۸۱۸، ۱۶۲ صفحه ویکی پدیا است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها