یادداشت‌های محمدعلی فروغی، دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۲۹۹

فرانسوی‌ها در تعیین حسین علاء به وزیرمختاری راضی هستند

محمد علی فروغی در خاطراتش نوشت: وزیر مالیه فرانسه به او نوشته است که «با رئیس‌الوزار [وثوق‌الدوله] مذاکره کرده معلوم نمودم که در صلاح مسائل اقتصادی فرانسه و ایران خوب است نماینده دولت ایران در پاریس زودتر معین شود.

فرانسوی‌ها در تعیین حسین علاء به وزیرمختاری راضی هستند

فروغی در خاطرات روزانه خود نوشته است: صبح میرزا حسین‌خان وارد شد. معلوم شد نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] هم آمده است و تعطیل راه‌های آهن چندان غلظت ندارد. مادام والانسی که مسیو پل بوایه به من معرفی کرده بود و شاگرد مدرسه السنه شرقیه [زبان‌های شرقی] بوده و فارسی یاد گرفته و از ادبیات ایران بی‌اطلاع نبود و میل دارد به ایران برود، آمد مقداری صحبت کردیم. مقصودش این است که از طرف دولت ایران خدمتی به او رجوع بشود.

بعد رفتم به هوتل موریس با نصرت‌الدوله ناهار خوردیم. وزیر مالیه فرانسه به او نوشته است که «با رئیس‌الوزار [وثوق‌الدوله] مذاکره کرده معلوم نمودم که در صلاح مسائل اقتصادی فرانسه و ایران خوب است نماینده دولت ایران در پاریس زودتر معین شود و حالا موقع است که نمایده خود را معرفی کنید.» ضمنا معلوم می‌شود در تعیین میرزا حسین‌خان راضی هستند و حالا نصرت‌الدوله می‌خواهد او را معرفی کند. خودش میل ندارد و از این بابت اندیشناک است.

باری عصر به اتفاق انتظام‌الملک و میرزا حسین‌خان رفتیم در بوا دو بولن گردش کرده برگشتیم و شب شام را من به اتفاق میرزا حسین‌خان خورده برگشته مشغول کار شدم.

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار و سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، صص ۳۷۲ و ۳۷۳.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها