کشمکش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر قبرس

سخنگوی حزب حاکم ترکیه تاکید کرد، در صورتی که اتحادیه اروپا میخواهد بازیچه دولت قبرس یونانی نشین شود برایش آرزوی موفقیت می کنیم.

کشمکش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر قبرس

به نقل از خبرگزاری آناتولی، عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه خطاب به خبرنگاران در شهر آنکارا بعد از یک نشست کمیته اجرایی مرکزی این حزب گفت، با دیدگاهی که قبرس ترک نشین یا جمهوری ترک نشین قبرس شمالی را و آرمان درست آنها را نادیده می گیرد هیچ مذاکره ای از هیچ نوع امکانپذیر نیست.

چلیک با اشاره به اظهارات نیکوس آناستاسیادس، رهبر دولت قبرس یونانی نشین در خصوص شکایتش از ترکیه و جمهوری ترک نشین قبرس شمالی نزد رهبران اروپایی گفت: اگر اتحادیه اروپا قبول کند که بازیچه دولت قبرس یونانی نشین شود برایشان آرزوی موفقیت داریم.

چلیک تاکید کرد، جمهوی ترک نشین قبرس شمالی باید مجددا به عنوان یک کشور برخوردار از جایگاه و چشم انداز بین المللی سازماندهی شود.

قبرس چند دهه است که شاهد مناقشه و اختلاف بین بخشهای یونانی نشین و ترک نشین خود به رغم تلاشهای دیپلماتیک سازمان ملل برای حصول یک راه حل جامع برای آن بوده است.

در سالهای اخیر فرآیند صلح پر نوسانی در قبرس شامل ابتکار عمل شکست خورده ۲۹۱۷ در سوئیس تحت نظارت ترکیه، یونان و انگلیس به عنوان کشورهای ضامن مطرح بوده است.

جمهوی ترک نشین قبرس شمالی در سال ۱۹۸۳ تشکیل شد.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها