«پاسپورت ایرانی» در قعر جدول اعتبار پاسپورت‌ها/ چرا «جهان» ما را دوست ندارد؟

رده‌بندی «شاخص پاسپورت هنلی» نشان می‌دهد که پاسپورت ایرانی یک بار دیگر در رتبه‌هایِ انتهاییِ جدولِ معتبرترین پاسپورت‌هایِ جهان قرار گرفته است.

«پاسپورت ایرانی» در قعر جدول اعتبار پاسپورت‌ها/ چرا «جهان» ما را دوست ندارد؟

اعتبار پاسپورت ایرانی، در دست‌کم سه دوره اخیرِ انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، یکی از موضوعاتِ مورد اختلاف نامزدهایِ انتخاباتی بوده است. در مناظره‌های آتشینِ انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸، میرحسین موسوی از محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد که رویکردهای دولت او موجب بی‌اعتبار شدنِ پاسپورتِ ایرانی شده و قول داد که اگر رییس‌جمهور شود، اعتبار پاسپورت ایرانی را باز گرداند.

حسن روحانی هم همین وعده را در انتخابات سال ۱۳۹۲ و در مقابل رقبایِ چندگانه‌اش داد. اما آیا پاسپورتِ ایرانی در خلال این سا‌ل‌ها واقعا معتبرتر شده یا اینکه حتی در قیاس با قبل هم بی‌اعتبارتر شده است؟

پاسپورت کدام کشورها بیشترین اعتبار را دارد؟

نخست نگاهی بیندازیم به معتبرترین پاسپورت‌های جهان. «شاخص پاسپورت هنلی» (The Henley Passport Index) که توسط موسسه‌ای به همین نام، همه‌ساله اعتبارِ گذرنامه‌های جهان را بررسی می‌کند، در تازه‌ترین رتبه‌بندیِ خود که همین چند هفته پیش منتشر شد، وضعیت اعتبار گذرنامه کشورهای مختلف جهان برای سفرِ بدون ویزا (روادید) به کشورهای دیگر را مورد بررسی قرار داد.

«پاسپورت ایرانی» در قعر جدول اعتبار پاسپورت‌ها/ چرا «جهان» ما را دوست ندارد؟

توضیح: داده‌های این جدول بر اساس گزارش The Henley Passport Index تهیه شده است./ اعتبار پاسپورت هر کشور، با افزایش تعداد مقاصدی که دارنده پاسپورت می‌تواند بدون ویزا به آنها مسافرت کند، افزایش می‌یابد.

به قیاسِ سال‌های اخیر، در تازه‌ترین رتبه‌بندی جهانی پاسپورت‌ها، پاسپورتِ ژاپن همچنان قوی‌‌ترین و پاسپورت افغانستان همچنان ضعیف‌ترین پاسپورت جهان است. شهروندان ژاپن می‌توانند بدون ویزا و تنها با در دست داشتن پاسپورت به ۱۹۳ کشور در جهان سفر کنند.

پاسپورتِ ایرانی همچنان در رتبه‌های بسیار پایین جدول قرار دارد، اما امسال با امکان دریافت ویزای فرودگاهی به عمان، در این رده‌بندی دو رتبه صعود کرده و (از بین ۱۱۰ کشور مورد بررسی) در جایگاه ۹۹ ایستاده است. پاسپورت ایرانی در این رده‌بندی، در سال ۲۰۲۰ میلادی در جایگاه ۱۰۱ قرار داشت.

شهروندان سنگاپور امکان مسافرت به ۱۹۲ کشور بدون ویزا را دارند و از این منظر، در جایگاه دوم در این رده‌بندی قرار دارند. با پاسپورت کره‌‌جنوبی و آلمان هم می‌توان به ۱۹۱ کشور بدون ویزا سفر کرد و این دو پاسپورت، در جایگاه سوم در این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

پاسپورتِ ایرانی هم همچنان در رتبه‌های بسیار پایین جدول قرار دارد، اما امسال با امکان دریافت ویزای فرودگاهی به عمان، در این رده‌بندی دو رتبه صعود کرده و (از بین ۱۱۰ کشور مورد بررسی) در جایگاه ۹۹ ایستاده است. پاسپورت ایرانی در این رده‌بندی، در سال ۲۰۲۰ میلادی در جایگاه ۱۰۱ قرار داشت.

«پاسپورت ایرانی» در قعر جدول اعتبار پاسپورت‌ها/ چرا «جهان» ما را دوست ندارد؟

بر این اساس، دارندگان پاسپورت ایرانی اکنون می‌توانند بدون ویزا (یا با ویزای بدو ورود در فرودگاه، موسوم به On arrival) به ۴۲ کشور در جهان سفر کنند. این مقاصد شامل کشورهایی همچون جمهوری‌ آذربایجان، قطر، لبنان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، عمان، سوریه، سریلانکا، مالدیو، ماکائو، کامبوج، مالزی، نپال، اکوادور، بولیوی، ونزوئلا، سومالی، تانزانیا، توگو، اوگاندا و زیمبابوه هستند. جالب اما اینجا است که برای بسیاری از این مقاصد، پرواز مستقیمی از ایران وجود ندارد.

پاسپورت ایرانی قبلا چقدر اعتبار داشت؟

اما آیا گذرنامه ایرانی همیشه همین‌قدر بی‌اعتبار بوده است؟ روزنامه «اطلاعات» اردیبهشت ۱۳۵۷ در گزارشی نوشته بود که مسافرت برای ایرانی‌ها به اروپا، به جز در مورد کشورهای اروپای شرقی و سوییس و اتریش، بدون ویزا امکان‌پذیر است. تایلند، سنگاپور، فیلیپین، هند، اندونزی، هنگ‌کنگ و ژاپن هم از مسافران ایرانی ویزا نمی‌خواستند.

همچنین به نوشته روزنامه «اطلاعات»، در آن‌ زمان دارندگان گذرنامه ایرانی از میان کشورهای آفریقایی، برای سفر به اتیوپی، مراکش و تونس نیازی به ویزا نداشتند، حال آنکه برای سفر به کشورهای ایالات متحده آمریکا، کره‌جنوبی، چین، ویتنام، استرالیا، کانادا و همه کشورهای آمریکای لاتین، باید ویزا می‌گرفتند.

این در حالی است که پس از انقلاب، تیره‌شدن روابط سیاسی میان ایران و برخی کشورها، حتی کشورهای مسلمان، تعداد کشورهایی را که دارندگان پاسپورت ایرانی می‌توانستند بدون ویزا به آنها سفر کنند، کاهش داد.

به عنوان نمونه، اختلافات سیاسی میان ایران و مصر بر سر مساله فلسطین و اسرائیل در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی، تا به امروز روابط دو کشور را در پایین‌ترین سطح نگه داشته و همین موضوع در روابط میان ایران و مراکش هم تاثیرگذار بوده است. طبیعی است که تیرگی روابط سیاسی، بر مسافرت شهروندان ایرانی به این کشورها هم تاثیرگذار باشد.

چرا پاسپورت ایرانی بی‌اعتبار شد؟

نگاهی به فهرست و رده‌بندی اعتبار پاسپورت‌ها در جهان، نشان‌دهنده نوعی ارتباط میان «پذیرش» کشورها در «جامعه جهانی« (International community) و اعتبار پاسپورت آنها است. لفظ «جامعه جهانی» اما لفظی به شدت توخالی است و عمدتا نشان‌دهنده مجموعه‌ای از کشورها است که به «جهانِ غرب» و به ویژه به آمریکا، نزدیک پنداشته می‌شوند.

با این همه، نمی‌توان منکر هژمونی جهان غرب در تعیین برخی ارزش‌هایِ بین‌المللی شد و همین موضوع، در مورد اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف هم قابل مشاهده است. بر این اساس، پاسپورت روسی و پاسپورت چینی در حالی به ترتیب در جایگاه ۴۸ و ۶۸ در فهرست معتبرترین پاسپورت‌ها قرار دارند که اعتبار پاسپورت مالزیایی در جایگاه ۱۲ قرار گرفته است.

پاسپورت ایرانی

نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف، در واقع به نزدیکی یا دوری آنها از هژمونیِ «جهان غرب» بستگی دارد.

این در حالی است که کسی تردیدی ندارد که اقتصاد روسیه و اقتصاد چین، دست‌کم از منظر اقتصادِ بین‌الملل، جایگاه و وزنی به مراتب مهم‌تر از اقتصاد مالزی دارند و اگر موضوعِ تردد آزادانه شهروندان کشورهای مختلف بدون دریافت ویزا به بیشترین تعداد کشور ممکن در میان باشد، شهروندان روسی و شهروندان چینی باید اولویت بالاتری نسبت به شهروندان مالزیایی داشته باشند.

به این ترتیب، این واضح است که نوعی همگرایی میان کشورهایِ منظومه «جهانِ غرب» (که الزاما در غربِ جغرافیاییِ جهان هم قرار ندارند) وجود دارد که موجب شده برای تسهیل تردد شهروندان این کشورها به یکدیگر، قراردادهایی دوطرفه در جریان باشد.

پاسپورت روسی و پاسپورت چینی در حالی به ترتیب در جایگاه ۴۸ و ۶۸ در فهرست معتبرترین پاسپورت‌ها قرار دارند که اعتبار پاسپورت مالزیایی در جایگاه ۱۲ قرار گرفته است.

همین رویکرد نشان می‌دهد که چرا پاسپورت ایران، در کنار پاسپورت کشورهایی همچون سوریه، سومالی، کره‌شمالی، لیبی و یمن، در قعرِ جدول معتبرترین پاسپورت‌ها قرار گرفته است. در واقع، این‌ها همان کشورهایی هستند که «جهان غرب» آنها را به نوعی مزاحم می‌بیند.

عوامل غیرسیاسی در کاهش اعتبار پاسپورت ایرانی

اما این تمام ماجرا نیست و وقتی پای اعتبار گذرنامه ایرانی به میان می‌آید، برخی رفتارهای شهروندان ایرانی هم در موضوع دخیل است. به عنوان نمونه، تا پیش از انقلاب، ایرانی‌ها برای ورود به ژاپن نیازی به دریافت ویزا نداشتند و حتی پس از انقلاب هم همین وضعیت تا مدتی حاکم بود.

هجوم کارگرانِ ایرانی به ژاپن برای کار، در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۷۰ هم به دلیل نیاز این کشور به نیروی کار جوانِ وارداتی از کشورهای دیگر، در حافظه تاریخی ایرانی‌ها قرار دارد. با این همه، خیلی زود خبرهایی مبنی بر تخلف، فعالیت‌های غیرقانونی و رفتارهای خارج از عرف کارگران ایرانیِ مقیم ژاپن به صدر خبرهای رسانه‌های این کشور آمد و حالا کار به جایی رسیده که با وجود روابط دیپلماتیک به نسبت خوب میان ایران و ژاپن، سفر به این کشور برای دارندگان پاسپورت ایرانی بسیار دشوار شده است.

روزنامه «شرق» در مهرماه سال ۱۳۹۲ در گزارشی نوشته بود که دلیل اصلی توقف صدور ویزای گردشگری آنیِ کشورِ عمان برای شهروندان ایرانی، «سفر تعدادی از اتباع ایران به این کشور برای انجامِ گدایی بوده است.»

از آن‌سو، هر چند ایرانی‌ها تا چند سال پیش می‌توانستند ویزای گردشگری عمان را در بدو ورود به این کشور در فرودگاه دریافت کنند (و اکنون هم می‌توانند)، در سال ۱۳۹۲ این امتیاز برای دارندگان گذرنامه ایرانی برای مدتی لغو شد.

روزنامه «شرق» در مهرماه سال ۱۳۹۲ در گزارشی نوشته بود که دلیل اصلی توقف صدور ویزای گردشگری آنیِ کشورِ عمان برای شهروندان ایرانی، «سفر تعدادی از اتباع ایران به این کشور برای انجامِ گدایی بوده است.»

بنا بر این گزارش، اعلام توقف صدور ویزایِ آنی برای شهروندان ایرانی از طرف عمان در حالی صورت گرفت که دو هفته بعد از این خبر، «سلطان قابوس»، پادشاه وقتِ عمان برای دیدار با حسن روحانی به ایران آمد.

پاسپورت ایرانی

بنا بر موافقت دو طرف، ایرانی‌ها می‌توانستند بدون ویزا به صربستان سفر کنند، اما صربستان این امتیاز را یک‌طرفه لغو کرد.

همین وضعیت در مورد مسافرتِ بدون ویزای شهروندان ایرانی به صربستان هم به وجود آمد. در سال ۱۳۹۷، ایران و صربستان امکان مسافرت بدون ویزا برای شهروندان دو کشور به خاک یکدیگر را فراهم کردند. این اما در حالی بود که صربستان، خیلی زود این امتیاز را لغو کرد.

«نبوشا استفانویچ»، وزیر کشور ِ وقتِ صربستان در همان زمان در جلسه‌ای در مجلس این کشور گفت که تعدادی از ایرانی‌ها از شرایط معافیت از ویزا «سوء استفاده می‌کنند» و این امتیاز به همین دلیل لغو شده است. کمی بعد هم اعلام شد که برخی از ایرانی‌ها، از فرصت حضورِ بدون ویزا در صربستان، برای پناهنده شدن در سایر کشورهای اروپایی استفاده کرده‌اند.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد موضوع اعتبار پاسپورت کشورها، همزمان با اینکه اعتبار شهروندان و سیاست‌های آن کشورها در جهان را به نمایش می‌گذارد، می‌تواند از رویکردهای سیاسیِ کشورها به یکدیگر هم نشات بگیرد. هر چه باشد اما ما ایرانی‌ها نمی‌توانیم ادعا کنیم که از سوی جهان، «دوست داشته می‌شویم.»

منبع: تجارت نیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 57
  • یاد یاران
    0

    میبینم که امروز خبر فوری اپوزسیون شده

    نظرات شما -
    • ۰۰۰
      0

      یا واسه نظرسنجیه یا واسه ناخن کشی.

    • سارا
      0

      آیا کسی که واقعیت ها را میگوید اپوزسیون هست؟ الا باید همه مثل شما دروغ بگویند؟

    • یکی از مردم
      0

      خوب مجبور نیستی بیای اینجا برو سایت مشرق حالشو ببر!!!!!!!!!!!!!!!

  • mamad
    0

    صب تاشب دارین به دنیا مرگ میفرستین، میخواین یه کشور رو از رو نقشه محوکنید، توقع دارین دوستون داشته باشن؟

  • ali
    0

    مشکل فقط پاسپورت نیست تشریف ببرید خارج از کشور و بفهمید که تا متوجه میشوند ایرانی هستید چه برخوردی با شما میکنند 42 سال ایرانی در جهان فقط به اسم جنگ طلب هرج و مرج طلب عاشق جنگ به راه انداختن و ... معروف شده

  • بحث نکن
    0

    جالب توی این 42 کشوری که بدون ویزا میشه به اونجا سفر کرد ، اسم کشورهای برادر افغانستان ، عراق ، آنگولا و جزیره آدم خواران را نمی بینم . . . ◔◡◔. . . =) . . . :◅)

  • ایران مظلوم
    0

    مارو به کجا رسوندید که هموطن من باید بره تو عمان گدایی ؟اگر ایران وضع خوبی داشت اونا برای گدایی ایران میومدن خاک بر سر کسایی که باعث و بانی بدبختی مردم ایرانن، امیدوارم تیر غیب بخوره تو سر خودتون و خانوادتون شاید راحت شیم از دستتون با این ایدئولوژی کثیفتون

  • مشتی
    0

    خدارا شکر روحانی رییس جمهور شده . اگه کسی دیگه بوده . هنوز پاسپورت ایرانی بیشتر بی ارزش میشده.

  • کاربر ناشناس
    0

    این یک نشانه راه اشتباه ما در جهان است ان اقایانی که امار پیشرفت میدهند و بعد میفهمند امار اشتباه دادند بهتر است این امار را ببینند و فکر کنند چه بلایی سر این کشور اوردند شاید درس عبرت شود و به فکر اصلاح بیافتند به جای دشمن ستیزی

    نظرات شما -
    • امیرعباس
      0

      دشمن دشمن کردن لازمه بقا برای اینا هست پس لازمه ی حکومت داری ساختن دشمن است

  • خودمون انتخاب کردیم
    0

    مقصــــــــــــــر بزرگ خوده مردم هستن فقط و فقط . سال55 به بیش از 90 کشور بدون ویزا میرفتیم اما خب خودمون انتخاب کردیم که اینجوری زندگی کنیم دیگع

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شوخی میکنی مگه میشه بدون ویزا باورش سخته؟

    • مهدی
      0

      میشه بگی چند درصد مردم سال ۵۵ توان سفر خارجی رو داشتن؟

    • عرفان
      0

      به جناب مهدی؛ دوست گرامی! الان چند درصد مردم میتونن برن سفر؟ خارج که هیچ داخلیشم نمیشه رفت حالا سوای کرونا چرا سوالو با سوال جواب میدی... حسرت یه ماشین ارزون قیمت با کیفیت‌ تو دلمه، پول داری یه ۶۰۰ میلیون ناچیز بدی یه ماشین چینی ارزون بخرم؟؟

  • مهسا
    0

    ما از همه چیز آخریم

  • نادر
    0

    چرا ندارد وقتی ما از همه جهان یجز عراق ، سوریه ، لبنان، یمن و ونزوئلا متنفرم و همه دشمن می پنداریم و مرتب مرگ بر این و ان می گوییم و یا روی موشک هایمان می نویسم و هواپیما را با بیش از۲۵۰ مسافر با موشک میزنیم نباید انتظار داشته باشیم که پاسپورت ما مانند حتی ترکیه و گرجستان اعتبار داشته باشد ،

  • مورچه
    0

    ملتی که توسری خوراخوندهستن اعتبارودوستداری درجهان ندارد

  • علیرضا
    0

    با سیاستهای افراطی ما تصور جهان از ما افراطی گری جنگ طلبی .دخالت . ترور .تسخیر سفارتخانه ها .نقض حقوق بشر .بازداشت فعالان سیاسی .و............که همینجور هم هست ایا انتظار داریم پاسپورت ما دارای ارزش باشد

  • محمود
    0

    علتش را از مسعولین بپرسید.دنیا می فهمد ومی بیند.اگر غیر این بود عجیب بنظر می‌رسید .با عمل کرد ۴۲ ساله هر روز بدتر شده .وقتی دنیا می بیند ونگاه می کنه ایران از طالبان که دستشون به خون هزاران انسان بی گناه اعشته است. وهر روز جنایت ومردم را می کشند.دعوت کردن وسر یک میز نشستن وابراز دوستی کردن .ماهیت اصلیش را نظام جمهوری اسلامی به دنیا ثابت کرد. حالا دنبال چی میگردید.وچرا این سوال را از مردم می کنید.مگر مسعولین مردن از انها بپرسید

  • مهری
    0

    وقتی حضرات به فکر پر کردن جیب خودشون وحزبشون هستند به هر جا نگاه می کنی مشکل عمده ای هست چرا به فکر رفع مشکل نیستن همش با همدیگه کل کل کردن این درست نیست خیلی از مساعل ریزی وجود داره وقتی حل میشه مردم خوشحال میشن به فکر مردم باشید به فکر رفع موانع باشید معلوم نیست سیاست خارجی ما اصلا"چگونس با دنیا چطور برخورد کنیم که هم آبرو حفظ بشه وهم قبولمان داشته باشن

  • محمود
    0

    این یکی از بهترین افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی بعد از ۴۲سال است تبرک میگم این دستاور بزرگتان خسته نباشید. ادامه بدید.

  • محمد
    0

    خاک بر سر ما با این انتخابات مون ....

  • حسین مظلومی
    0

    جهانیان مارادوست ندارندچون سرسازش باهیچکس رانداریم وهم خیلی پرمدعا ازتمام ساخته های آنها استفاده میکنیم وتف ولعنت هم برایشان میفرستیم ...و خیلی چیزهای دیگرمثل داستان اتوبوس جهانگردان وسفارت عربستان وووو

  • حسین محمدی
    0

    پس چرا اقای روحانی درجمع یارانش که رای داده بوندمی گفت احترام به پاسپورت را برگرداندم وجمع دوستانش شادی می کردند پس چی شد شما که زبان دنیارا بلد بودین

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      امثال شما پشت تریبون زبان ملت شدن

  • ب.ن
    0

    بخاطر ملاها و آخوندها

  • ۰۰۰
    1

    در ایران آزادی کامل هست غربیها میگن نیست خوب بگن. پاسپورت جمهوری اسلامی بهترین پاسپورت دنیاست غربیها میگن نیست خوب بگن.

  • محمدطاها
    0

    پاسپورت آمریکا دررتبه9قراردارداینهامشکلشان کجاست حتماتقصیرجمهوری اسلامی است

  • مهرداد سربندی
    0

    چرا جهان ما را دوست ندارد؟ چرا باید دوست داشته باشد؟ مگر ما چه گلی سر جهان زده ایم که دوستمان داشته باشند. جهان ما را دوست ندارد چون دوستی در جهان نداریم. از اول انقلاب تا همش از دشمن حرف زدیم . شده تا به امروز از دوتا دوست هم حرف بزنیم؟ ما همه را دشمن می دانیم . همه هم ما را غیر قابل دوست داشتن می دانند.

  • .
    0

    دل به دل راه داره دیگه.شبانه روز به کلی کشور لعن و نفرین می کنید بعد به این کار افتخار می کنید.توقع دارید بقیه بیان قربون صدقه تان بروند؟

  • حق دوست
    0

    چون هرجاجنگ هست ماهستیم عربستان بایمن میجنگه ماهستیم فلسطین واسراییل ترکیه وعراق و....هرجاجنگ هست ایرانیها دارن میجنگن با آمریکاکه پدرکشتگی 42ساله داریم اسراییل که همیشه عربستان بحرین وامارات وانگلیس وفرانسه وکانادا واوکراین وهندوپاکستان بجز چندکشوربدبخت ومظلوم ماباهمه دشمنی داریم چون میگیم همه چیز باید درمیدان حل بشه دردیپلماسی سردارسرافرازوقهرمان ما اسطوره همیشه جاویدمافقط با اسراییل وداعش که سابقه کودک کشی وجنایت داشتنداختلاف داشت ومی جنگیدروحش شاد اوفخر ایران است اما چراماباهمه دنیا درستیزیم

  • ناشناس
    0

    زمان اون خدا بیامرز پاسپورت ایران ، جزء برترین های دنیا بود

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      دقیقا اول دنیا بودیم

  • سارا
    0

    هم فقر رو تحمل کنیم هم حقارت رو گل کاشتین آقایون

    نظرات شما -
    • بهرام
      0

      درعو ض فقط از تمام مردم و بخصوص مسلمانان جهان فقط ایرانیها به بهشت میروند ، مشکل این است که آنجا هم باید آخوندها را تحمل کنیم

  • یوناس
    0

    این سوال رو برو از روحانی بپرس -چنان عزتی به پاسپورت ایرانی بدم که درهمه جای دنیا بره بیاد- چنان رونقی در اقتصاد ایجاد کنم که مردم به یارانه احتیاج نداشته باشند قابل توجه روحانی صف روغن - صف مرغ- صف گوشت - صف ذلار وسکه ووووووو

    نظرات شما -
    • د
      0

      همش خرج جناب اسد شد

  • وکیل
    0

    والاه ما ایرانی ها خودمون ایران رو دوست نداریم چه برسه به خارجی ها

  • نام آشنا
    0

    جمهوری آذربایجان هم ویزا میخواد، بدون ویزا نمی زارند حتی از مرز نگاه کنیم.

  • مهدی
    0

    روحانی که میخواست عزت رو به پاسپورت ایرانی برگردونه چی شد؟ این وعدشم مثل رونق اقتصادیش کشک از اب دراومد

  • سعید
    0

    یه بار نشد بگین درود بر فلان ملت فقط مرگ بر این لعنت به آن... معلومه دوستمون ندارن

  • رفراندم
    0

    یعنی به کشور دوست و برادر و همسایه ،عراق هم نمیشه بدون ویزا سفر کرد؟؟؟؟؟عجب پیوندی!!!؟؟؟راستی غرامت جنگ 8ساله که سازمان ملل به نفع ایران اعلام کرد،چی شد ؟؟؟گرفتید و صداشون در نیاوردید؟؟؟ فقط رفراندم ،،آری یا نه ،،،،سخت نیست ،امتحان کن آقای خبر فوری

  • حسن
    0

    مگه یادتون رفته سردار سلیمانی چی میگفت در مورد بی ارزش بودن پاسپورت حالا شما چی میگید؟؟؟؟ ارزش ها چیز های دیگه ای هستن شما هم به چیز های دیگه ای فکر میکنید

  • حسن
    0

    چرا نظر منو منتشر نمیکنید مال کدوم جریانه این خبر گزاری

  • ابراهیم حامدی
    0

    چون رئیس جمهورمون یک آخونده .

  • رضا
    0

    چرا جهان ما را دوست داشته باشد؟؟؟ مرگ به همه کشور ها میفرستیم جز کشورهای عقب افتاده. همه دنیا دارن اونوری میرن و ارتقاء پیدا می کندد ما داریم اینوری میریم. خب معلومه که از همه فاصله میگیریم.

  • ..
    0

    چون ما جهان را دوست نداریم فکر می کنیم تنها جهانی خوب است که تحت امر ما باشد

  • ناشناس
    0

    ما ۴۰ ساله که درقعرجدولیم تو چه آماررسمی جهانی که اعلام شده مادارای رتبه هستیم همردیف کره شمالی ،کوبا ونزویلا....‌وحامی فلان وفلان ،برهمزننده نظم جهانی وخلاصه میخ دنیا.این چه افتخارواقتداریه که نصیب ماشده....‌.

  • زخمی
    0

    وقتی داخل کشور خودمون دولتمون اعتبار نداره دنبال چی میگردین؟!

  • ناشناس
    0

    ۸۰درصد مردم اصلا پاسپورت ندارن و نمیدونن پاسپورت چیه !!! یارو نون شب نداره که دیگه بخواد سفر خارجی بره ، هر موقع اقتصاد ایران شکوفا شد و مردم غنی شدن پاسپورت ایرانی هم ارزش پیدا میکنه

  • ناشناس
    0

    چشم سلبریتهای پولدار خدانشناس روشن باشه که خودشونو برات کشتن تا رای بیاری البته 90درصدشون دوتابعیتی هستن بدبخت ملت ایران

  • امینی
    0

    جهان ما را دوست دارد ما جهان و دوست نداریم براش کلاس میزاریم چهل ساله با اعراب مشکل نداریم با اروپا مشکل نداریم با آمریکا مشکل نداریم فقط دوستشان نداریم به ما نمی خورن

  • عبدالله
    0

    برادرا افغان ها مرزشون رو روی ایران بستن . عرب ها هم چه عراقی و چه فلسطینی عجم رو‌جزو آدم حساب نمی کنن . رادوغان هم که حماسه سرایی میکنه . همین که تو لیست هستیم خدا رو شاکر باشیم .

  • ت
    0

    چون همه را کافر ونجس میدانیم جز خودمان

  • یکی از مردم
    0

    علتش همین امثال کامنت گذارهایی بنام حسن و محمد طاهاست که سودشو میبرن و غیراز خودشون هیچکسو قبول ندارن

  • بعضی مردم نما ها
    0

    هر چند من از دولت روحانی دل خوشی ندارم ، اما همه تقصیرها گردن او نیست ، ببینید چرا پاسپورت ما یک طرفه از سوی بعضی کشورها لغو شده ، چون کسانی که رفتن آنجا ، را به گند کشیدن ، آنها بخاطر بدست آوردن چندر پول دست به هر کاری زدند ، که البته فرهنگ ایرانی را خراب کردن ، آخه چرا بخاطر پول عزت و شرف خودت رو میفروشی ؟ وقتی کسی از کشوری به کشور دیگر میرورد در حقیقت فرهنگ آن ملت را دارد نشان میدهد و متاسفانه دودشم تو چش همه میرود. در کل بعضی ها فقط فکر منافع خودشون هستن ، حتی به قیمت فروختن کشور.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها