بررسی روش یک آنتی‌بیوتیک در نابودی باکتری‌ها

بررسی روش یک آنتی‌بیوتیک در نابودی باکتری‌ها

اگرچه شناخته شده است که کولیستین با هدف‌گیری انتخابی لیپوپلی ساکارید(LPS) غشای خارجی باکتری(OM) را مختل می‌کند اما با این حال هنوز مشخص نیست که چگونه این امر به کشتن باکتری‌ها منجر می‌شود.

به نقل از تک اکسپلوریست ، در مطالعه‌ای که اخیرا توسط محققان "امپریال کالج لندن" و "دانشگاه تگزاس" انجام شده است، محققان نشان دادند که چگونه آنتی بیوتیک کولیستین باکتری‌ها را از بین می‌برد.

آنها گفتند همانند زمانی که ما با استفاده از یک سوزن، بادکنک را می‌ترکانیم، آنتی بیوتیک کولیستین نیز سوراخ‌هایی را در باکتری‌ها ایجاد می‌کند و باعث می‌شود مثل بادکنک بترکنند.

علاوه بر این، دانشمندان همچنین راهی برای موثرتر کردن این آنتی بیوتیک در از بین بردن باکتری‌ها کشف کردند. ابرباکتری‌ها دارای دو پوسته به نام غشا هستند که کولیستین هر دو غشا را سوراخ کرده و باکتری‌ها را از بین می‌برد.

کولیستین با هدف قرار دادن یک ماده شیمیایی به نام لیپوپلی ساکارید(LPS) به غشای خارجی آسیب می‌رساند اما تاکنون مشخص نبود که چگونه غشا داخلی سوراخ می‌شود اما دانشمندان دریافتند که کولیستین لیپوپلی‌ساکارید را در غشای داخلی(حتی اگر مقدار کمی از آن در آنجا وجود داشته باشد) نیز مورد هدف قرار می‌دهد.

بررسی روش یک آنتی‌بیوتیک در نابودی باکتری‌ها

دکتر "اندرو ادواردز"(Andrew Edwards) از دانشکده بیماری‌های عفونی امپریال کالج لندن گفت: واضح است که کولیستین به هر دو غشا به یک شکل آسیب می‌رساند اما همیشه تصور می‌شد که کولیستین به طرق مختلف به دو غشا آسیب می‌رساند. لیپوپلی‌ساکارید در غشای داخلی بسیار کمی است که به نظر می‌رسید مورد هدف قرار دادن آن ممکن نیست. با این حال با آزمایشات ما توانستیم نشان دهیم که کولیستین هر دو غشای باکتری را به یک روش سوراخ می‌کند و این باعث از بین رفتن ابرباکتری می‌شود.

دانشمندان برای یافتن روش‌هایی برای موثرتر کردن کولیستین، روی باکتری موسوم به "سودوموناس آئروژینوزا" متمرکز شدند. آنها دریافتند که یک آنتی بیوتیک آزمایشی جدید به نام مورپاوادین(murepavadin)، باعث تجمع لیپوپلی‌ساکارید در پوست داخلی این باکتری می‌شود که این امر سوراخ کردن و از بین بردن باکتری را برای کولیستین بسیار آسان‌تر می‌کند.

دانشمندان گفتند: از آنجا که مورپاوادین یک آنتی بیوتیک آزمایشی است هنوز نمی‌توان از آن به طور معمول در بیماران استفاده کرد اما آزمایشات بالینی آن به زودی آغاز خواهد شد. اگر این آزمایشات موفقیت آمیز باشد، ممکن است دانشمندان از ترکیب مورپاوادین و کولیستین برای ایجاد یک درمان قوی برای طیف وسیعی از عفونت‌های باکتریایی استفاده کنند.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها