نبوغ پنجمین پرواز خود را بر فراز مریخ انجام داد

بالگرد «نبوغ» با انجام پنجمین پرواز موفقیت آمیز خود بر فراز مریخ توانست نخستین پرواز یک طرفه‌ خود را کامل کند و اکنون در یک میدان هوایی جدید در این سیاره قرار دارد.

نبوغ پنجمین پرواز خود را بر فراز مریخ انجام داد

به گزارش روز شنبه پایگاه اینترنتی اسپیس، پرواز نبوغ به سمت میدان هوایی جدید در دهانه‌ «جزرو» در مریخ روز گذشته (هفتم می - ۱۷ اردیبهشت) ساعت ۱۵ و ۲۶ دقیقه به وقت منطقه‌ زمانی شرقی آغاز شد و این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی با دستیابی به ارتفاع پنج متر توانست ۱۲۹ متر را در همان مسیری که هفته‌ گذشته پرواز چهارم را انجام داده بود به سمت جنوب بپیماید.

اما برخلاف پرواز ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) و سه پرواز ابتدایی دیگر، پرواز پنجم بدون بازگشت به نقطه‌ اول انجام شد. علاوه بر این پس از رسیدن به میدان هوایی جدید، بالگرد دو برابر بیش از پرواز چهارم، یعنی تا ارتفاع ۱۰ متری در مریخ بالا رفت، چند عکس گرفت و سپس در مکان تازه فرود آمد تا این پرواز ۱۰۸ ثانیه‌ای را با موفقیت کامل کند.

باب بالارام مهندس ارشد نبوغ در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) پس از گذشت چند ساعت و تکمیل رسیدن داده‌های این پرواز به زمین گفت: ما ضمن سپاس از نخستین خانه‌ مریخی خود به نام «میدان هوایی برادران رایت» برای پشتیبانی از اولین پروازهای تاریخی در سیاره‌ای دیگر، از آن خداحافظی کردیم. مهم نیست از اینجا کجا می‌رویم. مهم این است که همیشه به یاد داریم که نام این ۲ برادر چه مفهوم بزرگی هنگام نخستین پرواز ما در جهانی دیگر داشت.

قرار بود مأموریت بالگرد نبوغ پس ۳۰ روز و انجام حداکثر پنج پرواز به پایان برسد اما عملکرد بسیار خوب آن باعث شد تا ناسا مأموریت آن را برای فاز «نمایش عملیات» تمدید کند.

کاوشگر «استقامت» ناسا پس از فرود بر سطح مریخ در ماه فوریه، نبوغ را بر سطح این سیاره سرخ پیاده کرد. این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری اولین بالگرد ارسال شده به سیاره‌ای دیگر است و برای بررسی فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز در سیارات دیگر طراحی شده است.

نبوغ ۲ دوربین به همراه دارد که اطلاعات پرواز را ثبت می‌کند. این اطلاعات توسط مریخ‌نورد استقامت نیز مشاهده می شود. این بالگرد از چهار بال کربنی ساخته شده که به دو موتور جداگانه متصل شده‌اند و در جهت مخالف هم می ‌چرخند. سرعت چرخش موتور این بالگرد ۳۷ دور بر دقیقه می ‌رسد، در صورتی که میانگین سرعت موتور یک بالگرد معمولی روی زمین ۴۵۰ دور بر دقیقه است. همچنین این بالگرد، از صفحات خورشیدی برای شارژ باتری لیتیوم-یون و پرواز خود استفاده کرده است.

درصورتی که همه‌ موارد به خوبی پیش برود، نبوغ در طول سفر ۳۱ روزه در مریخ، چندین پرواز طولانی مدت بر روی دهانه «جزرو» در سطح مریخ انجام خواهد داد. ارتفاع هر پرواز نباید بیش از پنج متر باشد و طول مسیر آن ۹۰ متر خواهد بود.

کاوشگر استقامت روز پنج شنبه ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ (نهم مرداد ۱۳۹۹) زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک کرده بود. استقامت بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کاوشگری است که تاکنون به سیاره مریخ ارسال شده و قرار است یک ماموریت ۲ ساله را برای جستجوی علایم حیات و آماده سازی مقدمات برای دیدارهای آتی انسان‌ها بر سطح این سیاره سرخ رنگ انجام دهد.

منبع: ایرنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها