۱۵ قطعه کبک وحشی در سقز به طبیعت بازگشتند

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سقز از بازگشت ۱۵ قطعه کبک وحشی به دامان طبیعت در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق این شهرستان خبر داد و گفت: برای شکارچی غیرمجازی که این پرندگان را اسیر کرده بود، پرونده قضایی تشکیل شد.

۱۵ قطعه کبک وحشی در سقز به طبیعت بازگشتند

بهزاد شریفی اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سقز با اخذ حکم قضایی و همکاری نیروی انتظامی و بازرسی از منزل یک شکارچی غیرمجاز، ۱۳ قطعه کبک و ۱۳ قفس عدد چوبی را از روستاهای تابعه این شهرستان کشف و ضبط کردند.

وی با اشاره به اینکه واحد حقوقی این اداره اقدام به تشکیل پرونده در این خصوص و معرفی فرد خاطی به مراجع قضایی کرده است، اضافه کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان با هوشیاری موفق به شناسایی محل اختفای کبک های اسیر شده از این شکارچی غیرمجاز شدند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سقز یادآور شد: پرندگان کشف شده به اداره حفاظت محیط زیست انتقال داده شدند و پس از بررسی های جسمانی، تغذیه و مراقبت های لازم در زیستگاه های طبیعی این شهرستان رها سازی شدند.

شریفی اضافه کرد: یک شکارچی نادم نیز با اختیار خود و در راستای همسوی با صیانت از حیات وحش، ۲ قطعه کبک و ۲ عدد قفس چوبی خود را برای رها سازی کبک ها در طبیعت به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سقز تحویل داد که همراه با دیگر کبک ها در زیستگاه های مناسب رها سازی شدند.

کبک یکی از پرندگان زیبای خشکی، با اندازه متوسط با طول بدن ۳۲ تا ۳۴ سانتی متر و گستردگی بال ها ۴۷ تا ۵۲ سانتی متر است و بیشتر در مناطق کوهستانی یافت می‌شود.

کبک ها ارزش اکولوژیکی بالایی در چرخه حیات دارند، در فصل پاییز و زمستان که حشره سن به زیر بوته گیاهانی مانند گون و درمنه روی می آورند کبک ها از این حشره تغذیه کرده و با کنترل بیولوژیکی آن که آفت محصولات گندم و جو است کمک شایانی به حفظ کیفیت محصولات کشاورزی می کنند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها