آیا بین قمر در عقرب با کره ماه ارتباطی وجود دارد؟

یک کارشناس نجوم گفت: عقرب نماد ماه آبان است و به قرار گرفتن خورشید در آسمان بستگی دارد.

آیا بین قمر در عقرب با کره ماه ارتباطی وجود دارد؟

رحیم حیدرنیا پژوهشگر نجوم رصدی و کارشناس نجوم در گفت‌وگویی، اظهار کرد: نجوم شامل قدیمی ترین مسائل می‌شود که دربرگیرنده فصول سال برای کشت و صنعت و مسیر یابی موضوعات مختلف است، همچنین متون و دانش های اولیه ثبت شده موجود در نجوم به مصر و یونان باز می‌گردد. در آن زمان تصوراتی که افراد در مورد دنیا داشتند مانند امروز نبوده زیرا در آن زمان خدایان خیالی در یونان حکومت می‌کردند که داستان‌های زیادی از آن ها در حال حاضر بین مردم آشناست. داستان‌های خدای خدایان یونان زئوس، فرزند هرکول یا اسب سفید بالداری که زئوس به فرزندش هدیه داد نمونه ای از داستان های خیالی است.

حیدر نیا گفت: زمانی که تصورات افراد بر مبنای داستان‌های خیالی شکل گرفته بود، علم نجوم هم متناسب با آن شروع به رشد کرد و زمانی که انسان‌ها نگارش و تمدن را آغاز کردند منجمان برای اینکه بتوانند آسمان را قسمت بندی کنند با ذهنیتی که از خدایان و داستان‌های آنان داشتند، توانستد این قسمت بندی‌ها را به صورت شکلک‌ و تصاویری از داستان‌ها و اساطیر به ستاره‌ها متصل کنند که به این اشکال به وجود آمده صورت‌های فلکی می گویند. مثلا در آسمان پادشاه بر تخت نشسته، اژد‌ها، اسب بالدار، هرکول، جبار و عقرب ۸۸ صورت فلکی را تشکیل می‌دهند.

پژوهشگر نجوم رصدی بیان کرد: خورشید، ماه و سیارات از نظر ساکنین زمین در طول سال از بین ۱۲ صورت فلکی (در نقشه‌های جدید از۱۳ صورت فلکی) حرکت می‌کنند؛ که همه افراد این صورت فلکی‌ها را به عنوان ماه تولد می شناسند. نماد فروردین "حمل" یا بز، نماد اردیبهشت "ثور" یا گاو، اما عقرب نماد ماه آبان است البته این نماد‌ها ارتباطی با کره ماه ندارند بلکه مربوط به قرار گرفتن خورشید در آسمان است و حرکت ماه هیچ ارتباطی با حرکت خورشید ندارد. در زمانی که ماه در منطقه عقرب قرار می‌گیرد تاریکی این صورت فلکی انرژی ماه را به هم می‌ریزد و در ترکیب با جایگاه سیارات دیگر اختلال ایجاد می‌شود.

او با اشاره به نجوم و قمر در عقرب اظهار کرد: نجوم موضوع بسیار قدیمی بوده و در طول دوره‌های مختلف پیشرفت‌های متفاوتی داشته است. دیدگاهی که درحال حاضر وجود دارد دیدگاهی است که شاید بگوییم علم نجوم بعد از دوران گالیله و نیوتن قابل اثبات است.

حیدرنیا با اشاره به قمر در مریخ و زمین بیان کرد: به دلیل گرانشی که ستاره خورشید دارد، تمامی سیارات منظومه شمسی و قمر‌های آن‌ها قمر زمین ماه است. قمر مریخ به نام فوبوس و دیموس و سیارات دیگر هم بعضی از آن‌ها دارند، اما بعضی از آن‌ها ندارند) را در مداری تقریبا ثابت در دور خود درگیر کرده است و تمامی چیز‌های دیگری که در محدوده گرانش آن باشند. زمانی که زمین در حال گردش به دور خورشید در طول یک سال است، ماه نیز حدودا هر ۲۸ روز یک بار به دور زمین میچرخد، زیرا در گرانش زمین گیر افتاده است.

این کارشناس نجوم رصدخانه گفت: در مدت زمان حرکت ماه به دور زمین در هر ۲۸ روز و از آنجایی که قرار شده است ماه در مدار خود به دور زمین از نظر انسان از بین ۱۲ صورت فلکی عبور کند، اگر میانگین گرفته شود ماه تقریبا هر صورت فلکی را در طول ۲شبانه روز طی می کند. پس در هر یک ماه قمری (که از ماه شمسی ۳۰ روز بیشتر است) حدودا ۲ شبانه روز در صورت فلکی عقرب قرار دارد. (خورشید این محدوده را از نظر ما در طول حدود ۳۰ روز طی می‌کند که مبنای ماه‌های شمسی است).

قمر در عقرب

او با اشاره به صورت‌های فلکی اظهار کرد: صورت‌های فلکی تنها تصوراتی هستند که برای راحت پیدا کردن ستاره‌ها به وجود آمده اند وهیچ ماهیت واقعی ندارند. ازنظر بشر ستاره ها ثابت هستند، اما این موضوع درست نیست بلکه ستاره‌ها در طول هزاران سال در آسمان تغییر مکان می‌دهند، چرا که ۲۰ هزار سال پیش اشکال صورت‌های فلکی به این شکل نبودند و ۲۰ هزار سال دیگر نیز اینگونه نخواهد بود.

حیدرنیا افزود: فاصله زمین تا ماه در طول یک بار چرخش به دور زمین و یا تغییر هر فاصله زمین تا ماه با قمر در عقرب به فاصله زمین تا نزدیک‌ترین ستاره به خورشید حتی صفر هم حساب نمی شود. در تمام مناطق کره زمین، در هر (۲۸ روز ماه قمری) ۲روز قمر در عقرب خواهد بود.

او با اشاره به اختربین‌ها و طالع بین‌ها اظهار کرد: اگر به تاریخ دقیق نگاه کنیم می توان دید که اختربین ها یا طالع بین ها قالبا با هدف کسب درآمد به وجود آمده اند. ما در دنیایی قرار داریم که می دانیم کمتر از ۲۰ سال دیگر می توانیم بر روی یک سیاره دیگر زندگی کنیم و در زمانی زندگی می کنیم که می توانیم تمامی اطلاعات مورد نیاز از جمله جسمی که در فاصله به اندازه میلیاردها دورتر قرار دارد را در کمتر از یک دقیقه به دست آوریم.

حیدرنیا گفت: تنها جسمی که خارج از زمین می‌تواند روی زمین تاثیر داشته باشد ستاره خورشید است؛ زیرا هم روی اقلیم کره زمین و هم روی فعالیت قلب انسان در زمان‌های اوج فعالیت خورشید در افرادی که مشکلات قلبی دارند یا مشکلات پوستی ناشی از اشعه خورشید دارند تاثیر بسیاری می گذارد.

پژوهشگر نجوم رصدی در پایان تصریح کرد: باتوجه به این مطالب، تا امروز از دید علمی هیچ اتفاقی در زمان قمر در عقرب رخ نداده و این مسئله تنها حرکت طبیعی ماه از دید انسان و تنها حرکت طبیعی زمین و ماه در مدار خود است چنانچه حتی اگر از زمین خارج شویم موقعیت ماه در صورت فلکی‌های آسمان از دید بشر تغییر خواهد کرد. همان طور که بسیاری از مسائل و صورات اشتباه در بین جوامع مختلف به دلایل عمدتا فرهنگی رواج پیدا می‌کنند که با اندکی اطلاعات برطرف می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • الاعربیک
    0

    پس برای همینه که در شناسنامه های جدید الایرانی ، تاریخ تولد قمری هم ثبت میگردد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها